Vilken är bästa busstypen i Göteborg?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Calle

Vilken är bästa busstypen i Göteborg?

Inlägg av Calle »

Vad tycker Ni?
Joppe

Inlägg av Joppe »

Stombussarna. Trevlig inredning, bekväma säten, mjuk gång.
Josef

Inlägg av Josef »

Dom nya Volvobussarna är sköna, tysta, fräscha...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Själv gillar jag Saurer-bussarna skarpt. De är så söta med sin frambyggda Nos. Synd att ingen av dem finns kvar.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Har det verkligen rullat Sauerbussar i Göteborg? Det vill jag gärna se bilder på i så fall eller har det blitt någe missföstånd här. Hör oxå till dem som gillar dessa bussar skarpt, men jag förknippar mer dessa med postbusstrafik i Alperna än med trafik i Göteborgsområdet. :lol:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:Har det verkligen rullat Sauerbussar i Göteborg? Det vill jag gärna se bilder på i så fall eller har det blitt någe missföstånd här. Hör oxå till dem som gillar dessa bussar skarpt, men jag förknippar mer dessa med postbusstrafik i Alperna än med trafik i Göteborgsområdet. :lol:

Mvh // Nico
Självklart har det rullat Saurerbussar i Göteborg. 1923 då GS påbörjade sin busstrafik som Sveriges första kommunala bussoperatör var märket som gällde Saurer. Bensin var drivmedlet.

Bilder finns bland annat i Zeppelinare Limpor och Mustanger som finns att tillgå i välsorterade antikvariat.

//Tony
Peter_a

Inlägg av Peter_a »

stombussen är bäst, fräsch, snygg och bullerfri... värst är den där holländska bussen som låter så... och så MAN
Coppas

Inlägg av Coppas »

TonyM skrev:Självklart har det rullat Saurerbussar i Göteborg. 1923 då GS påbörjade sin busstrafik som Sveriges första kommunala bussoperatör var märket som gällde Saurer. Bensin var drivmedlet.

Bilder finns bland annat i Zeppelinare Limpor och Mustanger som finns att tillgå i välsorterade antikvariat.

//Tony
Tjusigt, ska ut på stan nu så får se om man hinner kika efter den boken. Å andra sidan vet man ju var man ska leta nu. :D

Mvh // Nico
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:
TonyM skrev:Självklart har det rullat Saurerbussar i Göteborg. 1923 då GS påbörjade sin busstrafik som Sveriges första kommunala bussoperatör var märket som gällde Saurer. Bensin var drivmedlet.

//Tony
Tjusigt, ska ut på stan nu så får se om man hinner kika efter den boken. Å andra sidan vet man ju var man ska leta nu. :D

Mvh // Nico
Ja - lycka till, det kan bli svårt.

Boken är utgiven 1979 av Svenska Spårvägssällskapets Göteborgsavdelning. Författaren heter Stig Hammarson, förlaget om jag inte missminner mig Stenvalls.

Men ordnar du med ett tusental beställningar så kanske vi kan orda nytryck ;-)

//Tony
Coppas

Inlägg av Coppas »

TonyM skrev:Ja - lycka till, det kan bli svårt.

Boken är utgiven 1979 av Svenska Spårvägssällskapets Göteborgsavdelning. Författaren heter Stig Hammarson, förlaget om jag inte missminner mig Stenvalls.

Men ordnar du med ett tusental beställningar så kanske vi kan orda nytryck ;-)

//Tony

Saker som är alltför lätta att uppnå tappar man ofta respekten eller lusten för. Om jag får jobba lite för det hela så må det vara hänt och i annat fall så är det ju ingen brådska då jag vet vad jag ska leta efter. Det här med att leta efter böcker å annat är ju oxå en del av det roliga. Missade ju chansen nu sist på Hjulmarknaden i Sollentuna där boken kanske fanns (såldes ju en hel del beggat), men det visste jag ju inte om då. Sen är det ju det där med spilld mjölk osv... Ibland önskar man dock att det kanske skulle finnas flera intresserade så att det blev möjligt med en del nytryck av vissa intressanta boktitlar. Bockar å bugar för den fina informationen.

:D

Mvh // Nico
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Trådbussen tycker jag bäst om.
men Pepparkaksbussen är litet mer knaprig och lättsmält.

Stomibussar gillar jag inte alls, jag blir sjösjuk i dem, unken luft och väldigt svajiga, och så luktar avgaserna "Wallhallabadet".
Möjligen är de bra för sin turtäthet, men det beror ju inte på busstypen.

Nä, jag gillar bussar inte alls.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björne

Inlägg av Björne »

Björn J. skrev:Trådbussen tycker jag bäst om.

Stomibussar gillar jag inte alls, jag blir sjösjuk i dem, unken luft och väldigt svajiga, och så luktar avgaserna "Wallhallabadet".

Bj.
Bussar är väll trevliga :wink: Fast spårvagnar är ju helt klart trevligare.
Näe nu var ämnet favoritbussen och då säger jag Scania CR76. Av dom bussarna som nu går i trafik får det allt bli dom fina "nya" Scania-bussarna som GS köpt in. Åkte med en forumanvändare i en sådan för ett tag sedan, sicket drag i motorn :wink:
gr

Inlägg av gr »

stombussen e bäst
daca

neee

Inlägg av daca »

Den bästa bussen inom gs e helt klart den oudsten bussarna inom 500-serien! :!:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag håller verkligen med, sjösjuka och svajighet är deras kännetecken i mina ögon :/
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bj.
Stackars Björn som får Stombusslinje 17 att bråka med inom kort då ;-)

//T
kollektivtrafikresenär

Inlägg av kollektivtrafikresenär »

gr skrev:stombussen e bäst
Hur ser en stombuss ut hos GS?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Som en nyare Volvo ledbuss.
Det som utmärker den är lackeringen(stripingen) och att man kan gå på i alla dörrarna.
Gasbuss och har en puckel över leden(dromedarbuss helt enkelt :) )
Gäst

Inlägg av Gäst »

De bästa bussarna i Göteborg; hmm; De trevligaste måste ju iaf. vara de renaste bussarna i regionen som innehavdes av Kålleredsbussarna AB; med dörrställning 1-0-1; alltså ståplats bak (oftast Volvo B10M/Wiima). ALDRIG något kl-tt-r i dessa bussar el. skräp någon annanstans än i papperskorgarna!!! I övrigt är ju gamla Mölndalsbussar mina favoriter, som troget i många år "stånkade" fram på alla möjliga gator och linjesträckningar med hållplatser i Mölndals tätort med omnejd!! Länge leve de gamla Scania-Vabis BF76/Hägglundskaross bl.a.!!! De är och förblir "mina" favoriter i alla fall!!!
jesper

Inlägg av jesper »

De bästa bussarna i Göteborg är Den Oudstenbussarna i serierna 301-338 och 501-543

Imorgon skall jag åka "Rygerfjord"!

mvh jesper
Skriv svar