Den 23. mai 2004 kl. 19:12 norsk tid...

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Nico
Kontakt:

Den 23. mai 2004 kl. 19:12 norsk tid...

Inlägg av Nico »

... stod jeg her!
Bild

edit: home.no.net ser ut til å ha litt problemer med å vise bildet mitt
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nico:
Hvis du trenger hjelp med disse bildene, så kan du jo spørre meg, kan sikkert laste dem opp på mitt web område...

Andreas
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Den 23. mai 2004 kl. 19:12 norsk tid...

Inlägg av Olle »

Nico skrev:... stod jeg her!
Bild

edit: home.no.net ser ut til å ha litt problemer med å vise bildet mitt
Hittade du spår 29? Jag har en bild på mej framför spår 29, men när jag kom hem så kom jag på att det var fel station, jag hade gått till den stora stationen (Union station?) för lokaltågen i två plan. Det är dit den kortaste snutten på NYs tunnelbanenät går.

That´s it.

:oops: lle.
:-)lle
Nico
Kontakt:

Inlägg av Nico »

Olle skrev:Hittade du spår 29? Jag har en bild på mej framför spår 29, men när jag kom hem så kom jag på att det var fel station, jag hade gått till den stora stationen (Union station?) för lokaltågen i två plan. Det är dit den kortaste snutten på NYs tunnelbanenät går.

That´s it.

Eneste bildet jeg kan finne som kan stemme med beskrivelsen din er et bilde fra Grand Central Station, tok et bilde ned mot platform for spor 29-30. Det stod et tog fra Metro-North Railroad i spor 30, kan dette stemme?

Nico

EDIT
Andy: hadde bare litt problemer med at bildet ikke ville vises, mulig det var nedetid på serveren, men takk for tilbudet :)
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nico skrev:EDIT
Andy: hadde bare litt problemer med at bildet ikke ville vises, mulig det var nedetid på serveren, men takk for tilbudet :)
Hehe, sånn kan det være!
Kommer det flere bilder snart?

Andreas
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Olle,

I New York City finns ingen Union station. Däremot Grand Central (Station) Terminal. En fantastisk byggnad, varifrån klassiska tåg som 20th Century Limited avgick. I dag används den endast för förortståg. Fjärrtågen går från Penn Station.
Länk: http://www.nyctourist.com/grandcentral1.htm

Det finns de som leker med tanken att återskapa "gamla" Penn Station som revs på 1960-talet. Nuvarande Penn Station är "resterna" under gatuplanet och det ännu lägre belägna spårområdet.
Länk till nya Penn Station: http://www.rngarchitects.com/penn.html

F ö går New York City's kortaste tunnelbanelinje mellan Grand Central Terminal och Times Square.

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Tack Björn, det var precis det jag menade, men av ålderskäl hittar man inte namnen numera.

Idag gå man väl inte omkring hursomhelst och tar kort inne på dessa stationer.

:-)lle
Nico
Kontakt:

En litt annen form for kollektivtransport

Inlägg av Nico »

Som i Oslo har man også vannbåren kollektivtransport i New York!

Bild
Användarens profilbild
Andy

Re: En litt annen form for kollektivtransport

Inlägg av Andy »

Nico skrev:Som i Oslo har man også vannbåren kollektivtransport i New York!

Bild
Hehe, to-retnings ferje!

Andreas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Till Björn Stråhles inlägg om den kortaste T-banan i New York så kanske jag skall lägga till att den delen är kvarvarande spår av den orginala T-banan som öppnades för trafik år 1904. Den linjen gick mellan W 96th St/Broadway ner till City Hall. Numera är den norra dellen av denna sträckning del av IRT-Seventh Avenue Subway och den nedre delen trafikeras av Lexington Avenue Subway ´(under Park Avenue South).

Seventh Avenue delen byggdes och öppnades för trafik runt 1914 den går under Seventh Ave ner till Greenwich Ave. Söder därom så skar dom en helt ny sträcka genom 'The Village' och under den nya gatan som kallas Seventh Ave. South.

På Manhattans östsida så byggdes en ny T-bana norrut under Lexington Avenue. Den var byggd under NYC's s.k. Dual Contracts och är byggd med den breda T-Bane profilen. (IRT --Lexington och Seventh Ave linjerna) är den smala profilen. Det var först tänkt att linjen under Lexington Avenue skulle fortsatt söderut ända ner till nedre Manhattan och kopplats ihop med de existerande BMT tunnlarna vid Chamber Street. Men, dom ändrade sej när Seventh Ave linjen byggdes och tillförde då delen norr om 42 gatan till IRT och kopplades ihop med den genom en diagonalt anlagd T-bane station under Grand Central Terminals sydöstra hörn så spårlaget passade till den äldre första T-banan.

Det sydgående lokaöspåret på Lexington Ave linjen är kopplat med en växel till 'Grand Central Shuttles' södra östvästliga spår och en växel från detta till mitten spåret. Det nordgående lokalspåret på Seventh Ave linjen är kopplat till det norra östvästliga spåret. Ett av de s.k. expresspåren på 'Grand Central Shuttle' har avlägsnats så plattformar till mittenspåret för plats vid var ände av denna korta linje.

mvh Dennis
Skriv svar