Har inga siffror, men det är rätt vanligt med röd/grön färgblindhet. Du känner väl knappast så många personer att det går att dra några vidare slutsatser kring hur vanligt färgblinhet är, eller? Och om det nu inte är ett självändamål att använda huvudsignaler finns väl ingen anledning att ha en signaltyp som gör att färgblinda inte kan få tjänst som förare.stockholm79 skrev:Hur vanligt/ovanligt är försämrat färgseende? Jag känner ingen som jag vet har något sånt, så varför skulle det va ett så akut problem på Djurgårn att man använder andra signaler av den anledningen?
/or
Spårvagnsförare Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- trafikbefäl
Ca 7% av männen och mindre än 1% av kvinnorna är färgblinda. Hittade faktiskt en länk till en sida där man bl a kan testa sitt färgseende!Mr. Burns skrev:Har inga siffror, men det är rätt vanligt med röd/grön färgblindhet. Du känner väl knappast så många personer att det går att dra några vidare slutsatser kring hur vanligt färgblinhet är, eller? Och om det nu inte är ett självändamål att använda huvudsignaler finns väl ingen anledning att ha en signaltyp som gör att färgblinda inte kan få tjänst som förare.stockholm79 skrev:Hur vanligt/ovanligt är försämrat färgseende? Jag känner ingen som jag vet har något sånt, så varför skulle det va ett så akut problem på Djurgårn att man använder andra signaler av den anledningen?
/or
http://www.medocular.se/ogonfakta/fargblindhet/
Och att det skiljer så på könen beror på att anlaget för färgblindhet är ett recessivt anlag. Vilket innebär att för att få genomslag måste anlaget finnas på båda kromosomerna i ett par.trafikbefäl skrev:Ca 7% av männen och mindre än 1% av kvinnorna är färgblinda. Hittade faktiskt en länk till en sida där man bl a kan testa sitt färgseende!Mr. Burns skrev:Har inga siffror, men det är rätt vanligt med röd/grön färgblindhet. Du känner väl knappast så många personer att det går att dra några vidare slutsatser kring hur vanligt färgblinhet är, eller? Och om det nu inte är ett självändamål att använda huvudsignaler finns väl ingen anledning att ha en signaltyp som gör att färgblinda inte kan få tjänst som förare.stockholm79 skrev:Hur vanligt/ovanligt är försämrat färgseende? Jag känner ingen som jag vet har något sånt, så varför skulle det va ett så akut problem på Djurgårn att man använder andra signaler av den anledningen?
/or
http://www.medocular.se/ogonfakta/fargblindhet/
Just genen för färgblindet sitter på X-Y kromosomparet. Dock finns inte denna gen representerad på Y-kromosomen.
Det innebär att vi stackars män bara behöver ett anlag för att inte utveckla färgseendet medan de lyckliga kvinnorna behöver två.
Det innebär också att en man aldrig kan ärva sin fars färgblindhet - den ärvs alltid från modern. (Man brukar säga morfar, men mamma har ju ärvt anlaget av sin far)
För att en kvinna skall bli färgblind krävs att hon har en mor som har anlaget (och har otur och får del av fel X-kromosom) samt att hon har en färgblind far.
Litet sidospår, men en förklaring till varför världen är ojämställd åtminstone i denna fråga.
//Tony
Med reservation för tyckfel.