Svåraste körningen i tuben Sthlm?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LarsM

Svåraste körningen i tuben Sthlm?

Inlägg av LarsM »

Som resenär funderar man på vilken sträcka i tuben i Sthlm som är svårast att köra mjukt och effektivt och kräver mest erfarenhet?!
Min gissning är väl gröna mellan Gullmars å Alvik där man får mycket tågkänningar och ändå måste ligga på för att inte orsaka förseningar?! Kanske just de tågen som vänder vid Odenplan har det stökigast för att läget är pressat att få ut folk vid Odenplan och gå upp på bryggan?!
Ni som är förare, nyfiken på att höra kommentarer.
Fred

Inlägg av Fred »

Tycker att sträckan Gamla stan - Slussen på bana 2 är svårkörd, HS-beskedet växlar lite hur som helst.
Daniel

Re: Svåraste körningen i tuben Sthlm?

Inlägg av Daniel »

LarsM skrev:Som resenär funderar man på vilken sträcka i tuben i Sthlm som är svårast att köra mjukt och effektivt och kräver mest erfarenhet?!
Min gissning är väl gröna mellan Gullmars å Alvik där man får mycket tågkänningar och ändå måste ligga på för att inte orsaka förseningar?! Kanske just de tågen som vänder vid Odenplan har det stökigast för att läget är pressat att få ut folk vid Odenplan och gå upp på bryggan?!
Ni som är förare, nyfiken på att höra kommentarer.
Jag är personligen ruskigt trött på att köra sträckan Alvik-Kristineberg (eller tvärtom). Särskilt söderut när man närmar sig Kristineberg och får 40km/h och några meter senare 30km/h i ganska brant nerförsbacke.

Även att köra in på slutstationer tycker jag är onödigt våldsamt på tub 1 om man inte har halva dagen på sig att krypköra fram.
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Jag håller med Daniel ovan. Tågkänning genom stan tycker jag att man överdriver om. Jag tycker inte att det är svårt alls att köra lungt och mjukt om man anpassar sig lite, även om den bäste kan tappa koncentrationen och rycka till lite.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Hur många promille uppgår största lutningen i tunnelbanan till?

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Björn Ehnberg skrev:Hur många promille uppgår största lutningen i tunnelbanan till?

Mvh.

Björn Ehnberg
Ber om ursäkt för att jag inte sökte på Forum innan jag ställde frågan, denna länk besvarar det mesta.

RR har i nedanstående inlägg bekräftat att man gjort prov med C20 i 50 promilles lutning, en inte alltför vågad gissning är att dessa tester faktiskt ägt rum i Stockholms tunnelbana.

Mvh.

Björn Ehnberg
Ragnar T skrev:Högst 3 st C20 kan kopplas ihop för multipelkörning. Konstruktionen medger dock att 3 st olastade multade C20 från stillastående kan starta och dra iväg med 3 st fullastade C20 med endast mekanisk sammankoppling till de drivande multade vagnarna i en lutning på 50 promille. Det var på sin tid ett specifikationskrav för C20 och har också verifierats.

F ö så undrar jag om det är bäst att gå hem för dagen. Kaffeautomaten på min f d avdelning har pajat, så nojan är på väg att driva mig till vansinne. eller......?!

/Den Ruggige
Skriv svar