Beslut i Trafiknämnden i Göteborg

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Beslut i Trafiknämnden i Göteborg

Inlägg av 2763 »

Tunnare kollektivtrafik - dock ej spårvägen
Två kupongers tillägg på månadskort i nattrafik

usch och fy.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=111798

/Tony
Senast redigerad av 2763 den torsdag 12 december 2002 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Beslut i Trafiknämnden i Göteborg

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:Tunnare kollektivtrafik - dock ej spårvägen
Två kronors tillägg på månadskort i nattrafik

usch och fy.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=111798

/Tony
Två kronor?!
Här klämde man till med en femtiolapp senast det höjdes...

"Fuskåkarna kan m, fp och kd tänka sig att klämma åt med högre straffavgift än i dag."
När skall SL fatta detta?
Bort med spärrar och ut med många fler kontrollanter samt höj avgiften om man åker fast.
I nuläget så skulle jag gå med vinst genom att fuska. Åker på i genomsnitt två kontroller varje år, och då åker jag från Islandstorget till Haninge centrum och tillbaka flera gånger i veckan.
Detta drar 1.200 kronor (för det är väl 600:- i straff har jag för mig, eller?), per år.
Nu betalar jag runt 4.000-5.000/år i månadskort. Altså skulle jag spara in säg 3.000 kr/år!!
Ibland när man står där med femhundringen i kiosken så funderar man ju... fast har aldrig hittills låtit bli att köpa kort.

Nej, ut med massor av kontrollanter och höj straffavgiften till, säg, 2.000 kronor. Då skall ni se att fusket minskar radikalt!
Man bör råka ut för minst en kontroll i veckan om man åker dagligen tycker jag.

/Jonas.
Johan

Inlägg av Johan »

Ombyggnaden till M31 har kostat så nu får vi betala för det. :twisted: Usch och fy, det är ju något av det hemskaste som rullat i stan.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jonas skrev:Två kronor?!
/Jonas.
Två kuponger skall det givetvis vara.

Kupongtaxan är följande: Kontant 10 kr/kupong
Maxirabattkort även kännt som 100-kort: 6 kr/kupong.

Alltså minst 12 och mest 20 kr per resetillfälle för månadsresenärer i nattrafik.

/Tony
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Vad gäller tanken att avskaffa spärrar i Stockholm tycks många glömma att Järnvägsinspektionens krav i princip erfordrar att spärrar finns. J kräver ju att tunnelbanan har ett effektivt sätt att förhindra att exvis. berusade, som kan vara en fara för sig själva och andra, ska kunna komma in.

Finns det något sätt att åstadkomma detta utan spärrar? Det tror jag inte, men det skulle vara intressant att höra förslag.

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TimK skrev:Vad gäller tanken att avskaffa spärrar i Stockholm tycks många glömma att Järnvägsinspektionens krav i princip erfordrar att spärrar finns. J kräver ju att tunnelbanan har ett effektivt sätt att förhindra att exvis. berusade, som kan vara en fara för sig själva och andra, ska kunna komma in.
Konstigt då att det finns flera stationer med öppna spärrar! Hur går det ihop?

Men du säger emot dig själv. J kräver inte spärrar, utan atticke behöriga kan hindras. Det gör SL genom spärrarna. Mer personal skulle kanske vara bättre.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Nattaxa........

Inlägg av leifd »

Varför har man natttaxa ?
Det är ju bara besvärligt ju.
Kostar mer än det smakar, med stökiga resenärer m.m.

Försvann 1981 i Östergötland.

//Leif D
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
TimK skrev:Vad gäller tanken att avskaffa spärrar i Stockholm tycks många glömma att Järnvägsinspektionens krav i princip erfordrar att spärrar finns. J kräver ju att tunnelbanan har ett effektivt sätt att förhindra att exvis. berusade, som kan vara en fara för sig själva och andra, ska kunna komma in.
Konstigt då att det finns flera stationer med öppna spärrar! Hur går det ihop?

Men du säger emot dig själv. J kräver inte spärrar, utan atticke behöriga kan hindras. Det gör SL genom spärrarna. Mer personal skulle kanske vara bättre.
Det är ju inte att "säga emot sig själv". Men jag ställde ju frågan: Hur kan man förhindra att exvis. berusade kommer in i tunnelbanan utan spärrar? Och då gärna lite mer konkret än "mer personal": hur skulle denna personal då agera för att förhindra olämpliga från att komma in i tunnelbanans område, om det inte fanns några spärrar?

Observera att det inte gäller att få bort sådana när de upptäcks; de ska över huvud taget inte komma in i tunnelbanans område.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jonas skrev: Nej, ut med massor av kontrollanter och höj straffavgiften till, säg, 2.000 kronor. Då skall ni se att fusket minskar radikalt!
/Jonas.
Problemet är att det systemet blir orättvist, lika orättvist som dagens system.

Visst avgiften är inte tillräckligt avskräckande för många, men för många som ertappas är 600kr en betydande summa. Njae gör så här istället, indexera straffavgiften till ett antal dagsinkomster så att den för en finansman kostar 10.000-tals kronor emedan den för uteliggaren hamnar på en miniminivå kring två månadskort.

Att öka kontrollen är ett bättre sätt att komma åt gratisåkare - men det är dyrt så in i bänken. Betänk att det kostar att ha anställda också. (En lön på 17.000/månad kostar företaget c:a 34:000 totalt, varav hälften är lön och resten sociala avgifter. Biljettkontrollanter får inte jobba ensamma och bör nästan vara minst tre när de är ute vilket ger 34*3=102.000 kr per månad för en grupp (Styva 1,224 MSEK/år i kostnader.)

För att dra in de pengarna behöver man strafflägga 2040 passagerare per år och grupp vilket är 8 st om dagen. Detta förutsätter dock att arbetet inte utförs under helger, kvällar nätter och att det utförs med minimilön.
(Beräknat på 600 kr) Vad man glömmer då är sådana triviala saker som överklaganden m.m. som slukar tjänstemannalöner i massor.

/Tony
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:
Jonas skrev: Nej, ut med massor av kontrollanter och höj straffavgiften till, säg, 2.000 kronor. Då skall ni se att fusket minskar radikalt!
/Jonas.
Problemet är att det systemet blir orättvist, lika orättvist som dagens system.

Visst avgiften är inte tillräckligt avskräckande för många, men för många som ertappas är 600kr en betydande summa. Njae gör så här istället, indexera straffavgiften till ett antal dagsinkomster så att den för en finansman kostar 10.000-tals kronor emedan den för uteliggaren hamnar på en miniminivå kring två månadskort.

Att öka kontrollen är ett bättre sätt att komma åt gratisåkare - men det är dyrt så in i bänken. Betänk att det kostar att ha anställda också. (En lön på 17.000/månad kostar företaget c:a 34:000 totalt, varav hälften är lön och resten sociala avgifter. Biljettkontrollanter får inte jobba ensamma och bör nästan vara minst tre när de är ute vilket ger 34*3=102.000 kr per månad för en grupp (Styva 1,224 MSEK/år i kostnader.)

För att dra in de pengarna behöver man strafflägga 2040 passagerare per år och grupp vilket är 8 st om dagen. Detta förutsätter dock att arbetet inte utförs under helger, kvällar nätter och att det utförs med minimilön.
(Beräknat på 600 kr) Vad man glömmer då är sådana triviala saker som överklaganden m.m. som slukar tjänstemannalöner i massor.

/Tony
Tar du bort spärrarna så frigörs x antal spärrvakter som kan transformeras till kontrollanter (spärrvakterna gör ju oftast ändå inget annat än stickar, läser tidningen eller äter - i allafall inte de jag stött på). Snabb huvudräkning säger att det finns 100 stationer och det således bör finnas minst 100 spärrvakter.
Spärrar stoppar ju inte de som vill fiskåka - det har man sett bevis på flera gånger...
Möjligtvis om man kör som i london där man måste ha biljett för att komma in och biljett för att komma ut - i allafall var det så där jag var för ett antal år sedan.

/Jonas.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev: För att dra in de pengarna behöver man strafflägga 2040 passagerare per år och grupp vilket är 8 st om dagen. Detta förutsätter dock att arbetet inte utförs under helger, kvällar nätter och att det utförs med minimilön.

/Tony
Men åtta fulingar per dag och grupp är väl ingenting. Minst varannan gång jag råkar ut för kontroll plockar kontrollanterna någon tjuvåkare.

Ett problem tycker jag är kontrollanternas slappa hållning mot vagnarnas flaskbärande klientel. På rak arm kommer jag inte på någon gång jag sett kontrollanterna bötfälla någon av dessa. Istället vinkar de diskret åt dem att gå av vagnen eller tar en kortare fruktlös diskussion. Åker de vagn får de ta mig sjutton betala.

/Michael
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Och hur, närmare bestämt, ska man tvinga en person att betala som i många fall inte ens är riktigt kontaktbar?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Spårvagnsmicke skrev:
TonyM skrev: För att dra in de pengarna behöver man strafflägga 2040 passagerare per år och grupp vilket är 8 st om dagen. Detta förutsätter dock att arbetet inte utförs under helger, kvällar nätter och att det utförs med minimilön.

/Tony
Men åtta fulingar per dag och grupp är väl ingenting. Minst varannan gång jag råkar ut för kontroll plockar kontrollanterna någon tjuvåkare.

Ett problem tycker jag är kontrollanternas slappa hållning mot vagnarnas flaskbärande klientel. På rak arm kommer jag inte på någon gång jag sett kontrollanterna bötfälla någon av dessa. Istället vinkar de diskret åt dem att gå av vagnen eller tar en kortare fruktlös diskussion. Åker de vagn får de ta mig sjutton betala.

/Michael
Räkna det dubbla - tjänstemanna och administrationslöner ej inräknat i de 8, tippa runt 16 per grupp...

/T
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev: Räkna det dubbla - tjänstemanna och administrationslöner ej inräknat i de 8, tippa runt 16 per grupp...

/T
Nä visst. Det är möjligt att du har rätt. Utifrån egna erfarenheter har jag fått känslan av att kontrollantverksamheten faktiskt kan gå med vinst. Men det är ju bara spekulationer eftersom Västtrafik inte vill avslöja hur många kontrollanter man har och hur många snyltare dessa nitar.

/Michael
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Spärrarna kunde nog tas bort och ersättas av typen som finns i de flesta affärer som signalerar när nån försöker att smita ut med varor utan att betala.

Om denna typ insattes i T-banan så skulle den funka att om trafikanten passerade grejen och hade ett giltigt kort/biljett skulle det ordna att larmet inte utlöstes.

Om en person försökte att gå förbi utan biljett/kort skulle larmet gå av och möjligt också en videobild skulle tas av syndaren. Ett högt tjutande larm skulle nog skrämma den som försökte fuska, för alla andra resenärer omkring skulle uppmärksamma honom/henne.

Men det finns väl vägar att ta sej förbi i allafall och då kanske kontrollanterna skulle vara bra.

Såg när jag var i Lissabon i Februari att dom installerade system utan spärrar på sin Metro. Vågar dom där skulle SL kunna göra det, eller är Stockholmarna för oärliga och kriminella?

mvh Dennis Som igentligen är en hopplös idealist.
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Är det aldrig någon spärranvsarig som funderat på elektronisk inpasseringskontroll (kanske "smartcard") kombinerat med alkolås?
I såfall lämnar jag förslaget gratis här.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar