Boggibrax på C20?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
GN

Inlägg av GN »

Är fortfarande fundersam. Okej att den direkta anledningen var att man av någon anledning smörjt för lite, vilket förstörde hjulen. Men vad jag inte förstår är varför slask skulle vara så halt att man inte smörjer. Ett tåg vattenplanar ju knappast eller på annat sätt åker upp på slasket som en bil. Så jämförelsen med lövhalka haltar lite och det har ju heller inte hjulplattor det är fråga om den här gången. Å andra sidan är det kanske så att olja blandat med vatten är halare än ren olja, men att skillnaden skulle vara så stor att den föranleder förändrad smörjning överraskar mig. Men det kanske är så ?

vänligen

/GN
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

GN skrev:Är fortfarande fundersam. Okej att den direkta anledningen var att man av någon anledning smörjt för lite, vilket förstörde hjulen. Men vad jag inte förstår är varför slask skulle vara så halt att man inte smörjer. Ett tåg vattenplanar ju knappast eller på annat sätt åker upp på slasket som en bil. Så jämförelsen med lövhalka haltar lite och det har ju heller inte hjulplattor det är fråga om den här gången. Å andra sidan är det kanske så att olja blandat med vatten är halare än ren olja, men att skillnaden skulle vara så stor att den föranleder förändrad smörjning överraskar mig. Men det kanske är så ?

vänligen

/GN
En sak jag kan komma att tänka på som skulle påverka halkan efter att ha läst GN:s inlägg är att om man får en krypeffekt på fettet på grund av modden skulle denna kunna lägga sig på rälhuvudet och förorsaka halka. Det känns dock smått otroligt att det skulle kunna vara så.

En annan tanke för mig på tvärt motsatta hållet. Vid snömodd och regn finns det risk att fettet sköljs bort, vilket leder till utebliven smörjning - vilket slutligen leder till ökat slitage och vid i det fallet feldimensionerat underhåll på trafikvagnarna trafikstörningar.

Vad säger ni andra om detta?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Å diodskyltarna gav ju maaaasa information när nsäta tåg. Altl som skrev var att det var reducerad trafik. så gott å väl. Men HUR reducerad? NÄR kommer nästa tåg... inga som helst tidsangivelser. Det kan ju va vad som helst...

NÄR ska SL byta ut diodskyltarna till några som berättar om verklighetes trafik, inte den i 1 år iförväg planerade trafiken?
Nu är det väl systemet som skickar ut information till skyltarna, och inte skyltarna själva, som borde flyttas. Skyltarna som sådana bör inte rymma så mycket mer info samtidigt än vad de gör idag, så de duger ju som de är. Bara själva skyltarna, och kablage o.s.v. som skickar infon till dem, kostar nog rätt mycket att byta ut.

Det man borde göra är att anlita någon konsult som ser över möjligheterna att bara koppla ur några befintliga "elektroniklådor" och koppla in nya, med autoamtiskt koppling till signalsystem och liknande.

Hur är det nu, nya systemet på tub1 håller reda på var varje tåg finns medan de gamla systemen vet bara att "det finns ett tåg på punkt X", eller ?
Gäst

Inlägg av Gäst »

bruse skrev:Å diodskyltarna gav ju maaaasa information när nsäta tåg. Altl som skrev var att det var reducerad trafik. så gott å väl. Men HUR reducerad? NÄR kommer nästa tåg... inga som helst tidsangivelser. Det kan ju va vad som helst...

NÄR ska SL byta ut diodskyltarna till några som berättar om verklighetes trafik, inte den i 1 år iförväg planerade trafiken?
När jag skulle hem den kvällen tittade jag i tidtabellen. Funkade.
37400

flänsen

Inlägg av 37400 »

En orsak till slitaget på flänsarna kan vara dom skarpa kurvorna vid Kristineberg när man går över växlarna till det provisoriska spåret, om man studerar rälen så ser man tydligt grova spår i kanterna hur flänsarna har slitit på rälen. C20 har ju dessutom gummiupphängda boggieaxlar men dom funkar skitdåligt för vagnarna skriker lika mycket som en CX i kurvorna, och det var ju det oväsendet som skulle elimineras med upphängningen.
MVH Förare 37400
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Mats skrev: Men, en intressant fråga är om vi inte med våra problem med lövhalka och snö/is inte borde ha ABS på bromsarna på tågen ?!? med abs skulle de hjul som får fäste kunna bromsa hårt och de som slirar bromsa med mindre kraft. Visst, en inbromsning sliter ojämnt på hjulen men i snitt borde det jämna ut sig.

Fast ett halvårs vinter och ett par månaders höst kanske är för liten del av året för att motivera en sådan investering ? :wink:
C20 har en "ABS"-funktion. Problemet med den är att den är väldigt bra på att bromsa mindra än vad föraren vill. Eller sluta bromsa helt och hållet vilket brukar leda till förbikörda stationer och trötta resenärer. Har hört ryktas att det sas vid leverans att C20 omöjligt kunde få plattor. Tyvärr så blev det väl mer plattor med C20 och förbikörda stationer med "ABS".

Alexander
Ragge S

Re: flänsen

Inlägg av Ragge S »

37400 skrev:En orsak till slitaget på flänsarna kan vara dom skarpa kurvorna vid Kristineberg när man går över växlarna till det provisoriska spåret, om man studerar rälen så ser man tydligt grova spår i kanterna hur flänsarna har slitit på rälen. C20 har ju dessutom gummiupphängda boggieaxlar men dom funkar skitdåligt för vagnarna skriker lika mycket som en CX i kurvorna, och det var ju det oväsendet som skulle elimineras med upphängningen.
MVH Förare 37400
Det kan nog vara sant. Man borde väl kunna ha haft mindre snäva växlar, det finns ju ganska gott om plats om man bara hade lagt bygginfarten lite längre västerut. Fast det kanske inte gick.

I övrigt så tycker jag att C20s mjuka axlar fungerar mycket bättre t ex över (den vansinniga) bron mellan Alvik och Stora Mossen där Cx nästan utan undantag gnisslade något olidligt, det skar i både öron och hjärta att höra hjulen lida så, medan C20 mycket sällan ens ger ett ljud ifrån sig i samma kurvor. Åtminstone på denna plats så håller jag inte alls med dig.

/ragge s
Fd rep

Inlägg av Fd rep »

Ragge S skrev:
37400 skrev:En orsak till slitaget på flänsarna kan vara dom skarpa kurvorna vid Kristineberg när man går över växlarna till det provisoriska spåret, om man studerar rälen så ser man tydligt grova spår i kanterna hur flänsarna har slitit på rälen. C20 har ju dessutom gummiupphängda boggieaxlar men dom funkar skitdåligt för vagnarna skriker lika mycket som en CX i kurvorna, och det var ju det oväsendet som skulle elimineras med upphängningen.
MVH Förare 37400
Det kan nog vara sant. Man borde väl kunna ha haft mindre snäva växlar, det finns ju ganska gott om plats om man bara hade lagt bygginfarten lite längre västerut. Fast det kanske inte gick.

I övrigt så tycker jag att C20s mjuka axlar fungerar mycket bättre t ex över (den vansinniga) bron mellan Alvik och Stora Mossen där Cx nästan utan undantag gnisslade något olidligt, det skar i både öron och hjärta att höra hjulen lida så, medan C20 mycket sällan ens ger ett ljud ifrån sig i samma kurvor. Åtminstone på denna plats så håller jag inte alls med dig.

/ragge s
JO JO!!, Allt det här viste ni om vid spec av C20, befintligt bansystem med små modiferingar(snäva kurvor konstiga växlar ,löv,olja,is,hagel sinusgång,o.s.v) men en "ny vagn"!!! jag blev så trött att jag sa upp mig !! Och tycker väll i dag när jag så som vanlig resenär,, att C20 blev fort gammal!.
Mv
Mj.
Gäst

Inlägg av Gäst »

anonymous skrev:En orsak till slitaget på flänsarna kan vara dom skarpa kurvorna vid Kristineberg när man går över växlarna till det provisoriska spåret, om man studerar rälen så ser man tydligt grova spår i kanterna hur flänsarna har slitit på rälen. C20 har ju dessutom gummiupphängda boggieaxlar men dom funkar skitdåligt för vagnarna skriker lika mycket som en CX i kurvorna, och det var ju det oväsendet som skulle elimineras med upphängningen.
MVH Förare 37400
Ja, det låter ju inte så bra. Man kanske borde ändra på spårets placering nästa gång
Skriv svar