Volvobussar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Volvobussar i Göteborg
Nån som vet när dom gamla, skruttiga Volvobussarna ska försvinna i Göteborg? Har aldrig varit med om några mer högljudda bussar som tjuter, brummar, bullrar och skakar. Dessutom är bussen av ledtyp och orkar knappt ta sig upp i en uppförsbacke...
Re: Volvobussar i Göteborg
syftar du på 600-vagnarna så är dom på väg ut snart.PM skrev:Nån som vet när dom gamla, skruttiga Volvobussarna ska försvinna i Göteborg? Har aldrig varit med om några mer högljudda bussar som tjuter, brummar, bullrar och skakar. Dessutom är bussen av ledtyp och orkar knappt ta sig upp i en uppförsbacke...
Re: Volvobussar i Göteborg
Ja, jag menade 600-vagnarna........Björne skrev:syftar du på 600-vagnarna så är dom på väg ut snart.PM skrev:Nån som vet när dom gamla, skruttiga Volvobussarna ska försvinna i Göteborg? Har aldrig varit med om några mer högljudda bussar som tjuter, brummar, bullrar och skakar. Dessutom är bussen av ledtyp och orkar knappt ta sig upp i en uppförsbacke...
Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda).Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.

Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.
Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!Coppas skrev:Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda).Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.![]()
![]()
Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.
Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen.![]()
![]()
Mvh // Nico
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jagBjörne skrev:600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!Coppas skrev:Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda).Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.![]()
![]()
Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen.![]()
![]()
Mvh // Nico
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
"Åk med andra och sluta gnälla på 600-serien. Dom är bra och behövs för alla som åker dagligen"CS skrev:Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jagBjörne skrev:600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!Coppas skrev: Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda).![]()
![]()
![]()
Mvh // Nico
Bäste Anonyn! Lite svårt att välja vilken buss man vill åka med på respektive linje, så även i förtsättningen kommer jag att påtala brister på vagnarna. Sedan så undrar jag på vilket sätt dom är bra? motorer som är slut. Dåliga förarplatser, smutsig och grisig inredning. Ej handikappanspassad, mm..Munster skrev:"Åk med andra och sluta gnälla på 600-serien. Dom är bra och behövs för alla som åker dagligen"CS skrev:Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jagBjörne skrev: 600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Munster skrev:"Åk med andra och sluta gnälla på 600-serien. Dom är bra och behövs för alla som åker dagligen"CS skrev:Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jagBjörne skrev: 600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
De är bra så länge de kan hållas lönsamma och fungerar.Lite svårt att välja vilken buss man vill åka med på respektive linje, så även i förtsättningen kommer jag att påtala brister på vagnarna. Sedan så undrar jag på vilket sätt dom är bra? motorer som är slut. Dåliga förarplatser, smutsig och grisig inredning. Ej handikappanspassad, mm..
Det var nog länge sedan 600-vagnarna kunde hållas i fungerande skick med lönsamhetskrav.Munster skrev: De är bra så länge de kan hållas lönsamma och fungerar.
Man ser på dina uttalanden om dessa vagnar att du inte vet vad det är frågan om. De är helt enkelt slutkörda (åtminstone sett ur ett Göteborgsperspektiv)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: RE:
Jag har kört och åkt med dem flertal gånger och har tyck att allt har varit OK.Att de är slut är en sak men de går som en klocka jämfört med Scanias H10-H15 generation.Calle skrev:Jag håller med, det är bara att hoppas att dessa 600-vagnar försvinner snart. Dessutom är dom knappast lämpliga för stadstrafik.
Som Tony säger, ur ett Göteborgsperspektiv är dom slut. Sedan så är väll kanske inte SL lika kräsna med att hålla bussparken fräsch?!Anonymous skrev:Jag har kört och åkt med dem flertal gånger och har tyck att allt har varit OK.Att de är slut är en sak men de går som en klocka jämfört med Scanias H10-H15 generation.Calle skrev:Jag håller med, det är bara att hoppas att dessa 600-vagnar försvinner snart. Dessutom är dom knappast lämpliga för stadstrafik.
Dessutom är H10-H15 mycket äldre bussar så nog är det inte konstigt att dom är/var sämre.
Det är helt upp till entreprenörena att lösa sina behov av bussar. Att bussarna enligt avtalen ska vara hyfsat nya är något de måste ta med i beräkningarna när de lämnar in sina anbud. Tror knappast GS är så orutinerade att de skulle hamna i ekonomiska bekymmer när dessa nu måste ersättas.Andreas skrev:Råder det inte bussbrist i Gbg? Har GS pengar till nyinköp?
H10-H15 är mig veterligt väck allihop. Överlag så tror jag inte att det längre finns någon Scania CN112 kvar i linjetrafik. Av de äldre kvarvarande Scanior som finns i SL-land så hör dessa till H16/H17 (Scania CN113) och de äldsta här är från 1989 vill jag minnas, men det rör sig om ganska få vagnar, företrädesvis återfunna på de Swebusdrivna depåerna. De flesta av dessa vagnar torde dock överlag inte vara så mycket äldre (i en hel del fall t.o.m. yngre) än vad GS 600-vagnar är. Sen har det inte så mycket att göra med kräsenhet i sig utan som jag skrev i mitt första inlägg så är det ju som så att den fattige inte har råd att vara kräsen. Tack vare en del andra åtaganden för landstinget i Stockholms län samt länets kommuner (t.ex. Robin Hood skatten) så finns det inte så särdeles mycket pengar att lägga på kollektivtrafiken. Misstänker att det även kan finnas likartade omständigheter i Västra Götalands län.Björne skrev:Som Tony säger, ur ett Göteborgsperspektiv är dom slut. Sedan så är väll kanske inte SL lika kräsna med att hålla bussparken fräsch?! Dessutom är H10-H15 mycket äldre bussar så nog är det inte konstigt att dom är/var sämre.
Betänker man dessutom att det krävs cirkus 1900 vagnar för att hålla igång busstrafiken i SL-området så inser man det ekonomiskt orimliga i att byta ut fordonen alltför frekvent och även här tror jag att man från det göteborgska hållet har intagit en inställning som liknar den i Stockholm (storstadsområden får ju antagligen framöver acceptera att anpassa kostymen efter plånboken). Visst så skulle man kanske från SL:s sida kräva nyare fordon vid omtecknande/nytecknande av kontrakt, men tror att det skulle bli svårt att få de olika entreprenörerna att nappa. OK för att 94:or inte är purunga, men med rätt underhåll så torde det inte vara något större problem utan dessa klagomål på sunkiga vagnar känns till viss del lite som ett s.k. I-lands problem så för göteborgarna (liksom tidigare för stockholmarna) så handlar det här helt enkelt om att välkomna/acceptera verkligheten och gilla läget.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
SV:
GS undviker i möjligaste mål 600-vagnar på linjer som trafikerar nära bostadsområden, ex. en busslinga precis intill ett hyreshus. Detta efter mängder av klagomål. Tack och lov så slipper man åka dessa, idag såg jag en som hakade sig fram på Korsvägen... undrar när det börjar ryka om dom?