Kanske en dum fråga, men jag är ju nybörjare...
Hur många olika vagnstyper rullar för närvarande i Oslo (Sporveier)? Har man fått ordning på den vagn som köptes in för några år sedan?
Vagnar i Oslo
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vagnar i Oslo
Hei!Tramqueen skrev:Kanske en dum fråga, men jag är ju nybörjare...
Hur många olika vagnstyper rullar för närvarande i Oslo (Sporveier)? Har man fått ordning på den vagn som köptes in för några år sedan?
Ingent dumt spørsmål dette!
Vi har for tiden to typer sporvogner i Oslo, nemmelig SL79 og SL95!
SL79 er en tysk leddvognkonstruksjon levert i perioden 1982 til 1990, det finnes totalt 40 vogner av denne typen i Oslo!
SL95 er en serie Italienskproduserte leddvogner levert i perioden fra 1999 til 2002, disse er det totalt 32 vogner av!
Når du tenker på vogner med problemer, så tenker du sikkert på SL95, som man hadde diverse problemer med, men man har nå kommet til en løsning med den italienske produsenten slik at man får bygget om vognene slik man vil ha dem!
Vi har jo også et antall Göteborg vogner stående hensatt, men disse kommer neppe i trafikk igjen!
For å se bilder av vognene, ta en titt på http://home.online.no/~andreaar/oslotrikken/index.htm
Andreas
M25-or i Oslo

Re: M25-or i Oslo
Det er mest sansynlig fordi man ville at vognene skulle kjennes igjen, man hadde en vogn malt i Oslo farger, men folk ble forvirret når de så denne, blant annet når det gjelder dørsystemet!Tramqueen skrev:Hur kommer det sig att vagnarna från Göteborg inte lackades om till mer "Osloinspirerade" färger?
Andreas
Re: Hmmm...
Problemet var at når vogn 283 kom (den M25 som var i Oslo farger)Tramqueen skrev:Jag känner en hel del norrmänn, och jag har aldrig uppfattat er som mindre intelligenta än oss svenskar, så jag förstår inte varför man skulle bli förvirrad???
så gikk folk inn alle dørene på vognen fordi man oppfattet vognen som en Oslo vogn!
Var vognen i den litt spessielle M25 Oslo fargen, eller i Göteborg fargen, så gikk folk kun inn fordøra!
Veit ikke hvordan det var i Göteborg med dette, men her kunne man kun gå inn fordøra på M25 vognene!
Andreas
Re: Hmmm...
Idag har pedalvagnarna (M28 och M29) handtag för öppning av knuffdörrarna utifrån. Handtaget går bara att greppa bakifrån. På framsidan sitter en skyddande plastkåpa. Tanken är att man aldrig ska kunna dras med en rullande vagn (sålänge den rullar framåt vill säga). M25 fick aldrig detta handtag. Innan nämnda handtag togs fram provades ett enklare handtag som inte hade den skyddande konstruktionen. Är osäker på om M25 hann få detta handtag i någon större utsträckning.Andy skrev:Veit ikke hvordan det var i Göteborg med dette, men her kunne man kun gå inn fordøra på M25 vognene!
Andreas
/Michael
Jag tror att det var så att kvarvarande pedalvagnar fick detta handtag i samband med den senaste biljettmaskinen... eller vad den heter.
Och vid denna tidpunkt var smatliga M25:or förpassade till Oslo, Disneyworld eller spårvagnshimmel med annan lokalisering.
Det där med Disneyworld är ju en historia i sig... man tog tillvara diverse delar så som drivutrustningen. Sedan skrotades resten.
Det var meningen att dessa delar skulle användas till nya vagnar i något "Ankeborg" men delarna kom aldrig över atlanten, de ligger tydligen fortfarande i någon hamnmagasin i Göteborg.
Han som ordnade affären mellan Disneyworld och GS blev utnämnd till "Årets svensk-amerikan". Och det var väl inget konstigt med det, eftersom detta hände tidsmässigt ungefär samtidigt som Reefat el Sayed blev utnämnd till "Årets svensk" och Crister Lindarv blev utnämnd till "Årets vackraste kvinna"... ur led var tiden. Allt var tydligen inte bättre förr.
Bj.
Och vid denna tidpunkt var smatliga M25:or förpassade till Oslo, Disneyworld eller spårvagnshimmel med annan lokalisering.
Det där med Disneyworld är ju en historia i sig... man tog tillvara diverse delar så som drivutrustningen. Sedan skrotades resten.
Det var meningen att dessa delar skulle användas till nya vagnar i något "Ankeborg" men delarna kom aldrig över atlanten, de ligger tydligen fortfarande i någon hamnmagasin i Göteborg.
Han som ordnade affären mellan Disneyworld och GS blev utnämnd till "Årets svensk-amerikan". Och det var väl inget konstigt med det, eftersom detta hände tidsmässigt ungefär samtidigt som Reefat el Sayed blev utnämnd till "Årets svensk" och Crister Lindarv blev utnämnd till "Årets vackraste kvinna"... ur led var tiden. Allt var tydligen inte bättre förr.
Bj.
Vadå jag dyster?