Volvobussar i Göteborg

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Coppas

Inlägg av Coppas »

Nej, inte i så måtto men en del av karaktäristikan följde ju med från SS till SL. Främst då att man primärt höll sig till sitt eget ursprungslän. Det är väl först på senare år som både GS och även olika delar av det som SL splittrades upp i som man började att röra sig utanför sina ursprungliga primärområden?

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skylten med linjenummret på baksidan visar ofta fel linje eller fungerar inte alls. Idag såg jag buss 614 på linje 50 mot Kallebäck men på skylten bak så stog det 84!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:Nej, inte i så måtto men en del av karaktäristikan följde ju med från SS till SL. Främst då att man primärt höll sig till sitt eget ursprungslän. Det är väl först på senare år som både GS och även olika delar av det som SL splittrades upp i som man började att röra sig utanför sina ursprungliga primärområden?

Mvh // Nico
Fast skall vi vara petnoga så var SS primärområde Stockholms Stad. Låt vara att man hade utgreningar i kranskommunerna. Vid ombildandet blev primärområdet Stockholms Län. Vid ombildningen slogs flera gamla kollektivtrafikoperatörer samman till en om jag inte missförstod alldeles men man valde att samla allt i det som förut var Stockholms Spårvägar.

Tittar vi på Göteborgsfronten så har vare sig gamla GLAB, gamla Stadstrafiken eller Västtrafik någon sådan koppling till GS, GS finns ju kvar!

GS har förvisso köpt upp bland annat Masthuggsjohanssons trafik samt givetvis den tidigare trafiken i Öckerö kommun, man har även på senare år övetagit konkursboet för Kålleredsbuss. Men någon sammanslagning likt den som skedde i Stockholm har aldrig skett. Jämförelsen mellan SL och GS blir därför ointressant, en jämförelse mellan gamla SS och GS kan däremot vara på sin plats.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
GN

Inlägg av GN »

TonyM skrev:Fast skall vi vara petnoga så var SS primärområde Stockholms Stad. Låt vara att man hade utgreningar i kranskommunerna. Vid ombildandet blev primärområdet Stockholms Län.
Men skall man vara riktigt petnoga så var Stockholms stad och länet (A-län) samma sak vid tidpunkten för sammanslagningen. Sammanslagningen innebar att man sammarbetade med det omkringliggande länet (B-län) i ett länsförbund för trafiken.

Det nya storlänet eller om man så vill den första "regionen" stockholms län (AB-län) bildades först senare och då fördes verksamheten över dit.

vänligen

/GN
Gäst

Inlägg av Gäst »

Testa och åk 600-vagnara så får man höra vad Ni tycker...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tycker faktiskt inte helt illa om 600-serien. Synd bara att GS upphört med att reparera stolar och annan inredning i dom.
Calle

Inlägg av Calle »

Det är ju inte så konstigt eftersom dom är på väg ut snart. Dom minskar i antal och tur är väl det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har en kraschat. Som tur var skadades ingen allvarligt.

Bussen lär väl knappast repareras.
PJ

Inlägg av PJ »

Knappast lär den repareras... Dessutom så lär dom kvarvarande bussarna åka ut snart. Om dom inte ska pressa ner gatstena och spräcka asfalten mer...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Men den kolliderade bussen är väl inte en 600-vagn? eller minns jag helt fel med avseende på fronten?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=193991
PJ skrev: Dessutom så lär dom kvarvarande bussarna åka ut snart. Om dom inte ska pressa ner gatstena och spräcka asfalten mer...
På vilket sätt skulle 600-vagnarna vara värre än övriga bussar vad avser sprucken asfalt?

//Tony
Calle

Inlägg av Calle »

Jo, det är en 600-vagn, helt klart...

Om du ser de massiva hjulen och den tunga karossen, så tycker jag att det räcker för att se den, så fattar man. Jag menade lite ironiskt sätt att "den är klumpig" och då segar sig fram längs gatorna. Knappast lämpad för stadstrafik...

Men, snart är det nytt år och då försvinner 600-vagnarna från år 1994.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Calle skrev:Jo, det är en 600-vagn, helt klart...

Om du ser de massiva hjulen och den tunga karossen, så tycker jag att det räcker för att se den, så fattar man. Jag menade lite ironiskt sätt att "den är klumpig" och då segar sig fram längs gatorna. Knappast lämpad för stadstrafik...

Men, snart är det nytt år och då försvinner 600-vagnarna från år 1994.
Smaken är ju delad, men massiva hjul? Tycker att de är ganska lika i storlek från märke till märke och vagntyp till vagntyp kritiken om 'klumpighet' känns väldigt subjektiv. Själv tycker jag att den typen av vagn är mycket lättkörd och smidig, speciellt i trängre miljöer såsom stadstrafik. I så fall är en Scania
eller annan liknande vagn med drivning på sista axeln både tyngre (har för mig att axeltrycket överlag är högre) och byngligare att köra i stadstrafik.

:wink:

Mvh // Nico
pj

Inlägg av pj »

Hur som helst, så lär GS fasa ut dom snarast..
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

pj skrev:Hur som helst, så lär GS fasa ut dom snarast..
I Stockholm får vi tack och lov ha kvar dessa bussar! :D
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är det någon som vet vad som skall hända med dessa bussar sen? Skall de säljas eller skrotas?

Annars är det kanske inte så konstigt att de slits en del eftersom de används väldigt ofta.
Calle

Inlägg av Calle »

Säkert så skrotas en del. Bland annat den 600-buss som var inblandad i en halkolycka i Göteborg. Hela fronten trycktes in. Den lär knappast lagas och säljas vidare. Bussarna är knappast lönsamma, och då en del förbjuds efter årsskiftet, så går säkert en del i graven.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Calle skrev:Säkert så skrotas en del. Bland annat den 600-buss som var inblandad i en halkolycka i Göteborg. Hela fronten trycktes in. Den lär knappast lagas och säljas vidare. Bussarna är knappast lönsamma, och då en del förbjuds efter årsskiftet, så går säkert en del i graven.
Inte helt rätt. Den som undrar vad som händer kan läsa denna tråd. Där står att bussarna kommer att överföras till AO region och användas i högtrafik där.

//Tony
Coppas

Inlägg av Coppas »

Mikael R skrev:
Kan inte annat än hålla med. Körde en motsvarande Volvo B10MA-55 vagn (fastän en 92:a...600-vagnarna är ju 94:or) under mitt pass mellan julafton och juldagen och den gick helt OK även om den var sliten. Motorn kändes faktiskt betydligt piggare än en betydligt nyare Scanialed jag körde dagarna innan. Förstår mig fortfarande alltså inte riktigt på det här med att allt måste vara sprillans nytt hela tiden. Funkar vagnarna tillfredsställande så borde det vara bra även för både passagerarna, förarna och ekonomin.

:lol:

Mvh // Nico
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:
Mikael R skrev:
Kan inte annat än hålla med. Körde en motsvarande Volvo B10MA-55 vagn (fastän en 92:a...600-vagnarna är ju 94:or) under mitt pass mellan julafton och juldagen och den gick helt OK även om den var sliten. Motorn kändes faktiskt betydligt piggare än en betydligt nyare Scanialed jag körde dagarna innan. Förstår mig fortfarande alltså inte riktigt på det här med att allt måste vara sprillans nytt hela tiden. Funkar vagnarna tillfredsställande så borde det vara bra även för både passagerarna, förarna och ekonomin.

:lol:

Mvh // Nico
Den huvudsakliga orsaken till att bussarna åker är att de faller för åldersstrecket. 10 år är definitivt bortre gräns i miljözonen.

Det må vara hänt att man har lägre krav i SL-land. Men en buss håller inte hur länge som helst. Skulle 600-vagnarna fortsatt rulla hade ord som huvudrevision varit tämligen små.

//Tony
Calle

Inlägg av Calle »

Efter mängder och åter mängder av klagomål vet jag att GS försöker så mycket dom orkar att undvika 600-bussarna i vissa omlopp.

Sen att dom inte är handikappanpassade är ju också en anledning till att dom försvinner. Västtrafik ger ju, åtminstone i skriftliga löften att fordonen ska vara handikappanpassade... men men...

Själv så vägrar jag att åka dessa bussar!
Skriv svar