Reimersholme71 skrev:Att de inte saltar beror på att det inte gör någon nytta vid temperaturer lägre än sissådär -10 °C. Saltvatten fryser nämligen också tillslut, när det blir kallt nog.
M
Det kan också finnas rent ideologiska skäl till att inte salta. Här på Gotland saltas det aldrig, trots att blankis är vanligare än snö på vägarna här, och trots att temperaturen sällan går ner mot -10 °C.
Det finns ett massivt stöd för den saltfria halkbekämpningen trots isiga vägar. Och så tar ju folk det lugnt när det är halt, man är mindre hetsig helt enkelt.
Att frånvaron av salt sannolikt är en kraftigt bidragande orsak till att gotlänningarna har Sveriges äldsta bilpark (och därigenom den minst miljövänliga) det är en annan historia, som vi kan diskutera en annan gång...
Kristofer (med gammal, rostfri bil med sommardäck. Men i helgen får jag väl byta, kanske. (Däck alltså. inte bil.))
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Reimersholme71 skrev:Att de inte saltar beror på att det inte gör någon nytta vid temperaturer lägre än sissådär -10 °C. Saltvatten fryser nämligen också tillslut, när det blir kallt nog.
M
Det kan också finnas rent ideologiska skäl till att inte salta. Här på Gotland saltas det aldrig, trots att blankis är vanligare än snö på vägarna här, och trots att temperaturen sällan går ner mot -10 °C.
Det finns ett massivt stöd för den saltfria halkbekämpningen trots isiga vägar. Och så tar ju folk det lugnt när det är halt, man är mindre hetsig helt enkelt.
Att frånvaron av salt sannolikt är en kraftigt bidragande orsak till att gotlänningarna har Sveriges äldsta bilpark (och därigenom den minst miljövänliga) det är en annan historia, som vi kan diskutera en annan gång...
Kristofer (med gammal, rostfri bil med sommardäck. Men i helgen får jag väl byta, kanske. (Däck alltså. inte bil.))
Jag ställer mig tveksam till att Gotlänningarna har sveriges äldsta bilpark. Flest 140, Amazon, tidiga 240 m.fl. på en gång har jag sett för c:a 2 år sedan i Norrland.
Men det är också klart så att där saltas det heller inte eftersom saltvatten fryser......
TonyM skrev:Jag ställer mig tveksam till att Gotlänningarna har sveriges äldsta bilpark. Flest 140, Amazon, tidiga 240 m.fl. på en gång har jag sett för c:a 2 år sedan i Norrland.
Men det är också klart så att där saltas det heller inte eftersom saltvatten fryser......
Hur är det runt Vättern? Hade de inte kommit på att vägsaltet fördubblat salthalten i Vättern så att Rödingen och andra ännu mer unika issjörelikter får problem med fortplantningen?
Om Luftfartsverket kan köra plog-sop-blåsmaskiner på sina landningsbanor kan väl Vägverket röja sina motorvägar på samma sätt? Utan kemikalier.
bruse skrev:Dubbdäck är till för fjollor. Äre halt så hjälper inget. Å blankis är det aldrig i Stockholm. Möjligtvis längre ut i förorterna.
Ursäkta mig, men det uttalandet var bland det dummaste jag hört komma från ditt håll. Det enda som dubbfria vinterdäck någorlunda biter på är snö. Så fort du kommer ut på asfalt med en antydan till isbildning så kommer du sitta limmad mot en husfasad om du försöker ta en kurva med dubbfria däck. Dubb är det enda som gäller om du vill behålla din bil vintern ut. Även i Stockholm. Du kan ju ha varken bil eller körkort, i annat fall kan du knappast ha någon som helst erfarenhet av att köra på vinterväglag.
"Men nu visar Teknikens Värld att de dubbfria däcken fullständigt tappar greppet i en undanmanöver." - Aftonbladet
"De dubblösa däcken som konstruerats för Norden är lika bra som dubbdäcken på snö men jobbiga på is och lömska på asfalt. Anledningen är att de dubblösa däcken har ett så sönderskuret mönster för att i alla fall ha en chans att greppa på grov is. Det "hårdsajpade" gummit fungerar som ett suddgummi på högkant på asfalten, det viker sig och tappar greppet i en undanmanöver, eller till och med i en tvär kurva." - Aftonbladet
Som vanligt är ju allt relativt vilket ledde mig till dessa smärre funderingar...
Själv föredrar även jag ur en viss yrkesmässig synpunkt dubbdäck vintertid då dessa ger mig möjlighet till en körning som är mer allround vad gäller underlag. Å andra sidan har exempelvis ganska många taxibilar (åtminstone i Stockholmsområdet) kört med dubbfritt alternativ i flera års tid utan några direkta problem. Har själv (när jag bedrev åkeri på Taxi/Stockholm) testat olika typer av däck och det enda som egentligen avskräckte var olika typer av regummerat. Skulle alltså vilja säga att det är mera av ett förarrelaterat problem. På privatbilen har jag haft dubbfritt i många år (inga närkontakter med husfasader här inte) utan problem, men å andra sidan rör jag mig i princip aldrig norr om Gävle.
Vad gäller snöande som överraskning i storstadsområdena så tror jag inte folk är så mycket mera korkade här än på andra ställen, men storstadstrafiken ger en annan körstil med mycket start, stopp och sidoförflyttningar. Ren procentuellt sett tror jag inte heller att olyckorna är flera fördenskull. Kikade lite på DN, men hittade inget konkret (just nu) om några avåkningar eller övriga olyckor.
Jämför man lite runt om i landet så kan man ju rent hypotetiskt ställa följande fråga. Vilket är den procentuellt sett högsta avåkningsfrekvensen, 40 stycken i Stockholm eller Göteborgsområdet eller 10 stycken i t.ex. Sundsvall? Klart att exempelvis 40 stycken olyckor/avåkningar låter som mycket, men med rådande trafikmängd så får man kanske till och med räkna detta i promille och inte i procent.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
M
Jag ställer mig tveksam till att Gotlänningarna har sveriges äldsta bilpark. Flest 140, Amazon, tidiga 240 m.fl. på en gång har jag sett för c:a 2 år sedan i Norrland.
Gotländska nyheterna skrev:Gotland har, enligt Svensk Bilprovnings statistik, Sveriges äldsta bilar. Inget annat län har så många bilar som är äldre än 20 år.
Statistiken gäller år 2003.
Kristofer (vars årsmodell -88 alltså måste anses vara ny...)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
TonyM skrev:Jag ställer mig tveksam till att Gotlänningarna har sveriges äldsta bilpark. Flest 140, Amazon, tidiga 240 m.fl. på en gång har jag sett för c:a 2 år sedan i Norrland.
Men det är också klart så att där saltas det heller inte eftersom saltvatten fryser.
Du vet att "Norrland" är sissådär en trekvart eller två tredjedelar av Sveriges yta? Och dessutom innehåller historiska delar av Svealand (Gästrikland, exempelvis, lydde under Upplandslagen)?
Det saltas på sina håll i Norrland, men inte i riktiga Norrland förstås. Det vill säga AC och BD län - som tillsammans väl är ungefär en liten hälft eller dryg tredjepart av Sverige.
Gotland verkar för övrigt vara en trevlig kommun. Eller ett trevligt län. Eller ett trevligt landskap. Hur går det med återuppbyggnaden av Gotlandståget?
Coppas skrev:Själv föredrar även jag ur en viss yrkesmässig synpunkt dubbdäck vintertid då dessa ger mig möjlighet till en körning som är mer allround vad gäller underlag. Å andra sidan har exempelvis ganska många taxibilar (åtminstone i Stockholmsområdet) kört med dubbfritt alternativ i flera års tid utan några direkta problem. Har själv (när jag bedrev åkeri på Taxi/Stockholm) testat olika typer av däck och det enda som egentligen avskräckte var olika typer av regummerat. Skulle alltså vilja säga att det är mera av ett förarrelaterat problem.
Jag håller verkligen med om att det är förarrelaterat. Dels kan en van förare lättare förutse risken för att hjulen släpper, och dels kan en van förare även lättare hantera läget om hjulen släpper.
Det har pratats mycket om vägslitage på grund av dubbdäck men av någon märklig anledning har slitageränderna på de flesta vägar ett avstånd mellan sig som bara motsvaras av lastbilar och liknande tung trafik, d.v.s. tung trafik med odubbade hjul sliter mer än lätt trafik med dubbade hjul i snitt på de flesta vägar.
Med tanke på att personbilar är de fyrhjulingar på våra vägar som har störst andel ovana förare så tycker jag att det är bara bra att personbilar får ha dubbdäck. Det är nästan så att det borde vara lag på att ha dubbdäck, men bara nästan.
Däckdiskussionen lämnar jag därhän - cykeln, min enda referens, står i frihamnen och där lär den bli kvar ett tag. Tillbaks till ämnet (alltid sthlms tub)!
I detta läget med blötsnö i spåren och sjunkande temperaturer, undrar jag om man kör extra tomtåg under natten eller innan första turen imorgon?
(Förutom snöblåsvagnarna då; ifall det faller mer snö)
Mats skrev:Jag håller verkligen med om att det är förarrelaterat. Dels kan en van förare lättare förutse risken för att hjulen släpper, och dels kan en van förare även lättare hantera läget om hjulen släpper.
Hur bra en förare än är så finns det alltid situationer där förarerfarenheten inte spelar någon roll. Ett exempel är överaskningsmomentet, om det dyker upp en fara på vägen och föraren försöker avvärja en olycka genom att väja eller liknande är det stor risk för att bilen får sladd. Har man då dubbfria däck är det betydligt svårare att få kontroll över bilen igen.
Bara för att man är en van förare så ska man inte ha dåliga däck för det.
Jag tror att väglaget i de större städerna beror ofta på att vägbanan igentligen inte blir så kall som ute på landsorten.
Är det trafikstockning så kan det hända att katasylatorerna värmer upp och smälter snön som bildar halt väglag.
Sedan är det problemet med slirningen när bilen startar upp det också gör vägbanan glashal för alla.
Dubbdäck förstör vägbanan och är hopplösa på torrt väglag.
De flesta skulle lämna bilen hemma när det är halt väglag. Skulle dom, så hade nog bussarna lite bättre före.
I Göteborg gick väl spårvagnarna någotlunda Okey när det snöade igår. Om det blir för mycket snö på en gång så kör dom nog fast också om dom ínte har all rullande material ute och håller spåren rena.
Anonymous skrev:Dubbdäck förstör vägbanan och är hopplösa på torrt väglag.
Bruse verkar ha valt den enkla utvägen, men du kanske har lust att utveckla dina negativa åsikter om dubbdäck på torrt underlag. Att dubbfritt är något bättre om vi snackar helt ren asfalt är inget att orda om, men dubbat är verkligen inte hopplöst. Har kört några veckor på plusgradig asfalt innan köldknäppen kom nu i veckan och som vanligt var det inga som helst problem. Jag har inte en enda gång märkt av dubbdäcken (förutom när radion var avstängd )
Anonymous skrev:De flesta skulle lämna bilen hemma när det är halt väglag.
Varför det? Dubbat i kombination med vettig körteknik och god framförhållning räcker jättelångt. I Grekland kanske man kan resonera som du skriver, men här uppe i norr har vi ett klimat som innebär att vi en ganska stor del av året har halt väglag.
Men det är också klart så att där saltas det heller inte eftersom saltvatten fryser.
Du vet att "Norrland" är sissådär en trekvart eller två tredjedelar av Sveriges yta? Och dessutom innehåller historiska delar av Svealand (Gästrikland, exempelvis, lydde under Upplandslagen)?
Det saltas på sina håll i Norrland, men inte i riktiga Norrland förstås. Det vill säga AC och BD län - som tillsammans väl är ungefär en liten hälft eller dryg tredjepart av Sverige.
Området Luleå, Boden, Jokkmokk får nog betraktas som åtminstone "del av riktiga Norrland", lite ledsen av att jag inte lät meddela det tidigare.
Eftersom jag för övrigt är skåning är definitionen för Norrland för egen räkning då evigt och alltid "Norr om Åsen".
Reimersholme71 skrev:
Gotland verkar för övrigt vara en trevlig kommun. Eller ett trevligt län. Eller ett trevligt landskap. Hur går det med återuppbyggnaden av Gotlandståget?
M
Visst är Gotland trevligt. Nog kan det dessutom vara som Kristofer skriver - att gutarne har sveriges äldsta bilpark. När jag var där fanns det ganska många fastlandsvehikler vilka beblandades ganska friskt med de lokala förmågornas bilar. Däremot var det i Norra Norrland slående hur många av bilarna som upplevt hela 80-talet och inte så sällan även hela 70-talet. Vilket jag alltså reflekterade över.
Avslutningsvis så är det väldigt enkelt att specificera bilflottan på Gotland, det är en förhållandevis liten Ö med begränsat trafikutbyte, Norra Norrland är förvisso inte bestående av så värst många enskilda kommuner - men var och en av dem är väl åtminstone tre gånger Gotlands storlek.
Reimersholme71 skrev:
M
Visst är Gotland trevligt. Nog kan det dessutom vara som Kristofer skriver - att gutarne har sveriges äldsta bilpark. När jag var där fanns det ganska många fastlandsvehikler vilka beblandades ganska friskt med de lokala förmågornas bilar. Däremot var det i Norra Norrland slående hur många av bilarna som upplevt hela 80-talet och inte så sällan även hela 70-talet. Vilket jag alltså reflekterade över.
Avslutningsvis så är det väldigt enkelt att specificera bilflottan på Gotland, det är en förhållandevis liten Ö med begränsat trafikutbyte, Norra Norrland är förvisso inte bestående av så värst många enskilda kommuner - men var och en av dem är väl åtminstone tre gånger Gotlands storlek.
//Tony
Gotlandståget, ja där pågår livliga diskussioner om återuppbyggnad i första hand till Tule (stationhuset där är i Gotlandstågets ägo) och i andra hand ända till Roma. Men som så ofta handlar det om pengar.
Tony, du får väl ta och göra ett besök här på vintern. Då lär du upptäcka att alla (nej inte riktigt alla men många) de där moderna bilarna har åkt tillbaka till Stockholm igen. Dessutom är det fantastiskt vackert sådana här dagar när ringmuren och innerstaden dekorerats med ett tjockt vitt täcke. Biltrafiken innanför ringmuren är ju mycket ringa, varför snön får fortsätta att ligga vit och vacker även på gatorna (ända tills den tinar bort, vilket brukar ta max 2 dagar. Men så har ni det väl på baksidan också?).
Slutligen, finns det så små kommuner i riktiga Norrland? Gotland är bara 3 140 km²...
Reimersholme71 skrev:
M
//Tony
Gotlandståget, ja där pågår livliga diskussioner om återuppbyggnad i första hand till Tule (stationhuset där är i Gotlandstågets ägo) och i andra hand ända till Roma. Men som så ofta handlar det om pengar.
Tony, du får väl ta och göra ett besök här på vintern. Då lär du upptäcka att alla (nej inte riktigt alla men många) de där moderna bilarna har åkt tillbaka till Stockholm igen. Dessutom är det fantastiskt vackert sådana här dagar när ringmuren och innerstaden dekorerats med ett tjockt vitt täcke. Biltrafiken innanför ringmuren är ju mycket ringa, varför snön får fortsätta att ligga vit och vacker även på gatorna (ända tills den tinar bort, vilket brukar ta max 2 dagar. Men så har ni det väl på baksidan också?).
Hur det är med snön i Stockholm vet jag inte, men här på framsidan ligger den i max 2 timmar, innan snöfallet övergår i regn. När det sedan regnat ett tag klarnar det upp och innan man vet ordet av så är det ett par minusgrader varivd det nyfallna regnet stelnar till is, vilket ger en synnerligen intressant trafikföring.
Kristofer skrev:
Slutligen, finns det så små kommuner i riktiga Norrland? Gotland är bara 3 140 km²...
Jag sa väl aldrig att Gotland var litet - bara att de flesta norrlandskommunerna är större. På 19 447 km² ryms c:a 6 st Gotland.
För övrigt är väl Gotland stort även i Norrlandshänseende, det finns kommuner där som är mindre till ytan också, dock inte så liten som en medelskånsk kommun, av vilka man förmodligen får plats med 30 på Gotland.