Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Min favvobuss är nog de där bulliga Säfflekarosserna som antagligen kom redan 1967 och gick som extrabussar på morgonen på linje 15 när jag bodde i Smedby och gick på Ljuraskolan eller Gustav Adolfskolan under tidigt 1980-tal. Växelspaken var en liten joystickliknande aluminiumspak som satt i höjd med brickan för förarens myntmaskin. Bullrade och krängde gjorde det förstås, men formen och färgen på karrossen känns så inbjudande på något vis, tillsammans med hållplatsskyltarna med ett genombrutet H i gjutjärn (?).Mikael Karlsson skrev:Den andra bilden var lite av favoritbussen. En tyst och bekväm Scania.
Ja, men man kan inte kräva att folk åker buss ut till Himmelstalund.Mikael Karlsson skrev:Tredje bilden. Linje 114 i Linköpingsvägen. Under en tid trafikerade linje 114 sträckan Rambodal-Söder tull-Himmelstalund. Vill minnas att turerna till Himmelstalund började först runt 14.30 på vardagar och pågick fram till ca 21.57. Synd att inte fler använde den. Stadsdelen Kneippen fick äntligen kollektivtrafik i och med linje 114. Dock finns linje 3, men avståndet kan bli ganska långt till spårvagnen och man bor i Kneippen.
Hej !!Reimersholme71 skrev:Min favvobuss är nog de där bulliga Säfflekarosserna som antagligen kom redan 1967 och gick som extrabussar på morgonen på linje 15 när jag bodde i Smedby och gick på Ljuraskolan eller Gustav Adolfskolan under tidigt 1980-tal. Växelspaken var en liten joystickliknande aluminiumspak som satt i höjd med brickan för förarens myntmaskin. Bullrade och krängde gjorde det förstås, men formen och färgen på karrossen känns så inbjudande på något vis, tillsammans med hållplatsskyltarna med ett genombrutet H i gjutjärn (?).Mikael Karlsson skrev:Den andra bilden var lite av favoritbussen. En tyst och bekväm Scania.
Då kanske minnet sviker, för på den bussmodell jag minns som extrabuss på 15/115 (på den tiden då de första skolådeformade bussarna var moderna) har jag ett tydligt minne av en ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar.leifd skrev:Bussen på övre bilden är en Volvo B65506 SKV, som levererades 1962-63. 12-16 fanns och de hadde alla Wilson-låda, men 12 hade luft-Wilson medan 13-16 hade el-Wilson (växelspaken du beskrev tyder på el-Wilson).
Bussen/arna på nedre bilden är av typen Volvo B75506 SKV, som levererades 1965, som s.k. omställningsbussar, dvs med ratten till vänster och dörrar på båda sidorna. De var utrustade med luft-Wilson-låda. 17-21 fanns.
Alla dessa 12-16 och 17-21 såldes eller skrotades 1975-78.
De är alltså byggda av Svenska Karosserverken i Katrineholm (SKV), sedermera Scania-bussars fabrik.
Fram till 1967 fanns endast en Säffle-kaross i Norrköping. Sedan fanns ingen fram till de två B59:orna köptes 1972. Därefter köptes ingen Säffle förän 1982.
Aha.... av den här textenReimersholme71 skrev:Då kanske minnet sviker, för på den bussmodell jag minns som extrabuss på 15/115 (på den tiden då de första skolådeformade bussarna var moderna) har jag ett tydligt minne av en ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar.leifd skrev:Bussen på övre bilden är en Volvo B65506 SKV, som levererades 1962-63. 12-16 fanns och de hadde alla Wilson-låda, men 12 hade luft-Wilson medan 13-16 hade el-Wilson (växelspaken du beskrev tyder på el-Wilson).
Bussen/arna på nedre bilden är av typen Volvo B75506 SKV, som levererades 1965, som s.k. omställningsbussar, dvs med ratten till vänster och dörrar på båda sidorna. De var utrustade med luft-Wilson-låda. 17-21 fanns.
De är alltså byggda av Svenska Karosserverken i Katrineholm (SKV), sedermera Scania-bussars fabrik.
Fram till 1967 fanns endast en Säffle-kaross i Norrköping. Sedan fanns ingen fram till de två B59:orna köptes 1972. Därefter köptes ingen Säffle förän 1982.
Hursomhelst har du, Leif, faktiskt visat bilder på just den modellen förr här på forum!
Martin
Här en bild på den busstyp du troligen menar......leifd skrev:Aha.... av den här textenReimersholme71 skrev:Då kanske minnet sviker, för på den bussmodell jag minns som extrabuss på 15/115 (på den tiden då de första skolådeformade bussarna var moderna) har jag ett tydligt minne av en ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar.leifd skrev:Bussen på övre bilden är en Volvo B65506 SKV, som levererades 1962-63. 12-16 fanns och de hadde alla Wilson-låda, men 12 hade luft-Wilson medan 13-16 hade el-Wilson (växelspaken du beskrev tyder på el-Wilson).
Hursomhelst har du, Leif, faktiskt visat bilder på just den modellen förr här på forum!
Martin
"ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar"
läser jag då ut att du måste tänka på vagnarna 22 och 23, som var 1972 års modell av Volvo B59 Säffle, de har jag visat bild på förut här.
Dock var det ju Volvo-chassier, Scania-chassi har bara funnits under en vagn med liknande kaross, en Scania BR111M Säffle, som levde i Lund.
Kan tyvärr inte lägga ut bilder ikväll, då jag skrivet detta på hotel i Gävle !! får bli imorgon kväll.
//Leif D
Nej, den bussen var det inte...leifd skrev:Här en bild på den busstyp du troligen menar......
NKA 23 vid Norr Tull. Foto Leif D.
Med ledning av länken, så gör jag väl ett nytt försök då !Reimersholme71 skrev:Nej, den bussen var det inte...leifd skrev:Här en bild på den busstyp du troligen menar......
NKA 23 vid Norr Tull. Foto Leif D.
Det kan ju hända att det ena tydliga minnet från 13-årsåldern, det av kylarprydnaden "SÄFFLE Lättmetall", och det andra tydliga minnet, det av de bulliga bussarna med gröna galonsäten, har blandats ihop. Kanske gick de båda olika busstyperna som extravagnar på linje 15/115 under 1980-talet?
Den bussmodell jag talar om är lika bullig som de där med dörrarna på två sidor (mycket lik) som du visat bild på ovan, men hade en annorlunda grill i fronten. Destrullefönstret hade, vill jag minnas, bara siffror. Framdörr och bakdörr (mitt mellan hjulaxlarna) var dubbla vikdörrar har jag för mig. Sidplåten var inte korrugerad som på bilden från Söder Tull ovan.
Det var nog i denhär tråden jag såg bilden på bussen jag talar om: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5703 . Har du fler trevliga bilder från miljöer som försvunnit eller förändrats i staden så ser vi gärna på dem tror jag, till och med om de inte har så mycket bussar eller spårvagnar på sig!![]()
M
Men de hade inte dörrar på vänstersidan som var igensatta. Grillen såg annorlunda ut, men annars var formen på karossen väldigt lik. Slät plåt på sidan, inte korrugerad. Dubbla vikdörrar (tror jag).leifd skrev:
NKA 21 vid Söder Tull. Foto Leif D.
Jag räknade lite lätt i boken "Gula Faran" (Forsström&Hägglund 1979) och kom då fram till att under åren 1967 - 1979 fanns 138 bussar av 42 olika typer, de ni !!Niklas Karlsson skrev:Tja, det går ju sisådär en sex-sju bussar på en spårvagn i generationer räknat.Reimersholme71 skrev: Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp!![]()
![]()
M
Svårt det där att tolka andras minnesbilder, speciellt som de finns risk att minnena blandat sig lite.......Reimersholme71 skrev:Den busstypen jag menar såg ut ungefär så här:
Men de hade inte dörrar på vänstersidan som var igensatta. Grillen såg annorlunda ut, men annars var formen på karossen väldigt lik. Slät plåt på sidan, inte korrugerad. Dubbla vikdörrar (tror jag).leifd skrev:
NKA 21 vid Söder Tull. Foto Leif D.
Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp!![]()
![]()
M
Kanske det, men ska man i ena fallet räkna alla fordonstyper inkl linjevagnar, så ska man självklart göra det i andra fallet.Bussmicke skrev:Idag kan man ju i stort sett räkna de olika busstyperna på En hand...