Spårvagnslinjerna mot Kortedala/Bergsjön
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Spårvagnslinjerna mot Kortedala/Bergsjön
Denna sträcka har jag själv alldrig åkt men jag har sett på eniros kartor att spårvägen tycks gå under bostadsområdena kring Kortedala och Bergsjön. Är spårvägen verkligen dragen under jord där och är då hållplatserna också under jord, alltså på samma sätt som Hammarkullens hållplats!?
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: Spårvagnslinjerna mot Kortedala/Bergsjön
Det finns inga underjordiska hållplatser på Bergsjösträckan. Däremot är det ett par hållplatser som ligger mellan två tunnelmynningar.Gäst skrev:Denna sträcka har jag själv alldrig åkt men jag har sett på eniros kartor att spårvägen tycks gå under bostadsområdena kring Kortedala och Bergsjön. Är spårvägen verkligen dragen under jord där och är då hållplatserna också under jord, alltså på samma sätt som Hammarkullens hållplats!?
Tunlarna på sträckan heter: Tunnel 49, Tunnel 50, Tunnel 51, Tunnel 52 och Tunnel 53.
Tunnel 49 ligger mellan Nymåne- och Runstavsgatan
Tunnel 50 ligger mellan Runstavsgatan och Kortedala Torg
Tunnel 51 ligger mellan Januarigatan och Gallileis Gata
Tunnel 52 ligger mellan Gallieleis Gata och Teleskopgatan
Tunnel 53 ligger mellan Teleskopgatan och Rymdtorget.
Samtliga tunnlar är bergtunnlar och ligger alltså följaktligen under jord

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Man kan väl säga att frölunda också är "underjordisk" så tillvida att man har en byggnad ovanför sig.Martin J skrev:Enda underjordiska station i Götrborgs spårvägsnät är Hammarkullen på Angeredslinjen, pendeltåget till Kungsbacka har i närheten av Liseberg och mässan också en hållplats under jord. Om den sistnämda är är en bergstation låter jag vara osagt.
Överdäckningen är faktiskt i sin helhet byggnadslös. Men hållplatsen kan väl fortfarande kallas underjordisk om man så önskar.Mats skrev:Man kan väl säga att frölunda också är "underjordisk" så tillvida att man har en byggnad ovanför sig.Martin J skrev:Enda underjordiska station i Götrborgs spårvägsnät är Hammarkullen på Angeredslinjen, pendeltåget till Kungsbacka har i närheten av Liseberg och mässan också en hållplats under jord. Om den sistnämda är är en bergstation låter jag vara osagt.
Jag tycker snarare att man skall vända på frågan: Varför är inte tunnel 49 och 50 signalsäkrade - det är de enda två tunnlarna som inte är det. Det som i huvudsak skiljer dem från Tunnel 51-53, Hammarkulletunneln, Frölundatunneln och Chalmerstunneln är att de är byggda för 1960Anonymous skrev:När vi ändå är inne på tunnlarna i Kortedala/Bergsjön. Är det någon som vet varför bara tunnlarna fr.o.m. 51 är signalsäkrade. Det känns ju knappast som risken för vagn-i-vagn-kollision är mindre vid Kortedala Torg och Runstavsgatan än exempelvis vid Teleskopsgatan...
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Att tunnlarna 49 - 50 inte är signalsäkrade kan man undra på, tror att orsaken ligger i att dessa är tidigare byggda och att man då ansåg att det var onödigt. Bergsjötunnlarna är byggda i ett senare skede o fick signalsäkring direkt vid byggandet.
Jobbet i tunnel50 får vi leva mett tag framåt säg ca 3-4 veckor till.
En UPPMANING till resenärerna som reser denna sträcka är att klaga klaga klaga till Synpunkten OM ni blir försenade med mer än 3 minuter beroende på väntan innan tunneln.
Klaga inte hos förarna för Vi kan inget annat göra än att vänta på signal.
Denna signalanläggning har funkat under all kritik, visst var det jobbigt med SKF-ombyggnaden oxå men där kunde Vi visuellt stämma av om det kom vagn o därigenom sammarbeta med TLX för att få rull på det. Detta går inte i tunnel50 då det är liiiite svårt att se Kortadala torg när man står på Runstavsgatan
Jobbet i tunnel50 får vi leva mett tag framåt säg ca 3-4 veckor till.
En UPPMANING till resenärerna som reser denna sträcka är att klaga klaga klaga till Synpunkten OM ni blir försenade med mer än 3 minuter beroende på väntan innan tunneln.
Klaga inte hos förarna för Vi kan inget annat göra än att vänta på signal.
Denna signalanläggning har funkat under all kritik, visst var det jobbigt med SKF-ombyggnaden oxå men där kunde Vi visuellt stämma av om det kom vagn o därigenom sammarbeta med TLX för att få rull på det. Detta går inte i tunnel50 då det är liiiite svårt att se Kortadala torg när man står på Runstavsgatan

När banan till Bergsjön byggdes, skulle stationerna vara ett mönster för ytstationer i den då planerade stadsbanan. Station Rymdtorget var ett tag tänkt att ha ca 10 m jordtäckning ovanpå själva stationsbyggnaden och det skulle vara ca 30 m höga rulltrappor upp till platån ovanför stationen. Där skulle man enligt några planer ha en utställninmg vid ett planerat Göteborgsjubileum. Däck m m är förstärkt för att kunna klara jordtäckningen. Nu blev det ju ingen bebyggelse där man tänkt rulltrapporna skulle sluta -- och det blev ju inte heller någon stadsbana.
Ragnar D
Ragnar D
hållplatsen Rymdtorget skulle väl egentligen inte ligga där den ligger nu, utan ett hundratal meter österut, på andra sidan Bergsjöskolan. Läste om det i familjebostäders tidning i somras. Man grävde ut och byggde till och med ett hus ovanpå den tänkta hållplatsen, men sen ändrades planerna. Om man går under huset ser man att det skulle få plats både spårvagnar och hållplatser där
Ja, det är riktigt att hållplatsen skulle legat ca 100 m längre ner mot centrum, men det skulle inte bli någon ordentlig bergtäckning på banan. Man skulle behövt gjuta betongtak och väggar på en relativt stor sträcka och sedan återfylla med massor ovanpå. Därför flyttades stationen i ett relativt sent skede. För att kompensera gångavståndet byggdes två st rullramper i en täckt byggnad, men rullramperna togs bort för ett antal år sedan. Det fanns även rulltrappor ner till plattformarna till en början. Jag vill minnas att de togs bort ganska tidigt p g a stor skadegörelse. Det fanns rullramper även vid station Astronomgatan (heter väl Galileis gata nu). I samband med stadsplaneringen lades rullramperna vid Astronomgatan in för att kompensera gångavstånd och nivåskillnad. För varje m nivåskillnad räknades 10 m gångavstånd. Genom att anlägga rullramperna kunde man bygga även upp på sluttningarna inom angivna gångavståndsnormer. När det var dags att byta rullramperna vid Galileis gata lades de ner.
Ragnar D
Ragnar D