Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Inlägg av Johan A »

Jag har hört att det finns mark lämmnat för att bygga tunnelbanan från Skarpnäck till Bollmora. Men att den skulle gå över jord. Varför bygdes tunnelbanan till Skarpnäck i tunnel då ? Finns det planer på att börja bygga den tunnelbanan ? Vore bra om Bollmora fick en snabb förbindelse till Stan. :?:
Harald
Kontakt:

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Inlägg av Harald »

Johan A skrev:Jag har hört att det finns mark lämmnat för att bygga tunnelbanan från Skarpnäck till Bollmora. Men att den skulle gå över jord. Varför bygdes tunnelbanan till Skarpnäck i tunnel då ?
Förmodligen för att det inte fanns mark reserverad för att bygga från Bagarmossen till Skarpnäck eftersom det från början inte planerades att bygga längre än till Bagarmossen.
essin

Inlägg av essin »

Fanns det inga planer på att fortsätta från Bagarmossen? Om man kollar på en karta krävs det inte alldeles för mycket fantasi för att tänka sig en förlängning Bagarmossen-Älta-Bollmora Torg. Att det skulle finnas något reservat från Skarpnäck mot Bollmora tycker jag däremot låter lite konstigt.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

De som planerade tunnelbanan på 1940-talet hade inte tillgång till 1990-talets kartor. Då fanns inte SL, Stockholms stad tillhörde inte Stockholms län och det fanns ingen regionplanering. Tunnelbanan planerades som ett transportmedel för Stockholms stad. Bollmora var landsbygd och något Bollmora Torg fanns inte.

Inlägg av »

Var inte maken framför gamla T-banestationen i Bagarmossen mycket länge reserverad just för en framtida förlängning? Nuvarande bebyggelse är tämligen ny och byggdes på en stor gräsyta som inte användes till något speciellt!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ skrev:Var inte maken framför gamla T-banestationen i Bagarmossen mycket länge reserverad just för en framtida förlängning? Nuvarande bebyggelse är tämligen ny och byggdes på en stor gräsyta som inte användes till något speciellt!
Jo, å går man runt huset med Konsum i, ser man hur markreservatet fortsätter mot Brotorpsskolan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Bygg vidare med slutstation Sköndal (sköndal centrum -> eventuellt sköndals bro). Ge Tyresöborna en snabbare förbindelse med stan genom en pendellinje eller liknande.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

bruse skrev:
LÅ skrev:Var inte maken framför gamla T-banestationen i Bagarmossen mycket länge reserverad just för en framtida förlängning? Nuvarande bebyggelse är tämligen ny och byggdes på en stor gräsyta som inte användes till något speciellt!
Jo, å går man runt huset med Konsum i, ser man hur markreservatet fortsätter mot Brotorpsskolan.
Då undrar man hur det reservatet var tänkt att användas. Bagarmossens ursprungliga station låg ju i markplanet.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Harald skrev:Då undrar man hur det reservatet var tänkt att användas. Bagarmossens ursprungliga station låg ju i markplanet.
Du menar att det skulle varit problem att korsa torget i plan? Jag gissar att man hade tänkt sig att höja upp stationen på bro men i samma läge som den gamla stationen. Så har man ju gjort på andra ställen.
Eller så hade man byggt en gångbro över spåren istället.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag hittade Stockholms Handelskammares rapport "Tunnelbanan 3.0" om deras förslag till förlängningar av tunnelbanan.
https://www.chamber.se/rapporter/tunnelbana-3.htm

Bild
Jag fastnade särskilt för deras idéer kring Skarpnäck-Tyresö. De vill ha någon slags tvärförbindelse mellan gröna linjens grenar via Sköndal till Tyresö.
Frågan är om inte Nynäsbanans pendeltåg kan fungera som detta?
Gröna Linjens mittgren går som bekant till pendeltågsstationen Farsta Strand idag.
Om Hagsätralinjen (som förvisso ska bli en blå linje, men likväl) förlängs till Älvsjö så har vi två av tre grenar ihopkopplade till pendeltåget.
Om man förlänger Skarpnäck Gård-linjen till Sköndal och sedan svänger söderut under Drevviken så hamnar man vid pendeltågsstationen Trångsund.
Då är alla grenar sammankopplade med pendeltåget och man har en tvärförbindelse över den här delen av Södertörn.
Sen kan man fortsätta denna Trångsundslinje österut under Drevviken igen till Bollmora/Tyresö via Trollbäcken.

(Jag hade gärna sett en förlängning av Saltsjöbanan från Saltsjö-Duvnäs via Älta till Bollmora och fortsätta till Tyresö och låta tbanan sluta vid Bollmora, men det är en sidofråga).
Bild
Det känns iallafall som att Hagsätraförlängningen till Älvsjö och Skarpnäckförlängningen till Trångsund via Sköndal hade kopplat samman de flesta förorterna söder om Stockholm och gett dem en god tvärförbindelse.
twr

Inlägg av twr »

Vad gäller Handelskammarens utspel om tunnelbana med mera så är de i allmänhet inte genomtänkta. De är färgglada streck på en karta, men det finns inga tankar om kapacitet, trafikering mm.

Ditt förslag är intressant!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:Vad gäller Handelskammarens utspel om tunnelbana med mera så är de i allmänhet inte genomtänkta. De är färgglada streck på en karta, men det finns inga tankar om kapacitet, trafikering mm.

Ditt förslag är intressant!
Haha, jag är beredd att instämma.

Tack! Det förefaller mig en smula ologiskt att bygga en tvärförbindelse när man redan har en i form av ett pendeltåg med stor kapacitet och som dessutom går ganska snabbt. När allt som behövs är två mindre förlängningar till dess bana.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Om man förlänger Skarpnäck Gård-linjen till Sköndal och sedan svänger söderut under Drevviken så hamnar man vid pendeltågsstationen Trångsund.
Då är alla grenar sammankopplade med pendeltåget och man har en tvärförbindelse över den här delen av Södertörn.
Sen kan man fortsätta denna Trångsundslinje österut under Drevviken igen till Bollmora/Tyresö via Trollbäcken.
Tekniskt är nog ditt förslag möjligt. Och det skulle säkert finnas ett visst resandeunderlag. Men det finns nog bättre sätt att använda pengarna.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kan nog vara en bra lösning för Sköndal. Men är det värt pengarna, jämfört med att köra buss?

Vad gäller en fortsättning från Sköndal så skulle nog nyttan för Skarpnäcksgrenen bli större med en koppling till Farsta centrum och Farsta strand. Kanske rentav på tunnelbanans befintliga spår? Mer tekniskt komplicerat, men större nytta än en koppling till Trångsund. Trångsund har ju i dagsläget också bara halva utbudet av pendeltåg, snabbtågen stannar inte.

En koppling mellan pendeltåg och Tyresö kan förstås vara intressant. Men det är enklare med befintliga busslinjer dels till Älvsjö, dels till Handen. Ditt förslag blir dyrt som tvärförbindelse betraktat. Och som radiell förbindelse betraktat blir det långsamt. Restdien från Tyresö till innerstaden blir lång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är ju inte otänkbart att man utvecklar spårvägskonceptet Tvärbanan ytterligare och låter den ta sträckan i fråga. Säg att tuben tar Skarpnäck-Älta och att spårvägen sedan tar Tyresö-Älta-hökis-fagersjö-örby-älvsjö, och på så vis bygger på Tvärbanan Spårväg Syd.
Eller om man utvecklar konceptet ännu mer, kanske samtrafikerar Älta-Tyresö med såväl tunneltåg som spårvagnar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag tycker absolut att skarpnäck-grenen ska förlängas till Tyresö centrum, men bör gå raka vägen för bäst resultat. Sköndal får nog vara utan.

Spårväg syd har jag funderat på att gå som en ringlinje Flemingsberg-Handen-Brandbergen-Vendelsö-Tyresö Centrum-Älta-Sköndal-Hökarängen-Högdalen-Älvsjö.

För Fagersjö så skulle en pendeltågsstation vara bättre än en spårväg.

Numera ställer jag mig tveksam till om Tunnelbanan Hagsätra-Älvsjö fyller någon nytta om min föreslagna spårväg byggs mellan högdalen och älvsjö innan tuben. Hagsätragrenen ahde nog gjort större nytta om man förlängde grenen från Rågsved in mot huddinge kommun istället och låter Hagsätra station gå till historien och ersättas med busstrafik. Eller att man bara låter tunnelbanan vända vid Hagsätra...
twr

Inlägg av twr »

Det är redan utrett och väl förankrat att fortsättningen på Spårväg syd ska gå från Älvsjö till Globen/Gullmarsplan och sen fortsätta på Tvärbanans spår fram till Sickla. Sträckan är dock inte beslutad ännu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

twr skrev:Det är redan utrett och väl förankrat att fortsättningen på Spårväg syd ska gå från Älvsjö till Globen/Gullmarsplan och sen fortsätta på Tvärbanans spår fram till Sickla. Sträckan är dock inte beslutad ännu.
Ja, men det hindrar inte att man kan skapa en avgrening tvärs över mot Tyresö, eller?
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev:
twr skrev:Det är redan utrett och väl förankrat att fortsättningen på Spårväg syd ska gå från Älvsjö till Globen/Gullmarsplan och sen fortsätta på Tvärbanans spår fram till Sickla. Sträckan är dock inte beslutad ännu.
Ja, men det hindrar inte att man kan skapa en avgrening tvärs över mot Tyresö, eller?
Nej, det har du förstås rätt i. Men det får vara en senare utbyggnad. Jag tror inte behovet är så jättestort?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

"Tvärbanorna" kanske börjar breda ut sig och bli lika viktig som tunnelbanan så småningom.
tvärbanorna.jpg
tvärbanorna.jpg (76.48 KiB) Visad 2577 gånger
(Man får väl fantisera=)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar