Nu får vi ta och reda ut detta en gång för alla. Vad i Haralds citat från Västtrafik menar du är felaktigt?Struve skrev:Isåfall en miss (tappat räkningen) från Västtrafik, vet folk som fått tilläggsavgift beroende på att bytet INTE varit gjort inom 90min. Dock tror jag att man kan åka till MöndalsBro o ta en fika o sedan åka tillbaka på den 179:de minuten utan att tryckt byte innan, orsaken är att du är i en annan zon än från början där stämlingen gjordes.
Dagkort i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Där har du felet, nämligen inte alla förare som VET det, inte min skyldighet heller att veta detta fast nu vet jag, altså gå heller fram o tryck ett byte för att få flugskiten så är ju ALLA problem ur världen, svårt?? trodde inte detHarald skrev:Jag tar linje 771 från Elisedal till Frölunda och stämplar tre kupunger eftersom jag åker genom Mölndal. Efter två timmar vill jag åka tillbaka på samma stämpling. Det har jag rätt till enligt texten på Västtrafiks hemsida, men kommer maskinen att godkänna min bytesstämpling? En människa borde göra det, eftersom det syns att jag har åkt 771 till Frölunda, alltså genom Mölndal.

Har du gjort den bytesstämplingen så godkänner "magnus" dom extra 90minuterna annars inte. "Magnus" är inte så smart att han vet att du åkt genom en annan zon om du inte stämplat bytet i annan zon.
Piper det *piiiip* (fel på kort) ber jag att få titta på kortet.Mr. Burns skrev:Det händer ibland att maskinen piper till trots korrekt byte och då vinkar föraren bara fram mig. Så min erfarenhet är att bussförarna friar i de fall biljettmaskinen protesterar. Men det kanske mest beror på min trevliga och ärliga uppsyn.
Piper det *pip pip pip* (zonbyte) vinkar jag förbi.
Två helt olika pip mao.

/Neko
Stämmer Neko, med tillägget, vid låååååångt pip så lyser det rött vilket det INTE gör vid dom korta pipen, dessutom kommer pipen från olika källor, det lååååånga kommer från gröna lådan, dom korta från huvudenheten.
Fast det är svårare att höra skillnaden i en buss då BM o huvudenhet sitter såpass tätt ihop på en del bussar
Ha en trevlig dag i "bytesvärlden"
Fast det är svårare att höra skillnaden i en buss då BM o huvudenhet sitter såpass tätt ihop på en del bussar

Ha en trevlig dag i "bytesvärlden"

Jo det är svårt, inte att stämpla byte efter zongränsen , men att veta att man bör göra det, eftersom man inte har fått någon sådan information. Vi tycks var inne på temat "inte min skyldighet". Det är inte min skyldighet som resenär att veta hur "Magnus" fungerar tekniskt. Min skyldighet är att ta del av den information som Västtrafik ger resenärerna och där står det att bytestiden utökas till 180 minuter efter det att man har passerat en zongräns, punkt slut. Inga krav på att man genom bytesstämpling (även om man inte har bytt) ska bevisa att man varit i en annan zon. Struves och andra förares skyldighet är att ta del av den information som Västtrafik ger dem. Huruvida den är förenlig med informationen till resenärerna vet jag inte. Det finns väl en viss risk att den inte är det. Man överförenklar ibland informationen så att man inte berättar hela sanningen. Det är förstås bra med enkel information, men det får inte betyda att man utelämnar väsentliga fakta. Har man ett krångligt taxesystem, så blir det ju inte bättre av att man inte informerar om allt. T.ex. så letar man förgäves på Västtrafiks hemsida efter information om omlottzonerna eller överhuvudtaget om var taxegränserna ligger på de linjer som inte har hållplatslista i tidtabellen.Struve skrev:Där har du felet, nämligen inte alla förare som VET det, inte min skyldighet heller att veta detta fast nu vet jag, altså gå heller fram o tryck ett byte för att få flugskiten så är ju ALLA problem ur världen, svårt?? trodde inte detHarald skrev:Jag tar linje 771 från Elisedal till Frölunda och stämplar tre kupunger eftersom jag åker genom Mölndal. Efter två timmar vill jag åka tillbaka på samma stämpling. Det har jag rätt till enligt texten på Västtrafiks hemsida, men kommer maskinen att godkänna min bytesstämpling? En människa borde göra det, eftersom det syns att jag har åkt 771 till Frölunda, alltså genom Mölndal.
Har du gjort den bytesstämplingen så godkänner "magnus" dom extra 90minuterna annars inte. "Magnus" är inte så smart att han vet att du åkt genom en annan zon om du inte stämplat bytet i annan zon.
Harald>> Håller med om det mesta som du skrev i ditt sista inlägg, dock så åligger det inte föraren av vare sig spårvagn eller buss att veta precis hur alla andra linjer går. Och jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, Västtrafiks hemsida täcker tydligen inte upp allt vare sig taxe- eller reseinformation. DÄR har dom ett problem att lösa och detta kan faktiskt åligga resenären att påpeka via t ex mail.
Spårvagn har ju inga omlottzoner men busslinjer som går på regiontrafiken har det.
Mr Burns>> Vet faktiskt inte varför den piper alls, dessutom är det våran huvudenhet som pier dom korta pipen inte gröna lådan, på buss sitter dessa som sagt väldigt tätt ihop o är svåra att hålla isär.
Att den inte alltid piper får vi väl skylla på att "magnus" äro lynnig
Nåja nu ska jag strax dra till jobbet o köra kvälls/nattvagn
Spårvagn har ju inga omlottzoner men busslinjer som går på regiontrafiken har det.
Mr Burns>> Vet faktiskt inte varför den piper alls, dessutom är det våran huvudenhet som pier dom korta pipen inte gröna lådan, på buss sitter dessa som sagt väldigt tätt ihop o är svåra att hålla isär.
Att den inte alltid piper får vi väl skylla på att "magnus" äro lynnig

Nåja nu ska jag strax dra till jobbet o köra kvälls/nattvagn

Ett litet instick bara.
Det var jag som startade denna tråd med en enkel fråga om dagkort.
Kan bara meddela att jag är nyss hemkommen till Stockholm igen efter ett riktigt "tok-åkande" på spårvägslinjerna i Göteborg under hela lördagen. Efter att ha läst alla era diskussioner om kupong-köp så valde jag dagkortet som kostar 50kr, vilket var riktigt lyckat.
Tack för tipset, men fortsätt gärna debatten om zongränser, byten och olika "piiip".
Kan bara meddela att jag är nyss hemkommen till Stockholm igen efter ett riktigt "tok-åkande" på spårvägslinjerna i Göteborg under hela lördagen. Efter att ha läst alla era diskussioner om kupong-köp så valde jag dagkortet som kostar 50kr, vilket var riktigt lyckat.
Tack för tipset, men fortsätt gärna debatten om zongränser, byten och olika "piiip".
Ååhh han vill att vi skall ge oss in på hur många kuponger man skall stämpla om man åker med rött månadskort (eller dag-, kvartals- eller årskort för den delen) mellan Göteborg och Kungsbacka kommun och få ett fullständigt svar redovisat beroende på vilken färdväg man väljer.....Anonymous skrev:Ett litet instick bara.
Taxa är underbart!
(Svaret är: Om man åker på en tur som går genom Mölndal N så är det 5 kuponger. Det röda månadskortet berättigar till resa inom Göteborgs kommun, resa från Mölndal N till Kungsbacka kostar 5 kuponger - vilket är samma pris som en resa från Göteborg till Kungsbacka. Om man däremot åker med en tur som inte går genom Mölndals kommun utan passerar den lilla men naggande goda gränsstumpen till Kungsbacka kommun längst ute i väst, ja då skall man visst bara betala för Kungsbacka, vad kan det vara två eller tre kuponger - jag vet inte...)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Jag har faktiskt framfört det, dels muntligt en gång när jag blev tvungen att ringa till Västtrafik för att ta reda på hur många kuponger jag skulle stämpla för en resa med linje 3 och Gul express från Mariaplan till Bolsheden. Nyligen poppade det dessutom upp en enkät när jag var inne på hemsidan. Jag besvarade den med genomgående dåliga betyg samt några förslag till förbättringar. Man kan ju hoppas att enkäten var ett tecken på att de inser att de behöver göra något åt sin webplats.Struve skrev:Harald>> Håller med om det mesta som du skrev i ditt sista inlägg, dock så åligger det inte föraren av vare sig spårvagn eller buss att veta precis hur alla andra linjer går. Och jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, Västtrafiks hemsida täcker tydligen inte upp allt vare sig taxe- eller reseinformation. DÄR har dom ett problem att lösa och detta kan faktiskt åligga resenären att påpeka via t ex mail.
-
- Kontakt:
Tack för dina synpunkter
Även jag har flera gånger mailat till Västtrafik och påtalat detta med omlottszonerna tillexempel. Man får ett käckt svar "Tack för synpunkten".Harald skrev:Jag har faktiskt framfört det, dels muntligt en gång när jag blev tvungen att ringa till Västtrafik för att ta reda på hur många kuponger jag skulle stämpla för en resa med linje 3 och Gul express från Mariaplan till Bolsheden. Nyligen poppade det dessutom upp en enkät när jag var inne på hemsidan. Jag besvarade den med genomgående dåliga betyg samt några förslag till förbättringar. Man kan ju hoppas att enkäten var ett tecken på att de inser att de behöver göra något åt sin webplats.Struve skrev:Harald>> Håller med om det mesta som du skrev i ditt sista inlägg, dock så åligger det inte föraren av vare sig spårvagn eller buss att veta precis hur alla andra linjer går. Och jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, Västtrafiks hemsida täcker tydligen inte upp allt vare sig taxe- eller reseinformation. DÄR har dom ett problem att lösa och detta kan faktiskt åligga resenären att påpeka via t ex mail.
Och detta var förra året...Västtrafik 2003-07-29 skrev:Tack för ditt brev. Vår prisinformation är idag inte mycket att hurra för. Orsaken är att när Västtrafik bildades 1999 så ärvde vi de tidigare länstrafikbolagens pris- och betalsystem - bland annat det gamla kupongsystemet i Göteborgsområdet. Vi har sedan dess arbetat för att få fram ett gemensamt system och vi är nu nära det målet. Därför har vi valt att inte lägga en massa pengar på ett lapptäcke av prisinformation som ändå inte skulle bli så rättvisande. Vi har bara beskrivit prissystemet i huvuddrag.
Tidpunkten, telefon 0771-41 43 00, kan svara på alla dina frågor om priser och biljetter. När vårt gemensamma prissystem är klart så ska du få svar direkt när du söker en resa vad det kostar och vilka periodkort som gäller.
__
Axel
Axel>> Då är det som förare bara att beklaga att dom inte tar åt sig av information och åsikter.
Du ska veta att dom inte ens bryr sig om våra åsikter.
Som våran nya VD på GS sa: "Kan inte GS och Västrafik sätta föraren i centrum, hur ska vi då kunna sätta passageraren i centrum??" Med detta ville han ha sagt att lyssna på oss som sitter därute o försöker göra ett jobb utan ett bra hjälpmedel, då kan vi heller inte ge passageraren det han/hon vill ha, en fungerande kollektivtrafik med vettig information.
Du ska veta att dom inte ens bryr sig om våra åsikter.
Som våran nya VD på GS sa: "Kan inte GS och Västrafik sätta föraren i centrum, hur ska vi då kunna sätta passageraren i centrum??" Med detta ville han ha sagt att lyssna på oss som sitter därute o försöker göra ett jobb utan ett bra hjälpmedel, då kan vi heller inte ge passageraren det han/hon vill ha, en fungerande kollektivtrafik med vettig information.
-
Expresstillägg utgår endast vid lokala resor inom Göteborgs kommun, så Göteborg - Mölndal räcker gott med tre, express eller ej.Struve skrev: Till expresstillägget då: "magnus" kan INTE se skillnad på om det är expressbetalning eller "rätt" betalning på Linje4 mot BO, detta enligt så jag har fått det berättat för mig, så denna person som egentligen skulle stämplat 4 klarar sig med 3kuponger.
Apropå vad de stämplade kupongerna egentligen är avsedda för så fick jag ett sådant huvudbry en lördagkväll i somras på nattbuss 392 från Marstrand mot Göteborg. Turen startar redan 23.35 vilket ju är ganska tidigt för att vara nattrafik. Det kommer i alla fall på ett par som först var inställda på att ta taxi Kungälv - Stenungsund, men frågar om det finns något alternativ med buss hela vägen. Jag konstaterar att det går alldeles utmärkt att ta sista Röd Express från Eriksdal, och vad kostar då det?
Nattaxan inom Kungälv är fem kuponger. Kungälv - Stenungsund kostar sex kuponger på dagen och åtta på natten. De åker med mig inom Kungälvs kommun, så jag är nöjd med fem. På Röd Express gäller förstås ingen nattaxa, så varför stämpla åtta? Eftersom jag aldrig reflekterat över byte från natt- till dagtrafik blev jag en smula tveksam så det fick räcka med sex kuponger. När det stämplas byte på Röd ser ju föraren bara sexan i fönstret och är nöjd. Frågan är vad han skulle säga om han tittade på kortet, eller om de grönklädda farbröderna skulle hälsa på? Tittar man bara på dag, tid, zon och antal är allt korrekt. Man måste ju titta på linjenumret och räkna ut att resande kommer från nattrafik för att kunna anse att stämplingen är otillräcklig.
/Patrik
Expresstillägget gäller för den expressturen, inte på en linje som korsar taxegräns.
Min bedömning är att dom stämplat tillräckligt för hela resan FAST den påbörjades med nattrafik, kan dock ha fel
Ett annat problem är ju att folk inte läser gällande regler med övergång från dag- till nattrafik. Du får resa klart med det fordonet du sitter på för dagtaxa MEN fortsätter du resan o det är nattaxa på det fordonet så måste man stämpla till nattaxan. Detta blir det ibland en del livliga diskussioner om eftersom folk har påbörjat sin resa i dagtaxa.
Min bedömning är att dom stämplat tillräckligt för hela resan FAST den påbörjades med nattrafik, kan dock ha fel

Ett annat problem är ju att folk inte läser gällande regler med övergång från dag- till nattrafik. Du får resa klart med det fordonet du sitter på för dagtaxa MEN fortsätter du resan o det är nattaxa på det fordonet så måste man stämpla till nattaxan. Detta blir det ibland en del livliga diskussioner om eftersom folk har påbörjat sin resa i dagtaxa.
-
Om biljetten/biljettkombinationen som sådan är giltig för resa in i en annan kommun behövs inget expresstillägg. På tre kuponger kan man ta sig utanför Göteborg och betalar således inget expresstillägg alls, så de tre kupongerna i exemplet är giltiga för resa Göteborg - Mölndal. Har du ett blått månadskort som gäller i Kungälv, Ale, Kungsbacka och Härryda kan du åka från Korsvägen till Brunnsparken med expressbuss för två kuponger - du kunde lika gärna fortsatt till Kungälv dit kombinationen är giltig.Struve skrev:Expresstillägget gäller för den expressturen, inte på en linje som korsar taxegräns.
Jo, fast byte från dag- till nattlinje är åtminstone enklare att räkna än det omvända. Finns väl säkert nåt klurigt fall också där man kan ta sista nattbussen och byta till första morgonbussen.Struve skrev: Ett annat problem är ju att folk inte läser gällande regler med övergång från dag- till nattrafik. Du får resa klart med det fordonet du sitter på för dagtaxa MEN fortsätter du resan o det är nattaxa på det fordonet så måste man stämpla till nattaxan. Detta blir det ibland en del livliga diskussioner om eftersom folk har påbörjat sin resa i dagtaxa.
Just expresstillägget finns för att motverka att passagerare som ska åka kortare stråcka åker med en expressbuss.
Sedan kan t ex expresstillägget diskuteras på Ö-expressen till/från Saltholmen, sett lite för många ggr att den är ute samtidigt som vagnen fast den avgått samtidigt från BP.....
Sista nattbussen/vagnen inom zon 0 stämplas 4 kuponger vilket ger en giltig resa till annan zon med morronbussen om nu bussföraren skiter i att kolla detta.
En förare som är vaken blir fundersam om det stämplas byte på 4kuponger o han är första fordonet ut, fast i det fallet tror jag det är bättre o fria än att fälla eller hur??
Sedan kan t ex expresstillägget diskuteras på Ö-expressen till/från Saltholmen, sett lite för många ggr att den är ute samtidigt som vagnen fast den avgått samtidigt från BP.....
Sista nattbussen/vagnen inom zon 0 stämplas 4 kuponger vilket ger en giltig resa till annan zon med morronbussen om nu bussföraren skiter i att kolla detta.
En förare som är vaken blir fundersam om det stämplas byte på 4kuponger o han är första fordonet ut, fast i det fallet tror jag det är bättre o fria än att fälla eller hur??
Det här säger väl allt om taxesystemets invecklingsgrad, när någon som kör åt västtrafik dagligen inte är 100% säker på varje tänkbar kombination.Struve skrev:Min bedömning är att dom stämplat tillräckligt för hela resan FAST den påbörjades med nattrafik, kan dock ha fel![]()
Men man kan alltså konstera att så länge man stämplar två kuponger och åker inom göteborg så kan man stämpla "byte" så länge gröna lådan godkänner bytet, utan att behöva hålla reda på minuterna exakt själv, eller ? Hur exakt går klockorna i de gröna lådorna, hur synkroniseras de egentligen ?