Volvobussar i Göteborg

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Björne

Inlägg av Björne »

CJA skrev:
Björne skrev:
Coppas skrev: Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda). :wink: :D

Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.

Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen. :P :twisted:

Mvh // Nico
600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Vet inte om 607 är i trafik längre, men har sett en hel del 600-vagnar i ersättningstrafik för spårvagn. Och, jag kan bara instämma... Och varför luktar det rök förresten? Har inte känt det, men däremot hört hur ansträngda fläktarna är.
607 still going strong eller något :? Den är trafik fortfarande, såg den senaste härom dagen vid Korsvägen. Röklukten härstammade från bromsarna som antagligen låg emot och tryckte medans föraren gasade för att få fart på fordonet, detta blir som ni säkert förstår ingen lyckad kombination.
CJA

Inlägg av CJA »

Att du såg den vid Korsvägen kan bero på att den körs från Mölndal eller så. Vad jag vet så ska alla 600-bussarna skickats till Region (Mölndal) för att täcka upp där.

Det finns faktiskt ingen busstyp i Göteborg som jag avskyr så mycket som den. :x
Senast redigerad av CJA den torsdag 20 januari 2005 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Björne

Inlägg av Björne »

CJA skrev:Att du såg den vid Korsvägen kan bero på att den körs från Mölndal eller så. Vad jag vet så ska alla 600-bussarna skickats till Region (Mölndal) för att täcka upp där.

Det finns faktiskt ingen busstyp i Göteborg som jag avskyr så mycket som den. :x [/img]
den gick på 771.

Dom ska till Regionen jepps och det innebär bla Mölndal.
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Björne skrev:
CJA skrev:Att du såg den vid Korsvägen kan bero på att den körs från Mölndal eller så. Vad jag vet så ska alla 600-bussarna skickats till Region (Mölndal) för att täcka upp där.

Det finns faktiskt ingen busstyp i Göteborg som jag avskyr så mycket som den. :x [/img]
den gick på 771.

Tyvärr... :cry: :cry:

--
Axel
CJA

Inlägg av CJA »

Axel skrev:
Björne skrev:

den gick på 771.

--
Axel
Hur kan du säga tyvärr? Uppenbart är att du inte vet vad detta handlar om. Motorer som är slut, trasiga karosser, bromsar som ligger emot, ej handikappanpassad m.m.
Loke

Inlägg av Loke »

Jag tror Axel är medveten om detta och är följaktligen inte särskilt glad över att få dom till Mölndal där han bor (?).
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

CJA skrev:
Axel skrev:
Björne skrev: den gick på 771.

--
Axel
Hur kan du säga tyvärr? Uppenbart är att du inte vet vad detta handlar om. Motorer som är slut, trasiga karosser, bromsar som ligger emot, ej handikappanpassad m.m.
Jo, just därför.

Tyvärr får vi dem på linje 767.
Fönster man ej kan se genom, stolar som inte finns, man undrar om man vågar åka i släpet, tänk om det ramlar av innan man kommit fram....
Och olika linjenummer fram och bak.
En ledbuss åkte omkring med nummer 5 baktill i ett år.
En annan visar _alltid_ linje 753 på vänstersidan, oavsett om han körde på 80, 755 eller blåexpress.

Handikappanpassningen (eller brist på) kan man möjligen skylla på beställare eller leverantör. Alla de andra bristerna (utom den obefintliga städningen) antar jag beror på att ägaren inte underhållit dem tillräckligt.

__
axel, som inte tycker om denOudsten heller, fast de bara är fem år;
ibland startar de inte, silvertejpade och fula som de är. Plastsskärmarna är spräckta och nigningen vid hållplatserna tillgår så att högersidan(närmast hållplatsen) höjs maximalt och vänstersidan sjunker. Det ser ut som om föraren väger 150 kilo :). Men som sagt: det är kanske inte fel på bussmodellen utan på handhavandet/underhållet.
CJA

Inlägg av CJA »

Axel skrev:
CJA skrev:
Axel skrev: Tyvärr... :cry: :cry:

--
Axel
Jo, just därför.

Tyvärr får vi dem på linje 767.
Fönster man ej kan se genom, stolar som inte finns, man undrar om man vågar åka i släpet, tänk om det ramlar av innan man kommit fram....
Och olika linjenummer fram och bak.
En ledbuss åkte omkring med nummer 5 baktill i ett år.
En annan visar _alltid_ linje 753 på vänstersidan, oavsett om han körde på 80, 755 eller blåexpress.

Handikappanpassningen (eller brist på) kan man möjligen skylla på beställare eller leverantör. Alla de andra bristerna (utom den obefintliga städningen) antar jag beror på att ägaren inte underhållit dem tillräckligt.

__
axel, som inte tycker om denOudsten heller, fast de bara är fem år;
ibland startar de inte, silvertejpade och fula som de är. Plastsskärmarna är spräckta och nigningen vid hållplatserna tillgår så att högersidan(närmast hållplatsen) höjs maximalt och vänstersidan sjunker. Det ser ut som om föraren väger 150 kilo :). Men som sagt: det är kanske inte fel på bussmodellen utan på handhavandet/underhållet.
:arrow: Jag håller med dig, tycker INTE om Den Oudsten heller. Fula, lappade och lagade, högljudda motorer, varma m.m.
Coppas

Inlägg av Coppas »

CJA skrev:Jag håller med dig, tycker INTE om Den Oudsten heller. Fula, lappade och lagade, högljudda motorer, varma m.m.
Vilket även är det öde som kommer att drabba alla sprillans nya bussar om de inte underhålls. Det beror alltså inte på fabrikatet på bussen även fastän några verkar mena det. Orsaken till den rådande standarden är ju helt enkelt att de anslagna pengarna inte är tillräckliga för att detta ska skötas tillfredställande. Alltså så snålas det in där det går vilket brukar vara städning och underhåll. :cry:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
frethu

Inlägg av frethu »

Så sant, fast i detta fall beror det väl lite grann på märket. Efterom tillverkaren gick i konkurs efter slutleveransen så är det svårt att få tag i reservdelar till dem, så även om man vill underhålla så går det inte alla gånger.
Coppas

Inlägg av Coppas »

frethu skrev:Så sant, fast i detta fall beror det väl lite grann på märket. Efterom tillverkaren gick i konkurs efter slutleveransen så är det svårt att få tag i reservdelar till dem, så även om man vill underhålla så går det inte alla gånger.

Tja, det beror väl lite på det oxå. Ser man till bussar rent generellt så är många komponenter ändå relativt standardiserade beroende på vilken leverantör som står för chassina osv. Ser man sedan direkt till Den Oudstens vagnar så borde det inte vara så svårt att strippa en eller ett par avställda vagnar på mera udda delar. Så gör man ju i många andra fall (kannibalisering) med mera vanligt förekommande märken som t.ex. Scania och Volvo när reservdelarna börjar att tryta för att vagnmodellerna börjar bli för gamla. Går man till vagnarna från 'landet under havet' så är iofs. min nederländska mer eller mindre obefintlig, men söker man på "Den Oudsten" så hamnar man på en sida i Nederländerna som verkar tala om att ett nytt bolag vid namn Techno Service Nederland har tagit hand om gamla Den Oudstens serviceåtaganden. Det är ju även sällan ett företag av denna storlek (det var ju inte något jätteföretag, men inte heller direkt frågan om något i stil med Jontes enskilda mekaniska) försvinner helt utan att lämna spår efter sig. Troligen, och nu spekulerar jag bara, så finns det reservdelar, men det är för t.ex. GS säkert mera bekvämt (och billigare) och skylla på att det inte finns för att slippa ifrån att göra någon konkret å t saken. Skillnaden efter att Den Oudsten gick i KK är väl kanske att det har blivit lite knepigare att få fatt på reservdelar samt att nya kontrakt måste till.

Mvh // Nico
Solkoll

Inlägg av Solkoll »

Åter till 600-serien: Är de så dåliga som skrivs här, har åkt med dom några gånger och nog stämmer det att det finns fel på dom men det finns det på många andra bussar från samma årsgång. För de skall ändå försvinna (600-serien).
/mvh solkoll
Coppas

Inlägg av Coppas »

Solkoll skrev:Åter till 600-serien: Är de så dåliga som skrivs här, har åkt med dom några gånger och nog stämmer det att det finns fel på dom men det finns det på många andra bussar från samma årsgång. För de skall ändå försvinna (600-serien).
Det beror dels på hur man definerar 'dåligt' och dels vilka preferenser man har. Backar du bak lite bland inläggen så torde det finnas tillräckligt för att du ska kunna skapa dig en egen uppfattning om det hela. Själv upprepar jag en del av det som jag har sagt tidigare. I SL-land har vi en hel del bussar som är äldre än 600-vagnarna hos GS (som då är från 94-96), men av samma typ (Volvo B10MA-55 Säffle 2000). Personligen har jag dem i många fall som mina favoritvagnar. Visst skramlar och låter de liksom sina kusiner i Göteborg och visst är de slitna, men de är pålitliga och robusta. M.a.o. så krånglar de inte till skillnad mot en del annat som kanske är snyggt att se på, men som inte riktigt håller måttet. :wink: :)

Mvh // Nico
CJA

Inlägg av CJA »

Ja, må hända att snygga bussar inte alltid är så bra. Men kombinationen 600-vagnar som är gräsligt fula och en usel standard blir bara för mycket...
Coppas

Inlägg av Coppas »

CJA skrev:Ja, må hända att snygga bussar inte alltid är så bra. Men kombinationen 600-vagnar som är gräsligt fula och en usel standard blir bara för mycket...
Jo, men fortfarande så gäller att nya å snygga bussar snabbt förvandlas till risiga och osympatiska när ingen sköter om dem. Att 600-bussarna 'tjuter' kan t.ex. bero på att kylarna är igensatta så att fläktarna får gå på högvarv istället. Det är något som kommer att drabba även de nya bussarna. Det finns inget som i egentlig mening kan klassas som underhållsfritt.

Mvh // Nico
Jonas 031

Inlägg av Jonas 031 »

Varför gnälls det så på bussarna i Göteborg? Standarden är väl ganska hög jämfört med t.ex. Stockholm. Visst, underhållet kanske kunde fungera bättre, men jämfört med dom nergångna spårvagnarna så är bussarna en dröm att åka med.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jonas 031 skrev:Varför gnälls det så på bussarna i Göteborg? Standarden är väl ganska hög jämfört med t.ex. Stockholm. Visst, underhållet kanske kunde fungera bättre, men jämfört med dom nergångna spårvagnarna så är bussarna en dröm att åka med.
Nu är väl i och för sig den yngsta spårvagnen i reguljär trafik äldre än den äldsta bussen...

Sedan får jag fråga vad du egentligen menar med att spårvagnarna är nedgångna - under skalet är de, även de som är från 1965 definitvt i bättre skick än vad de något äldre bussarna är det vill säga exempelvis Den Oudsten-vagnarna och för all del även B31 (600-vagnarna)

Visst är kupéerna slitna, men det beror knappast på normalt slitage.

Att det gnälls på bussar förstår jag, västtrafik lovar ju att allt skall vara i toppskick! ;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
CJA

Inlägg av CJA »

En del här har sagt att 600-bussarna går till Region, d.v.s. Mölndal. Men, hur kommer det sig att det fortfarande snurrar omkring 600-vagnar på vissa linjer inne i Göteborg?

Man kan också fråga sig varför GS inte underhåller fläkt- och kylssystemen bättre, för det hade ju med stor sannolikhet eliminerat det tjutande ljudet.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

CJA skrev:En del här har sagt att 600-bussarna går till Region, d.v.s. Mölndal. Men, hur kommer det sig att det fortfarande snurrar omkring 600-vagnar på vissa linjer inne i Göteborg?

Man kan också fråga sig varför GS inte underhåller fläkt- och kylssystemen bättre, för det hade ju med stor sannolikhet eliminerat det tjutande ljudet.
Björne skrev:
Struve skrev:
Anonymous skrev:Men jag såg en 600-skorv på linje 50 idag 3/1! :?:
Finns väl nyare 600-bussar än -94 ??
Ja dom är väll tillverkade mellan 94-96.
Citterade bara ett inlägg från föregående sida :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Må dessa bussar gå i graven snart...
Skriv svar