Luftledningsanlaggningar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Luftledningsanlaggningar
Man får hoppas att luftledningsanläggningarna blir stiliga och icke anskrämliga. Tvärbanan i Stockholm är ett skräckexempel på hur det inte får se ut!! Stolpar och tvärbärare dominerar helt över vagnarna själva. Karlsruhe, Tyskland och Nantes, Frankrike är bra exempel att efterfölja.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Hej
Svaret har du ju redan fått om du tittar på Hammarby sjöstad. Som tekniker bär det mig emot att säga det men men vissa ingenjörer har väl ibland svårt att se det estetiska i konstruktionen. Och i Gröndal framförallt så fanns det inga krav på att anläggningen skulle smälta in i stadsbilden. Men med erfareheterna därifrån så har man ju lyckats fullständigt med kontaktledningsanläggningen i Hammarby sjöstad. Mycket också för att hela miljön skapades vid samma tillfälle och man kunde få en helhetslösning.
Som en parantes så finns det vissa andra kontruktioner i spårsvängen där ingengörerna fick ..skapa ..fritt utan krav på estetik..och där resultatet vart en ..då ..fulländad teknisk konstuktion..som uppfyllda alla kravspecifikstioner....men...
har jag hört...
Mvh Stefan
Svaret har du ju redan fått om du tittar på Hammarby sjöstad. Som tekniker bär det mig emot att säga det men men vissa ingenjörer har väl ibland svårt att se det estetiska i konstruktionen. Och i Gröndal framförallt så fanns det inga krav på att anläggningen skulle smälta in i stadsbilden. Men med erfareheterna därifrån så har man ju lyckats fullständigt med kontaktledningsanläggningen i Hammarby sjöstad. Mycket också för att hela miljön skapades vid samma tillfälle och man kunde få en helhetslösning.
Som en parantes så finns det vissa andra kontruktioner i spårsvängen där ingengörerna fick ..skapa ..fritt utan krav på estetik..och där resultatet vart en ..då ..fulländad teknisk konstuktion..som uppfyllda alla kravspecifikstioner....men...
har jag hört...
Mvh Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll