Volvobussar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Jämför man dessa ledbussar med dagens bussar är dom faktiskt fina för detta klimatet vi har ibalnd även om dom kan glida in i en husvägg när det är isbana på ett skuggigt ställe.
De nya ledbussarna slingrar ju sig mycket mer och en okänslig gasfot(blir lätt så då man inte hör motorn långt där bak) kan gör att man står och ser snygg ut i en backe med lite snö.
Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
De nya ledbussarna slingrar ju sig mycket mer och en okänslig gasfot(blir lätt så då man inte hör motorn långt där bak) kan gör att man står och ser snygg ut i en backe med lite snö.
Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
Här skulle man enkelt kunna bygga in en lågbudget-high-tech-lösning:Grovsnus skrev:De nya ledbussarna slingrar ju sig mycket mer och en okänslig gasfot(blir lätt så då man inte hör motorn långt där bak) kan gör att man står och ser snygg ut i en backe med lite snö.
Varvtalsgivare på alla axlar, samt lägesgivare på leden + styrningen /samt ev lägesgivare för fjädringen på alla hjul), och elektronik som känner av halkan och så fort halka detekteras så får man höra ett fejkat motorljud (med av föraren justerbar maxstyrka kanske?), man kan dessutom tänka sig att indikera halkan i sig på något vis.
Dessutom skulle man få mycket exaktare "vägräknare" till realtidsvisningssystem o.dyl.
En buss används ofta ganska mycket, därför blir de mera nedgångna hela tiden. Nya bussar är bästCoppas skrev:Kan inte annat än hålla med. Körde en motsvarande Volvo B10MA-55 vagn (fastän en 92:a...600-vagnarna är ju 94:or) under mitt pass mellan julafton och juldagen och den gick helt OK även om den var sliten. Motorn kändes faktiskt betydligt piggare än en betydligt nyare Scanialed jag körde dagarna innan. Förstår mig fortfarande alltså inte riktigt på det här med att allt måste vara sprillans nytt hela tiden. Funkar vagnarna tillfredsställande så borde det vara bra även för både passagerarna, förarna och ekonomin.Mikael R skrev:I Stockholm får vi tack och lov ha kvar dessa bussar!pj skrev:Hur som helst, så lär GS fasa ut dom snarast..
![]()
Mvh // Nico

Just ja, det är därför det rullar spårvagnar från före andra världskrigets slut dagligen här i landet.Anonymous skrev:En buss används ofta ganska mycket, därför blir de mera nedgångna hela tiden. Nya bussar är bästCoppas skrev:Kan inte annat än hålla med. Körde en motsvarande Volvo B10MA-55 vagn (fastän en 92:a...600-vagnarna är ju 94:or) under mitt pass mellan julafton och juldagen och den gick helt OK även om den var sliten. Motorn kändes faktiskt betydligt piggare än en betydligt nyare Scanialed jag körde dagarna innan. Förstår mig fortfarande alltså inte riktigt på det här med att allt måste vara sprillans nytt hela tiden. Funkar vagnarna tillfredsställande så borde det vara bra även för både passagerarna, förarna och ekonomin.Mikael R skrev: I Stockholm får vi tack och lov ha kvar dessa bussar!
![]()
Mvh // Nico
Nja, det är nog en 'sanning' som får tas med en stor nypa salt. Det finns ju en finurlig företeelse som brukar kallas för service oxå. Detta då för att hålla jämna steg med och i någon mån motverka slitagets/brukandets negativa åverkan. Även helt nya bussar som inte servas regelbundet brukar ju sällan hålla så särdeles länge och man kan ju inte enbart hålla på att köpa nytt hela tiden även om det säkert finns de som tror det. Finns ju normalt sett vissa ekonomiska hinder för att bara köra enligt 'slit å släng' metoden.Anonymous skrev:En buss används ofta ganska mycket, därför blir de mera nedgångna hela tiden. Nya bussar är bäst

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Undrar om man gör som man gjorde när Region vann upphandlingen av Mölndal, man tar en 600-buss å lackar om den i nya designblåa färgen o låtsas att man har skaffat resenärerna nya bussarGrovsnus skrev:Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.

- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Det där är rätt intressant. Om man har exakt samma färgsättning och designprogram på fordonen "i alla år" och förnya större delen av fordonparken i rimlig takt så kan man kasta in en och annan gammal "veteran" då och då utan att folk klagar.tomsa skrev:Undrar om man gör som man gjorde när Region vann upphandlingen av Mölndal, man tar en 600-buss å lackar om den i nya designblåa färgen o låtsas att man har skaffat resenärerna nya bussarGrovsnus skrev:Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
Fast ibland kan man önska att trafikbolagen köpte in mindre fordon, minibussar skulle faktiskt göra nytta på en del lågt trafikerade sträckor. Idag kör länstrafiken i örebro förbeställda taxiresor på turer det är ytterst låg trafik på, jag har åkt på några sådana och varit ensam resenär på några sådana resor.
Finns ett antal sådana linjer i Göteborg idag, bl a linje 62 i city samt 35, 37 m fl (har lite dålig koll på linjerna i nordväst får erkännas) som trafikeras med minibussar. Dagtid används dessa bussar till Flexlinjen, trafiken som är till för pensionärer o färdtjänstanvändare, på kvällar o helger trafikerar man lågtrafiklinjer med dem. På detta sätt stärker man nyttjandegraden avsevärt på dessa fordon samtidigt som man sänker kostnaden för trafikeringen av dessa linjer avseende drivmedelskostnad, slitage m m.Mats skrev:Fast ibland kan man önska att trafikbolagen köpte in mindre fordon, minibussar skulle faktiskt göra nytta på en del lågt trafikerade sträckor. Idag kör länstrafiken i örebro förbeställda taxiresor på turer det är ytterst låg trafik på, jag har åkt på några sådana och varit ensam resenär på några sådana resor.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Ja, det går nog. Men inte lär det bli så billigt, och dessutom skall ju 600-serien säljas snart. Undra om Den Uodsten bussarna är fräschare i sitt nurvarande läge?tomsa skrev:Undrar om man gör som man gjorde när Region vann upphandlingen av Mölndal, man tar en 600-buss å lackar om den i nya designblåa färgen o låtsas att man har skaffat resenärerna nya bussarGrovsnus skrev:Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
GS kör ut dom på omlopp med bl.a. ersättningstrafik, som när det ej var någon spårvagnstrafik mellan Bellevue och Komettorget. Antagligen är dessa 1996:or, eftersom dom hade den blåa färgen. Men, är under all kritik, bromsarna ligger emot, fläktarna låter värre än något annat, och det stinker rök efter dom.
Vet inte om 607 är i trafik längre, men har sett en hel del 600-vagnar i ersättningstrafik för spårvagn. Och, jag kan bara instämma... Och varför luktar det rök förresten? Har inte känt det, men däremot hört hur ansträngda fläktarna är.Björne skrev:600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!Coppas skrev:Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda).Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.![]()
![]()
Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.
Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen.![]()
![]()
Mvh // Nico
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"