Bergens Elektriska Spårväg...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gästaren

Bergens Elektriska Spårväg...

Inlägg av Gästaren »

Är denna bana endast 0,3 km alltså 300 meter lång? :? Det verkar ju vara jättelångt :lol: Eller står det fel i Atlas?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Bergens Elektriska Spårväg...

Inlägg av 2763 »

Gästaren skrev:Är denna bana endast 0,3 km alltså 300 meter lång? :? Det verkar ju vara jättelångt :lol: Eller står det fel i Atlas?
Nej - det är rätt, om de inte lyckats lägga lite mer spår sedan september.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Bergens Elektriska Spårväg...

Inlägg av Thomas Lange »

Gästaren skrev:Är denna bana endast 0,3 km alltså 300 meter lång? :? Det verkar ju vara jättelångt :lol: Eller står det fel i Atlas?

Du hittar lite information här:
http://www.besporvei.net/
Ju förr dess bättre.
Mr. Green

Re: Bergens Elektriska Spårväg...

Inlägg av Mr. Green »

Thomas Lange skrev:
Gästaren skrev:Är denna bana endast 0,3 km alltså 300 meter lång? :? Det verkar ju vara jättelångt :lol: Eller står det fel i Atlas?

Du hittar lite information här:
http://www.besporvei.net/
Jo, men den sidan ger ju ingen information. Det finns två bilder och några e-post länkar, och de två länkarna till vänster funkar inte ens :x
Ragnar T

Museispårväg i alla ära, men snart blir det andra grejor!

Inlägg av Ragnar T »

I detta sammanhang kanske det passar att påpeka, att man är på väg att etablera en motsvarighet till Tvärbanan i Bergen. Kolla här:

http://www.bergen.kommune.no/bybane

Jag har haft möjlighet att ta del av en del handlingar som Bergen Kommune, Byutvikling har tagit fram och det verkar kunna bli något riktigt bra av det hela. Projektering och upphandlingar är nu i inledningsstadiet.

Museispårväg i alla ära, men snart blir det ett "skarpt" spårvägsläge i Bergen! Månne museispårvägen kommer att få "spårkontakt" med Bybanen? Det får väl museiintressenterna ta sig en funderare över till en kopp kaffe.

/Ruggige Tvärbanetillskyndaren
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 796
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Innlegget delt

Inlägg av Jourmaster »

Dette innlegget flyttet seg fra museumstrikken til bybanen i Bergen, og Jourmaster har valgt å dele innlegget i nettopp disse to delene. Spørsmål om museumstrikken kan fortsette i denne tråd, mens diskusjonen om Bybanen fortsetter her.
Jourhavande forummoderator.
JiSC
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 23:35
Ort: Bergen
Kontakt:

Info fra BES

Inlägg av JiSC »

Det kjørbare sporet med kjøreledning ligger fra Trikkehallen til enden av Wolffs gate, og er ca. 350 meter langt. Videre ligger det ca. 100 meter spor uten kjøreledning opper Olav Ryes vei, som følgelig ikke er tatt i bruk. I løpet av november måned ble ytterligere 60 meter spor lagt i Magnus Barfots gate ved den nye kinobygningen i forbindelse med opprustning av gaten.

Neste post på programmet blir antakelig skinnelegging forbi Studentsenteret som nå skal rives og gjenoppbygges pga. konstruksjonsfeil (eller kanske for dårlig arkitekt). Om vi får tilstrekkelige midler til disposisjon skal vi da forsøke å forbinde Studentsenter-sporet med det som ligger i Olav Ryes vei alllerede, henge opp kjøreledning og kjøre sporvogn på hele strekningen, som blir ca. 800 meter lang. Dermed vil vi være halvveis til Engen med museumssporveien.

Atskillige skjær ligger i sjøen, skinner må skaffes til veie, byråkrater og småkonger må kues, penger trengs(!), etc. Det vil også bli behov for en vesentlig større likeretter, som ligger mer eller mindre på tegnebrettet hos oss. Dimensjonering for fremtidig tilhengerdrift er ønskelig. Alternativt kan vi turbolade den vi har, også der foreligger planer.

2005 ligger an til å bli et svært spennende år for BES, ting tyder på at mye kommer til å skje!

Med vennlig hilsen,
J. Schmincke

sekretær/vognfører/aktiv
Bergens Elektriske Sporvei
Skriv svar