Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Björne

Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)

Inlägg av Björne »

Efter helgens Tallinbesök så blev det 500 bilder.
Här är några av dom. Tyvärr så glömde jag min anteckningsbok så jag har nu ingen vidare koll på vart bilderna är tagna i staden :cry:

Bild
Vagn 65 utanför Centralstationen
Bild
Trådbuss av samma fabrikat som dom i Landskrona
Bild
En gammal dansk
Bild
FD Svensk?
Bild
Diverse olika bussar utanför Centralstationen
Bild
En KTD4 i vändsligan i Kopli
Bild
Även här Kopli.
Bild
Vagn 130
Bild
ursäkta murrigheten i bilden. I vilket fall två gamla trotjänare :wink:
Bild
Vagn 113
Bild
En gammal Stockholmare!
Bild
Vagn på Linje 4
Bild
Låggolvsdelen ser bekant ut :wink:
Bild
Samma plats som ovan.
Bild
Kan det här vara en KT5D måntro :P
Bild
Scaniabuss med släp på linje 60
Bild
Trådbuss 401 nära hotellet.
Bild
Gammalt och nytt, nåja
Bild
En svensk och en dansk.
Bild
Två vagnar möter varandra mellan hamnen och Centralstationen.
Bild
En gamal Göteborgare minsan 8)
Bild
Trådbuss av märket Skoda
Bild
En Skoda även här.
Bild
Trådbuss X 2
Bild
Nytt och fint!
Bild
Ledbuss på linje 1
Bild
Husen måste varit vackra en gång i tiden! Nu var dom mest slitna :cry:
Bild
Oj, här blev det suddigt. En FD Stockholmare tycker jag det ser ut som!
Bild
En FD Västeråsbuss trodde jag först. Men efter att ha undersökt vagnen på närmare håll så såg jag att det rörde sig om en gammal Göteborgsvagn.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Trevliga bilder. Man hinner ta fler bilder om man är där mer än 6 timmar, som vi var förra måndan.

Vilket hotell bodde du på, å kan du rekomendera det? Bokat via färjebolaget?

Nästa gång ska vi övernatta, så man hinner lite mer än 3 ändhållplatser + lunch.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björne

Inlägg av Björne »

bruse skrev:Trevliga bilder. Man hinner ta fler bilder om man är där mer än 6 timmar, som vi var förra måndan.

Vilket hotell bodde du på, å kan du rekomendera det? Bokat via färjebolaget?

Nästa gång ska vi övernatta, så man hinner lite mer än 3 ändhållplatser + lunch.
Jag bodde på Grand Hotell som varmt kan rekomenderas. Fint läge och flera trådbusslinjer utanför fönstret.

Jag åkte med Estonian Air från Landvetter till flygplatsen i Tallin. Åka båt i 24 H är inte min grej :P Näe tacka vet jag att komma fram på en och en halv timme.
Jag tror jag betalade runt 2000 kr för resan med hotell och flyg. Var så länge sedan jag bokade.
Men mer info finns kanske på resebyråns hemsida, http://www.heklatravel.se/
Krille
Kontakt:

Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)

Inlägg av Krille »

Björne skrev:
Bild
Jättetrevliga bilder! Kan dock rätta lite grann här, VanHoolen ovan på bild är till 80% säkerhet fd. Skelleftebuss 107 som också tjänstegjorde hos Luleå Lokaltrafik ett tag.

/Krille
Björne

Inlägg av Björne »

Krille skrev:
Björne skrev:
Bild
Jättetrevliga bilder! Kan dock rätta lite grann här, VanHoolen ovan på bild är till 80% säkerhet fd. Skelleftebuss 107 som också tjänstegjorde hos Luleå Lokaltrafik ett tag.

/Krille
Där ser man :) Tack för upplysningen! Ska genast ändra mina anteckningar.
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Till Reval skall jag nästa veckoslut och där på följande och fira lilla jul! (är i tid i alla fall) Skall bli trevligt. Undrar bara vad mina arbetskamrater funderar när jag bara fotar bussar och spårvagnar......... ;) :D

Mvh: Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Björne skrev: Bild
Är den där andra bussen från höger ("ELIMkyrkan") Svenska registrerad? Ser inte ut iaf att ha det där skatte märket i mitten.

Medlem i:FSS, BHSF
Björne

Inlägg av Björne »

HE-E skrev:
Är den där andra bussen från höger ("ELIMkyrkan") Svenska registrerad? Ser inte ut iaf att ha det där skatte märket i mitten.

Det stämmer. HYR411 är regnumret på bussen.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Esterna har regnumret tvärtom, så det kan bara va svenskt eller finskt (litauerna har ett blått fält med flagga i vänsterkanten).

De där nya trådbussarna ska visst ha kvalitetsproblem, iaf har Riga i sista stund ändrat sig (de hade en 1 år lång rättstvist om att få välja just de bussarna!) och utlyst en ny anbudtäving....
Undrar vad det är för problem, har inte hört om något från Landskrona här på forum iaf. :?:

De verkar också ha en massa begagnade svenska bussar, vet inte hur ekonomiskt det är med uttjänta fordon som kräver dyra reservdelar och mycket meka-kostnader om man vill kunna köra dem öht. Riga har iaf bestämt sig för att allt gammalt ska bort så snabbt som möjligt, nästa år ska tom. de första "turk-mersorna" (Turkietbyggda Mercedesar som rostade efter 1 år) bort, sen är alla bussar låggolv. :D
Bilder

Tyvärr är det svårare att hitta kvalitativa trådbussar och spårvagnar till ett hyggligt pris, de får vänta lite till... :(

Vad gäller flyg så kan man snart flyga billigt Skavsta-Riga (Ryanair), börjar nån gång efter årsskiftet. :D

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Nice! Du knep inga interiöra bilder? Är mest nyfiken på låggolvsdelen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Här, från måndag 25/10:
Bild

Fler bilder: http://www.tram.nu/gallery/index.php?di ... %2F25okt04
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Gyllene Bruse! Du räddade natten. :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

stockholm79 skrev:De där nya trådbussarna ska visst ha kvalitetsproblem, iaf har Riga i sista stund ändrat sig (de hade en 1 år lång rättstvist om att få välja just de bussarna!) och utlyst en ny anbudtäving....
Undrar vad det är för problem, har inte hört om något från Landskrona här på forum iaf. :?:
Landskrona har inte samma tekniska lösning i sina bussar.

//T
Med reservation för tyckfel.

Inlägg av »

HE-E skrev:Till Reval skall jag nästa veckoslut och där på följande och fira lilla jul! (är i tid i alla fall) Skall bli trevligt. Undrar bara vad mina arbetskamrater funderar när jag bara fotar bussar och spårvagnar......... ;) :D

Lilla jul! I Finland är det 1:a advent, tror jag?

Här i Sverige finns det nog olika datum i olika landsändar som kallas lilla jul! Några kallar 23 december för lilla julafton, en del säger lilla jul om trettondagshelgen. Jag tror också att några menar att kyndelsmässohelgen är lilla jul.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Krille skrev:
Björne skrev:
Bild

/Krille
Kan lika gärna vaar en fd. LITA/Näckrosbuss/Swebus
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Bare for å være pirkete:
Björne skrev:Bild
En KTD4 i vändsligan i Kopli
Rikitg betegnelse er KT4SU.
Kilde her
Vagn 130
Dette derimot er en KT4D, vognen ble nemlig opprinelig levert til Cottbus.

Men antagelig er KT4D (=Deutschland) og KT4SU (=Soviet) temmelig like.....
KT4SU
Die Vorteile der KT4D bei komplizierten Streckenführungen waren so markant, daß die gleichen Fahrzeuge auch für eingige Betriebe in der UdSSR bestellt wurden. Die zwei Prototypen KT4SU wurden kurz in Prag erprobt und kamen dann nach Lwow. Die Serienproduktion dieser mit dem KT4D baugleichen Wagen erfolgte ab 1980.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

stockholm79 skrev:De verkar också ha en massa begagnade svenska bussar, vet inte hur ekonomiskt det är med uttjänta fordon som kräver dyra reservdelar och mycket meka-kostnader om man vill kunna köra dem öht.
Nu är väl iofs lönekostnaderna rätt låga i estland, så det kan säkert löna sig att räkna med att bussar blir ståendes och man får skicka ut en ersättare (med tillhörande ersättningsförare) och låta folk skruva en del på trasiga bussar, men allt eftersom löneläget och övrig standard närmar sig västeuropa så når man väl en gräns där det inte lönar sig längre.
stockholm79 skrev:Riga har iaf bestämt sig för att allt gammalt ska bort så snabbt som möjligt...]

Tyvärr är det svårare att hitta kvalitativa trådbussar och spårvagnar till ett hyggligt pris, de får vänta lite till... :(
Men de har ju Tatra-vagnar nu. Kvalitetsmässigt är det väl riktigt bra vagnar, eller har jag missuppfattat allt nu ?

De är ju dessutom betydligt nyare än både M28 och M29 som göteborg kör runt med :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mats skrev: Men de har ju Tatra-vagnar nu. Kvalitetsmässigt är det väl riktigt bra vagnar, eller har jag missuppfattat allt nu ?
Ja - det har du. Jag har svårt att tänka mig att en Tatravagn skulle stå ut med det som M28 och M29 har genomlevt. Än mindre fixa de påfrestningar som APTA:s ex KS vagnar har fått vara med om. (Düwag, Alexandria, Köpenhamn)
Mats skrev: De är ju dessutom betydligt nyare än både M28 och M29 som göteborg kör runt med :)
Det är Combino med. Att något är nytt betyder inte att det är vare sig bra eller tillförlitligt. Sist jag hörde så har M28/M29 bättre pålitlighet än vad M31 har.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Mats skrev:Men de har ju Tatra-vagnar nu. Kvalitetsmässigt är det väl riktigt bra vagnar, eller har jag missuppfattat allt nu ?
Ja - det har du. Jag har svårt att tänka mig att en Tatravagn skulle stå ut med det som M28 och M29 har genomlevt. Än mindre fixa de påfrestningar som APTA:s ex KS vagnar har fått vara med om. (Düwag, Alexandria, Köpenhamn)
Men allvarligt talat, vad säger erfarenheten om tatravagnarna ? Skulle man verkligen kostat på att modernisera befintliga vagnar om de inte var särskilt bra ?

Tatra tillverkar ju annars mest typ lastbilar för militärbruk och sånt nu för tiden, det var ingen som köpte bilarna för efter murens fall var det inget status i tatranamnet, de var ju egentligen i klass med jaguar/daimler och såna bilar...
TonyM skrev:
Mats skrev: De är ju dessutom betydligt nyare än både M28 och M29 som göteborg kör runt med :)
Det är Combino med. Att något är nytt betyder inte att det är vare sig bra eller tillförlitligt. Sist jag hörde så har M28/M29 bättre pålitlighet än vad M31 har.
Fast M31 är ju inte precis några purfärska vagnar heller.

Det funkar ju också att man lätt råkar glorifiera gamla saker för att allt som var rikttigt dåligt förr i tiden redan blivit skrotat/kastat, så det som var bra blev kvar. Jämför med att det knappast rullat några nämnvärda mängder D-lok på banverkets spår på rätt många år medan berlin inte skrotade ut sina s-bahn-vagnar från 20-30-talet förrän alldeles nyligen.
Hyena
Kontakt:

Inlägg av Hyena »

AAhh.. fina bilder. Där var ju den gula smör-vagnen jag snackade om.

åå slut BEEEP

/Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Skriv svar