kildor skrev:Varför springa? Missar du bussen får du nöjet att ta taxi hem på SL:s bekostnad

Nja, man skulle ju kunna tro det. Tyvärr så är det inte alls säkert att resegarantins 400:- räcker till Vaxholm mitt i natten, flera av mina kamrater har fått exakt 400:- trots att resan kostat mer. Sedan gäller det att välja rätt taxibil också, en del av bilarna som står vid Östra station är från helt okända taxibolag som tar rejäla överpriser. Och så finns de förare som egentligen inte tycker sig ha råd att åka till Vaxholm (det är ju inte så lätt att få en körning tillbaka till stan) men gör det ändå eftersom de tror sig kunna hålla 140 på 70-sträckorna. Även i tjock dimma som ligger som mjölk över vägen, den gången höll jag i mig rätt hårt samtidigt som jag insåg att det inte var värt att gnälla eftersom jag inte ville gå hem de sista 10-15 kilometrarna.
Apropå på att gå hem så var min systers tjejkompisar med om en bra grej, de missade bussen (deras eget fel, inte SLs) och tog en taxi eftersom det regnade och de inte ville vänta en timme. Taxiresan gick bra tills de hade svängt av vid Arninge, sedan blev det väldigt mörkt i skogen och taxichauffören tyckte det var så obehagligt att han stannade vid första bästa hållplats och tvingade dem att kliva ur bilen. Så sedan fick de ändå stå och vänta en timme på nästa buss, fast utan skydd för regnet.
kildor skrev:Och finns det inte några direktiv för bussförarna att vänta in tunnelbanan när det är sista turen?
Tanken är god men i nuläget får inte föraren någon som helst indikation på att t-banan är försenad (annat än att han/hon kan misstänka att det är något skumt när det knappt är några som väntar på hållplatsen).
Jag har diskuterat saken med en kamrat som emellanåt körde de där försenade tågen mot Mörby och frågade honom varför det inte gjordes något radioutrop till bussarna, och han var rätt övertygad om att det berodde på de vattentäta skotten mellan de olika trafikledningarna (eller vad det nu heter), de som har fysisk möjlighet att göra utrop till bussarna får inte heller reda på att t-banan strular.
Men problem är ju till för att lösas, borde det inte gå att sätta nån sorts "statusdisplay" i bussarna där meddelanden av den här typen kan visas? Och så ser man till så att alla som har relevant information även ges möjlighet att dela med sig av den?
/Calle