s/s Bohuslän

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Janf

s/s Bohuslän

Inlägg av Janf »

Hej!
Kan någon säga var den här bilden av västkustens stolthet är tagen, och när :?:

Bild
/ Janne
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Högalidskyrkan med sina två torn ser jag. Alltså Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Vad roligt.
En bild på ett skepp från mitt fädernes Bohuslän, i "mitt" Stockholm. Och inlagt dagen efter jag befann mig på nästan samma ställe:
Bild
Länken fungerade inte när jag testade, men borde fungera. Imorgon om inte annat. Eller denna:
http://www.stockholm.bonet.se/ChrisB/ta ... ystrar.jpg

När? Ingen aning, men noterar att byggnaderna och den vita kranen finns kvar och ser likadana ut på min bild. Båten till vänster och balkongerna mitt i din bild luktar 80-tal.

Hmm, hittade den här sidan medan jag skrev:
http://www.steamboat.o.se/start.shtml
och enligt den så var Bohuslän i Stockholm 1988 och 1992:
http://www.steamboat.o.se/bohuslan/minnesresor.shtml

Så svaret är 1988 eller 1992.
Användarens profilbild
Janf

Inlägg av Janf »

1988 är nog rätt svar. Jag har tydligen lagt mina anteckningar från just det året på ett säkert ställe...

Som tack till Chrille B kommer en bild till:

Bild
Senast redigerad av Janf den lördag 03 juli 2004 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
/ Janne
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: s/s Bohuslän

Inlägg av Reimersholme71 »

Janf skrev:Hej!
Kan någon säga var den här bilden av västkustens stolthet är tagen, och när :?:

Snygga bilden
Intressantast i hela bilden är väl tullgösen som förs på gösstaken. Den existerar ju inte längre och har väl inte existerat sedan unionsupplösningen eller så? Och om man befinner sig på Riddarfjärden har man väl redan förtullat sina varor i Södertälje? :wink: :lol: :D

Martin
Byt politik - inte klimat!
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Janf skrev:1988 är nog rätt svar. Jag har tydligen lagt mina anteckningar från just det året på ett säkert ställe...

Som tack till Chrille B kommer en bild till:
Det är jag som skall tacka.

Lite dåliga nyheter om "Bohuslän" (aj, aj, aj):
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
För den som inte vill läsa länken: "Bohuslän" har backat in i och skadat ett antal dyra fritidsbåtar i Smögens hamn (orsaken oklar). Hoppas verkligen att föreningen har försäkring som täcker detta. Mycket olyckligt.
Johan A

Inlägg av Johan A »

Hur gick det med denna båt efter olyckan? Komer den att reppareras har de andra trasiga båtarna också lagats ?
Daniel E.

Tullgös

Inlägg av Daniel E. »

Angående inlägget av "Reimersholme71". S/S Bohuslän för alltid denna typ av gösflagga under sina resor. Har för mig att jag även har sett det på Styrsöbolagets båtar nån gång...

/Daniel
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Tullgös

Inlägg av Reimersholme71 »

Daniel E. skrev:Angående inlägget av "Reimersholme71". S/S Bohuslän för alltid denna typ av gösflagga under sina resor. Har för mig att jag även har sett det på Styrsöbolagets båtar nån gång...
Ja, det är väl ungefär som Göta Kanal-båtarna för Stockholms eller Göteborgs flagga, på gösstaken och under gång, beroende på vilket håll de är på väg. :wink:
Normalt förs gös endast när man ligger för ankar eller vid kaj.
Någon civil svensk gös finns dock inte (den militära är en tretungad svensk flagga), så S/S Bohuslän för en som är inspirerad av utländska förlagor - eller av den gamla svenska tullflaggan från unionstiden.

M
Byt politik - inte klimat!
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Hej, det här blir en del att svara på från en som är en av skepparna, styrmännen och matroserna ombord.

1 Bilden är nog tagen 1992 då Bohuslän var på ett ångbåtsmöte i Stockholm. Jag var inte med den turen. Det brukar vara ett dylikt möte varje år runt Östersjön, Kattigatt och Skagerack, även Bergen har haft ett möte, i år var det Karlskrona.

2 När det gäller smällen i Smögen, så är båten naturligtvis försäkrad och det hela går på c:a 4 milj. varav 25000 i självrisk. Orsak till haveriet var ett fel i maskin.

3 Gös, ja här finns det två skolor. Skärgårdsbåtar har en gös = en svensk flagg inkappslad i en vit bård, för att den svenska delen inte skall se fransig ut, skärgårdsbåtarna för gös både till kaj och till sjöss. När det gäller dagens Styrsöbåtar för de numera bara gös Sön och Helgdagar, besparing från Conex kanske????

När det gäller handelsfartyg har eller rättare sagt hade gös bara i hamn. Denna gös var hemma hamnens stadsflagga. Mao Transatlantic, Broströms fartyg etc förde en Göteborgsgös, Wallenius, Svea etc en Sthlmgös, Gorthon en Helsingborgsgös osv.

Kommisbåtarna för som tidigare skrivare skrivit en tretungad svensk flagg i hamn.

Varför har detta med gös nästan försvunnit? Jo, färre besättiningsmedlemmar och tiden det tog i hamn att sätta minst 4 flaggor på ett handelsfartyg. Gös längst för ut, Destinationlandets flagga i förtoppen, Rederiflaggan i aktertoppen och sist Nations(svenska)flaggan akter i flaggspelet.

Det var visst fler frågor, men min datakunskap tillåter inte att kopiera ner, så jag får läsa om igen och återkomma.
Skriv svar