Ringliniens nya hemsida sjösatt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ringliniens nya hemsida sjösatt
Ringliniens webmaster, "MHz" har omdanat föreningens hemsida ordentligt.
http://www.ringlinien.org/
Nu finns nästan alla fordonen på bild.
Lättnavigerat i en intelligent blå ton.
Bj.
http://www.ringlinien.org/
Nu finns nästan alla fordonen på bild.
Lättnavigerat i en intelligent blå ton.
Bj.
Senast redigerad av Björn J. den torsdag 13 januari 2005 19:20, redigerad totalt 2 gång.
Vadå jag dyster?
Gratulerar!
Skitsnygg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Faktaspäckad!!!!
Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. Antingen görs sajten max 610 px bred, eller en utskriftsversion. 800 pixlar är dessutom för brett för att läsa från sida till sida. Det är inte för itne som A4 har den bredden den har, för att öghat ska kunna följa en rad och sedan kunna hitta nästa rad.
Det är spejs mellan själva hinnehållet och den fina vita spårvagnsinpirerade ramen runt. Smalar man till den vita går det nog, utan att inkräckta på själva innehållet.
Skitsnygg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Faktaspäckad!!!!
Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. Antingen görs sajten max 610 px bred, eller en utskriftsversion. 800 pixlar är dessutom för brett för att läsa från sida till sida. Det är inte för itne som A4 har den bredden den har, för att öghat ska kunna följa en rad och sedan kunna hitta nästa rad.
Det är spejs mellan själva hinnehållet och den fina vita spårvagnsinpirerade ramen runt. Smalar man till den vita går det nog, utan att inkräckta på själva innehållet.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Men varför skall du skriva ut hemsidan? inte för att jag har med det att göra, men en av vinsterna med Internet är ju att man skall slippa att ha em massa fakta nedskrivet på en massa papper.bruse skrev: Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. ....
Bj.
Vadå jag dyster?
Varför har DN, Expressen, Aftonbladet osv en utskriftsalternativ? Kundern akanske vill det!Björn J. skrev:Men varför skall du skriva ut hemsidan? inte för att jag har med det att göra, men en av vinsterna med Internet är ju att man skall slippa att ha em massa fakta nedskrivet på en massa papper.bruse skrev: Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. ....
Bj.
Kunderna kanske vill skriva ut tidtabellen? Eller vagnslistor, eller medlemmar som vill skriva ut stadgarna. Nu går inte det.
Det är ju delvis gjort mha databas, så det är en baggis att göra utskriftsversioner.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Förträffligt, det kommer nog gå till historian som årets största spårvagnsrelaterade hemsideförbättring

Efter att ha tittat igenom allt noga så har jag ett par frågor om vagnarna.
Var skälet att man valde MB01 istället för M21 som beteckning på vagn 208 att man inte ville blanda ihop den med de modernare vagnarna som hette M21 före ombyggnaden? Varför refererar då "alla" till "M21 208" istället för "MB01 208"?
Vad menas med "klaverdörrar" (på vagn M8 302)?
Finns det fortfarande skillnader mellan angeredsbanan och resten av nätet? Vad är skillnaderna som gör att vagn M25 606 inte får köra på angeredsbanan? Jag har hört talas om högre spänning på angeredsbanan men gäller det fortfarande idag?
Och till sist en liten kritik mot en i övrigt förträfflig hemsida. Jag tycker det är svårt att komma på att länksamlingen gömmer sig under "Kontakta oss". Jag pysslar lite med hemsidor själv och vet hur svårt det är att få till en snygg struktur så jag har inget riktigt bra förslag på hur man kan göra det bättre. Jag ser också att det är nästan samma information man får på start->aktuellt->Ringliniens nya hemsida och kontakta oss->Om hemsidan . Kanske det skulle vara en idé att sammanfoga "start" och "kontakta oss"-huvudrubrikerna? Jag vet inte vad som är bäst
Det är i alla fall en fantastisk förbättring jämfört med den gamla hemsidan så ta inte det jag skriver som gnäll nu bara 

Efter att ha tittat igenom allt noga så har jag ett par frågor om vagnarna.
Var skälet att man valde MB01 istället för M21 som beteckning på vagn 208 att man inte ville blanda ihop den med de modernare vagnarna som hette M21 före ombyggnaden? Varför refererar då "alla" till "M21 208" istället för "MB01 208"?
Vad menas med "klaverdörrar" (på vagn M8 302)?
Finns det fortfarande skillnader mellan angeredsbanan och resten av nätet? Vad är skillnaderna som gör att vagn M25 606 inte får köra på angeredsbanan? Jag har hört talas om högre spänning på angeredsbanan men gäller det fortfarande idag?
Och till sist en liten kritik mot en i övrigt förträfflig hemsida. Jag tycker det är svårt att komma på att länksamlingen gömmer sig under "Kontakta oss". Jag pysslar lite med hemsidor själv och vet hur svårt det är att få till en snygg struktur så jag har inget riktigt bra förslag på hur man kan göra det bättre. Jag ser också att det är nästan samma information man får på start->aktuellt->Ringliniens nya hemsida och kontakta oss->Om hemsidan . Kanske det skulle vara en idé att sammanfoga "start" och "kontakta oss"-huvudrubrikerna? Jag vet inte vad som är bäst

Har du en gammal 9-nålars matrisskrivare från 1982, eller ?bruse skrev:Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. Antingen görs sajten max 610 px bred, eller en utskriftsversion. 800 pixlar är dessutom för brett för att läsa från sida till sida. Det är inte för itne som A4 har den bredden den har, för att öghat ska kunna följa en rad och sedan kunna hitta nästa rad.

En sådan skrivare klarar drygt 600 pixlar i sidled.
En modern skrivare har väl 600 DPI eller nåt sånt, det gör att om man så vill så avverkar den 600 punkter på bara en enda tum. Om man så vill så borde det gå att skriva ut alla sidor på hemsidan på bara ett par a4-ark, fast man får ha förstorningsglas för att läsa

De som är äldre än mig i föreningen får nog svara på det. Som relativt nybliven medlem är det MB01 som känns mest naturlig för mig. Jag vet inte om M21 användes före olyckan vid Sannaplan 96, och MB01 började användas efter detta?Mats skrev: Var skälet att man valde MB01 istället för M21 som beteckning på vagn 208 att man inte ville blanda ihop den med de modernare vagnarna som hette M21 före ombyggnaden? Varför refererar då "alla" till "M21 208" istället för "MB01 208"?
Vikdörrar, med samma princip som finns på pedalvagnarna (M25, M28 och M29)Vad menas med "klaverdörrar" (på vagn M8 302)?
Nej. hela spårvagnsnätet matas idag med 750 volt likström. Skillnaden består i hur kontaktledningen är upphängd på Angeredsbanan, 621 har en modernare bygel/strömavtagare än 606.Finns det fortfarande skillnader mellan angeredsbanan och resten av nätet? Vad är skillnaderna som gör att vagn M25 606 inte får köra på angeredsbanan? Jag har hört talas om högre spänning på angeredsbanan men gäller det fortfarande idag?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Jag tackar för era kommentarer! Jag tänkte belysa några av dem:
EDIT: Problemet med ÅÄÖ funnet och förhoppningsvis fixat. Prova och meddela om det fungerar!
Jag vet, jag funderade länge och väl för att få detta att passa in. Menyn är begränsad i bredd och inte alla alternativ kan finnas med. Just nu är det så tillls jag kommer på en bättre lösning. Det är helt riktigt att den aktuella länken är väldigt lik informationen om hemsidan. Den aktuella länken är dock bara tillfälligt där och efteråt kommer den informationen endast läsas från Om hemsidan-länken.Mats skrev:Och till sist en liten kritik mot en i övrigt förträfflig hemsida. Jag tycker det är svårt att komma på att länksamlingen gömmer sig under "Kontakta oss". Jag pysslar lite med hemsidor själv och vet hur svårt det är att få till en snygg struktur så jag har inget riktigt bra förslag på hur man kan göra det bättre. Jag ser också att det är nästan samma information man får på start->aktuellt->Ringliniens nya hemsida och kontakta oss->Om hemsidan . Kanske det skulle vara en idé att sammanfoga "start" och "kontakta oss"-huvudrubrikerna?
Så sant så sant, jag ska ta och fundera på den saken och anpassa sidan. Antingen grundsidan eller också en utskriftsversion.Bruse skrev:Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. ....
Sidan använder vanlig hederlig standard-Arial. Problemet handlar om din webläsares tolkning av "svenska" bokstäver, såsom Å, Ä och Ö. Lustigt då jag klargjort ISO-standarden. Några som har några idéer eller upplever samma sak?Fenan skrev:vad är det för typsnitt som inte ens e standard i windows som används här?
EDIT: Problemet med ÅÄÖ funnet och förhoppningsvis fixat. Prova och meddela om det fungerar!
Senast redigerad av Martin_H den torsdag 13 januari 2005 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Vid sådana här tillfällen brukar jag vid utskrift välja "liggande format" i skrivaren så blir det s å fint så, och jag anser inte det är så jobbigt att klicka på en knapp till för att få utskriften.. SÅ, problemet löst!MHz skrev:Så sant så sant, jag ska ta och fundera på den saken och anpassa sidan. Antingen grundsidan eller också en utskriftsversion.Bruse skrev:Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. ....
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Ett tips kan kanske vara att göra ett arkiv av "senaste nytt"?MHz skrev:Jag tackar för era kommentarer! Jag tänkte belysa några av dem:
Jag vet, jag funderade länge och väl för att få detta att passa in. Menyn är begränsad i bredd och inte alla alternativ kan finnas med. Just nu är det så tillls jag kommer på en bättre lösning. Det är helt riktigt att den aktuella länken är väldigt lik informationen om hemsidan. Den aktuella länken är dock bara tillfälligt där och efteråt kommer den informationen endast läsas från Om hemsidan-länken.Mats skrev:Och till sist en liten kritik mot en i övrigt förträfflig hemsida. Jag tycker det är svårt att komma på att länksamlingen gömmer sig under "Kontakta oss". Jag pysslar lite med hemsidor själv och vet hur svårt det är att få till en snygg struktur så jag har inget riktigt bra förslag på hur man kan göra det bättre. Jag ser också att det är nästan samma information man får på start->aktuellt->Ringliniens nya hemsida och kontakta oss->Om hemsidan . Kanske det skulle vara en idé att sammanfoga "start" och "kontakta oss"-huvudrubrikerna?
En utskriftvariant, d.v.s. sidor utan dekorramar och liknande som förbrukar bläck/toner i onödan och tar upp plats vore säkert en bra idé, men jag förstår inte varför man ser en koppling mellan ett visst antal pixlar i sidled och A4-papper. Visst är det annars svårt att få en sida bra både på en liggande skärm och ett stående papper...MHz skrev:Så sant så sant, jag ska ta och fundera på den saken och anpassa sidan. Antingen grundsidan eller också en utskriftsversion.Bruse skrev:Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. ....
Jag såg något om ISO-8859-1/15 respektive UTF-8 i en annan tråd, minnet sviker dock om vilken tråd det var. Problemet verkar visa sig i firefox, och det blir olika varje gång man laddar sidorna, men å andra sidan verkar det som om just firefox har problem med teckenuppsättning både här och var, om det beror på fel på firefox eller sidorna vet jag inte.MHz skrev:Sidan använder vanlig hederlig standard-Arial. Problemet handlar om din webläsares tolkning av "svenska" bokstäver, såsom Å, Ä och Ö. Lustigt då jag klargjort ISO-standarden. Några som har några idéer eller upplever samma sak?Fenan skrev:vad är det för typsnitt som inte ens e standard i windows som används här?
En sak jag inte riktigt hänger med på. På http://www.ringlinien.org/hyrsparvagn står " Vi kan i en vagn transportera allt från 1 - 31 sittande personer...". Tryckfelsnisse eller utnyttjas aldrig full sittplatskapacitet?
Bör vara 1-48 sittande personer, är nog en gammal text som legat kvar, eller så har MHz glömt MB01 208Mr. Burns skrev:En sak jag inte riktigt hänger med på. På http://www.ringlinien.org/hyrsparvagn står " Vi kan i en vagn transportera allt från 1 - 31 sittande personer...". Tryckfelsnisse eller utnyttjas aldrig full sittplatskapacitet?

- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
....och SÅ snabbt blev det korrigerat. sorry, ja tomsa, gammal text =)Mr. Burns skrev:En sak jag inte riktigt hänger med på. På http://www.ringlinien.org/hyrsparvagn står " Vi kan i en vagn transportera allt från 1 - 31 sittande personer...". Tryckfelsnisse eller utnyttjas aldrig full sittplatskapacitet?
Sant, typsnittet har inget att göra med hur icke-engelska tecken visas.Mats skrev: Jag såg något om ISO-8859-1/15 respektive UTF-8 i en annan tråd, minnet sviker dock om vilken tråd det var. Problemet verkar visa sig i firefox, och det blir olika varje gång man laddar sidorna, men å andra sidan verkar det som om just firefox har problem med teckenuppsättning både här och var, om det beror på fel på firefox eller sidorna vet jag inte.
Om texten är kodad enligt UTF-8 (16bit per tecken, tar det mesta i världen inkl kinesiska) eller ISO-8859-1 (8 bit, europeisk Latin-1) är det som ställer till det. I vissa fall vill mozilla (1.6 & 1.7 vad jag vet iaf) samt Firefox tolka ISO som UTF, orsaken är för mig okänd men jag har för mig att det går att specificera vilket format ens html-kod håller.
Ett av de största gisslena innom HTML är att netscape (på sin tid), pyttemjuk och W3 (organisationen som "håller" i HTML) inte kunde enas om standarder. Nuförtiden har de s.k. programmerarna i Redmond, WA (Dvs microsoft) kommit lite mer mot standard HTML men de envisas med en hel del dumheter (t.ex. försöka "rätta till" textkodningar utan att användaren märker ngt & deras hantering av överliggande ramar är "tillrättalagd").
Dessa saker gör att den som kodar helt standardmässigt kan få bekymmer på IE, modifierar man så det funkar så stämmer det inte i Mozilla eller Firefox.
Som ni kanske gissat har jag inte mkt gott att säga om IE, så jag kör Mozilla och det funkar utmärkt.
Btw, jag har trakaserat ringlinien.se nu på många sätt och sålänge jag inte tvingar firefox till ytterligheter så visar hemsidan rätt tecken. Dvs, MHz har lyckats med det som profisionella webfirmor misslyckas med

//Q
-
Det jag tycker är mest märkligt är att man har bevarat alla 3 M23 från Gävle, men jag kan bara hitta 61 och 63 i listan???
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=37
samt
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=52
Var har den tredje vagnen förvillats sig iväg på för spår???
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=37
samt
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=52
Var har den tredje vagnen förvillats sig iväg på för spår???