Som resenär funderar man på vilken sträcka i tuben i Sthlm som är svårast att köra mjukt och effektivt och kräver mest erfarenhet?!
Min gissning är väl gröna mellan Gullmars å Alvik där man får mycket tågkänningar och ändå måste ligga på för att inte orsaka förseningar?! Kanske just de tågen som vänder vid Odenplan har det stökigast för att läget är pressat att få ut folk vid Odenplan och gå upp på bryggan?!
Ni som är förare, nyfiken på att höra kommentarer.
Svåraste körningen i tuben Sthlm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Svåraste körningen i tuben Sthlm?
Jag är personligen ruskigt trött på att köra sträckan Alvik-Kristineberg (eller tvärtom). Särskilt söderut när man närmar sig Kristineberg och får 40km/h och några meter senare 30km/h i ganska brant nerförsbacke.LarsM skrev:Som resenär funderar man på vilken sträcka i tuben i Sthlm som är svårast att köra mjukt och effektivt och kräver mest erfarenhet?!
Min gissning är väl gröna mellan Gullmars å Alvik där man får mycket tågkänningar och ändå måste ligga på för att inte orsaka förseningar?! Kanske just de tågen som vänder vid Odenplan har det stökigast för att läget är pressat att få ut folk vid Odenplan och gå upp på bryggan?!
Ni som är förare, nyfiken på att höra kommentarer.
Även att köra in på slutstationer tycker jag är onödigt våldsamt på tub 1 om man inte har halva dagen på sig att krypköra fram.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: lördag 29 november 2003 3:35
Ber om ursäkt för att jag inte sökte på Forum innan jag ställde frågan, denna länk besvarar det mesta.Björn Ehnberg skrev:Hur många promille uppgår största lutningen i tunnelbanan till?
Mvh.
Björn Ehnberg
RR har i nedanstående inlägg bekräftat att man gjort prov med C20 i 50 promilles lutning, en inte alltför vågad gissning är att dessa tester faktiskt ägt rum i Stockholms tunnelbana.
Mvh.
Björn Ehnberg
Ragnar T skrev:Högst 3 st C20 kan kopplas ihop för multipelkörning. Konstruktionen medger dock att 3 st olastade multade C20 från stillastående kan starta och dra iväg med 3 st fullastade C20 med endast mekanisk sammankoppling till de drivande multade vagnarna i en lutning på 50 promille. Det var på sin tid ett specifikationskrav för C20 och har också verifierats.
F ö så undrar jag om det är bäst att gå hem för dagen. Kaffeautomaten på min f d avdelning har pajat, så nojan är på väg att driva mig till vansinne. eller......?!
/Den Ruggige