Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur läggs tågvägar på resp. tub i Sthlm, har läst något om att på tub1 läggs de automatiskt beroende på destinationskod på tågen.. men tar den inte hänsyn till tur-nummer oxå för att lägga utfart vid rätt tider från ändstationer osv?
På de andra tub'arna hur är det där? Läggs tågvägar manuellt eller är de bara beroende av turnummer så om TLC ex.vis förkortar en tur att vänta kort om destinationen måste dom då lägga om tågvägar manuellt eller tittar ställverket även här på destinationskoderna?
LarsM skrev:Frågor från en allmänt teknikintresserad resenär
Hur läggs tågvägar på resp. tub i Sthlm, har läst något om att på tub1 läggs de automatiskt beroende på destinationskod på tågen.. men tar den inte hänsyn till tur-nummer oxå för att lägga utfart vid rätt tider från ändstationer osv?
På de andra tub'arna hur är det där? Läggs tågvägar manuellt eller är de bara beroende av turnummer så om TLC ex.vis förkortar en tur att vänta kort om destinationen måste dom då lägga om tågvägar manuellt eller tittar ställverket även här på destinationskoderna?
På tub 2+3 läggs tågvägar av ställverken. Föraren indikerar vid Hornstull T-centralen och Stadshagen. Det finns vändautomatik vid ändstationerna men den lägger bara ut tågen utan hänsyn till avgångstider, turnummerna saknar betydelse. På Tub 1 så styr tågnummersystemet "TNS" växlarna normalt . Vid ändstationer så läggs tågen ut av vändautomatiken men inte efter tidtabell. TNS systemet lägger växlarna efter vad föraren stält in på tumhjulet i förarhytten ex kod 104 ger tågväg från Hässelby till Hagsätra genom ett antal växlar. Även på Tub 1 saknar turnummret betydelse för tågvägar. På ingen av Tub 1,2 eller 3 styr turnummer någon ting ifråga om växelomläggning. om ett tåg på Tub 1 som får ändrad destination så ställer föraren om destinationskoden ex linje 19 som vänder i Högdalen ställer in 114 på tumhjulet.
LarsM skrev:Frågor från en allmänt teknikintresserad resenär
Hur läggs tågvägar på resp. tub i Sthlm, har läst något om att på tub1 läggs de automatiskt beroende på destinationskod på tågen.. men tar den inte hänsyn till tur-nummer oxå för att lägga utfart vid rätt tider från ändstationer osv?
På de andra tub'arna hur är det där? Läggs tågvägar manuellt eller är de bara beroende av turnummer så om TLC ex.vis förkortar en tur att vänta kort om destinationen måste dom då lägga om tågvägar manuellt eller tittar ställverket även här på destinationskoderna?
På tub 2+3 läggs tågvägar av ställverken. Föraren indikerar vid Hornstull T-centralen och Stadshagen. Det finns vändautomatik vid ändstationerna men den lägger bara ut tågen utan hänsyn till avgångstider, turnummerna saknar betydelse. På Tub 1 så styr tågnummersystemet "TNS" växlarna normalt . Vid ändstationer så läggs tågen ut av vändautomatiken men inte efter tidtabell. TNS systemet lägger växlarna efter vad föraren stält in på tumhjulet i förarhytten ex kod 104 ger tågväg från Hässelby till Hagsätra genom ett antal växlar. Även på Tub 1 saknar turnummret betydelse för tågvägar. På ingen av Tub 1,2 eller 3 styr turnummer någon ting ifråga om växelomläggning. om ett tåg på Tub 1 som får ändrad destination så ställer föraren om destinationskoden ex linje 19 som vänder i Högdalen ställer in 114 på tumhjulet.
Ok, tackar för mkt bra info. Så då har man förstått vad boxarna på väggen vid Stadshagen är. Hade ju gissat åt det hållet men ändå. (Antar att det händer att förare har lagt fel väg där...)
Vändautomatiken? så första tåg in får första väg ut? Eller är det beroende av spår osv? Tänker på Kungstädgården t.ex. där man brukar placera Akalla på ena spåret och Hjulsta tågen på andra? Är det förutsättning för att automatiken ska fungera
På tub1 har man märkt att vid vändning om det är två tåg stående så är bara det som har först avgång uppskyltat med riktig avgångdestination, är det skälet för vändautomatiken att fungera där? Nu blev det bara mer frågor ja
LarsM skrev:
Ok, tackar för mkt bra info. Så då har man förstått vad boxarna på väggen vid Stadshagen är. Hade ju gissat åt det hållet men ändå. (Antar att det händer att förare har lagt fel väg där...)
Vändautomatiken? så första tåg in får första väg ut? Eller är det beroende av spår osv? Tänker på Kungstädgården t.ex. där man brukar placera Akalla på ena spåret och Hjulsta tågen på andra? Är det förutsättning för att automatiken ska fungera
På tub1 har man märkt att vid vändning om det är två tåg stående så är bara det som har först avgång uppskyltat med riktig avgångdestination, är det skälet för vändautomatiken att fungera där? Nu blev det bara mer frågor ja
Vändningsautomatiken vid ändstationerna, åtminstone på Tub3 (jag tror det fungerar efter samma principer på Tub2), fungerar så att ett tåg som går in på det spår där man kan få tågväg ut med en gång, utan att vara i vägen för ett inkommande tåg på det andra spåret, får grönt med en gång.
Vad som händer på det andra spåret beror på hur ställverksoperatören (stvo) lägger en viss ställare för den ändstationen. Läggs denna i läge 1 så får varje tåg utfart (grönt i signalen) strax efter ankomsten. Detta används t.ex. vid Hjulsta i rusningen eftersom vändtiden endast är fem minuter och varje tåg ska avgå innan nästa kommer in. Om denna ställare däremot läggs i läge 2 så får ett tåg vänta på grönt om dess utfartstågväg skulle hindra ett tåg från att komma in på det andra spåret. Tåget får inte grönt förrän ett tåg faktiskt kommer in på det andra spåret (och spårledningarna för det inkommande tågets tågväg släpper). Detta läge används då normalt under lågtrafik, samt hela tiden i Kungsträdgården där tågen normalt turas om (utom mycket sent på helgkvällar, då varje linje har halvtimmestrafik och ett inkommande linje 11 ska avgå innan linje 10 kommer in).
Att man lägger tågen på "rätt" spår i Kungsträdgården är ingen förutsättning för att automatiken ska fungera; det går alldeles utmärkt (tyvärr) att göra fel så att tågen hamnar på "fel" spår, och automatiken fungerar på samma sätt i alla fall.
Tackar för ytterliggare bra info. Så tågvändningar mitt på sträckan på tub2 & tub3 kräver alltså alltid manuell hantering av TLC? Även vid vanliga vändningarna vid Liljeholmen på tub2 när tågen ska ut från vändbrygga osv??
LarsM skrev:Tackar för ytterliggare bra info. Så tågvändningar mitt på sträckan på tub2 & tub3 kräver alltså alltid manuell hantering av TLC? Även vid vanliga vändningarna vid Liljeholmen på tub2 när tågen ska ut från vändbrygga osv??
Nu är jag stvo bara på Tub3 och inte ens behörig som förare på Tub2, men på Tub3 kräver vändning mitt på sträckan (exvis. Rinkeby eller Fridhemsplan) handpåläggning från ställverket. Jag antar att detsamma gäller Tub2. Dessutom är det så att stvo lägger samtliga tågvägar i Västra skogen på Tub3, och jag antar att detsamma gäller för Liljeholmen och Östermalmstorg på Tub2 (särskilt med tanke på indikeringen i Hornstull respektive T-Centralen).
LarsM skrev:Tackar för ytterliggare bra info. Så tågvändningar mitt på sträckan på tub2 & tub3 kräver alltså alltid manuell hantering av TLC? Även vid vanliga vändningarna vid Liljeholmen på tub2 när tågen ska ut från vändbrygga osv??
Även en vändning på linjen på Tub 1 via Växlar och signaler som inte har TNS kräver läggning av MMI operatören. MMI operatör är den på
bana 1 som lägger växlar. Skilnaden mellan STVO och MMI operatör är att STVO är förare, medans en MMI operatör är trafkledare, givetvis med förar och STVO kompetens. MMI operatör lägger växlar och leder trafiken, medans STVO endast lägger växlar. Alla ändstationer utom de yttre dvs HÄS,FAS,HAG,SNK. Kräver manuell utläggning. Även linje 12 ut och in i Bromma depån kräver manuell läggning av växlar.
17AGR skrev:Även en vändning på linjen på Tub 1 via Växlar och signaler som inte har TNS kräver läggning av MMI operatören. MMI operatör är den på bana 1 som lägger växlar. Skilnaden mellan STVO och MMI operatör är att STVO är förare, medans en MMI operatör är trafkledare, givetvis med förar och STVO kompetens. MMI operatör lägger växlar och leder trafiken, medans STVO endast lägger växlar. Alla ändstationer utom de yttre dvs HÄS,FAS,HAG,SNK. Kräver manuell utläggning. Även linje 12 ut och in i Bromma depån kräver manuell läggning av växlar.
Får jag gissa att MMI-operatören i mycket god tid blir "förvarnad" om att han/hon behöver lägga tågväg på dessa vändstationer då tutf med tumhjulomkopplaren redan indikerat vilken linje tåget kör på ?
D.v.s. man slipper titta på en bild över hela nätet och följa tåg kors och tvärs och veta att just nu kommer tåget som ska vändas o.s.v....
Ser man någon info om vilket tåg som är vilket på ställverken för tub2 resp tub3, eller är det bara indikeringar att det finns ett tåg eller inte på resp sektion ?
LarsM skrev:Tackar för ytterliggare bra info. Så tågvändningar mitt på sträckan på tub2 & tub3 kräver alltså alltid manuell hantering av TLC? Även vid vanliga vändningarna vid Liljeholmen på tub2 när tågen ska ut från vändbrygga osv??
Även en vändning på linjen på Tub 1 via Växlar och signaler som inte har TNS kräver läggning av MMI operatören. MMI operatör är den på
bana 1 som lägger växlar. Skilnaden mellan STVO och MMI operatör är att STVO är förare, medans en MMI operatör är trafkledare, givetvis med förar och STVO kompetens. MMI operatör lägger växlar och leder trafiken, medans STVO endast lägger växlar. Alla ändstationer utom de yttre dvs HÄS,FAS,HAG,SNK. Kräver manuell utläggning. Även linje 12 ut och in i Bromma depån kräver manuell läggning av växlar.
Tack Anders! Medan jag satt och skrev mitt inlägg igår (ovan) så undrade jag faktiskt hur vändningen i Åkeshov fungerar, nu vet jag att MMI-operatören måste lägga ut linje 17 därifrån manuellt.
17AGR skrev:Även en vändning på linjen på Tub 1 via Växlar och signaler som inte har TNS kräver läggning av MMI operatören. MMI operatör är den på bana 1 som lägger växlar. Skilnaden mellan STVO och MMI operatör är att STVO är förare, medans en MMI operatör är trafkledare, givetvis med förar och STVO kompetens. MMI operatör lägger växlar och leder trafiken, medans STVO endast lägger växlar. Alla ändstationer utom de yttre dvs HÄS,FAS,HAG,SNK. Kräver manuell utläggning. Även linje 12 ut och in i Bromma depån kräver manuell läggning av växlar.
Får jag gissa att MMI-operatören i mycket god tid blir "förvarnad" om att han/hon behöver lägga tågväg på dessa vändstationer då tutf med tumhjulomkopplaren redan indikerat vilken linje tåget kör på ?
D.v.s. man slipper titta på en bild över hela nätet och följa tåg kors och tvärs och veta att just nu kommer tåget som ska vändas o.s.v....
Ser man någon info om vilket tåg som är vilket på ställverken för tub2 resp tub3, eller är det bara indikeringar att det finns ett tåg eller inte på resp sektion ?
Nej, på panelen syns bara att en spårledning är belagd, man ser inte vad det är för tåg som står där. Däremot har vi displayer som skall visa vilket tåg som har vilket turnummer, och som färgar varje tåg efter destination (på Tub3: gult=KTG, blått=AKA, grönt=HJU), men dessa går inte att lita på till 100%. Jag vill dock understryka att dessa displayer inte har någonting att göra med hur vi lägger tågvägar, utan de används bara ibland för att kolla vilken tur som ett visst tåg är.