Tema: Norrköping

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Tema: Norrköping

Inlägg av Bussmicke »

Bussar!!!

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Det här är som den vackraste poesi. Att få se bilder på linjerna 111 och 115, det sistnämnda saknar jag mycket.
Att bussarna har den "rätta Norrköpingsfärgen" är inte heller fel :D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Bild

Bild
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mikael Karlsson

Intressanta bilder :D

Den första bilden, linje 444 mot Djurön. Vet att Busslink hade en sådan buss kvar i Norrköping fram till det att Connex tog över. Så sent som i april 2004 åkte jag med en på linje 115. Och fick därmed ett sista kort på bussentypen. Den användes mest som reserv. Ett varv på 115 blev det innan det ersattes med Neoplan.

Den andra bilden var lite av favoritbussen. En tyst och bekväm Scania.

Tredje bilden. Linje 114 i Linköpingsvägen. Under en tid trafikerade linje 114 sträckan Rambodal-Söder tull-Himmelstalund. Vill minnas att turerna till Himmelstalund började först runt 14.30 på vardagar och pågick fram till ca 21.57. Synd att inte fler använde den. Stadsdelen Kneippen fick äntligen kollektivtrafik i och med linje 114. Dock finns linje 3, men avståndet kan bli ganska långt till spårvagnen och man bor i Kneippen.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Mikael Karlsson skrev:Den andra bilden var lite av favoritbussen. En tyst och bekväm Scania.
Min favvobuss är nog de där bulliga Säfflekarosserna som antagligen kom redan 1967 och gick som extrabussar på morgonen på linje 15 när jag bodde i Smedby och gick på Ljuraskolan eller Gustav Adolfskolan under tidigt 1980-tal. Växelspaken var en liten joystickliknande aluminiumspak som satt i höjd med brickan för förarens myntmaskin. Bullrade och krängde gjorde det förstås, men formen och färgen på karrossen känns så inbjudande på något vis, tillsammans med hållplatsskyltarna med ett genombrutet H i gjutjärn (?).
Byt politik - inte klimat!
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Mikael Karlsson skrev:Tredje bilden. Linje 114 i Linköpingsvägen. Under en tid trafikerade linje 114 sträckan Rambodal-Söder tull-Himmelstalund. Vill minnas att turerna till Himmelstalund började först runt 14.30 på vardagar och pågick fram till ca 21.57. Synd att inte fler använde den. Stadsdelen Kneippen fick äntligen kollektivtrafik i och med linje 114. Dock finns linje 3, men avståndet kan bli ganska långt till spårvagnen och man bor i Kneippen.
Ja, men man kan inte kräva att folk åker buss ut till Himmelstalund.
Ska man idrotta på Racketstadion, Ishallen, fotbollsplanerna eller badet är det säkrast att ta bilen, så man orkar hem efteråt. :wink:
__
Axel
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Mikael Karlsson skrev:Den andra bilden var lite av favoritbussen. En tyst och bekväm Scania.
Min favvobuss är nog de där bulliga Säfflekarosserna som antagligen kom redan 1967 och gick som extrabussar på morgonen på linje 15 när jag bodde i Smedby och gick på Ljuraskolan eller Gustav Adolfskolan under tidigt 1980-tal. Växelspaken var en liten joystickliknande aluminiumspak som satt i höjd med brickan för förarens myntmaskin. Bullrade och krängde gjorde det förstås, men formen och färgen på karrossen känns så inbjudande på något vis, tillsammans med hållplatsskyltarna med ett genombrutet H i gjutjärn (?).
Hej !!
Jag misstänker att det är bussar av den här typen du menar.....
Bild
Fd NKA 13 i Stockholm, 1976 Foto Leif D

Eller denna .......
Bild
NKA 21 vid Söder Tull. Foto Leif D.

Bussen på övre bilden är en Volvo B65506 SKV, som levererades 1962-63. 12-16 fanns och de hadde alla Wilson-låda, men 12 hade luft-Wilson medan 13-16 hade el-Wilson (växelspaken du beskrev tyder på el-Wilson).
Bussen/arna på nedre bilden är av typen Volvo B75506 SKV, som levererades 1965, som s.k. omställningsbussar, dvs med ratten till vänster och dörrar på båda sidorna. De var utrustade med luft-Wilson-låda. 17-21 fanns.
Alla dessa 12-16 och 17-21 såldes eller skrotades 1975-78.
De är alltså byggda av Svenska Karosserverken i Katrineholm (SKV), sedermera Scania-bussars fabrik.

Fram till 1967 fanns endast en Säffle-kaross i Norrköping. Sedan fanns ingen fram till de två B59:orna köptes 1972. Därefter köptes ingen Säffle förän 1982.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:Bussen på övre bilden är en Volvo B65506 SKV, som levererades 1962-63. 12-16 fanns och de hadde alla Wilson-låda, men 12 hade luft-Wilson medan 13-16 hade el-Wilson (växelspaken du beskrev tyder på el-Wilson).
Bussen/arna på nedre bilden är av typen Volvo B75506 SKV, som levererades 1965, som s.k. omställningsbussar, dvs med ratten till vänster och dörrar på båda sidorna. De var utrustade med luft-Wilson-låda. 17-21 fanns.
De är alltså byggda av Svenska Karosserverken i Katrineholm (SKV), sedermera Scania-bussars fabrik.

Fram till 1967 fanns endast en Säffle-kaross i Norrköping. Sedan fanns ingen fram till de två B59:orna köptes 1972. Därefter köptes ingen Säffle förän 1982.
Då kanske minnet sviker, för på den bussmodell jag minns som extrabuss på 15/115 (på den tiden då de första skolådeformade bussarna var moderna) har jag ett tydligt minne av en ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar.

Hursomhelst har du, Leif, faktiskt visat bilder på just den modellen förr här på forum!

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Bussen på övre bilden är en Volvo B65506 SKV, som levererades 1962-63. 12-16 fanns och de hadde alla Wilson-låda, men 12 hade luft-Wilson medan 13-16 hade el-Wilson (växelspaken du beskrev tyder på el-Wilson).

Då kanske minnet sviker, för på den bussmodell jag minns som extrabuss på 15/115 (på den tiden då de första skolådeformade bussarna var moderna) har jag ett tydligt minne av en ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar.

Hursomhelst har du, Leif, faktiskt visat bilder på just den modellen förr här på forum!

Martin
Aha.... av den här texten
"ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar"
läser jag då ut att du måste tänka på vagnarna 22 och 23, som var 1972 års modell av Volvo B59 Säffle, de har jag visat bild på förut här.
Dock var det ju Volvo-chassier, Scania-chassi har bara funnits under en vagn med liknande kaross, en Scania BR111M Säffle, som levde i Lund.

Kan tyvärr inte lägga ut bilder ikväll, då jag skrivet detta på hotel i Gävle !! får bli imorgon kväll.

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

leifd skrev:
Reimersholme71 skrev:

Martin
Aha.... av den här texten
"ljusblå kylarprydnad som det stod "SÄFFLE Lättmetall" på - men de bussarna var en eller en halv generation modernare än de ovanstående. De hade exempelvis bara dörrar på högra sidan, gröna galonsäten, grå inredning, och redigt högt golv längst bak ovanför motorn. Och så tror jag att de var Scania-bussar"
läser jag då ut att du måste tänka på vagnarna 22 och 23, som var 1972 års modell av Volvo B59 Säffle, de har jag visat bild på förut här.
Dock var det ju Volvo-chassier, Scania-chassi har bara funnits under en vagn med liknande kaross, en Scania BR111M Säffle, som levde i Lund.

Kan tyvärr inte lägga ut bilder ikväll, då jag skrivet detta på hotel i Gävle !! får bli imorgon kväll.

//Leif D
Här en bild på den busstyp du troligen menar......
Bild
NKA 23 vid Norr Tull. Foto Leif D.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Mycket snyggt, Leif.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:Här en bild på den busstyp du troligen menar......
Bild
Nej, den bussen var det inte...

Det kan ju hända att det ena tydliga minnet från 13-årsåldern, det av kylarprydnaden "SÄFFLE Lättmetall", och det andra tydliga minnet, det av de bulliga bussarna med gröna galonsäten, har blandats ihop. Kanske gick de båda olika busstyperna som extravagnar på linje 15/115 under 1980-talet?

Den bussmodell jag talar om är lika bullig som de där med dörrarna på två sidor (mycket lik) som du visat bild på ovan, men hade en annorlunda grill i fronten. Destrullefönstret hade, vill jag minnas, bara siffror. Framdörr och bakdörr (mitt mellan hjulaxlarna) var dubbla vikdörrar har jag för mig. Sidplåten var inte korrugerad som på bilden från Söder Tull ovan.

Det var nog i denhär tråden jag såg bilden på bussen jag talar om: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5703 . Har du fler trevliga bilder från miljöer som försvunnit eller förändrats i staden så ser vi gärna på dem tror jag, till och med om de inte har så mycket bussar eller spårvagnar på sig! :D

M
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Här en bild på den busstyp du troligen menar......
Bild
Nej, den bussen var det inte...

Det kan ju hända att det ena tydliga minnet från 13-årsåldern, det av kylarprydnaden "SÄFFLE Lättmetall", och det andra tydliga minnet, det av de bulliga bussarna med gröna galonsäten, har blandats ihop. Kanske gick de båda olika busstyperna som extravagnar på linje 15/115 under 1980-talet?

Den bussmodell jag talar om är lika bullig som de där med dörrarna på två sidor (mycket lik) som du visat bild på ovan, men hade en annorlunda grill i fronten. Destrullefönstret hade, vill jag minnas, bara siffror. Framdörr och bakdörr (mitt mellan hjulaxlarna) var dubbla vikdörrar har jag för mig. Sidplåten var inte korrugerad som på bilden från Söder Tull ovan.

Det var nog i denhär tråden jag såg bilden på bussen jag talar om: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5703 . Har du fler trevliga bilder från miljöer som försvunnit eller förändrats i staden så ser vi gärna på dem tror jag, till och med om de inte har så mycket bussar eller spårvagnar på sig! :D

M
Med ledning av länken, så gör jag väl ett nytt försök då !
Bild
NKA 8 vid Norr Tull, 1974. Foto Leif D.

Följande fanns av denna typ:
5 EUP749 Volvo B5860 Wiima 1973
6 GOO677 Volvo B5860 Wiima 1973
7 ERM927 Volvo B5860 Wiima 1973
8 GWD253 Volvo B5860 Wiima 1974
9 GWE377 Volvo B5860 Wiima 1974

Alla hade El-Wilson växellåda, och dörrställning 1+1+1.
5-7 hade halvturiststolar medan 8-9 hade linjestolar.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Den busstypen jag menar såg ut ungefär så här:
leifd skrev: Bild
Men de hade inte dörrar på vänstersidan som var igensatta. Grillen såg annorlunda ut, men annars var formen på karossen väldigt lik. Slät plåt på sidan, inte korrugerad. Dubbla vikdörrar (tror jag).

Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp! :o :D

M
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Reimersholme71 skrev: Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp! :o :D

M
Tja, det går ju sisådär en sex-sju bussar på en spårvagn i generationer räknat.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Niklas Karlsson skrev:
Reimersholme71 skrev: Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp! :o :D

M
Tja, det går ju sisådär en sex-sju bussar på en spårvagn i generationer räknat.
Jag räknade lite lätt i boken "Gula Faran" (Forsström&Hägglund 1979) och kom då fram till att under åren 1967 - 1979 fanns 138 bussar av 42 olika typer, de ni !!

Det var alltså under 14 år, undrar hur många som funnits under de 26 år som gått sedan 1979 ??

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:Den busstypen jag menar såg ut ungefär så här:
leifd skrev: Bild
Men de hade inte dörrar på vänstersidan som var igensatta. Grillen såg annorlunda ut, men annars var formen på karossen väldigt lik. Slät plåt på sidan, inte korrugerad. Dubbla vikdörrar (tror jag).

Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp! :o :D

M
Svårt det där att tolka andras minnesbilder, speciellt som de finns risk att minnena blandat sig lite.......

Min senaste tolkning blir då någon av dessa vagntyper:
Bild
NKA 311 vid Gamla Torget. Foto Leif D.

Bild
Bild
NKA 317 vid Busstationen. Foto Leif D.

Följande fanns av dessa typer:
311 JFH953 Scania BR111M Ikarus 1976
312 JJP783 Scania BR111M Ikarus 1976
313 JJH893 Scania BR111M Ikarus 1976
314 JHY773 Scania BR111M Ikarus 1976
315 JJO533 Scania BR111M Ikarus 1976
316 JJK733 Scania BR111M Erikoiskori 1976
317 JDB524 Scania BR111M Erikoiskori 1976
318 JJR933 Scania BR111M Erikoiskori 1977
319 JDB694 Scania BR111M Erikoiskori 1977

Dörrställning på samtliga 1+2+0, växellåda el-wilson.
311-315 hade röda linjestolar och 316-319 hade gröna linjestolar (de senare dessutom begagnade från NKA 17-21).

Även denna busstyp skulle kunna vara tänkbar:
Bild
NKA 25 vid Norr Tull 1973. Foto Leif D.

Följande fanns av denna typ:
24/224 GUE171 Volvo B5860 DeltaPlan 1973
25/225 HLB156 Volvo B5860 DeltaPlan 1973

Dörrställning var 1+1+1, växellåda el-wilson, stolarna var halvturiststolar med spräcklig finsk plychklädsel.

//Leif D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Idag kan man ju i stort sett räkna de olika busstyperna på En hand...BildBild
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:Idag kan man ju i stort sett räkna de olika busstyperna på En hand...BildBild
Kanske det, men ska man i ena fallet räkna alla fordonstyper inkl linjevagnar, så ska man självklart göra det i andra fallet.
Då får allt Bussmicke ha rätt stora händer !!

Bara Connex tätortsvagnar får jag till fem typer utan att anstränga mig, där till en stor mängd olika linjevagnstyper.

Faktum är ju att 1967-79 innehöll den största busserien hitills, dvs 25 st CR76.

//Leif D
Mikael Karlsson

:arrow: Reimersholme71 sökande efter buss :?:
Har studerat boken "Gula faran" och tittat igenom lite gamla bilder.

Det här med minnesbilder sviker även mig. Men jag vill minnas att linje 15/115 alltid kördes med bussar av typ Cr76 från 70-talet och fram tills de ersattes med nya Cr112.
Slutet av 60-talet och början av 70-talet kanske även omställninsbussar förekom.

Men jag vill gärna ha det till att Cr76 var den mest vanliga typen på linje 15/115. Något svagt minne finns att Cr111 kunde förekomma.
Och från 1983 blev det nya bussar av typ Cr112 på linjen. Och högtrafikturerna mellan Hörsalen-Smedby kördes då med Cr111. Och senare blev Volvo VanHool standard på linjen. Då och då förekom även att Delta plan/Scania gick på linjen.

Den felande länken, kan det inte vara Cr111 med dörrställning 1+2 eller 2+2 som söks. Likaså kan jag inte minnas att Norrköpings första Cr112 324 någonsin gick i trafik på linje 115 före 1983. Men tyvärr mitt minne sviker nog även mig. Men det är ändå som att jag vill ha Cr76 som den mest vanliga bussen på denna linje.
Skriv svar