Dagkort i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Mats skrev:..... utan att behöva hålla reda på minuterna exakt själv, eller ? Hur exakt går klockorna i de gröna lådorna, hur synkroniseras de egentligen ?
Råder alla till att hålla koll på minutrarna, en sak som missats i infon om bytesreglerna är att tiden på hpl som gäller inte ankomsten/omdordstigningen på vagnen, säg att enligt tabellen så ska du klara tiden med 89min men så är vagnen 5min sen då har du ett resultat på 94 min o enligt magnus bristfälligt färdbevis.

BM synkas via radiosignal från en central dator. Idag går en del fordon med felaktig tid i BM, dock ska det vara få fordon men BM måste vara aktiverad för att få signalen annars måste det fixas manuellt vilket inte förarna normalt kan ordna.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Struve skrev:Hehe Jovist, trodde du på den själv?? samma tekniska nummer hinner inte två varv, inte ens spårvagnen är sååååååååååå seg :mrgreen:
Nä, inte riktigt. Faktiskt lite förvånande att bussen bara klarar att köra sträckan knappt tio minuter snabbare. Blåser på längs leden och bara några få stopp.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

O sedan lite problem på Oskarsleden så är det försening oxå, vet inte hur många ggr jag åkt 245 när den gick Oskarsleden över Älsborgsbron o tappade 10minuter bara fram till Älvsborgsbron. Numera är linjen omdragen.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Bara att konstatera att det är en del av stan som jag (turligt nog uppenbarligen) håller mig borta från under rusningstiden. Nåja, fastnade på Högsboleden för ett tag sedan. Det var kö ända upp till motet i Högsbohöjd för bilister på väg mot Älvsborgsbron.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Struve skrev:Just expresstillägget finns för att motverka att passagerare som ska åka kortare stråcka åker med en expressbuss.

Sedan kan t ex expresstillägget diskuteras på Ö-expressen till/från Saltholmen, sett lite för många ggr att den är ute samtidigt som vagnen fast den avgått samtidigt från BP.....
Hmm...
Körtiden är 23 minuter enligt tabellen och den största förseningen brukar ligga på cirka 5 minuter för Ö-snabben.
har varit på plats under ett år innan man byggde om slingan vid terminalen.
under rusningen är det 3 bussar från BMX som kör Linje 114(Ö-snabben) på morgontimmarna.

På eftermiddagen är det 2 bussar varav den ena går Ej i trafik ner till Brunnsparken med den i trafik utgår från Centralen.

För vagnen är körtiden på nämnda sträcka 35 minuter.
Du kanske har sett bussarna komma in på Brunnsparken när du lämnar mot Saltholmen men bussarna har reglertid under lastningen som tar ibland cirka 5 minuter.

har varit med om att bussarna är sena ut till Saltholmen då det är trafikomläggning via Fågelvägen västerut men dom gångerna är få.
Att köra ut från Packhusplatsen och sen leden mot Kungssten brukar oftast inte ge några problem och vill nog säga att det på den sträckan är det bästa flytet i Göteborg under rusningen.

//Grovsnus - Svart bälte i Saltholmen :wink:
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Varför inte slopa nattaxan?

Det gjordes här i London för tre år sedan och nu är det samma taxa dygnet runt.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Köerna berodde väl på en olycka i det fallet, annars var det väldans långa köer beroende på jobb på Hissingssidan

Grovsnus>> Du vet nog kanske det bättre, vad vet jag, jag är ju "bara" förare som "tror" sig vet nått
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Hehe... Just Saltholmen och bussarna som sagt har man lite koll, annars vill jag säga att vi ligger på samma nivå. :D

Visste inte så mycket om taxan(inte orkat kolla) som du lagt upp.
T.ex. att man var tvungen att göra ett byte inom 90 minuter för att få de resterande 90 minuterna om man reser över zongränser.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Man lär så länge man lever o jag är inte heller fullärd, orsaken till detta med bytesreglerna är att jag vill ha ryggen fri och ge rätt information i nästan alla tänkbara situationer, o har man fel så får man krypa till korset o rätta till dom misstagen. Vi är inte mer än mäniskor oavsett vart vi sitter, som förare, trafikledare, passagerare, och vi allihopa har en massa frågor/problem som måste lösas på endera sättet.

Saltholmen är ju ett historia för sig, allt från rikemansbarn som sabbar till försenade vagnar/bussar o folk som stressar fär att hinna med färjan då dom tatt en vagn för sent...... Ja du vet hur det går till Grovsnus :wink:
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Grovsnus skrev:Visste inte så mycket om taxan(inte orkat kolla) som du lagt upp. T.ex. att man var tvungen att göra ett byte inom 90 minuter för att få de resterande 90 minuterna om man reser över zongränser.
Var vi inte överens om att man inte måste stämpla inom 90 minuter för att få totalt 180 minuter? Struve skrev tidigare:
Dock tror jag att man kan åka till MöndalsBro o ta en fika o sedan åka tillbaka på den 179:de minuten utan att tryckt byte innan
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Oooops, hur var det nu igen :roll: Sa emot mig själv där *visslar*

För att få utnyttja dom där extra 90 minutrarna måste kortet vara stämplat i annan zon, säg att du åker till Mölndal uträttar ditt ärende för att åka sedan åka tillbaka till Gbg så har du totalt 180 minuter, kortet piper dock inte om bytet sker 179 minuter efter att du stämplat kortet om bytet sker i annan zon än där det från början stämplades, fick jag till det nu då??
Skriv svar