Har hela denna vinter förundrats i värmen i våra bussar i SL-land!
Åker mycket ofta med linjerna 165/167, 172, 173 samt 744.
Värmen i bussarna (i 8 fall 10) är olidlig. Speciellt jobbigt är det att åka Botkyrka/Huddinge, Tyresös nya Volvo B12MA samt de äldre B10MA vagnarna. Men även Söderorts Neoplaner samt OmniLinker är fruktansvärda. Det är så varmt att t-shirt o shorts är det enda lämpliga!
när man har vinterklädsel behövs inte tropikvärme i bussarna!
I vanliga personbilar har man ju ofta separat värme o ventilation för förar- och passagerarplatsen i fram. Och där har man ju inte ens någon skiljevägg eller annat.
För en inom området mindre bevandrad förefaller det konstigt om inte bussar hade separat klimat för föraren.
VeVen skrev:För en inom området mindre bevandrad förefaller det konstigt om inte bussar hade separat klimat för föraren.
Visst har de det. När jag kör buss brukar jag ha en värmefläkt under rumpan som manövreras med en separat knapp på instrumentbrädan. Och den verkar vara standardutrustning på just den B10:an i alla fall.
M224 skrev:Har hela denna vinter förundrats i värmen i våra bussar i SL-land!
Värmen i bussarna (i 8 fall 10) är olidlig. Speciellt jobbigt är det att åka Botkyrka/Huddinge, Tyresös nya Volvo B12MA samt de äldre B10MA vagnarna. Men även Söderorts Neoplaner samt OmniLinker är fruktansvärda. Det är så varmt att t-shirt o shorts är det enda lämpliga!
Om man vänder på steken: om man har väldigt nära till hållplatser och kliver på på ställen där bussen har exakt avgångstid (eller kliver på en stombuss eller liknande som går tillräckligt ofta) så behöver man inte krångla på sig så varma kläder vilket faktiskt gör resan smidigare. Det känns rätt onödigt att ta på termobyxor för att åka buss, eller hur?
Framförallt på kortare resor får gärna värmen vara påskruvad rejält för då tinar man själv upp så att säga. Jag stör mig på bussar som inte ens håller 20 grader.
M224 skrev:Har hela denna vinter förundrats i värmen i våra bussar i SL-land!
Om man vänder på steken: om man har väldigt nära till hållplatser och kliver på på ställen där bussen har exakt avgångstid (eller kliver på en stombuss eller liknande som går tillräckligt ofta) så behöver man inte krångla på sig så varma kläder vilket faktiskt gör resan smidigare. Det känns rätt onödigt att ta på termobyxor för att åka buss, eller hur?
Framförallt på kortare resor får gärna värmen vara påskruvad rejält för då tinar man själv upp så att säga. Jag stör mig på bussar som inte ens håller 20 grader.
Måste tillägga vilken klädsel jag har.
1) Kängor
2) Jeans (långkallingar vid temp under -10)
3) T-shirt (ibland även sweatshirt)
4) Höst/Vinterjacka (Ej dun!)
5) Mössa (oftast)
Är det -10 grader ute, så klär jag mig för -10 grader! Jag ska gå till tåget, vänta på det. Gå från tåget, gå på stan osv.
Då vill jag inte sitta i ett utrymme med värme gjort för t-shirt å kortbyxor. Man blir genomsvetting (betalar SL dusch och klädestvätt vare gång?) samt att man fryser som fan när man kommer ut.
Griser som ska till slakt har fasen det bättre än människor.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Är det -10 grader ute, så klär jag mig för -10 grader! Jag ska gå till tåget, vänta på det. Gå från tåget, gå på stan osv.
Då vill jag inte sitta i ett utrymme med värme gjort för t-shirt å kortbyxor. Man blir genomsvetting (betalar SL dusch och klädestvätt vare gång?) samt att man fryser som fan när man kommer ut.
Griser som ska till slakt har fasen det bättre än människor.
En buss är ju på sätt och vis samma sak som att befinna sig inomhus så jag har en liten fråga (då jag själv tar av mig jackan ibland om det är för varmt). Hur gör du när du går in på t.ex. ett varuhus? Lättar du lite på klädseln eller ska det vara utomhustemperatur där med?
Att reglera temperatur i en stadsbuss där dörrar öppnas å stängs med oregelbundna intervall på ett sådant vis så att det dessutom passar alla är nog en omöjlighet. Betänker man dessutom att t.ex. en ledvagn har en luftvolym motsvarande en trerumslägenhet så inser man svårigheterna.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas skrev:
En buss är ju på sätt och vis samma sak som att befinna sig inomhus så jag har en liten fråga (då jag själv tar av mig jackan ibland om det är för varmt). Hur gör du när du går in på t.ex. ett varuhus? Lättar du lite på klädseln eller ska det vara utomhustemperatur där med?
Har du försökt ta av dig först ryggsäcken, sen ajckan, mössan, halsduken i en full buss, där du kasne står, elelr sitter trångt?
Och de varuhus som har så varmt att jag svettas klädd för årstiden, bojkottar jag. De är inte kundvänliga när de gör så. Kunden ska känna sig behaglig och väl till mods. Inte obehaglig, svettig å äcklig.
Personligen tycker jag temperaturen på bussarna är ganska bra. Knäpper man upp jackan och tar av sig mössan så blir det hyffsat behagligt. Detta är ju inget problem då de flesta bussresor (med SL) är ganska korta. Vid längre resor så kan det vara skönt att ta av sig jackan, men föredrar ändå att det är för varmt än för kallt. Är jag utomhus på vintern så är jag det i rörelse och kläderna är anpassade för det. I bussen sitter jag still, och då bör det med andra ord inte vara för kallt.
Coppas skrev:
Har du försökt ta av dig först ryggsäcken, sen ajckan, mössan, halsduken i en full buss, där du kasne står, elelr sitter trångt?
Och de varuhus som har så varmt att jag svettas klädd för årstiden, bojkottar jag. De är inte kundvänliga när de gör så. Kunden ska känna sig behaglig och väl till mods. Inte obehaglig, svettig å äcklig.
Nej, det kan jag nog inte säga att jag har. Brukar försöka att vara lite mera funktionellt klädd när jag ska ner på stan. T.ex. en varm jacka med huva och som går att knäppa ända upp i halsen eliminerar således problemet med halsduk å mössa. Brukar visserligen oftast ha en lätt rygga, men låter den hänga endast över ena axeln när jag kliver på så blir det mera lätt manövererat.
Vad gäller varuhus, Kulturhuset och andra inrättningar så finns ju ofta garderober och det är nog inte meningen att allt ska hålla utomhustemperaturer. På många andra platser som man besöker, som t.ex. biografer, så brukar man ju mer eller mindre förutsättningslöst aceptera att man får ta av sig ytterkläderna.
I en fullsatt stadsbuss så kan man kanske i vissa fall även skruva av värmen då det stora antalet passagerar värmer tillräckligt på egen hand. I vissa lägen kanske man måste hålla igång defrosters å annat och då kan det oxå bli svårt att få ned värmen . Frågan är vaad som är värst. En passagera p sjuttiofem som svettas eller en förare som inte ser att köra? Vissa tycker att det är för kallt, andra att det är för varmt. Det är troligen aldrig lagom och det går aldrig att göra alla nöjda.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Det största felet de gör, är inte att de drar på värmen, utan luftcirkulationen! Luften måste cirkulera, har vart me dom bussar, där ingen ny luft omsatts, så folk höll på att svimma!
Å det räcker INTE med att bara sätta på inluftsfläktarna, då blire övertryck i bussen, man måste få ut den också. Lämpligen genom att öppna en taklucka, å då bakåt, så man får ett sug ut vid fart.
Men dessa elementära grundkunskaper verkar de flesta busschaufaörer sakna, eller skita i.
bruse skrev:Det största felet de gör, är inte att de drar på värmen, utan luftcirkulationen! Luften måste cirkulera, har vart me dom bussar, där ingen ny luft omsatts, så folk höll på att svimma!
Å det räcker INTE med att bara sätta på inluftsfläktarna, då blire övertryck i bussen, man måste få ut den också. Lämpligen genom att öppna en taklucka, å då bakåt, så man får ett sug ut vid fart.
Men dessa elementära grundkunskaper verkar de flesta busschaufaörer sakna, eller skita i.
Bruse, det är då till att vara insatt. Skulle dock vara kul ifall du ville utveckla för mig (då jag tydligen är en av de busschaufförer som då saknar eller sk-ter i detta) hur jag ska få fönster och takluckor att få förbli öppna när andra passagerare är så egofixerade att de har mage att klaga på att det är kallt och/eller därför stänger fönster respektive takluckor på eget bevåg. Ska jag slå dem eller bara stanna på varje hållplats och springa å öppna igen? Jag är ju bara en enfaldig busschaffis som då jag troligen är både imbecill och serviceovillig (tillsammans med ett flertal kollegor tydligen) alltså kommer att göra fel hur jag än gör. Jag skulle i så fall verkligen vara tacksam om någon helt felfri och klok person tydligt och lättfattligt förklarar för mig hur jag ska göra för att vara alla till lags.
Nico
Enkelt: luft in > luft ut = luftcirkulation. Stänga inflöden eller stängda utflöden, skapar ingen luftcirkulation. Luften står stilla och syrebrist uppstår. Svårt?
Visst finns det de som gnäller så fort det kommer frisk luft, men hellre det, än att repisera scenen från Schindlers list.
bruse skrev:Enkelt: luft in > luft ut = luftcirkulation. Stänga inflöden eller stängda utflöden, skapar ingen luftcirkulation. Luften står stilla och syrebrist uppstår. Svårt?
Visst finns det de som gnäller så fort det kommer frisk luft, men hellre det, än att repisera scenen från Schindlers list.
Jag undrar om du läst vad Nico skriver - alla har olika åsikter om vad som är varmt och kallt. Jag tror inte jag vill åka med en buss med öppen taklucka i -10.
Och jag håller inte med om denna beskrivning att det skulle vara så kasst på bussarna generellt. Mitt bussresande de senaste veckorna har visserligen begränsat sig till linje 4 och 515, men där har det inte varit några som helst problem med ventilation eller temperatur.
Det beror ju också på när man åker. Under väldigt lång tid åkte jag med en tur på Grön Express som var utgående vagn från depå - den var kall på vintern. Medan bussen före och efter, som gått ett halvt varv på linjen var varma och goa.
Just hemkommen med linje 172, Tyresövagn nr 4456 (Volvo B10MA) en mkt behaglig resa utan överdriven värme.
Hur jag gör i affärer, inget speciellt. Har aldrig varit med om att det är 25 grader i några affärer, mössan av o jackan uppknäppt.
Behaglig inomhus temp (på ställen där man har ytterkläder på sig!) anser jag vara runt 17 grader. Jag har mätt med min mobil samt klocka (som båda har temrometer, o ja, dom visar rätt med en diff på +/-1grad) tempraturer runt 24-25 grader i vissa bussar. Kom inte o säg att det är en behaglig tempratur! Nej, runt 17-18 grader skall det vara (Häggotermen på C4:orna var inställd på 18 grader vintertid om jag inte minns helt fel, 2601-2650 hade dock automatisk värmereglering, o dom var ofta för varma!)
Tycker det är ett problem på ganska många kollektivfordon. På pendeltåget mellan Vänersborg - Göteborg kan det vintertid vara så vamrt så man nästan smälter skorna om man sätter dom på elementen. Fast det är jobbigare när man bara ska kortare turer med till exempel spårvagn eller så. Om det är för varmt orkar man ju inte ta av sig jacka och sånt. Men å andra sidan är det ju skönare när man väl kommer ut