Duo-spårvagn till Krokek?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
GN

Re: Duo-spårvagn till krokek

Inlägg av GN »

Magnus Redin (upptaget??) skrev:> En annan grej jag inte förstår är att Norrköpings kommun verkar tycka att ett byggande av Ostlänken i tunnel under Polishuset kommer att innebära att järnvägen försvinner från ytan helt. Jag ser det som självklart att den gamla stambanan skall ligga kvar där den ligger för pendeltågt och eventuell duospårvagnstrafik. De större samhällena mellan städerna i Östergötlande ligger ju utmed den gamla järnvägen. Fiskeby, Eksund, Kimstad, Norsholm, Gistad...
En gång i tiden var jag så naiv att jag trodde att banverket inte skulle slänga bort pengar på dubbelspår mellan Mjölby och Hallsberg om Ostlänken byggdes. Södra stambanan blir ju mer eller mindre över och för några år sedan utrustade man Katrineholm med nya växlar just för att kunna ta godståg den vägen. Men varför skall man nöja sig med antingen eller när man kan bygga både och ?

vänligen

/GN
Användarens profilbild
M_M

Re: Duospårväg

Inlägg av M_M »

Mikael Karlsson skrev:För att ta ett hopp igenom Sverige men ändå hålla fast vid tråden om duospårvagnar.
Nora Kommun har tydligen fått bidrag för att utreda om tågtrafik på sträckan Nora-Örebro. Tillbaka i tiden fanns en sådan linje, idag endast musietrafik.
Här skulle en duospårvagn göra en betydligt bättre insats. Att linjen startar uppe i Nora tätort och forsätter på SJ:s spår till Örebro. Och varför inte forsätta till Hallsberg-Åsbro, där den viker av mot Askersund.
Var skulle den stanna förutom i nora och möjligen ervalla station ? Teoretiskt kan man tänka sig byte mellan vagn och buss vid järletrakten vidare mot lindesberg, men då kan man lika gärna köra två vagnar med automatkoppel örebro-ervalla stn och dela så att halva går mot nora och halva över frövi till lindesberg. Nej, ärligt talat så tror jag att helt vanliga pendeltåg skulle fungera utmärkt.

Man kan dessutom låta dessa ansluta mot tågen som går vidare mot motala-mjölby, kanske dela på tågset tillsammans med östgötatrafiken, för att komma tillbaka till trådens kärnämne :)
Mikael Karlsson skrev:Och en tänkbar sträcka med just dieseldrift skulle kunna vara sträckan Skärblacka-Kimstad. Dock är jag rädd för att då kommer vissa att vakna till och påpeka att spårvagnen inte är miljövänlig. Och då kommer man in i en annan debatt där duovagnens fördelar försvinner.
Hur mycket energi förbrukar en spårvagn v.s. en buss *vid samma köreegenskaper/prestanda/stil* per personkilometer ? Något säger mig att den mycket lägre friktionen på spårväg jämfört med gummihjul på asfalt, speciellt på längre sträckor, gör sitt!

Man *kan* tänka sig en duospårvagn med ett svänghjul som kan lagra upp bromsenergin vid hållplatsstopp och mata ut den på hjulen igen efter start från hållplats, då vinner man nog mycket energiförbrukning men behöver inte ha de livsfarligt gigantiska höghastighetshjul som det pratas om ifall man ska driva en hel tur med samma svänghjul. Dessutom slipper man "trycka gasen i botten" och spy ut extra mycket dieselavgaser just vid hållplatser där folk just klviit av.

Hur löser man avgasproblemet idag när man har dubbelriktningsmotorvagnar ? Nu tänker jag allts på problemet att få in friskluft men inte avgaser i kupéerna.
GN

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av GN »

leifd skrev: Y1 ??? behagar du skämta ?? De, om de nu finns några över, jag tvivlar, är ju inte kännda som något särskilt tillförlitligt redskap. Borde vara betydligt bättre att sattsa på nya fordon, än dessa gammla reliker.

//Leif D
Hmm, de börjar kanske bli lite till åren, men de har ju fördelen av att vara av rätt storlek och inte tränga elektrifiering. Förresten har väl SJ (affärsverksdelen genom SSRT) några X12/X14. Används verkligen dessa maximalt?

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Olle L

Inlägg av Olle L »

Mikael Karlsson skrev: För att ta ett hopp igenom Sverige men ändå hålla fast vid tråden om duospårvagnar.
Nora Kommun har tydligen fått bidrag för att utreda om tågtrafik på sträckan Nora-Örebro. Tillbaka i tiden fanns en sådan linje, idag endast musietrafik.
Det hoppet gillar jag !
Jag är född och uppvuxen i Krokek men bor numera 2 mil från Nora ...

Och visst finns det likheter mellan Nora-Ervalla och Kimstad-Finspång.

Men jag är ändå tveksam till duospårväg. Låt mig förklara varför:

1. Prestanda. Kan duospårvagnar utnyttja max sth på sträckorna Linköping - Kimstad-Norrköping resp Örebro - Ervalla ? Jag vet att Reginorna får köra 140 på den sistnämnda sträckan som jag åker varje dag till och från jobbet :D
Om duospårvagnar inte kan köra så fort, så förlorar man i restid det man vinner på att spara in ev byten.

2. Olika fordonsstorlek. Har duospårvagnar tillräcklig kapacitet (platsantal) för att ersätta dagens trafik med X14 mellan Norrköping och Linköping ? Om inte, så blir det samma problematik som befaras på Saltsjöbanan i samband med dess "spårvägifiering". Det är inte så enkelt som att bara öka turtätheten eftersom man har annan trafik att ta hänsyn till.

Och duospårvagnar som ska trafikera gatuspår i Norrköping får vara max 2,50 meter breda. Det är åtskilligt mindre än vad som är tillåtet på järnvägen. (Inget problem i Örebro resp Linköping eftersom befintlig spårväg saknas)

3. Max två drivsystem. Om inte Kimstad-Finspång och Linköping-Kisa/Rimforsa elektrifieras, måste duospårvagnarna vara triospårvagnar d v s ha tre drivsystem. Det blir dyra fordon !
Alternativet är att köra på diesel under kontaktledningen antingen i Norrköping eller på stambanan. Men det verkar inte särskilt miljövänligt.

Sammanfattningsvis så tror jag att duospårvagnar i den omfattning som skisseras i Östergötland är att gapa över för mycket.

Ett mer realistiskt alternativ på kort sikt är att behålla pendeltågstrafiken på de elektrifierade stambanedelarna och trafikera Norrköping-Kimstad-Finspång resp Örebro-Ervalla-Nora med dieselmotorvagnar.
Visst, det blir diesel under kontaktledningen då också, men med en fordonstyp som redan finns att tillgå och som är gjord för järnvägstrafik.

/OLLE
Lagt spår ligger!
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Jonas !
Tror nog du åkt 7.30 tåget från Kolmården en massa gånger mer än jag, men eftersom jag ju jobbade med trafiken där även då, så tycker jag nog att du överdriver lite väl häftigt !

En X12 ( i detta fallet X12 3222, i normalfallet) har 120 sittplatser. Jag vet att tåget ofta var "hyfsat" besatt redan från Nyköping, men jag tror inte att man lyckas klämma in ytterligare 200-330 pers i Kon. Jag tror nog att antalet påstigande kan ligga runt 100 däremot.
Vad man dock kan tillägga, är att antalet resande inte minskat så mycket som man skulle kunna tro på denna tur, oftast 60-80 resande, numera.

//Leif D
Överdriver gör jag bara när jag berättar hur duktig flygare och bilförare jag är :D

Har absolut ingen aning vad en X12 är för något men det fanns garanterat mer än 120 sittplatser på detta tåg som (ursäkta för min totala okunninghet om tåg) bestod av mellan 5-7 vagnar som ofta blev fullsatta av alla människor, som normalt uppgick till 100-250 (beroende på vilken dag det var) garanterat när tåget förra säsongen/tidtabellen lämnade perrongen 7.31 prick!

Majoriteten var gymnasieelever som inte hade lust med att packa in sig i en buss i december. Gymnasieelever får numera bara åka buss, skulle säga att det är en väldigt stor skillnad på antalet resenärer i våras och nu, dessutom har SJ dragit in 7.30 tåget, så ingen väldigt rik människa som vill åka tåg till jobbet som normalt börjar runt 08:00 kan göra det :)
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Olle L skrev:Jag är född och uppvuxen i Krokek men bor numera 2 mil från Nora ...

Är månne en olikhet ägandeförhållandet för banan? Vem äger Nora - Ervalla? Är det inte NBVJ:s bana? Kms-Fg ägs ju av svenska folket via Banverket.

Annars håller jag, som du säkert förstått, med dig om din skepsis inför duospårväg i Östergötland. Bekvämare och snabbare tåg är viktigare än bytesfria resor för somliga resande.

Bättre vore att bygga ut spårvägen i Norrköping, och bygga ny i Linköping, så att folk kan slippa bussen, som vi ju vet skrämmer bort potentiella resenärer.

Och först och främst få igång tågtrafik till Krokek igen, och till Finspång. (Det finns ju redan trafik på andra oelektrifierade banor i Östergötland.) Den trafiken kan ju, om man vill, ersättas av duovagnar efter att duovagnar har prövats färdigt. Men den borde redan nu sättas igång med de fordonstyper som redan finns.

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:
Olle L skrev:Jag är född och uppvuxen i Krokek men bor numera 2 mil från Nora ...

Är månne en olikhet ägandeförhållandet för banan? Vem äger Nora - Ervalla? Är det inte NBVJ:s bana? Kms-Fg ägs ju av svenska folket via Banverket.
Om man klickar på "NBVJ-fakta" på http://www.nbvj.nu/ så kan man läsa förjande:
NBVJ-fakta skrev:BILDANDET AV MUSEIJÄRNVÄGEN
Nora Bergslags Veteran-Jernväg (NBVJ) bildades 1978 och har sitt ursprung i en sammanslagning mellan Museiföreningen Stockholm-Westerås-Bergslagens Järnvägar och lokala intressen för järnvägsmiljöns bevarande i Noratrakten. Där fanns en komplett järnvägsmiljö som hotades av rivning, vilket kunde förhindras genom bildandet av stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV). Efter många turer övertog NJOV den 1/1 1986 hela anläggningen av staten.
"NJOV" i den texten är klickbar, och pekar på http://www.upplevnora.nu/ som inte verkar fungera här och nu.

Det är alltså otydligt vem som äger stiftelsen. Det kan vara så att nora kommun är delägare, kanske majoritetsägare eller har vetorätt, och då är ju det problemet löst så att säga.

Dessutom tror jag knappast att NBVJ skulle säga nej till komersiell trafik mot att de får banunderhållet gjort åt sig på sträckan nora-ervalla.

En intressant fråga är arrangemang av skyddsväxlar och liknande, antagligen får man räkna med skyddsväxlar eller liknande inne på stationsområdet i nora, och kanske spår 1 och två direktanslutna till ervallaspåret, och sedan en skyddsväxelanordning som håller isär ervallabanan med den andra banan mot pershyttan m.m. som då får köra museitåget på spår 3 och framåt, eller något i den stilen. Sånt går säkert att lösa.

Finns det förresten några ånglok med ATC ? Det vore nåt :wink:
Mikael Karlsson

Duo-spårvagn

Inlägg av Mikael Karlsson »

Javisst är det ett trevligt hopp från Krokek till Nora.

Inget ont om tågtrafik. Det är alltid trevligt att åka tåg. Dock säger jag nej till pendeltåg på sträckan Norrköping-Krokek. Här är duospårvagnen betydligt bättre.
Att duovagnen är långsammare än tåget är inte alltid säkert. Vi ska komma ihåg att tåget behöver mycket längre tid för start och stopp, än en duospårvagn.
Tåget kör kanske fortare på järnvägen, på vissa sträckor. Men lägger man till byten, promenader mellan tåg och buss/spårvagn. Då vinner duospårvagnen i längden. Fördelarna talar för den.
Järnvägen mellan Åby och Krokek har kraftig nedsatt hastighet för tåg. Här kan duovagnen göra bättre tidsvinster. En duovagn kan ha fler hållplatser än tågen. Efter Krokek, Strandvägen, Getå, Bråvalla, Åby C, Stationsgärdet (Åby), Loddby, Herstaberg och Karlsro. Detta kan inte tåget klara. Det skulle ta alldeles för lång tid. En duovagn behöver inte stanna vid varje hållplats. Det räcker att hastigheten nedbringas.

Detsamma gäller sträckan Nora-Örebro. Ervalla, Hovsta, Lillån skulle kunna vara tänkbara platser. Och det kan nog finnas fler.

Jag hoppas verkligen VTI lyckas genomföra sitt duoprojekt. Det behövs.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Jonas L skrev:
Jonas !
Tror nog du åkt 7.30 tåget från Kolmården en massa gånger mer än jag, men eftersom jag ju jobbade med trafiken där även då, så tycker jag nog att du överdriver lite väl häftigt !

En X12 ( i detta fallet X12 3222, i normalfallet) har 120 sittplatser. Jag vet att tåget ofta var "hyfsat" besatt redan från Nyköping, men jag tror inte att man lyckas klämma in ytterligare 200-330 pers i Kon. Jag tror nog att antalet påstigande kan ligga runt 100 däremot.
Vad man dock kan tillägga, är att antalet resande inte minskat så mycket som man skulle kunna tro på denna tur, oftast 60-80 resande, numera.

//Leif D
Överdriver gör jag bara när jag berättar hur duktig flygare och bilförare jag är :D

Har absolut ingen aning vad en X12 är för något men det fanns garanterat mer än 120 sittplatser på detta tåg som (ursäkta för min totala okunninghet om tåg) bestod av mellan 5-7 vagnar som ofta blev fullsatta av alla människor, som normalt uppgick till 100-250 (beroende på vilken dag det var) garanterat när tåget förra säsongen/tidtabellen lämnade perrongen 7.31 prick!

Majoriteten var gymnasieelever som inte hade lust med att packa in sig i en buss i december. Gymnasieelever får numera bara åka buss, skulle säga att det är en väldigt stor skillnad på antalet resenärer i våras och nu, dessutom har SJ dragit in 7.30 tåget, så ingen väldigt rik människa som vill åka tåg till jobbet som normalt börjar runt 08:00 kan göra det :)
Okej Jonas, jag ser efter kontroll att jag är skyldig dej en ursäkt !!
Tydligen börjar "gubbfan bli gaggig", men konkret så blandade jag ihop tåg 8813 med 219. 8813 var då tursatt med motorvagnståg av typen X12, sträckan Nyköping-Norrköping och har 120 sittplatsert. 219, loktåg sträckan Stockholm-Linköping, lok med 5-6 vagnar, ca 310-390 sittplatser.
Att tåg 219 drogs in, kan ju möjligen bero på att det inte hade någon beläggning alls, värd namnet, förutom sträckan Kolmården-Norrköping.
På sträckan Nyköping-Norrköping ersattes tåget av en buss, vilket klarar behovet med god marginal. Kolmården-Norrköping, som är Ötrafs ansvar klaras med utökad busstrafik, som Ötraf svarar för.

Att länskortsgiltigheten på tågen upphört, är helt och hållet orsakat av politiska beslut och alltså inget som SJ AB råder över.

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

GN skrev:
leifd skrev: Y1 ??? behagar du skämta ?? De, om de nu finns några över, jag tvivlar, är ju inte kännda som något särskilt tillförlitligt redskap. Borde vara betydligt bättre att sattsa på nya fordon, än dessa gammla reliker.

//Leif D
Hmm, de börjar kanske bli lite till åren, men de har ju fördelen av att vara av rätt storlek och inte tränga elektrifiering. Förresten har väl SJ (affärsverksdelen genom SSRT) några X12/X14. Används verkligen dessa maximalt?

vänligen

/GN
Ja förvisso är Y1 kanske rätt storlek, men samtidigt innebär det att de mycket enkelt kan ersättas av en modern och mycket mer miljöriktig ledbuss (Y1 har idag oftast samma typ av Volvo-motor som Volvos ledbussar från 90-talet har, dessutom har Y1 två sådanna motorer). Förhoppningsvis har dessutom en modern ledbuss betydligt större driftsäkerhet än en snart 40 år gammal motorvagn.
Nej, ska vi köra tåg, så behöver vi stora och moderna tågsätt, som tar mycket folk vid behov, utan förstärkning, samt har god driftsäkerhet och givetvis är miljöriktiga.

Vad gäller SSRT:s motorvagnar, så går de delvis för Västtrafik (6st X14 vättertåg) och på Uppsala - Västerås - Norrköping (4st X12). Därutöver finns 3st X12 som ej finns kontraktsbunden trafik till, men dessa används som reservvagnar för SJ och Västtrafiks Regina-vagnar i Göteborg och Mälardalen. Dessa 3 st X12 går i princip lika mycket som alla kontrakterade vagnar.

Troligt är ju att en hel del vagnar kan komma loss då X40 tagits i trafik och fungerar bra, men där är vi ju inte ännu på några år.
Dessutom kommer ju X40 även att användas istället för en del loktåg, t.ex. sträckan Linköping - Stockholm - Gävle, varför en del motorvagnståg av andra typer troligen kommer att bli kvar i trafiken.

Mvh
//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Olle L skrev:
Mikael Karlsson skrev: För att ta ett hopp igenom Sverige men ändå hålla fast vid tråden om duospårvagnar.
Det hoppet gillar jag !
Jag är född och uppvuxen i Krokek men bor numera 2 mil från Nora ...

Men jag är ändå tveksam till duospårväg. Låt mig förklara varför:

1. Prestanda. Kan duospårvagnar utnyttja max sth på sträckorna Linköping - Kimstad-Norrköping resp Örebro - Ervalla ? Jag vet att Reginorna får köra 140 på den sistnämnda sträckan som jag åker varje dag till och från jobbet :D
Om duospårvagnar inte kan köra så fort, så förlorar man i restid det man vinner på att spara in ev byten.

2. Olika fordonsstorlek. Har duospårvagnar tillräcklig kapacitet (platsantal) för att ersätta dagens trafik med X14 mellan Norrköping och Linköping ? Om inte, så blir det samma problematik som befaras på Saltsjöbanan i samband med dess "spårvägifiering". Det är inte så enkelt som att bara öka turtätheten eftersom man har annan trafik att ta hänsyn till.

Och duospårvagnar som ska trafikera gatuspår i Norrköping får vara max 2,50 meter breda. Det är åtskilligt mindre än vad som är tillåtet på järnvägen. (Inget problem i Örebro resp Linköping eftersom befintlig spårväg saknas)

3. Max två drivsystem. Om inte Kimstad-Finspång och Linköping-Kisa/Rimforsa elektrifieras, måste duospårvagnarna vara triospårvagnar d v s ha tre drivsystem. Det blir dyra fordon !
Alternativet är att köra på diesel under kontaktledningen antingen i Norrköping eller på stambanan. Men det verkar inte särskilt miljövänligt.

Sammanfattningsvis så tror jag att duospårvagnar i den omfattning som skisseras i Östergötland är att gapa över för mycket.

Ett mer realistiskt alternativ på kort sikt är att behålla pendeltågstrafiken på de elektrifierade stambanedelarna och trafikera Norrköping-Kimstad-Finspång resp Örebro-Ervalla-Nora med dieselmotorvagnar.
Visst, det blir diesel under kontaktledningen då också, men med en fordonstyp som redan finns att tillgå och som är gjord för järnvägstrafik.

/OLLE

1. Helt riktigt Olle, blir säkert svårt att motivera längre körtid för redan frälsta. Duospårvagnar har väl sth på 100-120 km/h, Norrköping - Norsholm har banan idag sth 100-125 km/h och Norsholm - Linköping (och söder därom 160 km/h), vilket körs med dagens X14.

2. Vad gäller platskapacitet, så går det ju självklart att multipelkoppla duospårvagnarna på samma vis som X14, dock kan troligen fler tågsätt behövas totalt för att nå samma kapacitet som X14 har idag.
Vad gäller fordonsbredden, så ställer den ju till det en del. Inne i Norrköping, ska 2,65 breda vagnar kunna köras, allt nylagt spår ska klara detta, möjligen med mindre undantag. Att ytterligare anpassning måstre till är helt naturligt. Diverse stolpar och kanter som kommer till, är dock bara småsaker. Störst problem blir det dock vid platformar utmed stambanan, där speciella spår närmare plattformarna måste anläggas. Så bygger man nu på duosträckorna i Kassel, där f.ö. de vagnar som ska provas i Norrköping, ska sättas i trafik. Dessa extra spår vid plattformarna måste till för att normalbreda fjärrtåg och godståg ska kunna passera plattformarna, samtidigt som de smala spårvagnarna inte får stå allt för långt från plattformen (rör sig om 50 - 70 cm).

3. Självklart så ska Kimstad - Finspång och Linköping-Kisa/Rimforsa elektrifieras med 16kV AC, inget annat. Det är det enklaste sättet att distribuera tillräcklig mängd kraft över en så lång sträcka, utan attt behöva bygga en massa kabelnät och likriktaranläggningar. För järnvägselektrifiering är detta inte långa sträckor, medan det för spårvägselektrifiering är väldigt långt.

Man kan ju stilla fundera på varför länder med långa avstånd, historiskt har elektrifierat med 16kV medan små länder med korta avstånd gjort det med 1500 V och 3 kV och varför det inte finns järnvägar med 700 V.

Allt detta är ju gamla överväganden som en gång gjorts då järnvägar skulle elektrifieras. Inget har igentligen ändrats i grunden av detta.

Ska man köra duospårvagn, ska det ske med el/el-vagnar inget annat. Att man kör demokörningar med en el/diesel-vagn är en helt annan sak.

Ett allternativ är ju faktiskt att ta fram ett motorvagnståg med diselelektrisk drivning, som även kan köras med 16kV AC från kontaktledning, det borde vara fullt möjligt med dagens teknik !

Mvh
//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Mats skrev:Dessutom tror jag knappast att NBVJ skulle säga nej till komersiell trafik mot att de får banunderhållet gjort åt sig på sträckan nora-ervalla.
Nej, just det, det var väl så jag menade: eftersom Nora - Ervalla ägs av någon som faktiskt vill bedriva trafik borde problemet vara något mindre i Nora än i Finspång. Banverket gör tydligen bara det minsta möjliga åt banan Finspång - Kimstad så att det skall gå att fortsätta köra vagnuttagningar med 40 km/h och åtgärdar kanske en kilometer spår (av 21) per år.

En sak jag inte förstår är hur folk (politiker och dylika sådana människor) kan prata sig så varma över duospårväg, men samtidigt vara fullständigt avogt inställda till samma trafik med de typer av tågsätt som vi redan har tillgång till; såsom en förlängning av pendeltågstrafiken till Krokek en gång i timmen, som vi ju har fått höra i denna tråd endast kräver ett eller två nya motorvagnssätt.

Apropå pendeltågstrafik på Nyköpingsbanan och stambanan mellan Norrköping och Katrineholm: skulle det gå att kringgå SJ:s vetorätt på länsgränsöverskridande trafik om man lade in ett stopp precis på länsgränsen? Om man till exempel hade en hållplats med plåtstins i Ändebol så att kanotturisterna kan ta sig till och från Tisnaren. Skulle då Länstrafiken i Södermanland kunna stå för trafiken fram till Ändebol och Östgötatrafiken stå för trafiken Ändbol-Tranås - men ändå använda samma tågsätt?
leifd skrev:Ett allternativ är ju faktiskt att ta fram ett motorvagnståg med diselelektrisk drivning, som även kan köras med 16kV AC från kontaktledning, det borde vara fullt möjligt med dagens teknik !
Det behöver väl inte ens vara dagens teknik, det räcker väl med teknik från i "förrgår"? :wink: "Duo-loket" Öd byggdes ju för över 50 år sedan, låt vara med batteri istället för motordrivna generatorer, men att köra på 16kV och en alternativ kraftkälla kunde de ju redan då.

Martin
Homann

Inlägg av Homann »

leifd skrev:
GN skrev:

//Leif D

vänligen

/GN
Ja förvisso är Y1 kanske rätt storlek, men samtidigt innebär det att de mycket enkelt kan ersättas av en modern och mycket mer miljöriktig ledbuss (Y1 har idag oftast samma typ av Volvo-motor som Volvos ledbussar från 90-talet har, dessutom har Y1 två sådanna motorer). Förhoppningsvis har dessutom en modern ledbuss betydligt större driftsäkerhet än en snart 40 år gammal motorvagn.
Nej, ska vi köra tåg, så behöver vi stora och moderna tågsätt, som tar mycket folk vid behov, utan förstärkning, samt har god driftsäkerhet och givetvis är miljöriktiga.
Den motsatta avvägningen görs för länstrafik i andra län, där en resa i Y1 blir bättre än eventuell busstur. Tex Kinnekullebanan där man kör dubbla Y1:or (ibland 3!) från Gbg till Lidköping och Mariestad.

Driftsäkerheten är dock varierande. Pengar till upprustning av kontaktledning har inte vaskats fram, vilket kanske ger vid handen att det inte är riktigt så enkelt.

Homann
Homann

Inlägg av Homann »

Reimersholme71 skrev:
Mats skrev:Dessutom tror jag knappast att NBVJ skulle säga nej till komersiell trafik mot att de får banunderhållet gjort åt sig på sträckan nora-ervalla.
Nej, just det, det var väl så jag menade: eftersom Nora - Ervalla ägs av någon som faktiskt vill bedriva trafik borde problemet vara något mindre i Nora än i Finspång. Banverket gör tydligen bara det minsta möjliga åt banan Finspång - Kimstad så att det skall gå att fortsätta köra vagnuttagningar med 40 km/h och åtgärdar kanske en kilometer spår (av 21) per år.

En sak jag inte förstår är hur folk (politiker och dylika sådana människor) kan prata sig så varma över duospårväg, men samtidigt vara fullständigt avogt inställda till samma trafik med de typer av tågsätt som vi redan har tillgång till; såsom en förlängning av pendeltågstrafiken till Krokek en gång i timmen, som vi ju har fått höra i denna tråd endast kräver ett eller två nya motorvagnssätt.
Enkelt. Pengar saknas, därför är det bättre att hänvoisa till något futuristiskt projetk som man inte behöver lägga pengar på samma mandatperiod. Titta gärna på vätgasfordon, som har gjort att man slipper diskussionen om milöjvänliga laternativ idag.,

Homann
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Reimersholme71 skrev:En sak jag inte förstår är hur folk (politiker och dylika sådana människor) kan prata sig så varma över duospårväg, men samtidigt vara fullständigt avogt inställda till samma trafik med de typer av tågsätt som vi redan har tillgång till; såsom en förlängning av pendeltågstrafiken till Krokek en gång i timmen, som vi ju har fått höra i denna tråd endast kräver ett eller två nya motorvagnssätt.
Homann skrev:Enkelt. Pengar saknas, därför är det bättre att hänvisa till något futuristiskt projekt som man inte behöver lägga pengar på samma mandatperiod. Titta gärna på vätgasfordon, som har gjort att man slipper diskussionen om milöjvänliga alternativ idag.
Ja, det är ju ungefär vad jag har sagt tidigare, att de högtflygande planerna för framtiden bara är en ursäkt för att låta bli att göra det man kan göra redan idag. Men det förklarar inte riktigt frågan varför de tänker på det sättet; det bara beskriver hur de tänker. Politik är med nödvändighet, och har alltid varit, långsiktigt. Att då bara tänka fyra (eller tre som det borde vara) år i taget är ju infantilt och dumt, för att inte säga kontraproduktivt och skadligt.

M
Användarens profilbild
M_M

Re: Duo-spårvagn

Inlägg av M_M »

Mikael Karlsson skrev:Detsamma gäller sträckan Nora-Örebro. Ervalla, Hovsta, Lillån skulle kunna vara tänkbara platser. Och det kan nog finnas fler.
Jag tänkte inte på hovsta och lillån, klantigt av mig :oops:

I hovsta skulle man kunna tänka sig en omdragning av spår och växlar. Plankorsningen har tidigare haft tre spår, men har nu bara två spår. På västra sidan om spåren ligger rester av ett tredje indistrispår på båda sidor om stationen. Norr om stationen, på östra sidan, ansluter den nya järnvägen (<10 år gammal) som går direkt till arboga. Jag tror att det skulle vara en vinst om man arrangerade om spåren så att dubbelspåret mot ervalla går på det ena av de två trafikspår som går genom hovsta idag, och dels på den plats industrispåret / "tredje spåret" skräpar på idag, och så får spåret mot arboga gå på det östra av dagens två trafikspår, så kan duospårvagnar göra uppehåll samtidigt som tåg till/från arbogahållet kan passera förbi. En ö-plattform mellan de två spåren mot ervalla, placerad nära plankorsningen med anslutning till cykell&gångbanan genon plankorsningen är nog enklaste lösningen då. Då får plattformen hamna norr om plankorsningen eftersom cykel+gångvägen ligger norr om bilvägen.

En annan variant är att arrangera det med växlar så att tåg till/från arboga alltid går på östra spåret, och duospårvagnar alltid går på västra spåret oavsett vilken riktning spårvagnarna och "arbogatågen" kör mot, så behöver man bara en plattform som då kan få ansluta på västra sidan av plankorsningen. Tyvärr ligger nog största resandeunderlaget på östra sidan om plankorsningen, men det är väl iaf bättre att några kan nå plattformen utan att bli låst av plankorsningens bommar, än att inga alls kan det.

Men, behövs det duovagnar ? Okej om man initialt kör med diesldrift ervalla-nora (som inte är elektrifierad idag) men det enda vettiga vid en elektrifiering är nog ändå 16kV och inget annat, och då behövs det ju bara stöd för 16kV-drift. Jag tror att man kan drömma länge innan vi ser spårvagnar som rullar omkring inne i örebro, och om det händer så lär det ändå bli byte mellan spårvagn och spårvagn så att säga.

Jag tycker nog att nora-örebro lämpar sig bättre för riktiga "tåg"-motorvagnar, fast med prestanda för många korta sträckor istället för få långa sträckor mellan hållplatserna, d.v.s. något i stil med saltsjöbanans vagnar fast kanske högre sth.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Ja förvisso är Y1 kanske rätt storlek, men samtidigt innebär det att de mycket enkelt kan ersättas av en modern och mycket mer miljöriktig ledbuss (Y1 har idag oftast samma typ av Volvo-motor som Volvos ledbussar från 90-talet har, dessutom har Y1 två sådanna motorer). Förhoppningsvis har dessutom en modern ledbuss betydligt större driftsäkerhet än en snart 40 år gammal motorvagn.
Jag tycker att man kan "skrapa ihop vad man har" till viss del och utvärdera förslaget genom att praktiskt köra med tåg, och sedan avgöra hur många moderna vagnar man köper in, och först i det skeder verkligen tänka på miljön.

Om man kan ersätta Y1 med moderna ledbussar så kan man väl ersätta Y1's motorer med sådana som sitter i moderna ledbussar, så har Y1 knappast en miljönackdel.

Vad betalar järnvägstrafik i skatt o.s.v. för diesel respektive el ? Är det samma priser (exkl moms) som för privatpersoner, minus mängdrabatt, eller sker det någon slags subventioner där ?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:En sak jag inte förstår är hur folk (politiker och dylika sådana människor) kan prata sig så varma över duospårväg, men samtidigt vara fullständigt avogt inställda till samma trafik med de typer av tågsätt som vi redan har tillgång till; såsom en förlängning av pendeltågstrafiken till Krokek en gång i timmen, som vi ju har fått höra i denna tråd endast kräver ett eller två nya motorvagnssätt.
duo-spårvagnar låter modernt, framtid o.s.v., medan vanliga tåg har funnits i 150 år och inte låter lika fräckt. Visionärer talar gärna sig varma för något som är nytt, utan att tänka efter vad det egentligen är.
Reimersholme71 skrev:Apropå pendeltågstrafik på Nyköpingsbanan och stambanan mellan Norrköping och Katrineholm: skulle det gå att kringgå SJ:s vetorätt på länsgränsöverskridande trafik om man lade in ett stopp precis på länsgränsen? Om man till exempel hade en hållplats med plåtstins i Ändebol så att kanotturisterna kan ta sig till och från Tisnaren. Skulle då Länstrafiken i Södermanland kunna stå för trafiken fram till Ändebol och Östgötatrafiken stå för trafiken Ändbol-Tranås - men ändå använda samma tågsätt?
Hur var det med sörmlands avtal om att all järnvägstrafik ska ske inom TIM ?
Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Ett allternativ är ju faktiskt att ta fram ett motorvagnståg med diselelektrisk drivning, som även kan köras med 16kV AC från kontaktledning, det borde vara fullt möjligt med dagens teknik !
Det behöver väl inte ens vara dagens teknik, det räcker väl med teknik från i "förrgår"? :wink: "Duo-loket" Öd byggdes ju för över 50 år sedan, låt vara med batteri istället för motordrivna generatorer, men att köra på 16kV och en alternativ kraftkälla kunde de ju redan då.
Det fanns ju också duo-sbahn som försök i berlin för drygt 10 år sedan, dieselelektriskt och 750Vdc-tredjeskena-matning. Försöket skrotades eftersom de sträckor som inte hade 750V-skena ändå trafikerades av trafik med sth 160km/h och liknande, som inte passade ihop med s-bahn som väl har sth 80km/h eller liknande, och dessutom fick man dåliga prestanda, de byggde om gamla befintliga elektriska motorvagnar med en alltför klen dieselmotor, som dessutom till råga på allt drev tågvärmen elektriskt.

Men visst går det att lösa.
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Okej Jonas, jag ser efter kontroll att jag är skyldig dej en ursäkt !!
Tydligen börjar "gubbfan bli gaggig", men konkret så blandade jag ihop tåg 8813 med 219. 8813 var då tursatt med motorvagnståg av typen X12, sträckan Nyköping-Norrköping och har 120 sittplatsert. 219, loktåg sträckan Stockholm-Linköping, lok med 5-6 vagnar, ca 310-390 sittplatser.
Att tåg 219 drogs in, kan ju möjligen bero på att det inte hade någon beläggning alls, värd namnet, förutom sträckan Kolmården-Norrköping.
På sträckan Nyköping-Norrköping ersattes tåget av en buss, vilket klarar behovet med god marginal. Kolmården-Norrköping, som är Ötrafs ansvar klaras med utökad busstrafik, som Ötraf svarar för.

Att länskortsgiltigheten på tågen upphört, är helt och hållet orsakat av politiska beslut och alltså inget som SJ AB råder över.

//Leif D
Hahahaha, ingen fara Leif, du är ingen gubbe, den ända gubben jag känner är min far.

Frågan jag har är bara hur mycket det kostade för kommun/landsting eller vilka det var, för att ha denna länskortsgiltighet? Har nämligen för mig att jag läste om 200 000 kr/år i NT men är inte säker.
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
Olle L skrev:3. Max två drivsystem. Om inte Kimstad-Finspång och Linköping-Kisa/Rimforsa elektrifieras, måste duospårvagnarna vara triospårvagnar d v s ha tre drivsystem. Det blir dyra fordon !
750V DC-körningen är väl nästan "gratis" på ett fordon som redan ritas med diselelektrisk drivning som ett alternativ eller för den delen med 16kV-drivning: Det är ju "bara" att välja 600-800V matningsspänning för motorstyrningen. Iofs är det kanske effektivare med lite högre spänningar idag, men skillnaden är knappast enorm. (Jag minns säkert jättefel, men har för mig att X2 har 2-3kV DC eller liknande efter huvudtransformatorer och före motordrivnignarna). Skillnaden är knappast många procent.

Det som verkligen tar plats är dieselmotor+generator, och 16kV-transformatorn.

Undrar om man med någon snillrik växellåde/kopplingskonstruktion kan använda samma enhet dels som generator vid dieselelektrisk drift, och dels som motor (för att driva hjulen) vid 750V DC resp 16kV AC-drift ? På så vis får man mer nytta av de prylar man har ombord. Man vill nog ändå kunna köra generatorn som motor, för att ha den som startmotor när man fortfarande har elmatning utifrån. Om man tänker sig mutipelkopplade motorvagnar så bör man även konstruera så att man kan starta en dieselmotor med strömmen från en annan motor. Givetvis måste man nog ha något 24V-system eller liknande för att starta motorer från stillastående utan kontaktledning. Eller, iofs, hur stor är risken att man får ett motorstopp på en dieselmotorn vid diselelektrisk drift, och hur stor är då chansen att man verkligen får igång den om man gör nytt startförsök ? Det går ju faktiskt att starta med 380V trefasmatning vid uppställningsplatser som saknar kontaktledning om man så vill... Tänkbart är att kunna använda motorbromsströmmen från hjulmotorerna för att kunna starta dieselmotorn också...

Frågan är hur långt framåt vi måste blicka innan det går att med enbart halvledare ta tillvara 16kV-spänningen direkt, utan en huvudtransoformator.
leifd skrev:
Olle L skrev:Alternativet är att köra på diesel under kontaktledningen antingen i Norrköping eller på stambanan. Men det verkar inte särskilt miljövänligt.

3. Självklart så ska Kimstad - Finspång och Linköping-Kisa/Rimforsa elektrifieras med 16kV AC, inget annat. Det är det enklaste sättet att distribuera tillräcklig mängd kraft över en så lång sträcka, utan attt behöva bygga en massa kabelnät och likriktaranläggningar. För järnvägselektrifiering är detta inte långa sträckor, medan det för spårvägselektrifiering är väldigt långt.

Man kan ju stilla fundera på varför länder med långa avstånd, historiskt har elektrifierat med 16kV medan små länder med korta avstånd gjort det med 1500 V och 3 kV och varför det inte finns järnvägar med 700 V.

Allt detta är ju gamla överväganden som en gång gjorts då järnvägar skulle elektrifieras. Inget har igentligen ändrats i grunden av detta.
Jo, vissa saker har ändrats. Någon gång kring 1950-talet började det dyka upp möjligheten att likrikta växelspänning i de effekter som behövs för järnvägsdrift.

Att järnvägar med långa avstånd har växelspänning beror på att man vill kunna ha enkla transformatorer istället för krångliga omriktare. Förr i tiden hade man roterande omformare istället för dagens halvledarlikriktare. New yorks tunnelbana hade ett eget 11kV 25Hz elnät för att mata sina omformare, eftersom de slets avsevärt mycket mindre vid 25Hzdrift än om de konstruerats för och kördes på nätfrekvensen som där är 60Hz !

Att vi och de flesta andra europeiska länder som elektrifierat järnvägen tidigt har 162/3Hz (eller 16.7Hz som tyskarna specar sitt nät till) beror på att man inte kunde göra vettiga stora motorer för högre frekvenser, motorn blev mycket ineffektivare vid elnätets 50Hz. Däremot blir transformatorn klumpigare ju större spänning och ju lägre frekvens man har, så man valde 16kV och 16 2/3Hz som en kompromiss då det begav sig.

De länder som har 25kV och 50Hz elektrifierade sina sträckor efter andra världskriget, och då räknade man från början med likriktare och likströmsmotorer på loken. Rumänien (eller vilket land det nu är) har ju aseatillverkade och licenstillverkade lok som i princip kan sägas vara svenska Rb1-lok (den Rb-varianten med likströmsmotorer), och liknande användes på de flesta andra järnvägar som elektrifierades under den tiden. Rc-loken och modernare svenska lok kan köras direkt på 25kV 50Hz rakt av om man bara byter huvudtransformatorn, eller i gynnsamma fall väljer andra uttag på lindningarna. (att man inte kör rc-lok in till köpenhamns central beror på att danmarks signasystem inte klarar störningara rc-loken matar ut på kontaktledningen, de undersökte till och med alternativet att köra 'svensk el' hela vägen till köpenhamn central, men valde den dyrare lösningen att ha systembyte på bron för att säkerställa att det aldrig någonsin skulle hända att någon stressad beslutfattare skulle skicka in ett rc-lok den vägen).

Om malmbanan inte haft någon som helst kontakt med omvärlden, och malmbaneloken varit totalt slutkörda hela bunten då man köpte iore-loken, så hade det säkert varit ett alterntiv att undersöka byte till 25kV 50Hz. Nu när både vi och norrmännen har 16kV 16 2/3Hz på andra banor, i sverige direktanslutande, är det bara dumt att röra till det med ytterligare system dock.

Italien med sina 3kV DC är kuriosa, för de körde från början ett trefassystem men ångrade sig. De körde länge (än idag ?) 3kV DC på dubbla paralellkopplade kontaktledningar.

Och visst finns det normala järnvägar som är elektrifierade med 750V DC på tredje skena, hela sydöstra england, ungefär den landyta som ligger i en kvadrat med nordvästra hörnet i london har 750V DC på tredje skena. Helt livsfarligt på linjer ute på landet i mina ögon, fast de kanske har staket längs hela järnvägarna. Fast det är ju britter, de har ju en förmåga att göra saker lite konstigt :) För att röra till det så körs ju tunnelbanan på 600V DC, men där har man två strömskenor. De sträckor som har samtrafik mellan tunnelbana och "tredje skenan"-tåg har en fjärde skena som bara är jordad rakt av, så tunnelbanetågen får rätt spänning de med. Skillnaden mellan 600V och 750V DC är försumbar i de här sammanhangen. Det är lite kosntigt att tunnelbanetågen inte har en växlare som väljer mellan att ha fjärde skenan eller körskenorna som ena matningspolen.
Skriv svar