RB-mötet i tisdags
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
RB-mötet i tisdags
Tycker det blev väldigt tyst om detta möte här på Forum. Hur många av er var där? Och ad tyckte ni om Henriks förslag, kontra de drömmar som tidvis ventileras här?
Det var alltså undertecknad som hade det lilla anförandet om skilnaden i bebyggelsestrukturen mellan NO och SV i Storstockholm.
Det var alltså undertecknad som hade det lilla anförandet om skilnaden i bebyggelsestrukturen mellan NO och SV i Storstockholm.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Mötets huvudperson var alltså järnvägskonsulten Henrik Block, som har en gedigen erfarenhet från SJ av bl a planeringen av fyrspåren mellan Älvsjö - Flemingsberg och Tomteboda - Ulriksdal. Dessutom har han ett förflutet inom Roslagsbanan på 1970-talet.
Hans poäng var i a f att Arningependeln är ett onödigt dyrt projekt; det går att rusta upp dagens bana, med bibehållen spårvidd
, till en dubbelspårig bana med sth 140, förutsatt att vissa uträtningar görs. Ett annat moment i hans förslag var att banan ska förlängas i tunnel de tre kilometrarna mellan Albano och Centralen. Dessutom innehöll förslaget:
- 240-meterståg
- förhöjda plattformar för insteg i plan
- Österskärsbanan via Arninge
- bortbyggnad av plankorsningar
- mer regelbunden turtäthet, vilket möjliggörs av dubbelspår mellan Roslags Näsby och Vallentuna samt mellan Galoppfältet och Åkersberga.
Om tunneln byggs och kapaciteten ökas genom fler dubbelspår och längre tåg, så kom han fram till att dagens kapacitet, på 7000 platser i maxtimmen, kan ökas till 18 000, medan restiden kan kortas med 1-10 minuter räknat till den södra ändpunkten, vilken idag är Östra station medan den i hans vision är Centralen. Om man räknar med att T-baneresan inklusive byten tar en kvart, så sparar man alltså mer än 20 minuter per resa. Dessutom avlastas T-röd mellan TCE och ÖMT.
Han, liksom bl a Björn Sylvén, betonade vikten av att Arningependeln inte får lägga en död hand över RB, såsom t-banan till Täby gjorde på 70- och 80-talen.
Thomas Ahlberg från SL Strategisk planering beklagade den långsamma förnyelsetakten i dagsläget, och förklarade den med kortsiktigt tänkande från de som håller i pengarna, ekonomiavdelningarna på SL och landstinget. Närmast är i a f ett dubbelspår mellan Galoppfältet och Viggbyholm på gång, i samband med att en planskildhet byggs vid korsningen med Bergtorpsvägen.
Detta var ett axplock av vad som diskuterades.
Hans poäng var i a f att Arningependeln är ett onödigt dyrt projekt; det går att rusta upp dagens bana, med bibehållen spårvidd

- 240-meterståg
- förhöjda plattformar för insteg i plan
- Österskärsbanan via Arninge
- bortbyggnad av plankorsningar
- mer regelbunden turtäthet, vilket möjliggörs av dubbelspår mellan Roslags Näsby och Vallentuna samt mellan Galoppfältet och Åkersberga.
Om tunneln byggs och kapaciteten ökas genom fler dubbelspår och längre tåg, så kom han fram till att dagens kapacitet, på 7000 platser i maxtimmen, kan ökas till 18 000, medan restiden kan kortas med 1-10 minuter räknat till den södra ändpunkten, vilken idag är Östra station medan den i hans vision är Centralen. Om man räknar med att T-baneresan inklusive byten tar en kvart, så sparar man alltså mer än 20 minuter per resa. Dessutom avlastas T-röd mellan TCE och ÖMT.
Han, liksom bl a Björn Sylvén, betonade vikten av att Arningependeln inte får lägga en död hand över RB, såsom t-banan till Täby gjorde på 70- och 80-talen.
Thomas Ahlberg från SL Strategisk planering beklagade den långsamma förnyelsetakten i dagsläget, och förklarade den med kortsiktigt tänkande från de som håller i pengarna, ekonomiavdelningarna på SL och landstinget. Närmast är i a f ett dubbelspår mellan Galoppfältet och Viggbyholm på gång, i samband med att en planskildhet byggs vid korsningen med Bergtorpsvägen.
Detta var ett axplock av vad som diskuterades.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Tack. Henrik var alltså han som stod bakom rapporten.
Men risken är nog stor. Och vad man nu får höra vad gäller stads- och SL-budgetar så känns ju Arningependeln smått avlägsen.Ulrik Berggren skrev:Han, liksom bl a Björn Sylvén, betonade vikten av att Arningependeln inte får lägga en död hand över RB, såsom t-banan till Täby gjorde på 70- och 80-talen.
Nja, men den förra tunnelmynningen blev ju så populär att man valde att uppmärksamma den genom att bevara hela byggarbetsplatsen runt omkring också. Rent juridiskt så var det väl inte något avgastorn, som vissa väljer att kalla ventilationsanläggningarna för, man hänvisade till utan att tunneln på något annat ställe, i närheten av Sveaplan tror jag, var för grund och att något träd eller likanande kunde skadas under byggskedet. Man ville väl som sagt hellre bevara den flera tusen kvadratmeter stora byggarbetsplatsen vid Albano till eftervärlden än att ha en på några tiotal kvadratmeter där tillfälligt.kildor skrev:Tunnelmynningarna brukar inte vara något problem, men däremot avgastornen....GN skrev:Att anlägga tunnelmynningar i närheten av Albano brukar bli populärt har jag hört....
vänligen
/GN
Kunde tyvärr inte komma. Tack för sammanfattningen.


Arningependeln är ett jättebilligt projekt. Man får broar och tunnlar för spottstyvrar. Man undrar hur de har räknatUlrik Berggren skrev:Hans poäng var i a f att Arningependeln är ett onödigt dyrt projekt;
Är det bara 3 kilometer? Bygg!Ett annat moment i hans förslag var att banan ska förlängas i tunnel de tre kilometrarna mellan Albano och Centralen.

Oj,oj. Är nog inte realistiskt med tanke på alla dagens böjda plattformar. Hur många går att räta ut och förlänga? Eller var tanken att man bara skulle stanna dessa tåg vid stora stationer? 240-meterståg får väl inte plats i Åkersberga.240-meterståg
Ja, dagens tåg ser dessutom ut att vara förberedda för det.förhöjda plattformar för insteg i plan
Hoppas att det händer något här snart. Täby har ju utbyggnadsplaner i Arninge och om man bygger ut området innan man drar in järnväg (RB eller pendel) så kan man förbygga sig och stänga ute järnvägen. Omdragningen skulle f.ö. varit gjord redan.- Österskärsbanan via Arninge
Nödvändigt - förutom ordentlig upprustning - för farthöjning.- bortbyggnad av plankorsningar
Skall enligt planerna ske 2007 eller 2009. Är väl biltrafikanterna som trycker på, de vill slippa vänta, så då händer det saker. Dubbelspåret är bara en marginaleffekt av planskildheten. Men med den normala kortsiktiga snikenheten spar man väl in på dubbelspåret.Närmast är i a f ett dubbelspår mellan Galoppfältet och Viggbyholm på gång, i samband med att en planskildhet byggs vid korsningen med Bergtorpsvägen.
Tack. Låter mycket som HBs egna förslag i hans rapport om RB.Detta var ett axplock av vad som diskuterades.

Ja, men du glömmer väl inte att nationalstadsparken i form av parkeringsplatsen utanför Wennergren-Center har något som Albano inte har: sällsynta gråhåriga skalbaggar, eller vad det nu var. Men hur är det nu, är det inte beslutat om en alternativ dragning (med tunneln ett par meter längre norrut), eller har den fastnat någonstans mellan miljödomstolen och regeringsrätten?GN skrev:Nja, men den förra tunnelmynningen blev ju så populär att man valde att uppmärksamma den genom att bevara hela byggarbetsplatsen runt omkring också. Rent juridiskt så var det väl inte något avgastorn, som vissa väljer att kalla ventilationsanläggningarna för, man hänvisade till utan att tunneln på något annat ställe, i närheten av Sveaplan tror jag, var för grund och att något träd eller likanande kunde skadas under byggskedet. Man ville väl som sagt hellre bevara den flera tusen kvadratmeter stora byggarbetsplatsen vid Albano till eftervärlden än att ha en på några tiotal kvadratmeter där tillfälligt.
Nej den har nog inte fastnat utan den har klarat alla prövningar hittills. Däremot så lär man knappast missa någon instans som går att överklaga till, så processen tar lite tid. Tror den befinner sig ungefär på den nivå du anger.kildor skrev: Ja, men du glömmer väl inte att nationalstadsparken i form av parkeringsplatsen utanför Wennergren-Center har något som Albano inte har: sällsynta gråhåriga skalbaggar, eller vad det nu var. Men hur är det nu, är det inte beslutat om en alternativ dragning (med tunneln ett par meter längre norrut), eller har den fastnat någonstans mellan miljödomstolen och regeringsrätten?
vänligen
/GN
Har för mig att det var tänkt med station under jord i Arninge. Kan det stämma?Chrille B skrev:Hoppas att det händer något här snart. Täby har ju utbyggnadsplaner i Arninge och om man bygger ut området innan man drar in järnväg (RB eller pendel) så kan man förbygga sig och stänga ute järnvägen. Omdragningen skulle f.ö. varit gjord redan.- Österskärsbanan via Arninge
Och apropå Arningependelns alla tunnlar; Har ingen diskuterat möjligheten att dra pendeltåget längs Roslagsbanans banvall? Antingen från Mörby med tunnel från Solna, eller redan från Östra station med tunnel från Centralen? Ja, det blir ju samma sak som att spika ut alltihop då förstås... Eller vågar man tro att det blir både Pendeltåg och Roslagsbana?

Mja. Man har väl inte fastnat för något alternativ än. Det finns både underjordiskt,yt och överjordiskt (på bro) alternativ.kildor skrev:Har för mig att det var tänkt med station under jord i Arninge. Kan det stämma?
Just det. Men jag tror att hela idén med att bygga i tunnlar är att slippa bygga på ytan där det inte finns någon plats kvar. Man slipper också bråk om nationalstadsparker och bullerplank.kildor skrev:Och apropå Arningependelns alla tunnlar; Har ingen diskuterat möjligheten att dra pendeltåget längs Roslagsbanans banvall? Antingen från Mörby med tunnel från Solna, eller redan från Östra station med tunnel från Centralen? Ja, det blir ju samma sak som att spika ut alltihop då förstås...
De flesta alternativen på Arninge-pendel innehåller Roslagsbanan kvar i någon form. Nordost växer ju så det är inte så ologiskt. Efter "succén" med tvärbanan så vill man i ett alternativ till exempel göra om Roslagsbanan till "Snabbspårväg". Ett alternativ som ser ut att både bli långsammare och ha betydligt sämre kapacitet än dagens Roslagsbana. Dessutom kommer pendeln bara att betjäna de centrala delarna av Täby (+Arninge). Så RB skulle bli något slags matartåg. Fast jag tror att dagens RB är snabbare än en eventuell framtida pendel.kildor skrev:Eller vågar man tro att det blir både Pendeltåg och Roslagsbana?
Fast nu glider vi iväg ifrån RB. "vikten av att Arningependeln inte får lägga en död hand över RB".
Snabbare tror jag inte. Man beräknar restiden Arninge-Centralen till 20 minuter med pendeln. RB på sträckan Hägernäs-Östra är 18 minuter (med snabbtåg).Chrille B skrev:Fast jag tror att dagens RB är snabbare än en eventuell framtida pendel.
Sant. Och en fundering jag fick nu är om finansieringsmöjligheterna gör det svårare med en rejäl upprustning av RB jämfört med en nyinvestering i pendeltågsbanan. Misstänker att det är lättare att få statsbidrag till nyinvesteringar än upprustning och underhåll.Chrille B skrev:Fast nu glider vi iväg ifrån RB. "vikten av att Arningependeln inte får lägga en död hand över RB".
Östra station får väl bli vagnparkering eller ändstation för t.ex. Näsbypark-tågen, vilket kanske är bra om turtätheten gör att det blir lite för trångt med antal vändningar på en liten underjordisk station vid Odenplan/Centralen. Eller så skrotar man stationen och bygger bostäder på spårområdet.Anonymous skrev:så om man drar RB i en tunnel till centralen från albano... då blir östrastation en överflödig ''blindtarm'' och vad hände med kårsta-rimbo förlängningen'?
Rimboförlängningen tycker iaf jag inte kan bli aktuell förrän man
1. byggt central anslutning (Odenplan/Centralen)
2. byggt dubbelspår till Åkersberga/Vallentuna
3. uppgraderat banan och vagnpark till sth 120
Enkelt. Ett pendeltåg är visserligen snabbare rent fysiskt, men...kildor skrev:Snabbare tror jag inte. Man beräknar restiden Arninge-Centralen till 20 minuter med pendeln. RB på sträckan Hägernäs-Östra är 18 minuter (med snabbtåg).Chrille B skrev:Fast jag tror att dagens RB är snabbare än en eventuell framtida pendel.
RB har idag 4 ythållplatser runt Täby centrum. Pendeln kommer att få en eller två (Centrum och Roslags Näsby) troligen i tunnel. Tillkommer på pendeln längre promenad till stationen, längre promenad ner i tunneln, eventuellt ett byte i Solna, långa promenaden från centralen till T-centralen för de som skall till tunnelbanan, dra ifrån promenaden från Östra till tunnelbanan och tunnelbanan till T-centralen. Beror lite på vart man skall, men på det hela taget tror jag faktiskt att det blir längre dörr-dörr för de flesta utom de som skall vidare med pendeltåg. Förutom det är störningsfrekvensen högre på pendeltågen. (Fast när det är störning på Roslagsbanan är det för ofta stopp överallt.)
Dessutom har ett ytgående tåg synlighet/hörbarhet som fördel om inte skyltningen i tunneltåget är god. Folk som hör/ser tåget komma kan öka takten och hinna med (eller inse att man inte hinner med) eller ta det lungt för att man inte ser/hör tåget. Fungerar inte lika bra om man skall ner i en tunnel. Typiskt en sak som blev bättre i tunnelbanan när man skaffade skyltning i biljetthallarna också.
Stämmer antagligen ganska bra, politiker är ju gladare i att bygga nytt än att se till att det gamla fungerar bra. Hellre "briljanta nytänkare" än "effektiva administratörer".kildor skrev:Sant. Och en fundering jag fick nu är om finansieringsmöjligheterna gör det svårare med en rejäl upprustning av RB jämfört med en nyinvestering i pendeltågsbanan. Misstänker att det är lättare att få statsbidrag till nyinvesteringar än upprustning och underhåll.Chrille B skrev:Fast nu glider vi iväg ifrån RB. "vikten av att Arningependeln inte får lägga en död hand över RB".
Precis. Man kommer ju fortfarande att behöva uppställningsplatser (finns på Östra), vagnhallar för underhåll (finns på Östra), personalutrymmen (finns på Östra). Vore kapitalförstöring att riva hela klabbet och bygga nytt och marken vid centralen lär vara dyrare. Man kan ha kvar Östra och göra personalbyten där. Förare A kommer in med tåget norrifrån, förare B sätter sig på plats i norra änden och kan förbereda sig på väg mot centralen och väl där kan man avgå så snart passagerarna gått av och på. Förare A går av sitt pass tillbaka på Östra (eller Centralen). Konduktörerna gör på liknande sätt. Sedan kommer man väl ändå behöva minst 4 spår vid centralen. Usch, nu dagdrömmer jag igen.kildor skrev:Östra station får väl bli vagnparkering eller ändstation för t.ex. Näsbypark-tågen, vilket kanske är bra om turtätheten gör att det blir lite för trångt med antal vändningar på en liten underjordisk station vid Odenplan/Centralen.Anonymous skrev:så om man drar RB i en tunnel till centralen från albano... då blir östrastation en överflödig ''blindtarm'' och vad hände med kårsta-rimbo förlängningen'?
För övrigt har jag kollat kartan och det är faktiskt knappt 3 km till centralen inklusive en mjuk båge nära Stureplan. Så börja gräva nu! Fast det blir inte billigt med 2-3 nya stationer (underjord Östra och Centralen + ev. Engelbrektsplan). När man byggde tunnelbanan i Stockholm hade man kraftiga statssubventioner och det är väl det som skall till för att det skall hända något.
Kårsta-Rimbo är egentligen en sak man skulle kunna börja med i morgon (skicka ut lantmätare mm). Vet inte varför det har gått i sådan långbänk. Får skylla på landstingets allmänna ekonomiska läge och snålhet.
Senast redigerad av Chrille B den torsdag 23 september 2004 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
I en helt annan tråd, om väldigt hypotetiska tunnelbaneombyggnader, så kom jag med ett förslag. Länk:Anonymous skrev:så om man drar RB i en tunnel till centralen från albano... då blir östrastation en överflödig ''blindtarm''
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5831
Roslagsbanedelen i förslaget utgår från att man gräver tunneln från sthlm östra till kungsträdgården, använder tunnlarna mellan kungsträdgården och t-centralen men ansluter dem till nya plattformar med roslagsbanestandard.
(I förslaget som är en vidarespinning på ett annat hypotetiskt t-bane-förslag så ingår diverse ombyggnader som gör att det inte blir direkt nödvändigt med t-bana vidare från kungsträdgården österut på överskådlig tid framöver).
Om man så vill så kan man bygga tre/fyrskenspår i den tunneln om man absolut vill ha tunnelbana ända till kungsträdgården iaf för att täcka upp eventuell turtäthetsminskning. Jag tycker det i så fall verkar bättre att ha ett roslagståg pendla mellan centralen och kungsträdgården än 3/4-skenlösning.
Kommentarer: Resenärer till eller kring Solna stn, Odenplan, Centralen och södra station kommer garanterat tjäna tid med pendeltåg, ett byte blir ju eliminerat. Ytalternativet innebär ytstation för Roslags-Näsby och Täby C. Resenärer med annan tunnelbana är t-röd sparar också tid p.g.a. ett byte mindre. Detta jämfört med dagens RB som du skrev. Men om RB får en central anslutning blir ju situationen annorlunda.Chrille B skrev:Enkelt. Ett pendeltåg är visserligen snabbare rent fysiskt, men...
RB har idag 4 ythållplatser runt Täby centrum. Pendeln kommer att få en eller två (Centrum och Roslags Näsby) troligen i tunnel. Tillkommer på pendeln längre promenad till stationen, längre promenad ner i tunneln, eventuellt ett byte i Solna, långa promenaden från centralen till T-centralen för de som skall till tunnelbanan, dra ifrån promenaden från Östra till tunnelbanan och tunnelbanan till T-centralen. Beror lite på vart man skall, men på det hela taget tror jag faktiskt att det blir längre dörr-dörr för de flesta utom de som skall vidare med pendeltåg. Förutom det är störningsfrekvensen högre på pendeltågen. (Fast när det är störning på Roslagsbanan är det för ofta stopp överallt.)
Dessutom har ett ytgående tåg synlighet/hörbarhet som fördel om inte skyltningen i tunneltåget är god. Folk som hör/ser tåget komma kan öka takten och hinna med (eller inse att man inte hinner med) eller ta det lungt för att man inte ser/hör tåget. Fungerar inte lika bra om man skall ner i en tunnel. Typiskt en sak som blev bättre i tunnelbanan när man skaffade skyltning i biljetthallarna också.
Ulrik Berggren skrev: - Österskärsbanan via Arninge
Och ett inlägg från en äldre tråd:Ulrik Berggren skrev:Närmast är i a f ett dubbelspår mellan Galoppfältet och Viggbyholm på gång, i samband med att en planskildhet byggs vid korsningen med Bergtorpsvägen.
Dubbelspåret till Viggbyholm borde väl innebära att man ändrat sig vad gäller sträckningen till Arninge. Eller har man helt givit upp tankarna på att RB ska gå via Arninge nu när man tänker sig möjligheten med Arningependeln?Ulrik Berggren skrev:Jag har nämligen snappat upp att man på SLs strategiska planavdelning har uppdragit åt vågra Sweco-konsulter att utreda hur en framtida omläggning av Roslagsbanans Österskärsgren, för att den bland annat ska kunna passera om Arninge, kan tänkas kunna gestaltas. I en skiss som jag såg som hastigast (och som möjligen kan vara tagen ur RUFS) går banan från Galoppfältet en genare väg längs E18 för att sedan vika av åt nordväst strax efter Rönningesjön. Sträckningen genom bebyggelsen är väl tänkt att utredas mer, liksom spårvidden. Vad jag förstått har man tänkt sig att bygga dubbelt 0,891m-spår (vilket alltså skall fortsätta i detta skick ända till Åkersberga), men att man ska förbereda för utspikning. Från Mörby är det tänkt att banan ska fortsätta till Solna station.
Nu är ju inte sträckan Galoppfältet-Viggbyholm särskilt lång så det kanske inte spelar så stor roll, men det känns lite onödigt att lägga dubbelspår där om man senare vill lägga om banan via E18...