Var köpa buss?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Var köpa buss?
Skall köpa mig en lång enkelaxlad buss och behöver tips på var det kan finnas objek till salu. Typ var blir alla stadsbussar av?
Mvh Stellan
Mvh Stellan
Prova på http://www.swebus.se eller http://www.busslink.se
Där finns länkar till att köpa begagnade bussar...
Där finns länkar till att köpa begagnade bussar...
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Till salu i Rimbo
Fridströms Busstrafik i Rimbo ska pga av SL:s ålderskrav göra sig av med
två bussar inom kort. MOZ665 och MOJ885 är två höga långa enkelaxlade
Volvo B10M-70 VanHool Alizée-bussar av årsmodell 1987.
Ägare 1987-2001 var Skelleftebuss AB i Skellefteå, och Fridströms
är andra ägaren.
Pga åldern saknar de fartspärr och kan lätt nå 120 km/h med sina
värservade motorer. De har automatlåda men övervarvar ändå inte
i höga farter pga bra utväxling på bakaxeln.
Jag kan skicka bilder om du mailar mig på: verspieder(a)538mail.nl
För priser och annan info. Ring till Fridströms på 0175-70300.
två bussar inom kort. MOZ665 och MOJ885 är två höga långa enkelaxlade
Volvo B10M-70 VanHool Alizée-bussar av årsmodell 1987.
Ägare 1987-2001 var Skelleftebuss AB i Skellefteå, och Fridströms
är andra ägaren.
Pga åldern saknar de fartspärr och kan lätt nå 120 km/h med sina
värservade motorer. De har automatlåda men övervarvar ändå inte
i höga farter pga bra utväxling på bakaxeln.
Jag kan skicka bilder om du mailar mig på: verspieder(a)538mail.nl
För priser och annan info. Ring till Fridströms på 0175-70300.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Ab Demonteringar ägs av Busmarket. Men glöm Ab De. Har en buss kommit dit får den inte säljas. Så en biljett till Ab De för en buss är "den sista resan"...
Det som rekomenderas är (Som tidigare skrivits)
Busmarket (http://www.busmarket.se)
NNT -New Nordic Trading (http://www.nnt.se)
Blocket (http://www.blocket.se) -->Klicka på Fordon. Det säljs bussar där ofta.
Busscentrum (http://www.busscentrum.se) Ligger i Uppsala.
Neoplan (http://www.neoplan.se) Har en del beggade bussar till säljs.
Connex (http://www.connex.se) Har övertaliga bussar till salu.
Det som rekomenderas är (Som tidigare skrivits)
Busmarket (http://www.busmarket.se)
NNT -New Nordic Trading (http://www.nnt.se)
Blocket (http://www.blocket.se) -->Klicka på Fordon. Det säljs bussar där ofta.
Busscentrum (http://www.busscentrum.se) Ligger i Uppsala.
Neoplan (http://www.neoplan.se) Har en del beggade bussar till säljs.
Connex (http://www.connex.se) Har övertaliga bussar till salu.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Konstigt då de på sin hemsida gör reklam för att de säljer begagnade bussar... Finns väl INGET som hindrar att ett skrotningsföretag köper ett fordon utan att sedan skrota det?Kvarne skrev:Ab Demonteringar ägs av Busmarket. Men glöm Ab De. Har en buss kommit dit får den inte säljas. Så en biljett till Ab De för en buss är "den sista resan"...
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
... utom möjligen köpekontraktet på berörd skrotningsföremål. Så gör exempelvis Deutsche Bahn när man skrotar rullande materiel för att skydda sig emot att konkurrenter får tag på billiga vagnar och lok. Så gjordes väl också med en del av beredskapsloken.tomsa skrev:Konstigt då de på sin hemsida gör reklam för att de säljer begagnade bussar... Finns väl INGET som hindrar att ett skrotningsföretag köper ett fordon utan att sedan skrota det?Kvarne skrev:Ab Demonteringar ägs av Busmarket. Men glöm Ab De. Har en buss kommit dit får den inte säljas. Så en biljett till Ab De för en buss är "den sista resan"...
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Jo, sant förvisso... Är väl dock så att dylika företag ibland köper upp bussar utan att det för den sakens skull är inskrivet att fordonet skall gå till just destruktion...TonyM skrev:
... utom möjligen köpekontraktet på berörd skrotningsföremål. Så gör exempelvis Deutsche Bahn när man skrotar rullande materiel för att skydda sig emot att konkurrenter får tag på billiga vagnar och lok. Så gjordes väl också med en del av beredskapsloken.
//Tony
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Nä - vanligt är det inte, eftersom det förmodligen sänker skrotvärdet en del. Men förekommer gör det. Jag vet ett par firmor i Göteborgsregionen som inte nöjer sig med att få in en sådan klausul i skrotkontraktet, de ser dessutom till att ha vakter som övervakar skrotningen så att allt intill minsta lilla torkarbladsfäste destrueras bortom användbarhet.tomsa skrev:Jo, sant förvisso... Är väl dock så att dylika företag ibland köper upp bussar utan att det för den sakens skull är inskrivet att fordonet skall gå till just destruktion...TonyM skrev:
... utom möjligen köpekontraktet på berörd skrotningsföremål. Så gör exempelvis Deutsche Bahn när man skrotar rullande materiel för att skydda sig emot att konkurrenter får tag på billiga vagnar och lok. Så gjordes väl också med en del av beredskapsloken.
//Tony
Men det kan ju då också bero på att det rör sig om prototypmaterieal.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det handlar om Ab Demonteringars Kontrakt med Swebus, Busslink och Connex...tomsa skrev:Konstigt då de på sin hemsida gör reklam för att de säljer begagnade bussar... Finns väl INGET som hindrar att ett skrotningsföretag köper ett fordon utan att sedan skrota det?Kvarne skrev:Ab Demonteringar ägs av Busmarket. Men glöm Ab De. Har en buss kommit dit får den inte säljas. Så en biljett till Ab De för en buss är "den sista resan"...
De bussar de "tar hand om" från dem får ABDe INTE sälja vidare.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Den typen av kontrakt borde av samhällsekonomiska och miljömässiga skäl vara olagligaKvarne skrev:Det handlar om Ab Demonteringars Kontrakt med Swebus, Busslink och Connex...tomsa skrev:Konstigt då de på sin hemsida gör reklam för att de säljer begagnade bussar... Finns väl INGET som hindrar att ett skrotningsföretag köper ett fordon utan att sedan skrota det?Kvarne skrev:Ab Demonteringar ägs av Busmarket. Men glöm Ab De. Har en buss kommit dit får den inte säljas. Så en biljett till Ab De för en buss är "den sista resan"...
De bussar de "tar hand om" från dem får ABDe INTE sälja vidare.

http://www.abde.org/
http://www.abde.org/
Behöver ni reservdelar till er buss? Vill ni köpa begagnade bussar? Vill ni sälja er buss - kontakta oss. Vi är bra på bussar!
Behöver ni reservdelar till er buss? Vill ni köpa begagnade bussar? Vill ni sälja er buss - kontakta oss. Vi är bra på bussar!