Tenstabussar dras in efter skadegörelse

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Tenstabussar dras in efter skadegörelse

Inlägg av Mattias Henriksson »

Busstrafiken på fyra linjer genom Tensta väster om Stockholm har dragits in tills vidare sedan ytterligare en buss utsatts för skadegörelse sent på fredagskvällen.
DN – Tenstabussar dras in efter skadegörelse
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Re: Tenstabussar dras in efter skadegörelse

Inlägg av mjtag »

Mattias Henriksson skrev:Busstrafiken på fyra linjer genom Tensta väster om Stockholm har dragits in tills vidare sedan ytterligare en buss utsatts för skadegörelse sent på fredagskvällen.
DN – Tenstabussar dras in efter skadegörelse
Detta är felaktigt. Trafiken har inte dragits in utan bara fått ändrad färdväg. Bussarna går via Spånga kyrka tills vidare.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Bert

Inlägg av Bert »

Vaddå felaktigt?!!?
Om trafiken lagts om till en annan färdväg så kan man väl säga att den dragits in på den sträcka som inte trafikerats. Att påstå att det är felaktigt tycker jag är felaktigt.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Bert skrev:Vaddå felaktigt?!!?
Om trafiken lagts om till en annan färdväg så kan man väl säga att den dragits in på den sträcka som inte trafikerats. Att påstå att det är felaktigt tycker jag är felaktigt.
I och för sig har du rätt i det du säger men jag anser att när man lägger om en busslinje på detta sätt tycker jag inte att trafiken dragits in utan bara fått ändrad färdväg. Trafiken har visserligen dragits in på nämnda hållplatser men jag tycker ändå inte att formuleringen stämmer till 100%.
Bert

Inlägg av Bert »

OK Det kan väl vara rätt/fel beroende på hur man ser det. Större delenav linjen går ju som vanligt, så den är ju inte indragen. Men de drabbade hållplaserna är ju indragna.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Bert skrev:OK Det kan väl vara rätt/fel beroende på hur man ser det. Större delenav linjen går ju som vanligt, så den är ju inte indragen. Men de drabbade hållplaserna är ju indragna.
Jag skulle ha skrivit det där om hållplatserna igår men jag glömde det. Enligt SLs Trafikinfo så har linjerna fått omlagd körväg och att trafiken på nämnda hållplatser är indragna. Den formuleringen tycker jag är bättre än båda dom tidningsartiklar jag sett.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Tyvärr inte första gången det händer. För ett par veckor sedan gjordes ju samma ändring under 2 nätter på raken. Detta efter att bussar hade blivit beskjutna med någon form av projektilvapen (troligen luftvapen) vid Tensta centrum. Sen är det ju ungefär bara ett halvår sedan vi hade olika inskränkningar genom Husby beroende på liknande orsaker. På bägge platserna så var det väl främst bussar på linje 514 som drabbades och skulle jag gissa så tror jag att den linjen är troligast att hamna på absolut bottenplats om Råstaförarna skulle rösta fram en favoritlista på de olika linjerna. För min del så tycker jag i alla fall att den kan vara lite tungjobbad ibland, men föredrar den framför t ex 503 och 504. :?

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Appropå diskussionen om bussarna är indragna eller inte så gör TT ett inlägg i den debatten, läs mer på GP:s hemsida:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=181300

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Busstrafiken genom Tensta går nu, enligt uppgift, som den ska igen. Då är det bara att hoppas på att den får fortsätta göra det.
Konstantin G.

Vad gjorde man i St Petersburg

Inlägg av Konstantin G. »

I en förort, Krasnoje selo, är det också ofta vandalisering, rån och misshandel. En gång lyckades bussbolaget och polisen ta reda på namnuppgifter till medlemmar i gänget som hade misshandlat och rånat en chaufför. Därefter dök deras namn, adresser och foton upp på tidtabellerna på hållplatserna. Tidtabellerna blev onyttiga eftersom busstrafiken blev indragen. Efter någon vecka ringde något till bussbolaget och visade en film hur lokalbefolkningen "pratade" med gänget. Då blev busstrafik återställd.

Hur kan man stoppa vandalisering i Sverige? Jag vet inte. Det är dumt att vänta på hjälp från polisen. Det enda jag kan tipsa är att skjuta sådana ungdomar ihjäl. De är ju bara belastning för samhället. Om några hundra skitungar i landet blir ihjälskjutna, blev kanske andra lite klokare och tappar sin lust att göra illa mot andra människor.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jag blir mörkrädd varje gång jag läser Konstantins inlägg som på något vis gör en jämförelse mot hur saker och ting fungerar i Ryssland.

I Sverige är vi kanske något för "Daddiga" vad det gäller juvenila delinkventer, men att gå så långt att man börjar fundera på att begå mord eller rent av börja diskutera dödsstraff för att komma runt det här är en ickefråga.

De ungdomar som begår sådana här brott gör det oftast för att få uppmärksamhet, det är oftast ett rop på hjälp.

Bunta ihop och slå ihjäl är alltså fel taktik, härska och söndra är betydligt bättre.

Man bör flytta dessa barn till ett samhälle där de får en sund tillvaro med uppmärksamhet, beröm för det de är bra på, tydliga gränser m.m. Detta bör ske i en trakt de inte är hemma i - exempelvis i norrlands inland.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Marcus A

Re: Vad gjorde man i St Petersburg

Inlägg av Marcus A »

Konstantin G. skrev:I en förort, Krasnoje selo, är det också ofta vandalisering, rån och misshandel. En gång lyckades bussbolaget och polisen ta reda på namnuppgifter till medlemmar i gänget som hade misshandlat och rånat en chaufför. Därefter dök deras namn, adresser och foton upp på tidtabellerna på hållplatserna. Tidtabellerna blev onyttiga eftersom busstrafiken blev indragen. Efter någon vecka ringde något till bussbolaget och visade en film hur lokalbefolkningen "pratade" med gänget. Då blev busstrafik återställd.

Hur kan man stoppa vandalisering i Sverige? Jag vet inte. Det är dumt att vänta på hjälp från polisen. Det enda jag kan tipsa är att skjuta sådana ungdomar ihjäl. De är ju bara belastning för samhället. Om några hundra skitungar i landet blir ihjälskjutna, blev kanske andra lite klokare och tappar sin lust att göra illa mot andra människor.

Jag tror att en mer pedagogisk variant vore fängelse med straffarbete.
Lämpligen straffarbete i form av att rengöra från k-----r tills inte ett spår syns samt reparerande av saboterade fordon.
Zill

Inlägg av Zill »

[Publicerad 27 september 2004 19:50]

SL ställer in efter attack mot bussar
Sedan ytterligare en buss i Tensta utsatts för stenkastning har SL och Connex gemensamt beslutat att ställa in all busstrafik genom Tensta under kvällstid, från cirka 19.00.
jocke b

Inlägg av jocke b »

I söndags fick en buss i uppsala backspegeln sönder kastad av sten eller liknande. polis kalades till platsen men kunde inte gripa några misstänkta.
den utsatta bussen vad en buss på linje 7 i gottsunda centrum i södra uppsala.
Konstantin G.

jocke b skrev: polis kalades till platsen men kunde inte gripa några misstänkta.
Varför kalla polis på plats? Det är ju klart att ungdomarna inte står och väntar på polis.
jocke b

Inlägg av jocke b »

fråga mig inte,
jag lyssnade på radion, både buss och polis på samma :)
Konstantin G.

En lite olämplig fråga

Finns det skinnskallar i Sverige?
Användarens profilbild
kildor

Re: En lite olämplig fråga

Inlägg av kildor »

Konstantin G. skrev:Finns det skinnskallar i Sverige?
Vad är en skinnskalle? Om du menar en intolerant bråkmakare utan hår så är svaret tyvärr ja.
Konstantin G.

kildor skrev: Vad är en skinnskalle? Om du menar en intolerant bråkmakare utan hår så är svaret tyvärr ja.
Ja, just dem menar jag. Ibland kan de vara nyttiga.
Konstantin G.

kildor skrev:
Konstantin G. skrev:
kildor skrev: Vad är en skinnskalle? Om du menar en intolerant bråkmakare utan hår så är svaret tyvärr ja.
Ja, just dem menar jag. Ibland kan de vara nyttiga.
??? Förklara!
Om polisen inte kan stoppa skadegörelse och andra brott, vad kan man göra? Skinskallar skulle kunna hitta och bestraffa dem som kastar sten på bussar.

Jag har en svensk arbetskamrat. Han flyttade nyss från Stockholms län till Jämtland. Bl a har han bott i Tensta. Efter hans berättelser tänker jag att man måste lägga ned all busstraffik där. Och ännu bättre att bygga ett staket runt Tensta och inte släppa ungdomarna därifrån.
Låst