Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu finns hemsida tågbilder uppdaterad med en filmsektion!
Kolla gärna på filmen "InterCity ankommer Södertälje Syd"
och notera hur fort det kör in på stationen. Man tror ju att det skall köra förbi den.
Bussmicke skrev:Byt ut zip-filerna mot avi-filmer.
Det är väl käckt om modemanvändarna kan spara några byte.
Ett större problem är att varken Media Player eller Real One klarar att spela upp i alla fall två filmer (Mantorp och Södertälje). Enligt Media Player har filen kodats med en codec-algoritm som inte stöds och Real One vill ladda hem uppgraderingen ICM.SP54. som inte finns.
Jag har inte gjort något speciellt.
Filmerna är i vanliga avi-format och dom är inspelade med min digitalkamera som heter "GSmart Miní 2" jag kan kolla på filmerna och det kan min kompis också. Arnold verkar ju också kunna göra det.
Men ladda hem Div X och kolla om det fungerar, annars brukar det finnas uppdateringar till Windows Media Player att ladda hem med nya codecs exempelvis.
BussMicke: Tyvärr fungerar det inte att ladda ner filmerna om man lägger ut dem endast i .avi format. Men det gör väl inget om du måste packa upp dom, det tar inga tider.
Hurru Pson! Jag skrev ju att att varken Media Player eller Real One klarar att spela upp filmerna. Provade iofs. bara Södertälje och Mantorp, men kände av den röda tråden liksom.
Media Player har laddat hem alla tillgängliga uppdateringar och saknar ändå nödvändig codec. Real har inte tillgång till aktuellt codec. Oavsett om det funkar för dig är det ju käckt om filmerna är lite bakåtkompatibla också. Kul att ni använder den allra senaste tekniken, men det är ju bra om andra kan hinna skaffa den också.
Jag kan inte heller se en enda av filmerna. Har provat i fyra (helt olika) program, inte ens MPlayer (som klarat alla filmer jag hittills stoppat i den) käkade upp hela kakan. Jag har alla möjliga codecs hit och dit, men trots det... får jag förslå att du gör antingen en riktig wmv-fil eller något annat format... avi är ju faktiskt officiellt nedlagt...
Hejsan,
Kolla gärna språket i ingressen.
Det stör när man plkacerar och böjer orden fel:
"Här kommer ni hitta bilder på ett par av dem vanliga svenska tågsetten"
heter det inte.
Möjligen:
"Här kommer ni att hitta bilder på ett par av dom vanligaste tågsetten."'
men bättre är kanske:
"Här hittar ni bilder på de flesta svenska tågtyper"
mn det finns säkert bättre förslag.
Hälsningar, och lycka till.
-Per
Per Lind skrev:Hejsan,
Kolla gärna språket i ingressen.
Det stör när man plkacerar och böjer orden fel:
"Här kommer ni hitta bilder på ett par av dem vanliga svenska tågsetten"
heter det inte.
Möjligen:
"Här kommer ni att hitta bilder på ett par av dom vanligaste tågsetten."'
men bättre är kanske:
"Här hittar ni bilder på de flesta svenska tågtyper"
mn det finns säkert bättre förslag.
Hälsningar, och lycka till.
-Per
Hejsan,
Är det inte två helt olika ting vi beskriver?
Tågsätt är väl ett helt tåg och tågtyper, eller vad det nu heter på riktig svenska, de olika littera?
På hemsidan visas ju flera olika tågsätt av olika tågtyper, eller?
Testat alla filmerna i Windows Media Player, där de funkar allihopa.
Nu är ju de här en _snabb_ dator med _mycket_ minne, dock så funka de de ju även i hemma datorn, som är sämmre.
Tror nog att de flesta problemen med filmer är att hänföra till:
1. För dåligt med arbetsminne.
2. För låg processor kapacitet.
3. För dålig grafik/grafikkort.
Har man inte uppfylt detta, så hjälper rätt kodning och nyaste programvaran inte så mycket.
Dock är det svårt att säga vad som krävs, då det finns så många olika hårdvaror.
Dock är nog minnesbristen det vanligaste, jag rekomenderar minst 256Mb, helst 512 Mb.