Göteborgsbild

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Jonas Strömblad

Göteborgsbild

Inlägg av Jonas Strömblad »

Bild

En bild från Asperö i Göteborgs södra skärgård. M/S Skarven är på väg från Saltholmen till Brännö Rödsten idag 8/9.
/J
tomsa
Kontakt:

Re: Göteborgsbild

Inlägg av tomsa »

Jonas Strömblad skrev:
En bild från Asperö i Göteborgs södra skärgård. M/S Skarven är på väg från Saltholmen till Brännö Rödsten idag 8/9.
/J
Vackert... Tänk, för 20 kronor kan du åka från Bergsjön till öarna i yttre skärgården i Göteborg, och så tycker folk att det är dyrt att åka kollektivt i Göteborg.... *suckar*
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Tja, 20 kr är ju ganska mycket om du bara ska åka till affären som ligger en hållplats bort...

Oavsett om det är dyrt eller billigt att åka kollektivt i Göteborg är det en väldigt trevlig bild, nästan så jag får lust att ta mig en skärgårdstur.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Jonas Strömblad

Priser går väl att diskutera i all oändlighet....
Men nog tycker jag en sådan här skärgårdsresa är väl värd pengarna :)
/J (som ska ut och åka skärgårdsbåt även idag, dock inte i Göteborgs skärgård)
Johan A

Inlägg av Johan A »

Hur åker man båt i Göteborg. Är det spårvangsbiljet som gäller på båten köper man den när man gott på båten?
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Johan A skrev:Hur åker man båt i Göteborg. Är det spårvangsbiljet som gäller på båten köper man den när man gott på båten?
Ja, du köper i förväg om du vill vara sparsam och stämplar när du går ombord. Om du kommer med vagnen (eller bussen) så stämplar du bara byte.
Annars finns det en konduktör(tågvärd) fast det kallas däcksman.

Båtsman däremot får sitta på styrbords sida, liksom Maja Gräddnos.

och
Axel
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Axel skrev:
Johan A skrev:Hur åker man båt i Göteborg. Är det spårvangsbiljet som gäller på båten köper man den när man gott på båten?
Ja, du köper i förväg om du vill vara sparsam och stämplar när du går ombord. Om du kommer med vagnen (eller bussen) så stämplar du bara byte.
Annars finns det en konduktör(tågvärd) fast det kallas däcksman.

Båtsman däremot får sitta på styrbords sida, liksom Maja Gräddnos.

och
Axel
Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Ulrik Berggren skrev: Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna? :?:
Javisst. Maxirabatt 100 gäller på samtliga färdmedel som körs för Västtrafik Göteborgsområdet (titta på bilden så ser du Västtrafik-loggan till höger bredvid dörrarna till fördäck). För övrigt finns det inga specifika spårvagnsbiljetter som någon nämner tidigare i tråden, även om en del butiker fortfarande tror att de säljer "spårvagnskort".
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Daniel R skrev:
Ulrik Berggren skrev: Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna? :?:
Javisst. Maxirabatt 100 gäller på samtliga färdmedel som körs för Västtrafik Göteborgsområdet (titta på bilden så ser du Västtrafik-loggan till höger bredvid dörrarna till fördäck). För övrigt finns det inga specifika spårvagnsbiljetter som någon nämner tidigare i tråden, även om en del butiker fortfarande tror att de säljer "spårvagnskort".
Inte illa :D Här på baksidan går det ju inte att samordna SLs och WÅABs taxor, trots att de båda bolagen har samma ägare :evil:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Ulrik Berggren skrev:
Daniel R skrev:
Inte illa :D Här på baksidan går det ju inte att samordna SLs och WÅABs taxor, trots att de båda bolagen har samma ägare :evil:
Samordningen är rätt gammal.
Vet någon när?
Förresten ägdes båtarna av samma konglomerat som idag äger spårvagnarna och nästan alla stadsbussarna så det var kanske inte så svårt att samordna.
Nu ägs bolaget (efter i viss mån ifrågasatta affärer) av Connex, så samordning är nog lätt idag också.

--
Axel
Jonas Strömblad

Det har väl varit på tapeten lite till och från om man ska låta SL-kortet gälla på Waxholmsbåtarna eller inte. Brukar väl stupa på kapacitetsproblem. Den nuvarande trafiken skulle nog behöva mångdubblas många med SL-kort vill ut till Grinda en varm sommardag. Och det är lite dyrbart att ha en fartygsflotta dimensionerad för en handfull sommardagar.
/J
Storskär

Inlägg av Storskär »

fina bilder Jonas Strömblad, har du flera så visa gärna.
Ragnar

några tillbakablickar

Inlägg av Ragnar »

Råkade se Jonas bild. Själv åkte jag till Brännö dagen före Jonas eftersom jag har en stuga där.

Som pensionär har jag möjlighet att åka ut lite mer än tidigare. Mitt allra första minne av båttur till Brännö är då jag en gång fick följa med en kvinnlig kusin (som var ca 20 år äldre än jag) och hennes väninna. Då var det ångbåt som gällde, vill jag minnas.

När jag var ung fanns det dels Charles Erikssons båtar till Asperö och Brännö Rödsten och dels Styrsöbolagets som körde till "Brännö brygga" d v s Brännö Husvik. Det var väldigt billigt att åka med "Tjallebåtarna" jämfört med Styrsöbolagets. Vill minnas att de hette Daga, Roland och gulli - var fiskestånkor som byggts om för passagerartrafik, och den något annorlunda stålbåten Aina (tror jag den hette). Sedan inkorporerades Styrsö kommun med Göteborg 1974. Två år tidigare hade Styrsöbolaget tagit över "Tjallebåtarna", och man höjde successivt taxan, tydligen för att det inte skulle bli en alltför stor höjning på en gång i januari 1974 när Styrsö blev en del av Göteborgs kommun. Det kostar två kuponger (med Maxikort blir det 13:30) för enkel resa, men man kan åka 90 minuter.

Ragnar D
Skriv svar