Framtidens Cx-vagnar...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik H Klint

Framtidens Cx-vagnar...

Inlägg av Fredrik H Klint »

För ett par månader sen hörde jag ett rykte på jobbet... (Visst, rykten är ofta överdrivna, misstolkade eller liknande men ibland är de ju faktiskt sanna...) Detta rykte dock, lät så otroligt att jag måste ta upp det:

80st C6:or, d.v.s. ungefär hälften av C6:orna, ska sparas och ingå i någon slags vagnreserv. Man väljer givetvis ut de bästa exemplaren och dessa ska ställas upp i Rissnedepån på gamla trafikspåren mellan Hallonbergen och Rinkeby...
Har ni hört på maken? Min "källa" som är rangerare hade hört detta ryktesvägen "uppifrån"... Någon som kan kommentera detta???

För övrigt så undrar jag om någon vet något om C19-projektet?
Ena dan verkar det nedlagt för att nästa dag vara väldigt hett! Anledningen till att man avvaktar är att det är osäkert om fler C20 ska beställas eller inte men kommer aldrig ett besked...? Om C19 blir verklighet, vet någon hur mycket det är tänkt att vagnarna ska byggas om? Från början var det väl tänkt att vagnarna skulle få en modernare förarhytt, helt ny inredning och slutligen lackering á la C20. Med andra ord en kraftig revision, precis som pendeltågsvagnarna X10.

Fredrik
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Framtidens Cx-vagnar...

Inlägg av Mikael R »

Fredrik H Klint skrev:För ett par månader sen hörde jag ett rykte på jobbet... (Visst, rykten är ofta överdrivna, misstolkade eller liknande men ibland är de ju faktiskt sanna...) Detta rykte dock, lät så otroligt att jag måste ta upp det:

80st C6:or, d.v.s. ungefär hälften av C6:orna, ska sparas och ingå i någon slags vagnreserv. Man väljer givetvis ut de bästa exemplaren och dessa ska ställas upp i Rissnedepån på gamla trafikspåren mellan Hallonbergen och Rinkeby...
Har ni hört på maken? Min "källa" som är rangerare hade hört detta ryktesvägen "uppifrån"... Någon som kan kommentera detta???

För övrigt så undrar jag om någon vet något om C19-projektet?
Ena dan verkar det nedlagt för att nästa dag vara väldigt hett! Anledningen till att man avvaktar är att det är osäkert om fler C20 ska beställas eller inte men kommer aldrig ett besked...? Om C19 blir verklighet, vet någon hur mycket det är tänkt att vagnarna ska byggas om? Från början var det väl tänkt att vagnarna skulle få en modernare förarhytt, helt ny inredning och slutligen lackering á la C20. Med andra ord en kraftig revision, precis som pendeltågsvagnarna X10.

Fredrik
Tja hoppas kan man ju alltid. Vore spännande med vagnarna ståendes i tunnlarna.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Jag tycker det verkar förnuftigt att spara på Cx-vagnar, när C20 inte tål vare sig löv eller snö :roll:

Dessutom har ju diskuterats bristen på uppställningsplatser. Tunneln i fråga verkar ju vara en förhållandevis bra lösning?

SB
Skriv svar