Boggibrax på C20?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christer J

Boggibrax på C20?

Inlägg av Christer J »

Sedan trafikstart i morse (06-tiden) har det varit reducerad trafik på Bana 1 (grön "linje"). Linje 19 Hässelby-Hagsätra går nästan normalt (15 minuterstrafik till 0900), linje18 går bara med två tåg mellan Gullmarsplan och Farsta (halvtimmestrafik) och linje 17 är helt inställd och ersatt med bussar mellan Gullmarsplan och Skarpnäck.

Jag talade med en förare för en stund sedan och enligt denne så var det något fel med C20:s boggier. Antingen var något för slitet eller så var det fel på någon komponent. Enligt annan information så är det inga inskränkningar på Bana 2 eller Bana 3.

Så vad kan ha hänt?
* Enligt föraren var det ett fel som inte kan lösas över dagen utan det tar tid att åtgärda felet - hur lång tid (dagar? veckor?).

* Är felet gångtidsrelaterat?

* Några av de första tågen var linje 18 söderut. Dvs de kom från Vällingbyhallen. Är därmed Högdalenhallen mer drabbad än Vällingby?

* Ingen reducerad trafik på Bana 2 och Bana 3, är det för att man inte har några problem eller för att man nu på morgonen med kvartstrafik kan få ut tillräckligt många Cx-tåg?

* Kommer det finnas behov att omdisponera Cx mellan banorna?

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
trafikledare

reducerad trafik idag

Inlägg av trafikledare »

Vad jag hörde nu för en stund sen, var att de 5 senaste urspårningarna i depåerna senaste veckan, beror på att hjulflänsorna på hjulen är felslipade. Dvs den inre kant på ett tåghjul sett från kortsidan(framifrån i färdriktningen). 5 tåg har spårat ur på en vecka, och igår kom de på orsaken. Jag antar att det inte gäller alla vagnar, för då skulle det inte gå några tåg alls idag. Ang röd och blå, så har de väl inte drabbats av sådana vagnar.
Medan de slipar om tågen, kör vi med reducerad trafik. Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta.
Gunnar Eriksson

Re: reducerad trafik idag

Inlägg av Gunnar Eriksson »

trafikledare skrev:Vad jag hörde nu för en stund sen, var att de 5 senaste urspårningarna i depåerna senaste veckan, beror på att hjulflänsorna på hjulen är felslipade. Dvs den inre kant på ett tåghjul sett från kortsidan(framifrån i färdriktningen). 5 tåg har spårat ur på en vecka, och igår kom de på orsaken. Jag antar att det inte gäller alla vagnar, för då skulle det inte gå några tåg alls idag. Ang röd och blå, så har de väl inte drabbats av sådana vagnar.
Medan de slipar om tågen, kör vi med reducerad trafik. Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta.
Proffsigt!

I en liknande situation för några år sedan när den årliga lövfällningen tog alla på sängen, så tog det väl ett par veckor att slipa om alla hjul som fick plattor m m.
Christer J skrev:Sedan trafikstart i morse (06-tiden) har det varit reducerad trafik på Bana 1 (grön "linje"). Linje 19 Hässelby-Hagsätra går nästan normalt (15 minuterstrafik till 0900), linje18 går bara med två tåg mellan Gullmarsplan och Farsta (halvtimmestrafik) och linje 17 är helt inställd och ersatt med bussar mellan Gullmarsplan och Skarpnäck.
Försökte läsa på SL:s hemsida om det fanns någon aktuell information om det här. Det enda jag i skrivande stund fann var skryt om hur väl man förberedde sig inför vintern, vad SL gör att man ska komma tryggt fram och skolelever som ställer ut om klimatfrågor. En relevant fråga är hur man som trafikant hämtar information om sådant här när det händer? Går ut och ställer sig på plattformen och tittar på plattformsskyltarna?

Proffsigt!

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Gunnar Eriksson skrev:Försökte läsa på SL:s hemsida om det fanns någon aktuell information om det här. Det enda jag i skrivande stund fann var skryt om hur väl man förberedde sig inför vintern, vad SL gör att man ska komma tryggt fram och skolelever som ställer ut om klimatfrågor. En relevant fråga är hur man som trafikant hämtar information om sådant här när det händer? Går ut och ställer sig på plattformen och tittar på plattformsskyltarna?
Jag hittade det här under trafikavvikelser:
Tunnelbanan Gröna linjen
Bussar ersätter linje 17 mellan Skarpnäck och Gullmarsplan. Linje 18 trafikerar Farsta strand – Gullmarsplan i 30-minuterstrafik. Tågen avgår från Farsta strand mot Gullmarsplan på minuttalen 16 och 46. Tågen avgår från Gullmarsplan mot Farsta strand på minuttalen 16 och 46.
Linje 19 går enligt tidtabell.
Detta på grund av slitage på tågvagnarnas hjul.
Inskrivet 04-11-28 07:05 Uppdaterat 04-11-28 07:05
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Men, man har ju 270 st C20, finns det inga att trafikera? Man kör ändå med korta tåg på söndagar, alltså bara 66% av fordonen. Konstit.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
GN

Inlägg av GN »

kildor skrev:
Gunnar Eriksson skrev:Försökte läsa på SL:s hemsida om det fanns någon aktuell information om det här. Det enda jag i skrivande stund fann var skryt om hur väl man förberedde sig inför vintern, vad SL gör att man ska komma tryggt fram och skolelever som ställer ut om klimatfrågor. En relevant fråga är hur man som trafikant hämtar information om sådant här när det händer? Går ut och ställer sig på plattformen och tittar på plattformsskyltarna?
Jag hittade det här under trafikavvikelser:
Tunnelbanan Gröna linjen
Bussar ersätter linje 17 mellan Skarpnäck och Gullmarsplan. Linje 18 trafikerar Farsta strand – Gullmarsplan i 30-minuterstrafik. Tågen avgår från Farsta strand mot Gullmarsplan på minuttalen 16 och 46. Tågen avgår från Gullmarsplan mot Farsta strand på minuttalen 16 och 46.
Linje 19 går enligt tidtabell.
Detta på grund av slitage på tågvagnarnas hjul.
Inskrivet 04-11-28 07:05 Uppdaterat 04-11-28 07:05
Hmm..

Om det går så här illa på en söndag hur blir det då på måndag ?

Idag skulle man för att upprätthålla tidtabellen kunna klarat sig hjälpligt (bättre) med enkelvagnståg på linje 17/18 samt tvåvagnståg på linje 19. Förarana finns ju ändå tillgängliga. Men inte ens det tycks vagnarna räcka till eller har man varit för lat för att koppla isär dem möjligen ?

Men i morgon då, finns det tåg över på 2:an och 3:an som man kan flytta över, förutsätter att inga extratåg kommer att gå i morgon? -eller står det ett stort antal oanvändbara tåg där också?

vänligen

/GN
Joakim C.

Inlägg av Joakim C. »

Det har framförts misstankar om att felaktiga hjulmått, i synnerhet flänsmått och qr-mått (vinkeln där löpbanan övergår i flänsen) har varit en bidragande orsak till de urspårningar vi har haft de senaste dagarna. Därför skall samtliga vagnars hjulmått kontrolleras innan de får tursättas igen.

Det är dock inte säkert att det här verkligen stämmer, att hjulmåtten är grundorsaken till urspårningarna. Å ena sidan visade det sig vid kontroll att hjulen på det tåg som senast spårade ur i Högdalshallen, i går förmiddag, var hur fina som helst, å andra sidan visade det sig natten till idag att det förekom kraftigt och framförallt oväntat slitage på vissa vagnar, som därför fick ställas av. Av de urspårade vagnarna har en del haft nyslipade hjul, andra har haft gamla och slitna. Flera av de 8-9 urspårningar totalt som vi har haft den senaste veckan har berott på isvallar och isbildning i växeldrev, och är alltså helt oberoende av hjulmåtten.

Den främsta anledningen till att trafiken på linje 17 fick ställas in är dock att Högdalshallen efter urspårningen på förmiddagen var strömlös fram till 23-tiden natten till idag, och det urspårade tåget inte var färdigbärgat förrän omkring 0030. Därefter fick vissa spår i Högdalen stängas av, p g a misstankar om olika tekniska problem, riven strömskena, växelfel, mm. Detta kombinerat med att stora delar av hallgården redan är avstängda p g a omfattande ombyggnadsarbeten gjorde att det var extremt svårt att göra någon översyn, underhåll eller städning av tågen, och ovanpå det skulle alltså hjulmåtten kontrolleras på samtliga vagnar, och vagnar med hjulmått utanför toleranserna rivas ut ur tågen och köras undan.

Med andra ord, det var endast tack vare ett fördjävligt hårt slit som det till sist kom ut några tåg överhuvudtaget, och för att få någon ordning på utsättningen bestämdes det att ersätta linje 17 med buss och koncentrera de tåg vi kunde få ut på stomlinjerna 19 & 18. Förhoppningsvis kommer man att kunna få ihop ytterligare tåg under dagen och släppa ut dem i trafik vartefter. Hur det skall gå med morgondagens trafik, i synnerhet med tanke på morgonrusningen, återstår att se.

Det verkar alltså som om vi har drabbats av ännu något mystiskt spårfel någonstans, som gör att hjulen slits abnormt mycket på vissa vagnar, men inte på andra. SL Infrateknik och Banproduktion har varit ute och akutsmörjt rälsen på en del ställen, men frågan är om det hjälper. Åtminstone tidigare har det ju förekommit att felsmörjd räls har förvärrat problemen -tvättbrädan vid infart Odenplan exempelvis.

Orsaken till att bana 2&3 inte har drabbats i samma utsträckning kan man ju spekulera i. På bana 1 har vi ju en betydligt besvärligare bangeometri i alla fall, liksom en större del av banan utomhus. Kanske en bidragande orsak, kanske inte.

Att släpa hit några gamla vagnar är nog inte så lämpligt. Problemet är inte vagnbrist, utan brist på trafikdugliga vagnar och framförallt brist på spår och arbetsplatser i depåerna (även Vällingby har problem och avstängda spår). Att i det läget ta hit ännu fler vagnar skulle bara leda till att depåerna korkades igen fullständigt -det finns helt enkelt ingen plats för dem.

/Joakim C.
GN

Inlägg av GN »

Joakim C. skrev:Att släpa hit några gamla vagnar är nog inte så lämpligt. Problemet är inte vagnbrist, utan brist på trafikdugliga vagnar och framförallt brist på spår och arbetsplatser i depåerna (även Vällingby har problem och avstängda spår). Att i det läget ta hit ännu fler vagnar skulle bara leda till att depåerna korkades igen fullständigt -det finns helt enkelt ingen plats för dem.

/Joakim C.
Men det skulle ju gå att växla över dem på morgonen och tillbaka på kvällen.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

GN skrev:
Joakim C. skrev:Att släpa hit några gamla vagnar är nog inte så lämpligt. Problemet är inte vagnbrist, utan brist på trafikdugliga vagnar och framförallt brist på spår och arbetsplatser i depåerna (även Vällingby har problem och avstängda spår). Att i det läget ta hit ännu fler vagnar skulle bara leda till att depåerna korkades igen fullständigt -det finns helt enkelt ingen plats för dem.

/Joakim C.
Men det skulle ju gå att växla över dem på morgonen och tillbaka på kvällen.

vänligen

/GN
Det i sin tur innebär kanske att man sliter onödigt på vagnarna, eftersom bara bana1 drabbats. fast man borde växla över några vagnar och se hur de slits, om de körs på bana1 men står på bana2s depåer och underhålls av bana2's depåpersonal, det borde kunna utesluta vissa fel. Dessutom borde man se till att vagnarna styrs att alltid gå på samma gren och se skillnad på slitage ?
GN

Inlägg av GN »

Nu verkar det i alla fall finnas vagnar så att man klarar sig hjälpligt i morgon enligt DN. Men förklaringen till vad som har hänt bigriper jag mig inte riktigt på. Någon som gör det ?

vänligen

/GN
Gäst

Inlägg av Gäst »

Detta har jag inte hört hänt så ofta på Cx.
Varför kan man inte slipa dom på rätt sätt med rätt slip så slipper man alla dessa urspårningar innan något allvarligt inträffar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

GN skrev:Nu verkar det i alla fall finnas vagnar så att man klarar sig hjälpligt i morgon enligt DN. Men förklaringen till vad som har hänt bigriper jag mig inte riktigt på. Någon som gör det ?
Om man hade pratat om löv så hade det ju varit logiskt att löven klibbar fast värre om räls och hjul är smorda än om de är torra, men snön borde väl inte påverkas, eller snarast kanske till och med glida av lättare ?

Men, en intressant fråga är om vi inte med våra problem med lövhalka och snö/is inte borde ha ABS på bromsarna på tågen ?!? med abs skulle de hjul som får fäste kunna bromsa hårt och de som slirar bromsa med mindre kraft. Visst, en inbromsning sliter ojämnt på hjulen men i snitt borde det jämna ut sig.

Fast ett halvårs vinter och ett par månaders höst kanske är för liten del av året för att motivera en sådan investering ? :wink:
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Gick 3-vagnarståg nu på L19 genom stan. L18 gick till odenplan och L17 till gullmarsplan. Infoskyltarna på stationerna i stan var avstängda, och tågen gick inte enligt tabell (2 minuter för tidigt eller 8 minuter för sent.. listade inte ut vilket..). På Thorildsplan fungerade skyltarna och förklarade att det var "TECKNISKA PROBLEM" i systemet.. heh..
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Det jag tycker är sjukt är att C20 har gått så pass länge i trafik (sedan 1999), och först nu uppdagas problemen??? Detta fenomen borde ju upptäckts första vintern de var i trafik, eller hur...

Kan det vara så att eftersatt vagnunderhåll är boven i dramat?

Det ligger en hund begraven nånstans, frågan är bara var???
Fred

Inlägg av Fred »

Om man lyssnar på ljudet som blir i vissa kurvor får man kanske en ledtråd?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Å diodskyltarna gav ju maaaasa information när nsäta tåg. Altl som skrev var att det var reducerad trafik. så gott å väl. Men HUR reducerad? NÄR kommer nästa tåg... inga som helst tidsangivelser. Det kan ju va vad som helst...

NÄR ska SL byta ut diodskyltarna till några som berättar om verklighetes trafik, inte den i 1 år iförväg planerade trafiken?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Byggare Bob skrev:Det jag tycker är sjukt är att C20 har gått så pass länge i trafik (sedan 1999), och först nu uppdagas problemen??? Detta fenomen borde ju upptäckts första vintern de var i trafik, eller hur...
Du får nog varva ner en smula med vad som är sjukt. Det ju ingalunda konstaterat att felet ligger på C20. Tvärtom finns det ju enligt Joakim en hel del som tyder på att det är ett spårfel. Att endast C20 drabbats är ju rätt naturligt, då det inte rullar några andra typer på T-Grön.

Om det i slutändan visar sig att det berodde på felsvarvade hjul så är det knappast någonting som borde ha upptäckts tidigare. Tvärtom tyder alla års felfrihet i såna fall på att de ursprungliga svarvspecifikationerna var korrekta, men att något fel uppståt i tilllämpningen av dessa nyligen.
trafe

Inlägg av trafe »

Anonymous skrev:Detta har jag inte hört hänt så ofta på Cx.
Varför kan man inte slipa dom på rätt sätt med rätt slip så slipper man alla dessa urspårningar innan något allvarligt inträffar.
Det vore väl lite bättre att kolla mer på hjulen, och sen; Vad är det för fel på slipen? De slipades ju fel, så det vore väl det som skulle ha varit felet.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Anonymous skrev:Detta har jag inte hört hänt så ofta på Cx.
För ett antal år sedan har jag förmig att liknande situation uppträdde på tub 2, och då var det bara Cx som trafikerade banan. Felet var, enl rykten, att man helt enkelt glömt av att hälla i smörja i smörjlådorna vid rälsen.

Det är inte så att det är samma sak denna gång?
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Vad har ni som är insatta för kommentar på DN:s artikel?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Skriv svar