Skymning i Norrköping

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Jonas L
Kontakt:

Skymning i Norrköping

Inlägg av Jonas L »

Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trevlig helg!
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Skymning i Norrköping

Inlägg av Reimersholme71 »

Jonas L skrev:Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.

Bild
Vad använder du för glugg på kameran? Rätt dramatisk förkortning av perspektivet där! Effektfullt. Det ser ju ut som Blixholmen bara är ett kvarter bakom spårvagnen när det i själva verket är nästan två kilometer av lindat på rad mellan fotografen och Strömmen.

Noterar 15-skyltarna är kvar. Har de fortfarande inte fixat luftledningen sedan senaste påkörningen, eller är det något annat jobb som drar ner hastigheten vid Kungstorgets västra del?

M
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Jonas L skrev:Var ute och fotograferade lite innan solen gick ned. Blev väl inte så jättebra resultat men men, jag delar med mig i alla fall.

Bild
Inte så bra resultat?! Det är till att ha höga krav på sig själv! Tycker den blev snygg, att ljuset är lite svårt så här års får man leva med.
Jag har uppenbarligen missat ett område av Norrköping, har trott att stan inte var speciellt backig. "Vidablick" kunde ju varit en ledtråd... Eller är det supertele och allen framför stationen?

Och välkommen tillbaks(?), har inte sett några bilder från dig på ett tag!
/M
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

mickeb skrev:Jag har uppenbarligen missat ett område av Norrköping, har trott att stan inte var speciellt backig. "Vidablick" kunde ju varit en ledtråd... Eller är det supertele och allen framför stationen?
Nä, du har nog inte missat något i Norrköping. Det är Norra Promenaden och ett rätt långt tele som drar ihop perspektivet på ett alldeles lysande sätt. Bra bild, inte bara för oss spårvagnsintresserade.

Men visst har Norrköping backar. Det är ju lite drygt (eller var det knappt?) 20 meters fallhöjd på Motala ström mellan Glan och Bråviken, vilka samtliga är utbyggda till kraftgenerering. Spårvagnarna går på den strömmen som kommer ur Strömmen. :D Och huvuddelen av fallhöjden ligger mitt inne i stan, i gamla Industrilandskapet. Gatorna parallellt med strömmen får motsvarande fallhöjd (såsom Slottsgatan, Norra Promenaden, S:t Persgatan, Nygatan, Södra (f.d. Västra) Promenaden), liksom de små gator som går vinkelrätt mer mot strömmen.

M
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:

Bild
Vad använder du för glugg på kameran? Rätt dramatisk förkortning av perspektivet där! Effektfullt. Det ser ju ut som Blixholmen bara är ett kvarter bakom spårvagnen när det i själva verket är nästan två kilometer av lindat på rad mellan fotografen och Strömmen.

Noterar 15-skyltarna är kvar. Har de fortfarande inte fixat luftledningen sedan senaste påkörningen, eller är det något annat jobb som drar ner hastigheten vid Kungstorgets västra del?

M
Som sagt häftiga bilder, snyggt jobb grabben !!!

Vad gäller hastighetsnedsättningen vid Norr Tull (15 km/h) så är den orsakad av att vibrationer fortplantas till omkringliggande fastigheter.
Främst då vagnarna "kliver" upp eller ner från den betongplatta spåret ligger i ovanför korsningen.
Detta kommer troligen att åtgärdas under året (2005), då även spårmittavståndet skall ökas, från öster om hållplatsen, genom slingan, till väster om korsningen.
Denna spårdel är en av de få, där de nya Frankfurtvagnarna inte kan mötas, vilket allså måste åtgärdas.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:Som sagt häftiga bilder, snyggt jobb grabben !!!

Vad gäller hastighetsnedsättningen vid Norr Tull (15 km/h) så är den orsakad av att vibrationer fortplantas till omkringliggande fastigheter.
Främst då vagnarna "kliver" upp eller ner från den betongplatta spåret ligger i ovanför korsningen.
Detta kommer troligen att åtgärdas under året (2005), då även spårmittavståndet skall ökas, från öster om hållplatsen, genom slingan, till väster om korsningen.
Denna spårdel är en av de få, där de nya Frankfurtvagnarna inte kan mötas, vilket allså måste åtgärdas.
Hur är det med Odensgatans backe från Vägträffen till Västra Station? Där blir spåravståndet plötsligt ett par decimeter mindre - kan de mötas där? Och den där lilla kurvan vid De Geers-gatan som är skyltad med mötesförbud, gäller det till och med M67?

M

PS För dem som tycker Odensgatan är felstavad så lär det vara så att den är döpt efter familjen Odén och inte asen Oden. Men en korsande gata är döpt efter Loke. :D
Björne

Inlägg av Björne »

Trevliga bilder Jonas! :)
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jonas, vadå inte så lyckade bilder??
Bild 1 är ju utomordentlit lyckad, helt perfekt
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Bild
Jag kan bara instämma i andras lovsång: det här är tammefanken den snyggaste bild jag sett sen mitten av åttiotalet.

Kan du inte trycka upp några av dina bilder på en CD eller DVD? Jag skulle gladeligen köpa.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Tackar så jättemycket! Blir lite rörd av era fina kommentarer. Visst har man lite för höga krav på sig själv, men tyvärr gillar jag inte ljuset på spårvagnen, skulle varit lite tidigare, kan bara tänka mig hur det ser ut i vår eller i sommar, då ses vi där! :)

Visst kan jag bränna bilder på CD/DVD, men då får du det gratis, jag är inte lika proffsig som Michael Nilsson :D

Gluggen är ett 300 mm objektiv och inspirationen till bilden kommer faktist från en av NTs fotografer som tipsade om detta ställe och denna typ av inzoomning. Ska ge mig ut i veckan igen och försöka mig på några fler ställen där reslutatet kan bli lika häftigt, eller vad tror ni om Södertull ner mot Drottningatan och Dominohuset ner mot Resecentrum. Kan det finnas fler ställen?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Inte lika proffsig som jag? Dessa bilder, speciellt den första, var väl proffsigt om något.
//MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björne

Inlägg av Björne »

Om det utkommer en årsskiva för USI:s medlemmar så måste ju givetvis denna bild vara med:)

/medlem-Björn :wink:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Jonas L skrev: Ska ge mig ut i veckan igen och försöka mig på några fler ställen där reslutatet kan bli lika häftigt, eller vad tror ni om Södertull ner mot Drottningatan och Dominohuset ner mot Resecentrum. Kan det finnas fler ställen?
Vad sägs om Nygatan från Väster Tull, Odensgatan från Västra Station, den egna banvallen genom Klockaretorpet? Samma ställe som din fina bild fast med snö, eller med löv på träden. Östra Promenaden från norr i sen kvällssol på sommaren, eller i middagssol söderifrån.

Lövsprickningen blir säkert tidig i år, och den är över på ett par dagar. Se till att passa på då! Kvällssolen har du i ryggen på de flesta ställen, utom Drottninggatan, där det blir middagssol. Att ha morgonsolen rakt emot sig kan ge balla effekter också, särskilt som din kamera säkert klarar motiv med höga kontraster mellan högdagrar och skuggor.

Kolla väderstäcken med en gradskiva på en karta, och kom ihåg att under sommartid så står solen i söder klockan 13, och att Norrköping ligger på 16,2 grader öst - det vill säga ungefär 5 minuter före svensk normaltid (15 grader per timme ger 4 minuter per grad). :wink: :lol: Kolla den Svenska Almanackan också för att se när solen går ner eller upp, om du vill ha det där röda varma ljuset i dina bilder. Annars kan det platta, blåa ljuset man får innan solen går upp också vara nog så effektfullt.

Det balla vore ju om man kan få med något mer karaktäristiskt än en hamnkran i bilden, som Rådhuset eller så. :) Men då kanske man får trixa lite.

M
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Tack för tipsen herr Nyberg, kan bli hur bra som helst! :D

Frågan (blir lite off topic här) som jag har nu har till de som kan sitt Norrköping är vilken hamnkran det är som syns på första bilden, var den står, inte är det väl någon av dem som är med på denna?

Bild
Skriv svar