Sahlgrenska ska eventuellt försvinna som vändplats men där är ingenting färdigt ännu.
Man vill använda utrymmet till något "nyttigare".
Stombusskonvertering i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
-
- Kontakt:
gunnar nordström skrev:När det gäller slingor, javisst Tony det finns många, men Sahlgrenska tycker jag vore lämpligast för den eventuellt nya linjen(12) från Norra Älvstranden.
Jag vet inte hur det kommer att se ut när tolvan kommer igång, men i dagsläget är slingan vid Sahlgrenska rätt upptagen.Grovsnus skrev:Sahlgrenska ska eventuellt försvinna som vändplats men där är ingenting färdigt ännu.
Man vill använda utrymmet till något "nyttigare".
Spårvägens linje 755 står där och reglerar. Fjorton minuter står varje buss där och eftersom det är halvtimmestrafik, så är alltså slingan blockerad minst tjugoåtta minuter av varje timme.
Spårvagnen kan bara ha halvtimmestrafik om den inte ska störas av bussen.
Å andra sidan behöver ju inte bussen reglera just här.
Han reglerar ju ändå i
- Bölet tt:06-tt:18 12 min
Kållered tt:22-tt:30 8 min
Sahlgrenska tt:03-tt:17 14 min
Kållered tt:22-tt:30 8 min
--
Axel, som undrar hur man gör en fin tabell.
"Göteborgs första stombusslinje, linje 16, har blivit en succé. I högtrafik går bussarna var tredje minut mellan Nordstaden och Lindholmen men bussarna blir ändå ofta så fulla att alla inte får plats.
- Det går inte att köra oftare, säger Modini. Det blir redan stockningar vid hållplatserna.
Lösningen heter längre bussar, 25 meter långa dubbelledade bussar.
- Sådana finns i Tyskland och Schweiz. Fungerar de där borde de fungera här."
Från dagens GP, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=186067
Kanske dags för lite spårvagnsspår?
Homann
- Det går inte att köra oftare, säger Modini. Det blir redan stockningar vid hållplatserna.
Lösningen heter längre bussar, 25 meter långa dubbelledade bussar.
- Sådana finns i Tyskland och Schweiz. Fungerar de där borde de fungera här."
Från dagens GP, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=186067
Kanske dags för lite spårvagnsspår?
Homann
-----------------------Reimersholme71 skrev:Reimersholme71 skrev: Ja, Älvsborgsbron lär ju från början varit tänkt för spårvägstrafik. Var det på den nuvarande hängbron, eller skulle den byggts på något annat sätt för spårvägstrafik, tror ni?Jaså? Rykten här på Forum har sagt att det var kommunikationsminister Palme som hindrade spårvägen på Älvsborgsbron genom att statsbidrag för bron inte skulle ges om den fick spårväg. Men det är väl bara rykten, då...TonyM skrev:Nej. Älvsborgsbron var aldrig tänkt för spårvägstrafik. Det har förvisso diskuterats både med kombinerad spårvägs/bilbro samt med separat tunnel (som ett påhängsavtal till Tingstadstunneln)
Nej. Nagot spar pa Alvsborgsbron var inte direkt planerat, det fanns bara i losa diskussioner. Daremot var byggherren for Tingstadstunneln (E6) intresserad av att efter bygget av biltunneln bygga en sparvagstunnel som ev. skulle ha knutit ihop Brackelinjens andpunkt med 'andra sidan'. Detta projekt drevs bl.a. av Goteborgs Sparvagar med Sixten Camp i spetsen. Man kunde ha fatt en sparvagstunnel under alven till mycket lag kostnad genom att resurser fran vagtunneln hade kunnat anvandas. Goteborgs Stad visade dock da inte tillrackligt intresse.
mvh/sparsnoken
Slingan Marklandsgatan går nog bra om man lägger påstigningen nere vid rakspåret i början av slingan.gunnar nordström skrev:Grovsnus, kanske Marklandsgatan då, men då blir det avg i kurva.
När det gäller Mölndalsbussarna och deras reglertid Sahlgrenska kan dom lika väl stå nere vid Linnéplatsen.
Finns nog inga direkta direktiv för bussförarna att dom ska stå i slingan Sahlgrenska men eftersom den inte används planenligt är det ju inget hinder.