C13 1250?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mats O

C13 1250?

Inlägg av Mats O »

Jag såg på hammarbydepån att C13 1250 stod inne (grön vagn) , vad ska hända med denna? Den hade t.o.m. C20 Klädsel på stolarna och var inte så hemsk som de andra C13 brukar vara. Men några stolar hade sina ryggplättar borta, varför det? Ska den skrotas eller vad kommer hända? Museivagn? :P

Jag kanske har missat någon tråd om detta tidigare men undrar nu eftersom jag inte har sett något sådant....
Fjuntson

Re: C13 1250?

Inlägg av Fjuntson »

Mats O skrev:Jag såg på hammarbydepån att C13 1250 stod inne (grön vagn) , vad ska hända med denna? Den hade t.o.m. C20 Klädsel på stolarna och var inte så hemsk som de andra C13 brukar vara. Men några stolar hade sina ryggplättar borta, varför det? Ska den skrotas eller vad kommer hända? Museivagn? :P

Jag kanske har missat någon tråd om detta tidigare men undrar nu eftersom jag inte har sett något sådant....
Vilket skick är den i?
Användarens profilbild
M224

Re: C13 1250?

Inlägg av M224 »

Mats O skrev:Jag såg på hammarbydepån att C13 1250 stod inne (grön vagn) , vad ska hända med denna? Den hade t.o.m. C20 Klädsel på stolarna och var inte så hemsk som de andra C13 brukar vara. Men några stolar hade sina ryggplättar borta, varför det? Ska den skrotas eller vad kommer hända? Museivagn? :P

Vet inte vad som ska hända med den.

Så vitt jag kan minnas var de flesta C13 vagnar i betydligt bättre skick när dom togs ur trafik än samtliga C14 vagnar som renoveras nu. Enligt min mening så var jobbet som hammarby la ner på renoveringen av C13 den bästa någonsin, samtliga C13 renoverades invändigt. Många fick C20 klädsel, men enligt mig så var ingen "hemsk" inte om man jämför med de Cx vagnar som rullar idag...
Ragnar T

C13 nr 1250

Inlägg av Ragnar T »

Dragvagn för snöblåsare. Höstöversyn så att vagnen + ytterligare 7 st C13 skall vara körklara, när snöstormarna kommer. Besättningarna på snöblåsartågen värmer stelfrusna fingrar med sina heta kaffemuggar!

/Rugguge R:et
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Har man strippat vagnen på hyttvärmare också?? Börjar låta som trafiken i nåt fattigt östland...

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Ragnar T

Det var bättre förr!

Inlägg av Ragnar T »

Har "stockholm79" inte hört talas om att det var bättre förr? Det är ju så många som brukar hänvisa till det!

Bäst var det nog innan man fick väderskydd på de första el-spårvagnarna! Då tinade föraren upp skägget vid ändhållplatserna med en liten rackabajsare för att kunna stå pall för körningen åt andra hållet. Då räckte det inte ens med en varm kaffemugg i handen.

Jag har också sett en bild på en påpälsad stackare, som manövrerar en snöborste, eller var det kanske en plog eller slunga, på en snöröjningsvagn i Stockholm ståendes ute i snöstormen på det främre lastplanet. Inget för dagens TV-försoffade veklingar inte!

Nä, C13 får behålla den hyttvärme, som den har. Jag tror dock att besättningen på blåsartåget ändå gärna har med sig termoskaffe!

/Ruggige R
Förr Ung Och Vacker, numera bara Och.
Däremot Emeritus till skillnad från förr!
Joakim C.

Inlägg av Joakim C. »

Även om värmefläkte i hytterna på C12-C15 faktiskt fungerar riktigt bra, så kan det ändå bli rejält kallt och dragigt. Största boven är väl dörren i frontgaveln -är dörrlisterna trasiga eller sitter fel, så sitter man som förare i ett konstant kalldrag från midjan och neråt. Dessutom är det inte roligt när det regnar in på benen...

Själva snöblåsan har litet sämre värme, även om det sitter ett värmeelement vid operatörsplatsen. Problemet är att blåsorna är rätt så otäta, och man kör ju i praktiken i konstant yrsnö och storm när blåsan är igång, så det kan snöa in en hel del i den. Dubbla långkalsonger och polotröja är inte alls någon dum ide!

Krisar det sig riktigt ordentligt får väl tågpersonalen turas om att komma in i blåsan och krama grenröret på dieselmotorn som river blåsfläkten... Man kanske skall pröva på att ta med varmkorv och pinnbröd och grilla på grenröret nu i vinter?

/Joakim C.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Snöblåsaren har läget, förjävligt varmt i hytten eller svinkallt.
Men så har man medium läget, det är när man kan öppna ena hyttdörren, men då gäller det att tänka efter hur man sitter och vilket håll den "blåser", annars är det inte kul.
Tänker du på turbo aggregatet inne i maskinrummet.
Den ska vara röd, då är den fin.
Men vilka "lik" dom är snöblåsarna egentligen.
Men hade man en bra "bas", samt förarkollega, då kunde man ha mycket skoj när man var ute med den.
Micke
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Joakim C. skrev:Även om värmefläkte i hytterna på C12-C15 faktiskt fungerar riktigt bra, så kan det ändå bli rejält kallt och dragigt. Största boven är väl dörren i frontgaveln -är dörrlisterna trasiga eller sitter fel, så sitter man som förare i ett konstant kalldrag från midjan och neråt. Dessutom är det inte roligt när det regnar in på benen...

Själva snöblåsan har litet sämre värme, även om det sitter ett värmeelement vid operatörsplatsen. Problemet är att blåsorna är rätt så otäta, och man kör ju i praktiken i konstant yrsnö och storm när blåsan är igång, så det kan snöa in en hel del i den. Dubbla långkalsonger och polotröja är inte alls någon dum ide!

Krisar det sig riktigt ordentligt får väl tågpersonalen turas om att komma in i blåsan och krama grenröret på dieselmotorn som river blåsfläkten... Man kanske skall pröva på att ta med varmkorv och pinnbröd och grilla på grenröret nu i vinter?

/Joakim C.
Ja Joakim jag håller med att snöblåskörning är inget för förare som tror att vinterkörning på tunnelbanan är att dra på värmen lite mera i hytten, så att man kan köra vidare i skjortärmarna ombord på C20. Ordentlig klädsel rekomenderas, som läderstövlar handskar mm. Termos med varm dryck är bra att ha. Tålamod och ett visst översende för allt som kan hända är nog inte så dumt att ha med.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

17AGR skrev:Ja Joakim jag håller med att snöblåskörning är inget för förare som tror att vinterkörning på tunnelbanan är att dra på värmen lite mera i hytten, så att man kan köra vidare i skjortärmarna ombord på C20. Ordentlig klädsel rekomenderas, som läderstövlar handskar mm. Termos med varm dryck är bra att ha. Tålamod och ett visst översende för allt som kan hända är nog inte så dumt att ha med.
Man undrar ju varför det ska vara något större problem att ha vettig dragisolering och rejäl värme ?

Hur mycket effekt drar ett helt vanligt tåg vid fullgas egentligen ? Det borde gå att ha en hyttvärme på flertalet kilowatt innan strömskenan överlastas i varje fall.

Snålhet från arbetsgivaren och ett fack som likt alla andra fack hellre glassar med statistik över löneutveckling än bråkar om "småsaker" i arbetsmijön, saker som kostar mindre än det smakar att åtgärda. Eller ?
Skriv svar