Fråga om C6
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fråga om C6
Är det någon som vet vad det är för skyltar som sitter bredvid destinationskylten på C6 (det är två stycken) Varför har C14 bara en sådan skylt vet någon?
Re: Fråga om C6
Tenker du på linjenummer skiltene?Anonymous skrev:Är det någon som vet vad det är för skyltar som sitter bredvid destinationskylten på C6 (det är två stycken) Varför har C14 bara en sådan skylt vet någon?
Andreas
Re: Fråga om C6
Linjenummer och turnummer. Vissa C6:or har bara en skylt brevid.Anonymous skrev:Är det någon som vet vad det är för skyltar som sitter bredvid destinationskylten på C6 (det är två stycken) Varför har C14 bara en sådan skylt vet någon?
Den elektriska "tyfonen" satt i övre vänstra hörnet från början, ett dumt experiment som bl a kostade åtskilliga bilar på Saltsjöbanan. Numera har många vagnar Kockums-tyfon (tryckluft) och på övriga C6 är "biltutan" flyttad till under förarhytten.
C14 har tryckluftdriven tyfon från början så där har det aldrig varit någon öppning bredvid skylten.
C14 har tryckluftdriven tyfon från början så där har det aldrig varit någon öppning bredvid skylten.
Re: Fråga om C6
Och C2/C4 hade sina skyltar ovanför fönstret och nedanför fönstret.Anonymous skrev:Är det någon som vet vad det är för skyltar som sitter bredvid destinationskylten på C6 (det är två stycken) Varför har C14 bara en sådan skylt vet någon?
Men på tuben funkade Vobblern utmärkt!, så som systemet kallades med 2st bilhorn Låg/hög ton och en oskilator som fick tonhöjden att "vobbla".JDS skrev:Den elektriska "tyfonen" satt i övre vänstra hörnet från början, ett dumt experiment som bl a kostade åtskilliga bilar på Saltsjöbanan. Numera har många vagnar Kockums-tyfon (tryckluft) och på övriga C6 är "biltutan" flyttad till under förarhytten.
C14 har tryckluftdriven tyfon från början så där har det aldrig varit någon öppning bredvid skylten.
Tyvärr hadde Asj/Hägglunds ej tänkt på vatten dränering i lådan så det blev betydande rost angrepp i låda/taket på C6.
Mj
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Det skulle jag inte vilja påstå. Den har ringa effekt på trafikanterna och låter bara pinsamt fjöligt. Tacka vet jag tyfonerna på C4 och C5 det fick fyllgubbarna att hoppa högt när de stod och pinkade från plattformspanten.Anonymous skrev:Men på tuben funkade Vobblern utmärkt!, så som systemet kallades med 2st bilhorn Låg/hög ton och en oskilator som fick tonhöjden att "vobbla".
Tyvärr hadde Asj/Hägglunds ej tänkt på vatten dränering i lådan så det blev betydande rost angrepp i låda/taket på C6.
Mj
En blev så uppjagad att han skällde ut mig två timmar senare när jag kom tillbaka efter en helsläng.

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Fråga om C6
Ja, men hade inte C5 också det?Munster skrev:Och C2/C4 hade sina skyltar ovanför fönstret och nedanför fönstret.Anonymous skrev:Är det någon som vet vad det är för skyltar som sitter bredvid destinationskylten på C6 (det är två stycken) Varför har C14 bara en sådan skylt vet någon?
Re: Fråga om C6
Stämmer bra det.trafe skrev:Ja, men hade inte C5 också det?Munster skrev:Och C2/C4 hade sina skyltar ovanför fönstret och nedanför fönstret.Anonymous skrev:Är det någon som vet vad det är för skyltar som sitter bredvid destinationskylten på C6 (det är två stycken) Varför har C14 bara en sådan skylt vet någon?