
Vilket är ert favorittåg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Vilket är ert favorittåg?
Så svaret "3437" från Karsten är ju ett svar på frågan om vilket som är hans favorittåg. Och det är väl i sin tur ett fullt godtagbart svar?Hannes skrev:Vilket är ert favorittåg?
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Favoriträlsfordon
Mitt favorittåg / rälsfordon är:
Modern spårvagn: A32 / K4000 / T (överlägsen åkkomfort och pålitlighe). Jag vill absolut köpa A32 - varianter för Åbos snabbspårväg!)
Gamla spårvagnarna: Åbo spökvagn (tyvärr har jag aldrig åkt med denna vagntyp, bara sett nr 52 före den skrotades av idioter i början av 1980-talet).
Tunnelbana / metrotåg: C20
Pendeltåg: Sm1 / Sm2 av VR (Skrota inte Sm1 utan använda dom till länstrafik som inte existerar nu i Finland!!)
Ånglok: Hr1 VR (den coolaste ångloken i Finland, har lyckats att åka med en som en liten pojke på 1980-talet)
Dieselok: Dr13 VR
Ellok: Sr2 VR (tyvärr har jag inte sett dens schweiziska förebilder).
Snabbtågskoncept: Klassiska Finska "blåa" snabbtågsvagnar. Oj, alla konstiga åkkumpaner och tider i restauragnsvagar före reformen med tvångsköp av platsreservation. (Skrota inte "blåa vagnar" och dra inte in alla klassiska snälltåg!)
Mvh Mikko
Modern spårvagn: A32 / K4000 / T (överlägsen åkkomfort och pålitlighe). Jag vill absolut köpa A32 - varianter för Åbos snabbspårväg!)
Gamla spårvagnarna: Åbo spökvagn (tyvärr har jag aldrig åkt med denna vagntyp, bara sett nr 52 före den skrotades av idioter i början av 1980-talet).
Tunnelbana / metrotåg: C20
Pendeltåg: Sm1 / Sm2 av VR (Skrota inte Sm1 utan använda dom till länstrafik som inte existerar nu i Finland!!)
Ånglok: Hr1 VR (den coolaste ångloken i Finland, har lyckats att åka med en som en liten pojke på 1980-talet)
Dieselok: Dr13 VR
Ellok: Sr2 VR (tyvärr har jag inte sett dens schweiziska förebilder).
Snabbtågskoncept: Klassiska Finska "blåa" snabbtågsvagnar. Oj, alla konstiga åkkumpaner och tider i restauragnsvagar före reformen med tvångsköp av platsreservation. (Skrota inte "blåa vagnar" och dra inte in alla klassiska snälltåg!)
Mvh Mikko
Stockholms tunnelbana - C5 (coolest of the cool, som en annan medlem i Forum skrev)
Stockholms lokaltåg - X1
Stockholms spårvägar - A30 (fast A32 är ju mera modern)
Washingtons Metro - Breda tunnelvagnar - Series 2000 och Series 3000
MARC lokaltåg - med AEM-7 (amerikanska RC) lok
Washingtons spårvägar - alla PCC vagnar - några räddades och lever kvar på National Capital Trolley Museum
Stockholms lokaltåg - X1
Stockholms spårvägar - A30 (fast A32 är ju mera modern)
Washingtons Metro - Breda tunnelvagnar - Series 2000 och Series 3000
MARC lokaltåg - med AEM-7 (amerikanska RC) lok
Washingtons spårvägar - alla PCC vagnar - några räddades och lever kvar på National Capital Trolley Museum
Mer för vad än vem..
Helt Klart C20 och säkert senare X60, tdigare var X1/C2 aspirant på titeln också men inte sedan nyare fordon hade kommit. X10 är också rätt snygg....
Men vilken respons "Hannes" fick på sitt inlägg trots en väldigt enkel fråga. Men den är ganska intressant. Utseendet för ett kollektivtrafikfordon är ganska viktigt när man ska välja mellan ett fordon.
Men vilken respons "Hannes" fick på sitt inlägg trots en väldigt enkel fråga. Men den är ganska intressant. Utseendet för ett kollektivtrafikfordon är ganska viktigt när man ska välja mellan ett fordon.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lördag 29 januari 2005 4:07
Re: Favorit vagnar/tåg
Jag har då aldrig lyckats hålla mig vaken när jag kört C2017AGR skrev: C20, ok den kräver att man är "vaken" när man kör, men är man på alerten så går den att köra mjukt.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33


Den nya Reginamotorvagnen är toppen. Av de gamla får jag nog säga TGOJ:s gamla motorvagnar. Kan de kallas X23???


Norrköpings M67:or i orginal. En vagntyp som levererades 1967 och fanns i trafik fram till ca 2003, finns en idag i förnyad skepnad. Varför tycker jag om denna: ljudet när de gasar på allt de kan. En härlig och bekväm spårvagn. Därför är även Göteborgs M28:or en favorit.