Trevlig helg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vad använder du för glugg på kameran? Rätt dramatisk förkortning av perspektivet där! Effektfullt. Det ser ju ut som Blixholmen bara är ett kvarter bakom spårvagnen när det i själva verket är nästan två kilometer av lindat på rad mellan fotografen och Strömmen.Jonas L skrev:Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.
Inte så bra resultat?! Det är till att ha höga krav på sig själv! Tycker den blev snygg, att ljuset är lite svårt så här års får man leva med.Jonas L skrev:Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.
![]()
Nä, du har nog inte missat något i Norrköping. Det är Norra Promenaden och ett rätt långt tele som drar ihop perspektivet på ett alldeles lysande sätt. Bra bild, inte bara för oss spårvagnsintresserade.mickeb skrev:Jag har uppenbarligen missat ett område av Norrköping, har trott att stan inte var speciellt backig. "Vidablick" kunde ju varit en ledtråd... Eller är det supertele och allen framför stationen?
Som sagt häftiga bilder, snyggt jobb grabben !!!Reimersholme71 skrev:Vad använder du för glugg på kameran? Rätt dramatisk förkortning av perspektivet där! Effektfullt. Det ser ju ut som Blixholmen bara är ett kvarter bakom spårvagnen när det i själva verket är nästan två kilometer av lindat på rad mellan fotografen och Strömmen.Jonas L skrev:Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.
Noterar 15-skyltarna är kvar. Har de fortfarande inte fixat luftledningen sedan senaste påkörningen, eller är det något annat jobb som drar ner hastigheten vid Kungstorgets västra del?
M
Hur är det med Odensgatans backe från Vägträffen till Västra Station? Där blir spåravståndet plötsligt ett par decimeter mindre - kan de mötas där? Och den där lilla kurvan vid De Geers-gatan som är skyltad med mötesförbud, gäller det till och med M67?leifd skrev:Som sagt häftiga bilder, snyggt jobb grabben !!!
Vad gäller hastighetsnedsättningen vid Norr Tull (15 km/h) så är den orsakad av att vibrationer fortplantas till omkringliggande fastigheter.
Främst då vagnarna "kliver" upp eller ner från den betongplatta spåret ligger i ovanför korsningen.
Detta kommer troligen att åtgärdas under året (2005), då även spårmittavståndet skall ökas, från öster om hållplatsen, genom slingan, till väster om korsningen.
Denna spårdel är en av de få, där de nya Frankfurtvagnarna inte kan mötas, vilket allså måste åtgärdas.
Jag kan bara instämma i andras lovsång: det här är tammefanken den snyggaste bild jag sett sen mitten av åttiotalet.Jonas L skrev:Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.
Vad sägs om Nygatan från Väster Tull, Odensgatan från Västra Station, den egna banvallen genom Klockaretorpet? Samma ställe som din fina bild fast med snö, eller med löv på träden. Östra Promenaden från norr i sen kvällssol på sommaren, eller i middagssol söderifrån.Jonas L skrev: Ska ge mig ut i veckan igen och försöka mig på några fler ställen där reslutatet kan bli lika häftigt, eller vad tror ni om Södertull ner mot Drottningatan och Dominohuset ner mot Resecentrum. Kan det finnas fler ställen?