Metro och S-tog i Köpenhamn

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Metro och S-tog i Köpenhamn

Inlägg av kildor »

Jag var i Köpenhamn igår för att äntligen få åka den nya förarlösa tunnelbanan. Det blev också en liten rundtur i Köpenhamns pendeltågssystem, S-tog. Men jag var dock inte riktigt vän med min kamera så skärpa och ljus är lite sisådär. Vissa bilder är rätt så gryniga, men lägger upp dom ändå.

Första synen av Metro fick jag i Flintholm som är lite av en knutpunkt med Metro och två pendeltågsgrenar.

Bild

Bild

Det var lördag förmiddag och tåg varannan minut. Hyffsat bra turtäthet! :)

Sedan en tur genom (under) stan och ut mot Vestamager till station Universitetet.

Bild

Bild

Bild

Allt känns lite lagom futuriskt, här några bilder från Örestad:

Bild

Bild

Och himla kul är det ju att sitta längst fram eller längst bak i tåget. Några bilder från tunnlarna under innerstan:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Interiörbild från metrovagnarna:

Bild

De underjordiska stationerna är också rätt läckra.

Bild

Bild

Öppen spärrlinje och glasdörrar framför spåren. Station Lergravsparken hade tillochmed ett särskilt cykelrum, för dom som inte tar med cykeln på tåget alltså.

Sen lite bilder från S-tog-systemet:

Bild

Bild

Bild

Nya fräscha vagnar, men det finns fortfarande äldre vagntyper i trafik.

Bild

S-Tog-stationerna har gamla hederliga blädderblocksskyltar:

Bild

Slutligen ett par bilder från den vackra Hovedbanegården.

Bild
Bild
Krille
Kontakt:

Inlägg av Krille »

Skojiga bilder!
Men som betraktare av dessa bilder har man lite svårt att förstå att de har så hör turtäthet, plattformarna och tågen verkar i princip tomma på folk? :shock:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Krille skrev:Skojiga bilder!
Men som betraktare av dessa bilder har man lite svårt att förstå att de har så hör turtäthet, plattformarna och tågen verkar i princip tomma på folk? :shock:
:) Eller så kan det bero på att jag väljer att inte ta kort på människor jag inte känner.

Visst var det folk i tunnelbanan, framförallt på stationerna i city. Utåt Vestamager var det dock klent med folk, men det beror förmodligen på att det knappt finns något att åka till där. Såhär ser det t.ex. ut utanför station Vestamager:

Bild
VeVen

Inlägg av VeVen »

kildor skrev:
Krille skrev:Skojiga bilder!
:) Eller så kan det bero på att jag väljer att inte ta kort på människor jag inte känner.

Visst var det folk i tunnelbanan, framförallt på stationerna i city. Utåt Vestamager var det dock klent med folk, men det beror förmodligen på att det knappt finns något att åka till där. Såhär ser det t.ex. ut utanför station Vestamager:

Bild
När man ser den bilden kan man förstå att de som planerade denna bana och dessa stationer tänkt att det borde vara massor med folk som vill åka till ett sådant ställe, eller?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

VeVen skrev:När man ser den bilden kan man förstå att de som planerade denna bana och dessa stationer tänkt att det borde vara massor med folk som vill åka till ett sådant ställe, eller?
Jag är lite osäker på det här, men så här har jag uppfattat det:

Grenen mot Vestamager byggdes inte för att lösa något trafikproblem utan för att skapa ett högre markvärde. Området kring t-banan ska bebyggas och marken, som ägs av staden/staten, säljs för att mer eller mindre finansiera dragningen genom city och mer befolkningstäta områden. Det har setts lite grann som en paradox att man först byggde grenen till Vestemager medan man fortfarande inte är klar med den gren som går genom mer befolkningstäta områden, men det hela handlar alltså om en lite annorlunda form av stadsplanering.
Användarens profilbild
M_M

Re: Metro och S-tog i Köpenhamn

Inlägg av M_M »

kildor skrev:Jag var i Köpenhamn igår för att äntligen få åka den nya förarlösa tunnelbanan. Det blev också en liten rundtur i Köpenhamns pendeltågssystem, S-tog. Men jag var dock inte riktigt vän med min kamera så skärpa och ljus är lite sisådär. Vissa bilder är rätt så gryniga, men lägger upp dom ändå.
Tunnelbilderna är riktigt bra! Använde du stativ inne i tåget ?

Jag har bara åkt på banan en gång våren-03 och tog lite bilder då, tyvärr var det fullt med skrikande barn längst fram så jag fick leva med reflexer i framrutan, det hade varit bättre att kunna komma närmare rutan och skymma bort reflexer... Men jag har för mig att bilderna jag tog med min ixus400 blev brusigare än sådär, fast då chansade jag nog på att jag var tvungen att använda max iso-värde också... Jag använde någon stolpe inne i tåget som "budgetstativ"...

Jag körde också någon filmsnutt som visar färd sett innifrån tåget, om intresse finns så kanske jag kan konvertera den till något mer hanterbart format än kamerans mjpeg och lägga upp den...
kildor skrev:
VeVen skrev:När man ser den bilden kan man förstå att de som planerade denna bana och dessa stationer tänkt att det borde vara massor med folk som vill åka till ett sådant ställe, eller?
Jag är lite osäker på det här, men så här har jag uppfattat det:

Grenen mot Vestamager byggdes inte för att lösa något trafikproblem utan för att skapa ett högre markvärde. Området kring t-banan ska bebyggas och marken, som ägs av staden/staten, säljs för att mer eller mindre finansiera dragningen genom city och mer befolkningstäta områden. Det har setts lite grann som en paradox att man först byggde grenen till Vestemager medan man fortfarande inte är klar med den gren som går genom mer befolkningstäta områden, men det hela handlar alltså om en lite annorlunda form av stadsplanering.
Smart! Men man frågar sig om det inte finns möjlgiheter på denna automatiska bana att vända tidigare så att inte alla tåg trafikerar "ödemarken" ?

Edit: när jag tänker efter så är det väl banan som har en slutstation (eller näst sista station eller liknande) som korsar öresundsjärnvägen, varpå det är ganska dumt att inte köra alla tåg :)

Jag åkte alltså öresundsbron, bytte till tunnelbana på första ställe sådant byte kan göras, klev av och gick ströget eller vad nu shoppinggatan heter, och åkte sedan öresundståg tillbaka till moderlandet från huvedbangården.

Ett tips: för er som bor i örebro län och andra län som kör med liknande kollektivtrafikkort så går det bra att betala öresundsresan tur och retur inklusive fria resor på köpenhamns och malmös kollektivtrafik inom ett dygn med rabattkortet. (det är alltid lika skoj att mobba stockholmare och göteborgare för att deras kollektivtrafikkort inte duger för att åka till danmark med :) )
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Mats skrev:
kildor skrev:Jag var i Köpenhamn igår för att äntligen få åka den nya förarlösa tunnelbanan. Det blev också en liten rundtur i Köpenhamns pendeltågssystem, S-tog. Men jag var dock inte riktigt vän med min kamera så skärpa och ljus är lite sisådär. Vissa bilder är rätt så gryniga, men lägger upp dom ändå.
Tunnelbilderna är riktigt bra! Använde du stativ inne i tåget ?

Jag har bara åkt på banan en gång våren-03 och tog lite bilder då, tyvärr var det fullt med skrikande barn längst fram så jag fick leva med reflexer i framrutan, det hade varit bättre att kunna komma närmare rutan och skymma bort reflexer... Men jag har för mig att bilderna jag tog med min ixus400 blev brusigare än sådär, fast då chansade jag nog på att jag var tvungen att använda max iso-värde också... Jag använde någon stolpe inne i tåget som "budgetstativ"...
Nej, jag använde inget stativ. Jag tryckte kameran mot fönstret och knäppte av :) . Visst var det gott om skrikande barn längst fram, men det var ju bara att vänta ut och åka till ändstationen. Bilderna från tunnlarna är dock tagna baklänges.
Mats skrev:Edit: när jag tänker efter så är det väl banan som har en slutstation (eller näst sista station eller liknande) som korsar öresundsjärnvägen, varpå det är ganska dumt att inte köra alla tåg :)
Visst är det så.
Mats skrev:Ett tips: för er som bor i örebro län och andra län som kör med liknande kollektivtrafikkort så går det bra att betala öresundsresan tur och retur inklusive fria resor på köpenhamns och malmös kollektivtrafik inom ett dygn med rabattkortet. (det är alltid lika skoj att mobba stockholmare och göteborgare för att deras kollektivtrafikkort inte duger för att åka till danmark med :) )
Tur och retur med X2000 blev ju förstås lite dyrare än så. Men hemresan blev 70 minuter försenad så då blev ju i alla fall den delen gratis.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mats skrev: Ett tips: för er som bor i örebro län och andra län som kör med liknande kollektivtrafikkort så går det bra att betala öresundsresan tur och retur inklusive fria resor på köpenhamns och malmös kollektivtrafik inom ett dygn med rabattkortet. (det är alltid lika skoj att mobba stockholmare och göteborgare för att deras kollektivtrafikkort inte duger för att åka till danmark med :) )
Motmobbing:

1. Hur svårt tror du det är att få tag på ett värdekort från exempelvis Hallandstrafiken?

2. Hur länge till kommer scanpointsystemet att leva, så vitt jag har förstått så vill den samarbetsorganisation som står bakom samarbetet byta ut scanpoint till samma som så vitt jag förstår Stockholm och Göteborg nu är på gång att införa.

//Tony
Med reservation för tyckfel.

Inlägg av »

Mats skrev:...

Ett tips: för er som bor i örebro län och andra län som kör med liknande kollektivtrafikkort så går det bra att betala öresundsresan tur och retur inklusive fria resor på köpenhamns och malmös kollektivtrafik inom ett dygn med rabattkortet. (det är alltid lika skoj att mobba stockholmare och göteborgare för att deras kollektivtrafikkort inte duger för att åka till danmark med :) )
Ett tipps: Ta reda på vilket område i Köpenhamn som biljetten gäller! Hela Metrosystemet täcks inte in. Bara den del som går i Köpenhamns komun. Alltså inte i Fredriksberg. (En komun som gränsar till Köpenhamn i alla riktningar!)
Förmodligen gäller väll biljetten hela dygnet även om man betalar kontant eller med "vanligt" betal- eller bankkort, men den blir dyrare. Man kan t.ex. gå in på skånetrafikens kontor, be om ett kontantkort (eller vad de kallas) och sätta in 200 spänn. Samtidigt ber man att få köpa en biljett för de nyss insatta pengarna. (Man har sedan drygt 60 kronor kvar till andra restillfällen, som kan användas i ganska många län, åtminstonde i Svea- och Götaland.)
Munster

Inlägg av Munster »

När ska stockholmstbana bli förarlösa??
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Munster skrev:När ska stockholmstbana bli förarlösa??
Den här tråden handlar om Köpenhamns metro och S-bana.

För att ställa ovanstående fråga är det lämpligt att starta en ny tråd.
Svaret på din fråga är dock att det sker tidigast när svensk lag ändras, om det sker över huvud taget.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

kildor skrev:Tur och retur med X2000 blev ju förstås lite dyrare än så. Men hemresan blev 70 minuter försenad så då blev ju i alla fall den delen gratis.
Va? Får ni 100% tillbaka av biljettpengarna om tåget är mer än 1timme försent?? Jag blir grön av avund, snåla Bundesbahn betalar bara "zähneknirschend" 10% eller vad det nu var om tåget är 1h försent :evil:, och det bara när man de att upplevde hotet om lagstiftning blev för stort. Givetvis ersätter de inte en enda cent för förseningar i lokal/regionaltrafiken...

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stockholm79 skrev:
Kildor skrev:Tur och retur med X2000 blev ju förstås lite dyrare än så. Men hemresan blev 70 minuter försenad så då blev ju i alla fall den delen gratis.
Va? Får ni 100% tillbaka av biljettpengarna om tåget är mer än 1timme försent?? Jag blir grön av avund, snåla Bundesbahn betalar bara "zähneknirschend" 10% eller vad det nu var om tåget är 1h försent :evil:, och det bara när man de att upplevde hotet om lagstiftning blev för stort. Givetvis ersätter de inte en enda cent för förseningar i lokal/regionaltrafiken...

/or
Samma sak hände även mgi en gång vill jag säga, tyckte det var bra.
Skriv svar