M
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nu är det ju en semantisk fråga utan principiellt värde men visst är det väl låg plattform som är 35 cm rök, mellanhög 58 cm och hög 73 cm samt att den extrahöga som endast X3 använder är ytterligare någon decimeter högre?Ragnar T skrev: Och så litet om plattformshöjder:
* X60 är byggd för plant insteg från s k mellanhög plattform, som nominellt ligger på höjden 730 mm över r.ö.k. Denna plattformshöjd gäller i hela pendeltågsnätet i Storstockholmsområdet.
* Om X40 angör mellanhög plattform, vilket man normalt inte skall behöva göra, så måste passagerarna ta ett steg ned i tåget resp upp ur tåget. Nivåskillnaden blir vad jag vet ca 15 cm.
* Mellanhög plattform är mycket vanlig ute i Europa och Alstom ser en möjlighet att låta X60 bli en produkt i sitt sortiment för många fler kunder än SL.
Vem ska betela renoveringen av lokstallet? Nu droppar det i princip vatten genom taket. Jag är också långt ifrån säker att vändskivan samt spåren i stallet klarar 25 m (en halv x1). Att dela en x1 i kortkopplet innebär också att man mer eller mindre aldrig kommer att köra med den för att det är lite meck att få ihop den igen (men inte så mycket).Reimersholme71 skrev:Det finns väl ett jättelikt och jättebra lokstall i Katrineholm att ställa in X1 3001 i för eftervärldens behov?Och då blir det ju vips som ett Abba-museum också!
![]()
M
Hmm, jag tror att vi har lite olika definitioner på kryphål. 119 cm är förvisso ganska högt, men jag är inte så säker på att det är högre än golvet i en X10:a. Jag trodde att den extrahöga plattformen var något lägre och att golvet i X10:an snarare skulle vara något högre än plattformen. Men det lär inte vara någon skillnad att prata om i vilket fall.nb skrev:Arlanda express plattformshöjd är 119 cm. Döfött att angöra där med något annat respektive att angöra något annat med aex tågsätt. Och ingångarna till en X10 blir nästintill kryphål om man skulle vela höja insteget så pass mycket.
Men när jag tänker efter lite spelar ju korglängden ingen roll utan avståndet mellan ytteraxlarna. Men det hjälpte inget; avstånd mellan boggicentra är 18200 mm, axelavstånd i boggierna 2400 mm. Borde alltså ge 20,6 m mellan ytteraxlarna.Reimersholme71 skrev:Alldeles riktigt tvivel. Skivan vid lokstallet i K lär vara 20 meter, låter Q hälsa.nb skrev:Jag är också långt ifrån säker att vändskivan samt spåren i stallet klarar 25 m (en halv x1).![]()
![]()
M
Äsch, glömde: Golvhöjd för X10 har jag ingen uppgift om, torde dock vara .... Nu hittade jag den: 730+200+200 = 1130 mm utan last och med nya hjulringar.nb skrev: Till Gn: golvhöjd över rök för X1 är 1140 mm (dvs lägre än aex plf), fotstegshöjden är 200 mm. För att det ska funka får du alltså dra av 300 mm från dörrhöjden (tyvärr har jag inga mått på den). Alla stockholmare kommer att klaga över notorisk huvudvärk... I övrigt tänkte jag inte på "meningslösheten" i frågeställningen när jag svarade första gången, så jag kommer att dra mig ur debatten och låta dig spekulera fritt.
Har lite svårt att förstå varför golvet höjs med 30cm när man bygger bort ett trappsteg på 20cm. Vill man ha exakt samma höjd som X3 så får man förvisso lägga till 6 cm genom ett lutande plan. Men bättre vore väl att ta ned insteget med låt oss säga 6 cm ungefär som på A32. Då finns det absolut ingen som helst risk att dörren blir för låg eftersom den idag är dimensionerad för att man skall kunna kliva upp till 113 cm utan att slå i huvudet och vi då får en vagn som har ett insteg på 107 cm rök. Till det skulle en plattform på 104 cm rök vara utmärkt.nb skrev:Äsch, glömde: Golvhöjd för X10 har jag ingen uppgift om, torde dock vara .... Nu hittade jag den: 730+200+200 = 1130 mm utan last och med nya hjulringar.nb skrev: Till Gn: golvhöjd över rök för X1 är 1140 mm (dvs lägre än aex plf), fotstegshöjden är 200 mm. För att det ska funka får du alltså dra av 300 mm från dörrhöjden (tyvärr har jag inga mått på den). Alla stockholmare kommer att klaga över notorisk huvudvärk... I övrigt tänkte jag inte på "meningslösheten" i frågeställningen när jag svarade första gången, så jag kommer att dra mig ur debatten och låta dig spekulera fritt.
Taket som du vill kapa lite i "byggs upp av bockad 450 mm hög och 3 mm tjock takramsplåt med pressade 2 mm spryglar i U-form svetsade mot ramen ..." Kring dörrarna är konstruktionen förstärkt för att kompensera den stora försvagnig som dörrarna utgör...