Hållplatsutrop i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Reimersholme71 skrev:Trevliga damröster i all ära, men det var på något vis charmigare, om än ofantligt mycket otydligare, när förarna själva rotade ut stationerna i Stockholms tunnelbana (ja, all trådar på forum handlar ju som bekant om tuben). :D

"Sppfödörana.. dönastängs... Östmamstor... ", sagt med överhoppade och sammansluddrade stavelser med samma känsla som i en uppgiven suck.

Det märkliga är att trots att förarna ropade med sina egna röster så lät de allihop likadant! :lol:

M
Ja de lät likadant på så sätt att man kunde ju aldrig någonsin höra vad någon av dem sa.

Undrar om det mest berodde på...

1) att det var sånt oväsen i CX-vagnarna
2) att de sluddrade, trötta av att ha tjötat dessa stationsnamn i åratal

eller

3) värdelöst högtalarsystem
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Marcus A skrev:
Mats skrev:Däremot är det lite konstigt att de har separata sådana system för s-bahn och u-bahn, s-bahn har en mansröst och u.bahn en kvinnoröst
I Sthlm har man ju kvinnoröst för gröna banan och mansröst för röda banan. Eller om det är tvärtom?
Man har olika röster beroende på riktning. En för norrgående tåg, och en annan för södergående tåg.
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

kildor skrev:
Marcus A skrev:
Mats skrev:Däremot är det lite konstigt att de har separata sådana system för s-bahn och u-bahn, s-bahn har en mansröst och u.bahn en kvinnoröst
I Sthlm har man ju kvinnoröst för gröna banan och mansröst för röda banan. Eller om det är tvärtom?
Man har olika röster beroende på riktning. En för norrgående tåg, och en annan för södergående tåg.

Jaha oj då... att jag inte har tänkt på att det var så... då har jag lärt mej nåt nytt idag :)
larsn

Inlägg av larsn »

På Hallandstrafikens stadsbussar i Halmstad talas det faktiskt dialekt i de automatiska utropen. Enligt uppgift tillhör rösten Bengt Hyléen, som till vardags läser nyheter i SR.

Således kan man få höra "Nästa, Stouwa tååj"...
Bert

Inlägg av Bert »

Det måste vara jättekul att åka med Hallandstrafiken! Alla utrop låter som bondkomiker?? :D
Martin Bernandersson

Ur spår...

Inlägg av Martin Bernandersson »

Att lyssna på Radio Halland är en pina, tro mig... Gyllén heter han dock.
larsn

Inlägg av larsn »

Martin Bernandersson skrev:Att lyssna på Radio Halland är en pina, tro mig... Gyllén heter han dock.
Där kan jag hålla med, särskilt som jag med ojämna mellanrum jobbar för närmste konkurrenten.
Men Bengt Hyléen heter Bengt Hyléen. Kallas visst "hyllan", har jag hört. Du kanske tänker på Lasse Gyle?
Bert

Inlägg av Bert »

"Full frys" kunde vara förebild för hållplatsutrop i Halland :D :D
Martin Bernandersson

Oj vad långt ifrån spåret vi hamnade...

Inlägg av Martin Bernandersson »

larsn skrev:
Martin Bernandersson skrev:Att lyssna på Radio Halland är en pina, tro mig... Gyllén heter han dock.
Där kan jag hålla med, särskilt som jag med ojämna mellanrum jobbar för närmste konkurrenten.
Men Bengt Hyléen heter Bengt Hyléen. Kallas visst "hyllan", har jag hört. Du kanske tänker på Lasse Gyle?
Ta mig tusan du har rätt. Men eftersom det (enligt mig) låter som att han säger att han heter Gyllén så är det väl inte något vidare bra betyg på hans uttal ;)
Skriv svar