En alldeles för vanlig syn

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

En alldeles för vanlig syn

Inlägg av NerdBoy »

En alldeles för vanlig syn när man väntar på tuben mot Mörby centrum, avgångstid 00:53. :cry:

Fast man får ju en oväntad chans att ta världsrekord på 100 meter när man ska av vid Tekniska högskolan och har 1 minut på sig tills kvällens/nattens sista 670:a rullar iväg 01:05. Det gäller bara att lägga på ett kol i början så man kommer först till rulltrappan, sedan är det bara att öka... Och har man varit ute sent och druckit öl börjar man ångra det på allvar en kvart senare. :wink:

(Bilden togs tidigt i torsdags morse.)

Bild

/Calle
Användarens profilbild
kildor

Re: En alldeles för vanlig syn

Inlägg av kildor »

NerdBoy skrev:En alldeles för vanlig syn när man väntar på tuben mot Mörby centrum, avgångstid 00:53. :cry:

Fast man får ju en oväntad chans att ta världsrekord på 100 meter när man ska av vid Tekniska högskolan och har 1 minut på sig tills kvällens/nattens sista 670:a rullar iväg 01:05. Det gäller bara att lägga på ett kol i början så man kommer först till rulltrappan, sedan är det bara att öka... Och har man varit ute sent och druckit öl börjar man ångra det på allvar en kvart senare. :wink:
Varför springa? Missar du bussen får du nöjet att ta taxi hem på SL:s bekostnad 8)

Och finns det inte några direktiv för bussförarna att vänta in tunnelbanan när det är sista turen?
LarsM

Inlägg av LarsM »

kildor skrev:
NerdBoy skrev:En alldeles för vanlig syn när man väntar på tuben mot Mörby centrum, avgångstid 00:53. :cry:

Varför springa? Missar du bussen får du nöjet att ta taxi hem på SL:s bekostnad 8)

Och finns det inte några direktiv för bussförarna att vänta in tunnelbanan när det är sista turen?
På 670 finns ett sånt direktiv just;

http://sl.se/ficktid/l-besk/670e.pdf

"Passning från T-banan från Centralen under lågtrafik."
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:Varför springa? Missar du bussen får du nöjet att ta taxi hem på SL:s bekostnad 8)

Nja, man skulle ju kunna tro det. Tyvärr så är det inte alls säkert att resegarantins 400:- räcker till Vaxholm mitt i natten, flera av mina kamrater har fått exakt 400:- trots att resan kostat mer. Sedan gäller det att välja rätt taxibil också, en del av bilarna som står vid Östra station är från helt okända taxibolag som tar rejäla överpriser. Och så finns de förare som egentligen inte tycker sig ha råd att åka till Vaxholm (det är ju inte så lätt att få en körning tillbaka till stan) men gör det ändå eftersom de tror sig kunna hålla 140 på 70-sträckorna. Även i tjock dimma som ligger som mjölk över vägen, den gången höll jag i mig rätt hårt samtidigt som jag insåg att det inte var värt att gnälla eftersom jag inte ville gå hem de sista 10-15 kilometrarna. :shock:

Apropå på att gå hem så var min systers tjejkompisar med om en bra grej, de missade bussen (deras eget fel, inte SLs) och tog en taxi eftersom det regnade och de inte ville vänta en timme. Taxiresan gick bra tills de hade svängt av vid Arninge, sedan blev det väldigt mörkt i skogen och taxichauffören tyckte det var så obehagligt att han stannade vid första bästa hållplats och tvingade dem att kliva ur bilen. Så sedan fick de ändå stå och vänta en timme på nästa buss, fast utan skydd för regnet. :wink:
kildor skrev:Och finns det inte några direktiv för bussförarna att vänta in tunnelbanan när det är sista turen?
LarsM skrev:På 670 finns ett sånt direktiv just;

Tanken är god men i nuläget får inte föraren någon som helst indikation på att t-banan är försenad (annat än att han/hon kan misstänka att det är något skumt när det knappt är några som väntar på hållplatsen).

Jag har diskuterat saken med en kamrat som emellanåt körde de där försenade tågen mot Mörby och frågade honom varför det inte gjordes något radioutrop till bussarna, och han var rätt övertygad om att det berodde på de vattentäta skotten mellan de olika trafikledningarna (eller vad det nu heter), de som har fysisk möjlighet att göra utrop till bussarna får inte heller reda på att t-banan strular.

Men problem är ju till för att lösas, borde det inte gå att sätta nån sorts "statusdisplay" i bussarna där meddelanden av den här typen kan visas? Och så ser man till så att alla som har relevant information även ges möjlighet att dela med sig av den?

/Calle
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

NerdBoy skrev:
kildor skrev:Varför springa? Missar du bussen får du nöjet att ta taxi hem på SL:s bekostnad 8)

Nja, man skulle ju kunna tro det. Tyvärr så är det inte alls säkert att resegarantins 400:- räcker till Vaxholm mitt i natten, flera av mina kamrater har fått exakt 400:- trots att resan kostat mer.
Jag fick ta taxi till Centralen-Södertälje en gång, men då fick jag hela summan tillbaka trots att den översteg 400 kr. Man undrar vilka kriterier de har för att ersätta hela summan....
NerdBoy skrev:
kildor skrev:Och finns det inte några direktiv för bussförarna att vänta in tunnelbanan när det är sista turen?
LarsM skrev:På 670 finns ett sånt direktiv just;

Tanken är god men i nuläget får inte föraren någon som helst indikation på att t-banan är försenad (annat än att han/hon kan misstänka att det är något skumt när det knappt är några som väntar på hållplatsen).

Jag har diskuterat saken med en kamrat som emellanåt körde de där försenade tågen mot Mörby och frågade honom varför det inte gjordes något radioutrop till bussarna, och han var rätt övertygad om att det berodde på de vattentäta skotten mellan de olika trafikledningarna (eller vad det nu heter), de som har fysisk möjlighet att göra utrop till bussarna får inte heller reda på att t-banan strular.

Men problem är ju till för att lösas, borde det inte gå att sätta nån sorts "statusdisplay" i bussarna där meddelanden av den här typen kan visas? Och så ser man till så att alla som har relevant information även ges möjlighet att dela med sig av den?
Kan inte förarens snegla på displayerna som sitter ovanför nedgången till tunnelbanan? Dom borde man väl kunna se från 670:s hållplats?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:Jag fick ta taxi till Centralen-Södertälje en gång, men då fick jag hela summan tillbaka trots att den översteg 400 kr. Man undrar vilka kriterier de har för att ersätta hela summan....
En variant är att luras och säga att man var tre personer i taxin, då är de tydligen mer välvilligt inställda. :roll:
kildor skrev:Kan inte förarens snegla på displayerna som sitter ovanför nedgången till tunnelbanan? Dom borde man väl kunna se från 670:s hållplats?
Nix, hållplatskuren skymmer sikten när bussen står vid hållplatsen.

(Däremot borde det vara fullt möjligt att kolla på displayen innan man kör fram bussen, men jag misstänker att en del av förarna inte alls är ledsna över att de "råkar" köra ifrån de där sista festprissarna. Självklart är det många förare som är väldigt proffsiga, men en del av de som kör sena kvällar och nätter saknar tyvärr den där rätta serviceandan.)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Kontakta SL och be dem att ändra avgångstiden till 01.10 alt 01.15 så skall du se att det borde lösa sig.
Själv har jag fått en linjeomläggning på en hel busslinje själv här där jag bor

ENSAM ÄR STARK!
pellle

Inlägg av pellle »

Borde du inte hinna "ikapp" bussen vid Danderyds Sjukhus, eller det kanske bara går i normal- och högtrafik?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där tåget har ju samtrafik med tub 1 också, vilket komplicerar det lite mer om tub 1 är sen. Fast jag tycker ändå att bussföraren på 670 skulle kunna göra ett anrop till sin TL och fråga vart tuben är, och de kan i sin tur ringa till TLC tub 2 för info osv. Har hänt att jag varit sen ut till hässelby och TLC tub 1 har kunnat ringa till buss TL eller vad dom har och hållt bussen till ekerö eller backlura eller vart stackarna nu ska...
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Det var jag som skrev...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

pellle skrev:Borde du inte hinna "ikapp" bussen vid Danderyds Sjukhus, eller det kanske bara går i normal- och högtrafik?
Nej, bussen är nästan alltid snabbare än t-banan. Dessutom är det betydligt längre att springa i Danderyd. Inte ens i högtrafik brukar det vara någon idé, förutom att det då oftast inte är någon poäng med det eftersom det går att vänta en stund till nästa buss istället.

Sedan är det så att jag saknar VISA-kort så om jag missar bussen måste jag få tag på en bankomat innan jag har råd att åka taxi hem, och det är lättare sagt än gjort i Danderyd. Alternativet är att ringa hem till flickvännen så hon kommer ner och "löser ut mig", men det brukar inte vara så populärt. :wink:

/Calle
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Likströmifötterna skrev:Fast jag tycker ändå att bussföraren på 670 skulle kunna göra ett anrop till sin TL och fråga vart tuben är, och de kan i sin tur ringa till TLC tub 2 för info osv.
Javisst, problemet är bara att om det ska göras varje kväll så tröttnar snart alla inblandade på det eftersom tåget faktiskt är i tid oftare än det är försenat. Och egentligen gäller ju problemet inte bara sista bussen för natten, det känns även rätt onödigt att behöva vänta 58 minuter när man missar bussen 23:05 eller 00:05. Eller 07:05 för den delen.
Likströmifötterna skrev:Har hänt att jag varit sen ut till hässelby och TLC tub 1 har kunnat ringa till buss TL eller vad dom har och hållt bussen till ekerö eller backlura eller vart stackarna nu ska...
Ja, det är ju självklart så det ser ut i den bästa av alla världar. Men det kräver å andra sidan att förarna lyssnar på radion, vilket det är långt ifrån alla som gör... :(

Och det är just därför jag tycker det vore bra med nån sorts system som automatiskt vidareförmedlar relevanta uppgifter om förseningar, så att det inte krävs att någon driftig människa på eget initiativ varskor de som påverkas av förseningen.

Hmm, man kanske skulle ta och konstruera något som man kan sälja till SL? Om alla bussar ska få en egen display så behöver man ju inte tjäna så värst mycket på varje display för att kunna göra sig en hacka (så jag har råd att ta taxi när systemet inte funkar)... :D

/Calle
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Tja, så svårt borde det ju inte vara. Dra en sladd och sätta en t-plattformsskylt vid busshållplatsen. Räcker med en liten än som bussföraren kan se från sin plats utan besvär. Sen kan ju IDTS-systemet (elle vad det heter på bana 2) få tuppjuck som det får för jämnan, men då kan man ju om man är osäker fråga.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

NerdBoy skrev:
pellle skrev:Borde du inte hinna "ikapp" bussen vid Danderyds Sjukhus, eller det kanske bara går i normal- och högtrafik?
Nej, bussen är nästan alltid snabbare än t-banan. Dessutom är det betydligt längre att springa i Danderyd. Inte ens i högtrafik brukar det vara någon idé, förutom att det då oftast inte är någon poäng med det eftersom det går att vänta en stund till nästa buss istället.

/Calle
Ett tips, som fungerat flera gånger för mig 8även i lågtrafik) är att gå av tuben på Universitetet och gå på bussen på hållplats Universitetet Norra. Den manövern brukar man vinna uppemot 5 minuter på gentemot bussen. Tuben kör ju nonstop mellan Teknis och Universitetet, medan bussen har x antal trafikljus att vänta vid + lägre sth. :idea: :D

När det gäller kommunikaton mella spårtrafik och anslutande bussar så finns det system vid bl a Ropsten som visar om tuben kommit in eller ej. Kallas för kollektivtrafiksignaler. :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Daniel

Inlägg av Daniel »

NerdBoy skrev:Bild
Snygg bild för övrigt :)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

[quote="Ulrik Berggren
När det gäller kommunikaton mella spårtrafik och anslutande bussar så finns det system vid bl a Ropsten som visar om tuben kommit in eller ej. Kallas för kollektivtrafiksignaler. :idea:[/quote]

Det kallas väl för SAMTRAFIKSIGNALER... :shock:
Kollektivtrafiksignaler är de du hittar på gatorna (de med S, steck och pil)
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Ulrik Berggren skrev:
NerdBoy skrev:

/Calle
Ett tips, som fungerat flera gånger för mig 8även i lågtrafik) är att gå av tuben på Universitetet och gå på bussen på hållplats Universitetet Norra. Den manövern brukar man vinna uppemot 5 minuter på gentemot bussen. Tuben kör ju nonstop mellan Teknis och Universitetet, medan bussen har x antal trafikljus att vänta vid + lägre sth. :idea: :D

När det gäller kommunikaton mella spårtrafik och anslutande bussar så finns det system vid bl a Ropsten som visar om tuben kommit in eller ej. Kallas för kollektivtrafiksignaler. :idea:
För mig är kollektivtrafiksignaler den där rödgulgröna, men med bara vitt ljus i i form av S, - och l. Se §§ 42-44 i Vägmärkesförordningen (1978:1001)

Vill du hellre titta på bilder, finns de här:
10.1
Coppas

Inlägg av Coppas »

Jo, kollektivsignaler är det förvisso inte. Har däremot inte hört någon officiell benämning på dessa alls. Däremot internt att de möjligen ibland kallats (inom busstrafiken) för "tunnelbanesignalen". Finns även sådana signaler vid bussterminalerna i Fruängen samt vid Vällingby (och kanske på ytterligare andra ställen). I Vällingby har jag dock aldrig fått höra att jag ska ge akt på dessa. Däremot ingick det i linjeutbildningen på Söderort vill jag minnas. Sen var det även relativt ofta som Söderortsbussar som utgick från Liljeholmen på kvällens/nattens sista tur fick order via radion att invänta sen T-bana. Beror nog alltså en hel del på aktuella trafikledningar (i detta fall då trafikledningen för Tub 2 samt TX Hornsberg) och samarbete sinsemellan ifall detta ska smidigt. Sen att alla förare inte lyssnar på radion på det viset som man borde (ingen vagn får ju egentligen gå i trafik med trasig radio så man kan ju som förare inte heller egentligen skylla på det alla gånger) är ju kanske ett problem. Själv skulle jag dock tro att övervägande delen av oss som kör även lyssnar då radion är det enda sättet nu för oss att få information om exempelvis omlagda körvägar, andra inställda turer, förfrågningar om gnet osv.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Byggare Bob skrev:
Det kallas väl för SAMTRAFIKSIGNALER... :shock:
Kollektivtrafiksignaler är de du hittar på gatorna (de med S, steck och pil)
OK, tankelapsus. Samtrafiksignaler var namnet, sa Bull :oops:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Byggare Bob skrev:Kontakta SL och be dem att ändra avgångstiden till 01.10 alt 01.15 så skall du se att det borde lösa sig.
Själv har jag fått en linjeomläggning på en hel busslinje själv här där jag bor

ENSAM ÄR STARK!
Det måste väl vara bättre att bussen väntar lagom på t-banan än att den körs senare även när t-banan är i tid ?
Skriv svar