Volvobussar i Göteborg

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:600-bussarna är nog inget man kastar ut på omlopp som ska gå hela dagen utan mer som när ökning av trafiken vid vissa tider som morgonrusningen och eftermiddagen.

Deras saga är snart slut men som någon sa ovan, dom är driftsäkrare än de gamla små-Scaniorna.
Men - driftsäkerhet och utslitenhet behöver inte vara relaterade.

Bara för att drivlinan på 600-bussarna är driftsäker behöver inte bussarna vara i bra skick i övrigt, eller ens i drivlinan, de går segt - men de går.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Precis(akkurat)!

Volvobussarna går över lag bättre.
Själv är jag Scania-förespråkare då jag bla tycker deras automatlåda är mjukare.

Den Oudsten tyckte jag var en skön syn när den var ny eftersom den var så ovanlig i detta landet med tanke på att de flesta städer körde Volvo eller Scania. :)
anonym!

Inlägg av anonym! »

Ja, så sant som föregående säger. Har också kört båda, men nog gillar jag volvo bättre men automatlåda Scania.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nya bussar ska beställas för att täcka upp i väster.
Man tänker antagligen skicka 600-bussarna till region där dom ska gå under högtrafik-timmarna.

Den Oudsten ska behållas en stund till.
Vilket märke man beställer är inte klart ännu.
Calle

Re:

Inlägg av Calle »

Tack och lov så slipper vi 600-vagnarna i öster också. Ett tag fick man sova med öronproppar för att slippa höra allt oväsen från fläktarna och motorerna.

Den Oudsten-bussarna är okej, men ibland äckliga dom också. Har även signalhorn som kan väcka liv i döda. GS kallar dom DOB-bussarna, och vissa av fordonen har inte ens märket kvar.. kanske på grund av tillverkarens konkurs..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grovsnus skrev:Man tänker antagligen skicka 600-bussarna till region där dom ska gå under högtrafik-timmarna.
:?:

Vilken region?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Buss region och det blir trafikområde:

...Mölndal så Mr Burns lär ju ha svårt att sova ett tag framöver. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Beklagar min okunnighet men vad innebär "buss region"?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:Beklagar min okunnighet men vad innebär "buss region"?
Lika lite som en göteborgare kan förutsättas att direkt förstå var Anita (Ekberg) är belägen i den stockholmska tunnelbanan kan väl en generell knäckebröhultbo veta hur Göteborgs Spårvägar är organiserade.

Spårvägens AOR; affärsområde Region kör de bussar som betraktas som regiontrafik - det vill säga linjer som går över kommungräns (med vissa undantag som till exempel linje 21 och 59 vilka betraktas som stadsbusslinjer)

Spårvägen har även AO Spårvagn, AOB=AO Buss (Stadstrafik)
AOA=AO Anläggningsteknik (mer känt som Banteknik), Affärsområde Fordonsteknik, Affärsområde Trafikantservice, Affärsområde Kommunikationsradio (Göteborgs Stads Kommunikationsradio/GSK)

Mer info om de olika finns på http://www.goteborgssparvagar.se

För övrigt får jag väl passa på att gratulera Michael till en uppsättning "väl fungerande bussar" med "hög kvalitet" åtminstone i förhållande till utbudet i den kungliga huvudkommunen.... Appropå det så kanske det är första steget inför en uppstart av "region Öst" - folket på GS vet ju numera vilken standard SL kräver....

//Tony
Calle

Den Oudsten

Inlägg av Calle »

Någon som föredrar Den Oudsten? :D
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Grovsnus skrev:Buss region och det blir trafikområde:

...Mölndal så Mr Burns lär ju ha svårt att sova ett tag framöver. :D
Nja, vi har övergivit mölndal. Tyvärr, men kollektivtrafiken inspirerade inte till långa jobbresor över halva stan och att köra på egen hand blev lite segt (& dyrt) i längden.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Öööh, en liten frågställning samt ett påpekande. Vill dock absolut inte leka besserwisser.
TonyM skrev:Lika lite som en göteborgare kan förutsättas att direkt förstå var Anita (Ekberg) är belägen i den stockholmska tunnelbanan kan väl en generell knäckebröhultbo veta hur Göteborgs Spårvägar är organiserade.
Är i och för sig både född och uppfödd i Stockholm (och har åkt T-bana redan innan jag kunde uttala det), men jag kan inte för mitt liv koppla ihop 'Anita Ekberg' med någon företeelse i T-banan. Vid en mindre förfrågan bland mina jämnåriga (är född 1970) så visste ingen annan heller så göteborgarna i gemen är mer än väl ursäktade. Kanske det är en generationsfråga, men annars så relateras ju 'Anita Ekberg' inom järnvägsvärlden till en viss typ av behållarvagnar och inte till T-banan. :lol: :P
TonyM skrev:Spårvägens AOR; affärsområde Region kör de bussar som betraktas som regiontrafik - det vill säga linjer som går över kommungräns (med vissa undantag som till exempel linje 21 och 59 vilka betraktas som stadsbusslinjer)

För övrigt får jag väl passa på att gratulera Michael till en uppsättning "väl fungerande bussar" med "hög kvalitet" åtminstone i förhållande till utbudet i den kungliga huvudkommunen.... Appropå det så kanske det är första steget inför en uppstart av "region Öst" - folket på GS vet ju numera vilken standard SL kräver....
Kan ju vara terminologin inom GS-området som ställer till det, men SL:s bussar rullar i Stockholms län (då det i det här fallet är länet som är den aktuella marknaden) och inte i Stockholms kommun. Detta då nästan rubbet av de 26 kommunerna i Stockholms län ingår i det som de flesta till vardags tänker på som (Stor)Stockholm. Ska man vara riktigt petnoga så är väl den kungliga huvudkommunen sedan bra många år tillbaka inte heller Stockholm utan Ekerö kommun (uti vilket Lovön ligger och där då Drottningholms slott är beläget). :wink: :D

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
Anonymous skrev:Beklagar min okunnighet men vad innebär "buss region"?
Lika lite som en göteborgare kan förutsättas att direkt förstå var Anita (Ekberg) är belägen i den stockholmska tunnelbanan kan väl en generell knäckebröhultbo veta hur Göteborgs Spårvägar är organiserade.

Spårvägens AOR; affärsområde Region kör de bussar som betraktas som regiontrafik - det vill säga linjer som går över kommungräns (med vissa undantag som till exempel linje 21 och 59 vilka betraktas som stadsbusslinjer)

Spårvägen har även AO Spårvagn, AOB=AO Buss (Stadstrafik)
AOA=AO Anläggningsteknik (mer känt som Banteknik), Affärsområde Fordonsteknik, Affärsområde Trafikantservice, Affärsområde Kommunikationsradio (Göteborgs Stads Kommunikationsradio/GSK)

Mer info om de olika finns på http://www.goteborgssparvagar.se

//Tony
Tack för klargörandet.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:Öööh, en liten frågställning samt ett påpekande. Vill dock absolut inte leka besserwisser.
TonyM skrev:Lika lite som en göteborgare kan förutsättas att direkt förstå var Anita (Ekberg) är belägen i den stockholmska tunnelbanan kan väl en generell knäckebröhultbo veta hur Göteborgs Spårvägar är organiserade.
Är i och för sig både född och uppfödd i Stockholm (och har åkt T-bana redan innan jag kunde uttala det), men jag kan inte för mitt liv koppla ihop 'Anita Ekberg' med någon företeelse i T-banan. Vid en mindre förfrågan bland mina jämnåriga (är född 1970) så visste ingen annan heller så göteborgarna i gemen är mer än väl ursäktade. Kanske det är en generationsfråga, men annars så relateras ju 'Anita Ekberg' inom järnvägsvärlden till en viss typ av behållarvagnar och inte till T-banan. :lol: :P
All kunnskaps moder, http://www.sparvagssallskapet.se, berättar för oss om Anita:
http://www.sparvagssallskapet.se/lexiko ... ?bokstav=a
Coppas skrev:
Kan ju vara terminologin inom GS-området som ställer till det, men SL:s bussar rullar i Stockholms län (då det i det här fallet är länet som är den aktuella marknaden) och inte i Stockholms kommun. Detta då nästan rubbet av de 26 kommunerna i Stockholms län ingår i det som de flesta till vardags tänker på som (Stor)Stockholm. Ska man vara riktigt petnoga så är väl den kungliga huvudkommunen sedan bra många år tillbaka inte heller Stockholm utan Ekerö kommun (uti vilket Lovön ligger och där då Drottningholms slott är beläget). :wink: :D
Fast skall vi vara noggranna här så äger SL och Västtrafik lika många bussar var - åtminstone på en höft. Skall du göra en jämförelse så bör du nog jämföra Spårvägen med Connex, Busslink eller annan likande operatör.

Uttrycket "Kungliga Huvudkommunen" syftar på Stockholm. Kungens säte är stockholms slott, det är därifrån han utövar statschefsskapet. Att hans majestät väljer att bo i Ekerö har inte med den saken att göra.

Om du inte håller med bör du ställa dig följande fråga: Var möjligen Malmö regeringens säte under den period Statsministern bodde där?

//Tony
Coppas

Inlägg av Coppas »

TonyM skrev:All kunnskaps moder, http://www.sparvagssallskapet.se, berättar för oss om Anita:
Där ser man. Grejen är väl att detta är verklig överkurs i så fall. :oops:

TonyM skrev:Fast skall vi vara noggranna här så äger SL och Västtrafik lika många bussar var - åtminstone på en höft. Skall du göra en jämförelse så bör du nog jämföra Spårvägen med Connex, Busslink eller annan likande operatör.
I och för sig, men alla de nämnda operatörerna i Stockholmsområdet verkar i flera kommuner. Ingen är bunden till en enda. För vår del handlar det alltså inte om regionaltrafik när man åker från Solna centrum till Danderyds sjukhus utan detta är enbart en högst ordinär lokaltrafikresa.
TonyM skrev:Uttrycket "Kungliga Huvudkommunen" syftar på Stockholm. Kungens säte är stockholms slott, det är därifrån han utövar statschefsskapet. Att hans majestät väljer att bo i Ekerö har inte med den saken att göra.

Om du inte håller med bör du ställa dig följande fråga: Var möjligen Malmö regeringens säte under den period Statsministern bodde där?
Nja, kungens kontor ligger visserligen på Stockholms slott, men säte vet jag inte om man ska kalla det. I princip så utgår ju (som jag har förstått det) statschefsskapet från monarken själv, oavsett var han/hon råkar befinna sig (t.ex. på ett statsbesök utomlands) och/eller väljer att residera. Det är ju inte knutet till en viss ort/plats. Förr i världen så skiftade ju till och med huvudstaden då den utgjordes av den plats monarken valde att våldgästa för stunden. När skaffningen var uppäten flyttade ju både kungen och huvudstadsstatusen vidare till nästa ställe.

Detta då till skillnad från regeringen (som ju i sin nuvarande utformning är ett ganska modernt påfund) som har sitt kansli i Stockholm (alldeles oavsett var statsministern behagar att bo). Detta är ju då fallet beroende på att statsministern bara är den främste företrädaren för regeringen, han/hon är ju inte synonym med regeringen. I övrigt så brukar väl de flesta av oss ju definiera utgångspunkt från bostaden och inte arbetsplatsen och i det här fallet så har jag ett svagt minne av att ha läst att knugen med familj är skrivna i just Ekerö kommun. :wink:

Mvh // Nico
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:
TonyM skrev:All kunnskaps moder, http://www.sparvagssallskapet.se, berättar för oss om Anita:
Där ser man. Grejen är väl att detta är verklig överkurs i så fall. :oops:

TonyM skrev:Fast skall vi vara noggranna här så äger SL och Västtrafik lika många bussar var - åtminstone på en höft. Skall du göra en jämförelse så bör du nog jämföra Spårvägen med Connex, Busslink eller annan likande operatör.
I och för sig, men alla de nämnda operatörerna i Stockholmsområdet verkar i flera kommuner. Ingen är bunden till en enda. För vår del handlar det alltså inte om regionaltrafik när man åker från Solna centrum till Danderyds sjukhus utan detta är enbart en högst ordinär lokaltrafikresa.
Vari finns skillnaden mot en resa med västtrafik?

GS interna organisation har intet med den saken att göra. GS ägandeform har heller inte med saken att göra.

Vad du bör jämföra med är väl snarare olika delar av Connex, exempelvis. Till exempel har Connex, förmodar jag, ett "affärsområde" för Järnvägsdriften på övre norrland och ett för tunnelbanan, ett för spårvägstrafiken i Norrköping.

//Tony
Coppas

Inlägg av Coppas »

TonyM skrev:GS interna organisation har intet med den saken att göra. GS ägandeform har heller inte med saken att göra.

Vad du bör jämföra med är väl snarare olika delar av Connex, exempelvis. Till exempel har Connex, förmodar jag, ett "affärsområde" för Järnvägsdriften på övre norrland och ett för tunnelbanan, ett för spårvägstrafiken i Norrköping.

Kruxet är väl att de olika organisationerna/entreprenörerna inte är riktigt lätta att jämföra då de skiljer sig en del. Den delen av GS som finns kvar påminner till viss del mera om Busslink samtidigt som man till viss del även har en del karaktäristika gemensam med SL. Likaså finns det ju likheter mellan nuvarande SL och Västrafik. Att jämföra GS med t.ex. Connex blir kanske inte heller helt bra då GS väl fortfarande endast verkar på 'hemmaplan' så att säga? Sen var jag inne på att i SL-land, oberoende av entreprenör, så finns det ju inte direkt någon indelning i stads eller regionaltrafik. Visst har Connex mycket riktigt uppdelning i affärsområden, men vad gäller busstrafiken för SL så är det ju en enda enhet. Vet inte heller hur det ligger till med Västtrafik, men SL äger inte några bussar i dagsläget utan är enbart huvudman samt beställare av trafik.

Mvh // Nico
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:
TonyM skrev:GS interna organisation har intet med den saken att göra. GS ägandeform har heller inte med saken att göra.

Kruxet är väl att de olika organisationerna/entreprenörerna inte är riktigt lätta att jämföra då de skiljer sig en del. Den delen av GS som finns kvar påminner till viss del mera om Busslink samtidigt som man till viss del även har en del karaktäristika gemensam med SL. Likaså finns det ju likheter mellan nuvarande SL och Västrafik. Att jämföra GS med t.ex. Connex blir kanske inte heller helt bra då GS väl fortfarande endast verkar på 'hemmaplan' så att säga?
Göteborgs spårvägar verkar inte enbart inom Göteborgs kommun.
Exempelvis har man arbetat på entreprenad åt Stockholms Lokaltrafik.

Göteborgs spårvägar har inga karaktärsdrag som kan jämställas med SL.

Däremot har Göteborgs spårvägar karaktärsdrag gemensamt med Connex, Tågia, Busslink m.fl.
Coppas skrev: Sen var jag inne på att i SL-land, oberoende av entreprenör, så finns det ju inte direkt någon indelning i stads eller regionaltrafik. Visst har Connex mycket riktigt uppdelning i affärsområden, men vad gäller busstrafiken för SL så är det ju en enda enhet.
I Västtrafikland, oberoende av entreprenör så finns det inte någon direkt indelning i stads eller regiontrafik. Visst har Göteborgs Spårvägar uppdelning i Affärsområden, eftersom man är kommunalt ägda har man av tydlighetsskäl i redovisningssyfte valt att särskilja den utomkommunala verksamheten, vilket krävs enligt lag.

Var det tydligt nog nu?

//Tony
Coppas

Inlägg av Coppas »

TonyM skrev:Göteborgs spårvägar har inga karaktärsdrag som kan jämställas med SL.
Inte ens ur historisk synvinkel? De jämförelser jag gjorde hoppade nämligen lite grann även på tidsskalan. Det var lite därför som jag skrev "nuvarande SL och Västtrafik" i förra inlägget.

I fallet med regional kontra stadstrafik så gällde ju inte jämförelsen Connex mot Västtrafik utan Connex mot GS. Här gällde det tydligen dock att detta var något som GS använde själva av redovisningstekniska skäl och det var det som jag funderade över, men tack vare den tydliga redogörelsen så vet jag det nu. :wink: :D

Mvh // Nico
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Coppas skrev:
TonyM skrev:Göteborgs spårvägar har inga karaktärsdrag som kan jämställas med SL.
Inte ens ur historisk synvinkel? De jämförelser jag gjorde hoppade nämligen lite grann även på tidsskalan. Det var lite därför som jag skrev "nuvarande SL och Västtrafik" i förra inlägget.
Stockholms Spårvägar AB och det kommunala verket Göteborgs Spårvägar hade möjligen en del gemensamma beröringspunkter.

Men jämförelsen rörde väl ändå inte tiden före 1967?

//Tony
Skriv svar