Många fina bilder, under liknande titulatur har visats i Postvagnen denna helg. Lite balans bör naturligtvis upprätthållas. Denna banas hemmahörande, dvs. är det en spårväg eller en järnväg, har också debatterats.
Det är väl gamla vagn 17? Förnämlig bild, men den kan knappast ha varit tagen när 17 var ute senast på Luciadagens morgon, för då var det gråslask. Enligt uppgift havererade (som vanligt) ordinarie trafiktåg i GÅB och gamla 17 fick hoppas in och tjänstgöra. Ska man behöva hålla pensionärerna i tjänst långt efter pensionsdagen (även om 17 kanske kan sägas ha fått avtalspension). Vad säger du, RR?
Man ser kaknästornet i den dimmiga bakgrunden, med en karta så borde man kunna gissa exakt var det är taget.
Jag som har noll lokalkännedom drar till helt fräckt med en säkert helknasig gissning på norra lidingöbanan? Visst ligger väl kaknästornet norr om stockholm centrum? Eller ligger det i nacka? Är det det som är nackasändaren, stockholm-motala? *svamlar* Om det är så att kaknästornet ligger i nacka måste det vara väldigt direkt efter brogrenen?
Eller är det nån attraktion på gröna lund som jag blandar ihop med kaknästornet?
Låt mig besvara frågorna i tur och ordning:
1. Det är vagn 15. Mars 1978, Kodachrome 64 och Nikkor-S 50 mm. M a o en standardbild.
2. Torsvik är helt rätt.
3. Kaknästornet ja, och det finns på inom kungliga Djurgården. Således inte Nacka.
Norra Lidingöbanan lades ner 1971. Detta är Södra Lidingöbanan, emellertid endast en kort bit söder om Brogrenen.
Björn Stråhle skrev:Låt mig besvara frågorna i tur och ordning:
1. Det är vagn 15. Mars 1978, Kodachrome 64 och Nikkor-S 50 mm. M a o en standardbild.
2. Torsvik är helt rätt.
3. Kaknästornet ja, och det finns på inom kungliga Djurgården. Således inte Nacka.
Norra Lidingöbanan lades ner 1971. Detta är Södra Lidingöbanan, emellertid endast en kort bit söder om Brogrenen.
Hälsningar/Björn
Ja, jag borde ju av kontaktledningen ha sett att det inte precis var någon nytagen bild. Likaså ligger förarhytten i skugga, så man ser inte utförandet på vindrutan.
Så det är alltså gamla vagn 15, numera 319. Den vagnen trilskas en hel del. Och ändå tillhör den ju ungtupparna bland Lidingöbanans vagnar. Inte ens fyllt 60......
Åh så fint! Och så mycker snö det är! Fantastiskt, det där är den allra finaste delen av banan och det blir ännu finare med de där gamla vagnarna och venetianskt röd är mycket fin färg tycker jag. De finns de som kallar de där vagnarna för bruna...usch och fy.