Luften väger och hörs!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Luften väger och hörs!
En debattör över temat CX vs. C20 funderar över vad det är för ett susande ljud som hörs i ändkupén i C20, när tåget stannar eller bromsas. Jag gissar då att det handlar om den kupé, som är främst i körriktningen.
Förklaringen är att luft faktiskt har en icke försumbar vikt och att luften i vagnen kastas framåt vid bromsning. Luften skall då någonstans ta vägen och det blir genom de evakueringsgaller som sitter i gavelväggen mot förarhytten, dels bakom stolsryggarna och dels uppe i högra takkanten. Det är då som det susande ljudet uppstår. Evakueringen sker sedan genom utsläppskanaler i väggen mellan kupén och förarhytten och utsläppsgallret på utsidan kan man se invid förarsidodörren.
På samma sätt som det vid bromsning uppstår ett övertryck mot den främre hyttväggen, så uppstår det samtidigt ett undertryck på annat håll i vagnen, vilket leder till att det blir ett extra drag genom ventilationsluftintagen och genom de springor, som finns mellan dörrarnas gummilister.
F ö så kanske någon erinrar sig, att dessa susande och ibland vinande ljud tidigare även hördes tydligare i många dörrar. Det var på den tiden, då alla dörrlister var provisoriskt skurna för att minska fastkämningsrisken och innan alla lister senare byttes ut mot lister av en helt annan konstruktion.
/Ruggige Kaffedrickaren
Här är det fullt drag!
Förklaringen är att luft faktiskt har en icke försumbar vikt och att luften i vagnen kastas framåt vid bromsning. Luften skall då någonstans ta vägen och det blir genom de evakueringsgaller som sitter i gavelväggen mot förarhytten, dels bakom stolsryggarna och dels uppe i högra takkanten. Det är då som det susande ljudet uppstår. Evakueringen sker sedan genom utsläppskanaler i väggen mellan kupén och förarhytten och utsläppsgallret på utsidan kan man se invid förarsidodörren.
På samma sätt som det vid bromsning uppstår ett övertryck mot den främre hyttväggen, så uppstår det samtidigt ett undertryck på annat håll i vagnen, vilket leder till att det blir ett extra drag genom ventilationsluftintagen och genom de springor, som finns mellan dörrarnas gummilister.
F ö så kanske någon erinrar sig, att dessa susande och ibland vinande ljud tidigare även hördes tydligare i många dörrar. Det var på den tiden, då alla dörrlister var provisoriskt skurna för att minska fastkämningsrisken och innan alla lister senare byttes ut mot lister av en helt annan konstruktion.
/Ruggige Kaffedrickaren
Här är det fullt drag!
Re: Luften väger och hörs!
Det kan vara mig du syftade på, även om det i mitt fall handlade om längst bak, vid acceleration.Ragnar T skrev:En debattör över temat CX vs. C20 funderar över vad det är för ett susande ljud som hörs i ändkupén i C20, när tåget stannar eller bromsas. Jag gissar då att det handlar om den kupé, som är främst i körriktningen.
I princip stämmer ju förklaringen ändå, att luft trycks från vagnen och in i ventilationsgallret, och speciellt då i backen upp från skärmarbrink, det är ju närapå tunn höghöjdsluft man kommer upp till

Fast ljudet förvirrar, det susar inte ur gallret som det borde, snarare låter det som relärassel. Vad finns det där inne i mörkret egentligen?!
(GN: Jag gjorde några fruktlösa sökförsök, men vilket sökord skulle man ta...)
mvh /Micke, som tycker kaffe är ruggigt, men uppskattar dina inlägg ändå

Re: Luften väger och hörs!
Hade jag lyckats lista ut det så hade jag naturligtvis länkat till de tidigare inläggen så du inte behövt gissa, men det gjorde jag inte. Däremot vet jag att vi haft diskussionen om detta ljud en gång tidigare på forumet.mickeb skrev:(GN: Jag gjorde några fruktlösa sökförsök, men vilket sökord skulle man ta...)
Angående ljudet så beror det väl förmodligen på tryckförändringar, men jag är inte helt säker på att det är tryckförändringen på insidan som är avgörande. På utsidan blir det en ganska stor tryckskillnad beroende på vilken hastighet som tåget har, på insidan blir den ganska begränsad. Antag att tåget bromsar med 0,2 g vilket kan vara realistiskt. Då motsvarar "luftpelaren" i längsled 0,2*tåglängden av en luftpelare i höjdled. Dvs om tågets innermått är 40 m (gissning) så motsvarar tryckökningen att gå ned åtta meter det vill säga cirka tre våningar, så insidestryckökningen blir inte så stor. Utsidan är desto svårare, när tåget går fritt så blir det en ganska väsentlig tryckminskning mot tågytan, det är samma effekt som lyfter flygplan. När tåget går i tunnel blir bilden mer komplex eftersom tåget också trycker ihop luften. Kanske kan vara värt att lysna efter om ljudet ändrar intentitet beroende på om man är inne eller ute.
vänligen
/GN
Re: Luften väger och hörs!
Inget av ovanstående ljud känner jag igen, utom det som Ragge T nämner om de gamla dörrlisterna.
Däremot finns (fanns?) det någon C20-ände som har ett rasslande ljud som om en kedja hänger dikt mot väggen in mot passagerarna och studsar fram och tillbaka vid acceleration och krängningar. Eller en sladd kanske, och det kanske också ligger närmare sanningen. Jag trodde det var det som åsyftades i det tidigare inlägget. Men detta tror jag bara gäller en eller möjligen ett fåtal vagnar.
Man borde väl felanmäla om man bara visste vart. (Sist jag försökte felanmäla till SL Infra ett ställe i banan där vagnarna en gång på tio tar ett skutt så fick jag ett väldigt ointresserat svar, och flera månader senare, för någon månad sedan, var problemet fortfarande kvar. Men jag borde väl försöka igen. Skuttet verkar för övrigt bara uppstå om man har lagom fart eller nåt, verkar bara drabba andra och ibland tredje vagnen i ett trevagnars C20-tåg. Det kan förklara att förarna inte felanmäler det. Det smäller till ganska bra, värre än knyckarna i gamla C1-boggie-vagnar.)
/ragge s
Däremot finns (fanns?) det någon C20-ände som har ett rasslande ljud som om en kedja hänger dikt mot väggen in mot passagerarna och studsar fram och tillbaka vid acceleration och krängningar. Eller en sladd kanske, och det kanske också ligger närmare sanningen. Jag trodde det var det som åsyftades i det tidigare inlägget. Men detta tror jag bara gäller en eller möjligen ett fåtal vagnar.
Man borde väl felanmäla om man bara visste vart. (Sist jag försökte felanmäla till SL Infra ett ställe i banan där vagnarna en gång på tio tar ett skutt så fick jag ett väldigt ointresserat svar, och flera månader senare, för någon månad sedan, var problemet fortfarande kvar. Men jag borde väl försöka igen. Skuttet verkar för övrigt bara uppstå om man har lagom fart eller nåt, verkar bara drabba andra och ibland tredje vagnen i ett trevagnars C20-tåg. Det kan förklara att förarna inte felanmäler det. Det smäller till ganska bra, värre än knyckarna i gamla C1-boggie-vagnar.)
/ragge s