Legg merke til strømskinnene under broen for trollebussen. Deretter ser vi strømskinnen for trikken som på dette tidspunktet hadde vært nedlagt noen år...
Bortenfor der igjen ser vi trolleybussledninger strukket under broen uten strømskinne. Den 27/8-73 skjedde det en del omlegginger i sentrum, og her skulle trolleybussene kjøre motsatt vei. Ledningsnettet dennne bussen kjører på ble tatt ut av bruk, men skinnene i taket på brua er der kanskje ennå?
Oppe på broen gikk det trikk før, og når bildet ble tatt lå kanskje skinnene der ennå Nedlagt 8/10-1944.
Strømskinnene til trolleybussen ble flyttet over på andre siden av gaten etter omleggingen. I dag henger disse igjen, ute av bruk, mens jeg ikke kan huske å ha sett trikkens strømskinne der noen gang, den forsvant kanskje med omleggingen. Trikkeskinnene er for lengst borte, men en kan se i brosteinen hvor de har lagt, dessuten ligger traversbåndene igjen.
Strømskinner av samme type henger ennå på Gamle Nygårdsbro (som kunne åpnes for skip), de har ikke vært i bruk siden 1965. Hele det tekniske anlegget der er intakt, inklusiv sterkstrømskabler og returstrømskontakter under broen, galger med knivbrytere, etc.
Strømskinner av denne typen ble også brukt i Haukelandstunnelen når Haukeland Sykehus "sentralblokk" ble oppført på 70-tallet. Skinnene er beregnet på sporvogn og gir dårlig styring for trolleybuss-slepesko. I sentrum fungerte det fint pga. lav hastighet, i tunnelen var det direkte årsak til en mengde spektakulære avsporinger med knuste frontruter og lysarmaturer i taket til følge. Ved hastighet rundt 50 km/t kunne en høre slepeskoene slå mot skinnene, lysbuer (fraslag), m.m.
Problemet ble ikke utbedret før sommeren 2003, når det politiske miljøet i byen endelig besluttet å satse på trolleybusen. Nå kan en holde 80 km/t gjennom tunnelen som har fått "flytende" pendeloppheng, i likhet med store deler av rest-nettet, som er under stadig fornying. Vel og merke er Neoplan-bussene strupet på 65 km/t, men nettet bygges for 80.