Hållplatsutrop i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hållplatsutrop i Göteborg
Hej,
Är det någon som vet vem som ligger bakom rösten som ropas ut i Göteborgs Stadstrafik? Tycker att rösten låter som en "man i en burk", toatlt utan lokal dialekt och svår att uppfatta.
Nån som vet?
/MVH Calle
Är det någon som vet vem som ligger bakom rösten som ropas ut i Göteborgs Stadstrafik? Tycker att rösten låter som en "man i en burk", toatlt utan lokal dialekt och svår att uppfatta.
Nån som vet?
/MVH Calle
Re: Hållplatsutrop i Göteborg
Att det låter burkigt beror väl mest på att högtalarnas kvalité kanske inte håller den högsta standarden. Det är inte heller något som GS heller torde vara ensamma om att ha problem med. Lokal dialekt vid automatutrop är däremot något som man väl försöker att undvika i görligaste mån (till förmån för något mera neutralt). Det är ju inte alla som är infödingar och skulle det enbart ske utrop med dialektala uttryck och förtecken så skulle det nog finnas en hel del akterseglade resenärer här och var i vårt avlånga land.Calle skrev:Hej,
Nån som vet?
/MVH Calle

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas skrev:Att det låter burkigt beror väl mest på att högtalarnas kvalité kanske inte håller den högsta standarden. Det är inte heller något som GS heller torde vara ensamma om att ha problem med. Lokal dialekt vid automatutrop är däremot något som man väl försöker att undvika i görligaste mån (till förmån för något mera neutralt). Det är ju inte alla som är infödingar och skulle det enbart ske utrop med dialektala uttryck och förtecken så skulle det nog finnas en hel del akterseglade resenärer här och var i vårt avlånga land.Calle skrev:Hej,
Jag beklagar misstaget!
Nån som vet?
/MVH Calle![]()
![]()
![]()
![]()
Mvh // Nico
Gubben i lådan var med i Västnytt för flera år sedan. Han är en professionell röst (också ett yrke
) I inslaget lät hans röst annorlunda och hade en viss dialekt. Han sade att den inspelade rösten är något anpassad, vilket kanske kan förklara dess något ovanliga karaktär. Sedan gör väl som sagt högtalarna sitt.

-
Re: SV:
Varför inte den ljuvliga kvinnorösten som vi har i Stockholms T-bana???Calle skrev:Förutom Västnytt har jag hört rykten att "gubben i lådan" ska ha varit med i GP också, men har tyvärr missat artikeln...
Vore en god idé för Västtrafik att hitta en ny röst...
"...nästa Slussen, byte till tunnelbana mot Ropsten, Mörby Centrumn, Saltsjöbanan och bussar mot Nacka och Värmdö (konstpaus)... tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av..."

Den står sig rätt bra mot londonvariantens "MIND THE GAP, MIND THE GAP, MIND THE GAP, . . ."Byggare Bob skrev:Varför inte den ljuvliga kvinnorösten som vi har i Stockholms T-bana???Calle skrev:Förutom Västnytt har jag hört rykten att "gubben i lådan" ska ha varit med i GP också, men har tyvärr missat artikeln...
"...nästa Slussen, byte till tunnelbana mot Ropsten, Mörby Centrumn, Saltsjöbanan och bussar mot Nacka och Värmdö (konstpaus)... tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av..."
Eller, ännu helldre, rösten på stomlinjerna i innerstan (Linje 1-4) Överlägset bästa utropsrösten jag har hört.Byggare Bob skrev:Varför inte den ljuvliga kvinnorösten som vi har i Stockholms T-bana???Calle skrev:Förutom Västnytt har jag hört rykten att "gubben i lådan" ska ha varit med i GP också, men har tyvärr missat artikeln...
/Krille
Det här tycker jag är otroligt märkligt. Okej att ett system där ljudet lagrats i halvledarminnen (flash, eprom o.s.v.) som har några år på nacken inte har bästa ljudkvalité i sig, men när det gäller nyinstallerade system, och när det gäller utrop som inte är förinspelade, så borde det gå att göra mycket.Coppas skrev:Att det låter burkigt beror väl mest på att högtalarnas kvalité kanske inte håller den högsta standarden. Det är inte heller något som GS heller torde vara ensamma om att ha problem med.Calle skrev:Hej,
Nån som vet?
Det är ju inte precis så att bra högtalare är särskilt dyrbara, om man istället för att köpa blaupunkts billigaste högtalare går på de näst billigaste så får man nog en klar förbättring (jag vet inte varifrån spårvagntillverkarna köper högtalare, men i många bussar brukar det sitta blaupunkt 4tum bredbandselement i bästa fall med dubbelkon). Blaupunkt är visserligen ett bra fabrikat på bilradioprylar, men man måste som sagt inte snåla, det är ju inte en nissan micra, toyota starlet eller ford fiesta man ska klämma in högtalarna i utan ett stort rejält kollektivtrafikfordon!
Man kan jämföra med SJ's vagnar. På de gamla 60talsvagnarna så satt det vettiga högtalare vettigt monterade, och hörbarheten var minst sagt förträfflig. Sedan kom 80talsvagnarna, och något "geni" kom på den förträffliga idén att montera högtalarna upp-och-ned vända direkt mot ett slätt tak. Resultatet blev precis som väntat, helt värdelöst dåligt ljud, helt enkelt eftersom man struntat i alla fysikaliska grundregler och all praktisk erfarenhet när det gäller att få vettigt ljud.
Ett trick man kan ta till om man har likadana högtalare överallt i ett fordon (vilket man nog oftast har så länge reservdelslagret inte tryter) är att låna in utrustning som kompenserar för variationer i anläggningens frekvensgång, mäta upp anläggningen i fordonet, och sedan låta alla inspelade tal vara färdigkompenserade för vagnens anläggning inklusive akustik På så vis kan en ganska enkel anläggning låta riktigt bra.
Jag håller med om att dialekt inte är något vidare i utrop, speciellt inte "för mycket" dialekt.Coppas skrev: Lokal dialekt vid automatutrop är däremot något som man väl försöker att undvika i görligaste mån (till förmån för något mera neutralt). Det är ju inte alla som är infödingar och skulle det enbart ske utrop med dialektala uttryck och förtecken så skulle det nog finnas en hel del akterseglade resenärer här och var i vårt avlånga land.![]()
![]()
![]()
![]()
Byggare Bob skrev:Varför inte den ljuvliga kvinnorösten som vi har i Stockholms T-bana???
Kommer nu inte ihåg exakt var eller i vilket sammanhang jag hörde följande, men det relateras då till frågan om manliga kontra kvinnliga röster. I samband med en annan sak så snubblade jag på info från Wright-Patterson Air Force Base i Ohio där man (i samarbete med Brigham Young universitet i Utah) för ett par år sedan höll på med vissa experiment med automatisk kommunikation mellan jaktpiloter, deras maskiner samt flygtrafikledningen.
Efter det ytterst lilla som jag kommer ihåg (då detta absolut inte är mitt område) och snappade upp så ska tydligen en kvinnlig röst höras bättre eller rättare sagt så uppfattas den tydligen lättare av en lyssnare än vad som var fallet med en manlig röst vilket då i sin tur ledde till en mer effektiv och alert respons från pilotens sida. Detta var tydligen extra viktigt vid extrem G-krafts påkänning då piloterna riskerade medvetslöshet.
Kanske finns någon ingenjör eller liknande här på forat som känner till mera om detta och även fenomenet i sig? Annars har jag för mig att det även i andra fall har förekommit en hel del tester och forskning på detta. Annars kanske kvinnliga röster överlag borde vara det bästa just för automatiska hållplatsutrop och motsvarande.

Mvh // Nico
- Christer J
Inte ingenjör men stor radiolyssnare. Jag har svårare att uppfatta kvinnoröster än mansröster om det finns störande ljud intill. Diverse olika srus i en lägenhet ligger oftast uppe i diskanten där kvinnorösten finns. Mansrösten ligger lägre och tränger igenom diskantbruset. Kan det inte vara så att pilorterna blir alertare att lyssna på en kvinna än en man?Coppas skrev:Efter det ytterst lilla som jag kommer ihåg (då detta absolut inte är mitt område) och snappade upp så ska tydligen en kvinnlig röst höras bättre eller rättare sagt så uppfattas den tydligen lättare av en lyssnare än vad som var fallet med en manlig röst vilket då i sin tur ledde till en mer effektiv och alert respons från pilotens sida. Detta var tydligen extra viktigt vid extrem G-krafts påkänning då piloterna riskerade medvetslöshet.
Kanske finns någon ingenjör eller liknande här på forat som känner till mera om detta och även fenomenet i sig? Annars har jag för mig att det även i andra fall har förekommit en hel del tester och forskning på detta.
Mvh // Nico
H / Christer J
Jag är ej
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Kan ju vara det oxå, men i dagens läge finns det ju många kvinnliga piloter och frågan är om de blir mera alerta av att lyssna på en kvinnoröst? Sen beror det väl även på andra faktorer som högtalare och liknande tekniska attiraljer. Utan diskantbrus så kanske en kvinnlig stämma är mera genomträngande eller hur man nu ska uttrycka det. Jag vet att när man t.ex. kör buss på kvällar och nätter med mycket festprissar ombord så brukar höjda manliga röster inte störa speciellt medan kvinnorösterna nästan går att (känns det som i alla fall) skära glas med.
Mvh // Nico

Mvh // Nico
Minns ej namnet men han är utbildad talpedagog och kan därmed prata så som man skall göra utan varken dialekt eller olika språkförbristningar
Tycker personligen dessa utrop är tråkiga o använder därmed min egen privata röst till hplutrop med all den dialekt jag har av norska/värmlänska/dalslänska o en gnutta göteborska. Ibland lyckas man med att ropa fel hpl men man hittar sig själv igen rätt fort o specielt lite äldre uppskattar den "personlighet" detta innebär

Tycker personligen dessa utrop är tråkiga o använder därmed min egen privata röst till hplutrop med all den dialekt jag har av norska/värmlänska/dalslänska o en gnutta göteborska. Ibland lyckas man med att ropa fel hpl men man hittar sig själv igen rätt fort o specielt lite äldre uppskattar den "personlighet" detta innebär

som en av förarna på Ringlinien sa när han körde 606 genom Annedal vid 125 årsjubileumet.Struve skrev:Minns ej namnet men han är utbildad talpedagog och kan därmed prata så som man skall göra utan varken dialekt eller olika språkförbristningar![]()
"Nästa Föreningsgatan" några sekunder går...
"Oj det blev fel, det var många år sedan"
Men de är ändå mycket bättre än otydliga eller obefintliga utrop som var vanligt före automatutropen kom.Bert skrev:Det som är litet trist med de inspelade utropen är deras enformighet. De blir lätt också litet "hyperkorrekta". Det var roligare förr med "Siiiiiigtunagasun" m fl. Är det förrest någon fler som lagt märke till den märkliga intonation på ordet "bùssar" på Tvärbanan, hållplats Liljeholmen.
Förresten, är det bara SJ som verkar ofta ha problem med glappkontakt mellan vagnarna så att ljudet kommer och går under utropen ?!?