Landskapsgränsen mellan Gästrikland och Uppland

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Landskapsgränsen mellan Gästrikland och Uppland

Inlägg av Jörgen_G »

Det här är en fråga som jag närmast tänker mig att Anders Norén skulle kunna ge någon form av svar på, eftersom han kommer från ett av de inblandade landskapen och alltid verkar vara väl påläst i denna typ av spörsmål. Fast andra får naturligtvis också svara på min fråga.

Var går gränsen mellan Gästrikland och Uppland utefter kusten? På de flesta kartor är gränsen utritad strax söder om Älvkarleby och Skutskär, alldeles söder om Dalälven.

Men när man åker på vägarna mellan Uppsala och Forsmark respektive Östhammar passera man både på väg 290 till Forsmark och väg 288(?) till Östhammar en gammal landskapsgränstavla cirka en mil från kusten. På norra sidan tavlan står det Gästrikland och på södra Uppland. Och dessa tavlor står alltså sex-sju mil öster om Skutskär. I det jag klockrent skulle kalla för Uppland.

mvh/ Jörgen G
Anders Norén

Re: Landskapsgränsen mellan Gästrikland och Uppland

Inlägg av Anders Norén »

Jörgen Gustavsson skrev:Det här är en fråga som jag närmast tänker mig att Anders Norén skulle kunna ge någon form av svar på, eftersom han kommer från ett av de inblandade landskapen och alltid verkar vara väl påläst i denna typ av spörsmål. Fast andra får naturligtvis också svara på min fråga.

Var går gränsen mellan Gästrikland och Uppland utefter kusten? På de flesta kartor är gränsen utritad strax söder om Älvkarleby och Skutskär, alldeles söder om Dalälven.

Men när man åker på vägarna mellan Uppsala och Forsmark respektive Östhammar passera man både på väg 290 till Forsmark och väg 288(?) till Östhammar en gammal landskapsgränstavla cirka en mil från kusten. På norra sidan tavlan står det Gästrikland och på södra Uppland. Och dessa tavlor står alltså sex-sju mil öster om Skutskär. I det jag klockrent skulle kalla för Uppland.

mvh/ Jörgen G
Ja du... kommentera kan jag, men kanske inte besvara...

Landskapsgränsen brukar anses gå där nuvarande R76 går över sjön Trösken på en låg bro. Jag tror att det både står en gammal sten och en modern vägskylt på den södra sidan. Vägskylten upplyser en om att man nu anlänt till Älvkarleby kommun i Uppsala län.

Nämnda plats är också nån slags taxegräns i den dåligt utvecklade samtrafiken mellan X-Trafik och UL. (X-Trafik trafikerar nämligen inte Furuvik.)

Men att det skulle stå en gränssten i skogarna utanför Forsmark?? Jag har färdats båda vägarna, fast utan större uppmärksamhet, och inte på regelbunden basis. 76:an var mitt territorium, och där står vad jag vet ingen sten.
Av din beskrivning att döma låter det snarare som en gränsmarkering mellan dåvarande Stockholms och Uppsala län - men att det skulle stå Gästrikland på dem??

Går man _riktigt_ långt tillbaka i historien så skulle man kunna krysta fram en förklaring. Uppland bestod då av "folklanden" Roden, Tiundaland, Attundaland och Fjädrundaland. Roden omfattade kusten ända upp till Gåsholma i vad som i dag är norra Gästrikland, medan Tiundaland omfattade centrala Uppland och resten av Gästrikland. Hade gränser varit utmärkta på den tiden, så hade nog gränsen mellan Roden och Tiundaland gått ungefär där dina stenar står. Men 1296 slogs folklanden samman till Upplands lagsaga.
(Attundaland var södra Uppland, och Fjädrundaland var västra. Fjädrundaland omfattade ungefär dagens Enköpings och Heby kommuner, ett område som faktiskt än i dag kallas Fjärdhundra på kartor.)

Nej, gränsen mellan Uppland och Gästrikland, eller mellan Valbo och Älvkarleby socknar, har mig veterligen alltid gått vid Trösken.

Anders
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Tack för kommentaren. Jag ska försöka komma åt att fotografera någon av stenarna/tavlorna när jag passerar nästa gång. Ska då också försöka ange positionen mer exakt. Men det kommer förmodligen att ta några veckor.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Jaha, då har jag ånyo varit och besökt norduppland och studerat gränserna.

Det är naturligtvis som Anders antar: Tavlorna är den gamla länsgränsen mellan Stockholms och Uppsala län. Tavlan utmed väg 290 är för övrigt rest 1936.

Det som fick mig att tro att det var en gräns mellan Uppland och Gästrikland är att Stockholms län, förutom i svårläst blocktext, är markerad med ett länsvapen jag aldrig sett förut: En södermanlandsgrip med Upplands riksäpple i klon. Denna grip förväxlade jag med Gästriklands hornförsedda variant när jag åkt förbi, bekvämt sittande i bilen. Texten har jag aldrig hunnit läsa.

Numera är ju Stockhoms läns vapen en sköld med tre vertikala fält; ett rött med Upplands riksäpple, ett gult med Södermanlands grip och ett blått med Stockholms stads S:t Erik. Är det för övrigt någon av skribenterna som vet när Stockholms län bytte vapen?

mvh/ Jörgen G
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Jörgen Gustavsson skrev:Jaha, då har jag ånyo varit och besökt norduppland och studerat gränserna.

Det är naturligtvis som Anders antar: Tavlorna är den gamla länsgränsen mellan Stockholms och Uppsala län. Tavlan utmed väg 290 är för övrigt rest 1936.

Det som fick mig att tro att det var en gräns mellan Uppland och Gästrikland är att Stockholms län, förutom i svårläst blocktext, är markerad med ett länsvapen jag aldrig sett förut: En södermanlandsgrip med Upplands riksäpple i klon. Denna grip förväxlade jag med Gästriklands hornförsedda variant när jag åkt förbi, bekvämt sittande i bilen. Texten har jag aldrig hunnit läsa.
Men Gästrikland har ju en röd älg mot vit bakgrund :-)
Numera är ju Stockhoms läns vapen en sköld med tre vertikala fält; ett rött med Upplands riksäpple, ett gult med Södermanlands grip och ett blått med Stockholms stads S:t Erik. Är det för övrigt någon av skribenterna som vet när Stockholms län bytte vapen?

mvh/ Jörgen G
Vapnet torde ha bytts när Stockholms överståthållarämbete (A) och Stockholms län (B) slogs samman till dagens Stockholms län (AB). Vid sammanslagningen överfördes delar av norra Stockholms län till Uppsala län, bl.a. Östhammar med omnejd. Därav de gamla länsgränserna.

För en beskrivning av det gamla vapnet, se http://www.users.wineasy.se/elias/vapen/blaen.htm.

Anders
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Anders Norén skrev: Men Gästrikland har ju en röd älg mot vit bakgrund :-)
Se där - är det Hälsingland som har den hornförsedda gripen? Hade inte regementet i Gävle, I14, den hornförsedda gripen i sitt vapen när det begav sig? Trodde i min enfald att det var Gästriklands vapen, militära förbands vapen brukar följa det landskap de är förlagda till.

mvh/ Jörgen G
(Som skamset skrapar med foten i den fuktiga asfalten - men som inte kan lova att han inte kommer att göra bort sig å det gruvligaste ånyo.)
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Jörgen Gustavsson skrev:
Anders Norén skrev: Men Gästrikland har ju en röd älg mot vit bakgrund :-)
Se där - är det Hälsingland som har den hornförsedda gripen? Hade inte regementet i Gävle, I14, den hornförsedda gripen i sitt vapen när det begav sig? Trodde i min enfald att det var Gästriklands vapen, militära förbands vapen brukar följa det landskap de är förlagda till.

mvh/ Jörgen G
(Som skamset skrapar med foten i den fuktiga asfalten - men som inte kan lova att han inte kommer att göra bort sig å det gruvligaste ånyo.)
Hälsingland har en get, eller som det uttrycks på heraldikens formella språk: I svart fält en gyllene bock med röd beväring.

Gripar har Skåne (i guldfält ett rött, avslitet griphuvud med blå krona och med blå beväring, därest dylik skall komma till användning), Södermanland (i fält av guld en upprest svart grip med röd beväring, därest sådan skall komma till användning) och Östergötland (i rött fält en gyllene grip med drakvinge och draksvans samt med blå draktunga och beväpning, i vart av sköldens hörn åtföljd av en ros av silver).

Det är inte nog omöjligt att man vid en hastig titt kan förväxla Hälsinglands bock, som vanligtvis avbildas stående på bakbenen, med en grip.

I14 hette för övrigt Hälsinge regemente, så det var ingen bristande logik i att Gävleregementet hade Hälsinglands vapen. Däremot kanske man skulle kunna ifrågasätta varför namnbyte aldrig skedde, men Hälsinge regemente var baserat i Hälsingland (Mohed utanför Söderhamn) från och med grundandet 1630 till flytten till Gävle 1909. Bara en fjärdedel av regementets existens fanns det i Gävle.

Gävle stad hade för övrigt aldrigt något ordentligt stadsvapen. Länge användes bara "i blått fält ett gyllene G", och det var först på 1940-talet som man fick tummen ur och skapade dagens vapen med tre ankare, "i blått fält en av vågskuror bildad bjälke av silver, åtföljd ovanför av två och nedanför av ett ankare av guld". Vid kommunreformen 1971 diskuterades att utöka ankarnas antal till fem för att symbolisera staden och de fyra socknarna (Gävle, Hille, Hamrånge, Hedesunda, Valbo).

Anders[/i]
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Anders Norén skrev: Hälsingland har en get, /.../Det är inte nog omöjligt att man vid en hastig titt kan förväxla Hälsinglands bock, som vanligtvis avbildas stående på bakbenen, med en grip.
Helt riktigt...
Anders Norén skrev:I14 hette för övrigt Hälsinge regemente, så det var ingen bristande logik i att Gävleregementet hade Hälsinglands vapen. /.../.

Så ett halvt rätt kan jag väl få i alla fall?

mvh/ Jörgen G
Låst