C12-C15

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mr. Burns

C12-C15

Inlägg av Mr. Burns »

Har länge funderat på omkorgningsvagnarnas uppbyggnad. SLM ger en grov struktur, men frågetecken finns. En liten utmaning till tunnelbaneexperterna.

C12 verkar inte fått mer nytt än en korg. Var typen i övrigt identiskt med C1-C3?

Är C13 inte mer än en C12 med nya boggier? I SLM står det att boggien är av C6-typ. C4 var ju startskottet för en ny boggie jmf. C1-C3. Denna verkar vara snarlik C6:ans. Är det bara luftfjädringen som skiljer C6-boggien från denna?

Är jag helt ute och cyklar om jag antar att C13 liknar C6 ganska mycket. Lite modernare korg, men med samma motorer och boggier. Vad kommer det sig då att det skiljer 6 ton i vikt mellan typerna (C6=23 t, C13=29 t)?

C14 ska ha fått viss elutrustning från C2 och C3. Är det bara tyristorsystemet som har kommit till? Eller skiljer sig vagnstypen avsevärt från C13? Hur omfattande ombyggnad genomgick banmotorena från de gamla vagnarna för att fungera med tyristorpådrag?

Är C15 en helt igenom ny vagn eller finns komponenter från äldre vagnar? Varför kom en så liten serie av helt nya vagnar innan C14? Fanns det under kort tid ingen tillgång på äldre vagnar?

Underredet till Cx vagnarna verkar ha sett likadant ut från C1 ända till C15. Användes någonsin äldre underreden vid tillverkningen av omkorgningsvagnarna?

Frågorna kan ni väl ta med ut på krogen och diskutera med lämpligt sällskap över en öl. Ska i alla fall jag göra efter teves världsberömda expedition. (undrar om någon delar mitt intresse??)

/Michael
Fredrik H Klint

C12-C15...

Inlägg av Fredrik H Klint »

Skål, Micke!

(Var ute igår så jag står över idag...)

Ska försöka svara på ett par av frågorna:

Det här med C6-boggier på C13; Varför heter dom inte C4-boggier? Utseendemässigt är de identiska men C6:orna var först med luftfjädring, visst, C5:orna hade också luftfjädring men det var ett prov plus att de hade helt andra boggier än C4 & C6. Men på 60-talet hade C4 2612 ett tag prov med luftfjädring på boggierna, inför leverans av C6.
Det roligaste med C12:orna var att de första vagnarna, 1001-1030, hade stålfjädrar, precis som "förfäderna" C1-C3 medan resterande C12:or blev begåvade med luftfjädring. För övrigt så fick 1001-1030 behålla sina stålfjädrar hela livet. Dessa vagnar hade smeknamnet "gunghästar".
C6 och C13 verkar kanske identiska men främsta skillnaden är just att C6:orna är helt nytillverkade och C13 är s.k. omkorgningsvagn.
Skillnader mellan C13 & C14: C14 är parkopplade tyristorvagnar, denna utrustning är gömd bakom luckor i vagnarnas B-ände varpå C14 saknar "bakrutor". C14 har starkare motorer och väger ungefär fyra ton mindre. Inte så mycket synliga skillnader kanske...
C14 och C15 är identiska men som du själv skrev så är C15 helt nytillverkade. Det är därför egentligen fel att skriva att C15 är omkorgningsvagnar. Vad som är sant däremot, anser jag, är att C15 är de nyaste Cx-vagnarna även om C14 levererades senare...

Mvh Fredrik
AGR
Kontakt:

C12-15

Inlägg av AGR »

Viktskilnad mellan C6 och C13 beror nog på de två olika pådragsutrustningarna. C6 har kampådrag ch nyare motorer C13 har pådrag med kontaktorer. En motfråga, vad menar du med underrede?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Gäst

Inlägg av Gäst »

`Skillnaden mellan C14 och C15 är att C14 fick behålla de gamla typen av tryckluftaggregat medan C15 fick nyare typ á C6.
Det var inga större skillnader mellan C12 o C1-3 i underreded, nägra lådor som tillkom eller försvann men i övrigt var det samma saker under.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Äh, jag var lite otydlig. Citerade bara en gammal SLM. Med underrede menade jag den mörkt målade konstruktionen under dörrhöjd. På denna står väggarna och under hänger boggier och apparatur. Detaljerna, såsom stege i två hörn och diverse hål, verkar se likadana ut på alla typer.

Tack för svaren allihop!

/Michael
Fredrik H Klint

C12-C15...

Inlägg av Fredrik H Klint »

Hej igen!

Vad jag vet så är "underredet" (långbalken) nytillverkad med vagnkorg och således inte från gamla vagnar.

Mvh Fredrik
AGR
Kontakt:

C12-15

Inlägg av AGR »

Det stämmer att den delen av en tunnelvagn är lika, bara C5 har ett annat utförande på långbalken
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar