Fråga om fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Fråga om fart
Jag har också en fråga om fart. Göteborgs M28/M29:or och Norrköpings M67:or är väldigt nära släkt med varandra och kan nå 60 km/tim.
Men en sak har jag reagerat på. Att pedalvagnarna i Göteborg verkar vara snabbare.
Dock är det lite svårt att jämföra dessa båda städers spårnät. Men ta sträckan Hagaskolan-Vidablick i Norrköping och Guldheden-Wavrinskys plats i Göteborg. Något så när lika, lika mycket nedförsbacke.
Jag har upplevt förare som klämt pedalen i botten på båda dessa sträckor. Men Göteborgsvagnen upplevs betydligt snabbare. Kan det bero på andra spänningar i ledningsnätet, eller beror det på multipelkörning.
Under mars 2003 kördes M67K i Norrköping med multipeldrift. Och vid något tillfälle lade jag märke till att vagntypen kändes som den gick snabbare. Har det någon inverkan?
Men en sak har jag reagerat på. Att pedalvagnarna i Göteborg verkar vara snabbare.
Dock är det lite svårt att jämföra dessa båda städers spårnät. Men ta sträckan Hagaskolan-Vidablick i Norrköping och Guldheden-Wavrinskys plats i Göteborg. Något så när lika, lika mycket nedförsbacke.
Jag har upplevt förare som klämt pedalen i botten på båda dessa sträckor. Men Göteborgsvagnen upplevs betydligt snabbare. Kan det bero på andra spänningar i ledningsnätet, eller beror det på multipelkörning.
Under mars 2003 kördes M67K i Norrköping med multipeldrift. Och vid något tillfälle lade jag märke till att vagntypen kändes som den gick snabbare. Har det någon inverkan?
Det är möjligen hastighetsrekordet på gatuspår.Björn J. skrev:Hastighetsrekordet inne i stan lär vara på ungefär 90 Km/h nedför Achebergsgatan med dubbla bromslösa M21... motspårskörning baklänges. Men så gick det ju käpprätt åt helsike också.
Provkörning av diverse vagntyper nattetid på angeredsbanan har - med tillsynsmyndigheternas goda minne och specialmedgivande - skett i högre hastighet än så.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Kontakt:
ännu fler
Polhemsplatsen, det heter väl så?Harald skrev:Fler cirkulationsplatser: Korsvägen, Kungsladugårdsgatan-Margretebergsgatan, Mariaplan, Fridhemsgatan-Karl Johansgatan. Vid de två sista finns signaler som stoppar bilarna när spårvagnen kommer.
Där vagnarna till snabbspåret passerar genom den (jättestora och med parkeringsplatser utrustade) cirkulationsplatsen, hjälpta av signaler.
Och Redbergsplatsen kan väl räknas in i denna kategori, fast med bussar också. Och hållplatser.
--
Axel, som funderar på om Wieselgrensplatsen gills
-
Fråga om fart
Hastighetsrekord med spårvagnar kan man då och då få uppleva i Göteborg. Och det kan väl ha sin charm.
Men nu senast när jag åkte spårvagn i Göteborg var jag inte lika glad åt att föraren tänkte sätta nya rekord.
Det hela utspelade sig på Göta älvsbron. Med full fart jagade han en annan spårvagn ner mot hållplatsen, Frihamnen. Det är ju en liten backe så vagnen fick ganska hög fart.
Och så i sista stund bromsar han in, femman som var före hann undan. Men vagnen jag befann mig i var fullpackad. Det var många som nästan stod på näsan vid inbromsningen.
Hisingen är ett bra område om man vill uppleva höga hastigheter. Men som sagt det gäller att ha avstånd mellan varandra när man drar på.
Men nu senast när jag åkte spårvagn i Göteborg var jag inte lika glad åt att föraren tänkte sätta nya rekord.
Det hela utspelade sig på Göta älvsbron. Med full fart jagade han en annan spårvagn ner mot hållplatsen, Frihamnen. Det är ju en liten backe så vagnen fick ganska hög fart.
Och så i sista stund bromsar han in, femman som var före hann undan. Men vagnen jag befann mig i var fullpackad. Det var många som nästan stod på näsan vid inbromsningen.
Hisingen är ett bra område om man vill uppleva höga hastigheter. Men som sagt det gäller att ha avstånd mellan varandra när man drar på.
-
- Kontakt:
Re: Fråga om fart
På Hisingen finns väl den enda platsen som är lämplig för fartsträcka.Mikael Karlsson skrev:Hastighetsrekord med spårvagnar kan man då och då få uppleva i Göteborg. Och det kan väl ha sin charm.
Banvallen är inramad med staket, inga mötande vagnar, inga hållplatser, ingen personbefordran.
Men istället för fart används banan till bromsning.

Det som är kvar av Bräckebanan tänker jag på.
--
Axel
Är inte Bellevue precis en rondell där spårvagnarna kör rakt igenom ?stockholm79 skrev:Finns det några rondeller där spårvagnarna kör rakt igenom? Det är en bra lösning jag sett i bla Bielefeld, särskilt om de kör i mitten av gatan.Björn J. skrev:Nu vågar jag inte köra så på den gatan längre, då polisen ofta har kontroller där, men dessa hindrar ju inte spårvagnarna. Dessutom har man ju byggt en himla massa fjantiga rondeller i gatan.
Man får bara hitta på nån bra signalanläggning och ta till med väjningspliktskyltar under ifall denna inte funkar.
/or
Eller, ärligt talat så svänger ju spårvagnarna några grader, men principen är iaf att de passerar cirkelns mittpunkt.
Edit: ser nu att jag inte var först att påpeka bellevue, måste ha missat "sida två" eller nåt sånt, sorry :/
Senast redigerad av M_M den torsdag 16 september 2004 4:12, redigerad totalt 1 gånger.
Jeg har ikke kjørt mye M28/M29, men jeg har kjørt mye M25 i Oslo. Av og til ble det noen turer på Kolsåsbanen, og på deler av strekningen der er det lov til å kjøre 70 km/t. Det gjorde man bare en gang med pedalvogn av type M25. Støtdemperne var ikke alltid de beste. Jeg har selv dratt skikkelig på, og er det dårlig spor blir man kasta av setet, og passasjerene tviholder i nærmeste fastmonterte objekt. Når man da febrilsk prøver å bremse, går bremsedalen opp og ned i takt med vogna. Når man til slutt får stopp på vogna, gynger den i lang tid etterpå. Mot slutten var høyeste tillatte hastighet for SM91 (som de jo het her i Oslo) 50 km/tBjörn J. skrev: Fö. kan jag hålla med Mr. Burns om att pedalvagnarna kan gå ganska fort. Jag har med bil kört parallellt med vagnar på A-banan och jag på Gamlestadsvägen, samt en tom fyra faktiskt en väldigt tidig lördagsmorgon utefter Delsjövägen, det gick fort, minst 65 och då enligt Haralds räkneexempel...
Och det är ju väldigt bra med tanke på alla övergångarna som finns på denna sträcka.
Nu vågar jag inte köra så på den gatan längre, då polisen ofta har kontroller där, men dessa hindrar ju inte spårvagnarna. Dessutom har man ju byggt en himla massa fjantiga rondeller i gatan.
Bj.

Er M28/M29 like dårlige som de M25 vi hadde her i Oslo?
Jag såg visst inte denna mening ordentligt igår.....Mikael Karlsson skrev:Jag har också en fråga om fart. Göteborgs M28/M29:or och Norrköpings M67:or är väldigt nära släkt med varandra och kan nå 60 km/tim.
För att få ut spökena ur garderoben och skrämma livet ur dem:
M29 och M67 är inte ens avlägset släkt, det är som en volvo 240 och en saab 900.
M25 och M29 förhåller sig till varandra som volvo 140 och 240, samma koncept fast 29:an är en vidareutveckling. Då får man dessutom påpeka att Norrköpings Hägglundare och GSS 22-24 samt GS M24.
Skillnaden mellan M28 och M67 däremot är ungefär jämförbar med M23 och Oslos Høka, samma vagn och koncept men vagnkorgen skiljer.
När beslutet om högertrafikomläggningen kom beslutades att man i Göteborg skulle köpa in en vagntyp omedelbums som var byggd för högertrafik och multipelkörbar med den då nya vagntypen M25. Vagnen skulle dessutom se i stort sett identisk ut. Frågan gick först till Hägglunds, kan ni tänka er att bygga en M25 för högertrafik? Svaret blev nej. Resultatet blev att ASEA/ASJ fick en förfrågan där man byggde en egen vagn som var samkörbar med M25 fast med helt egen teknisk lösning. Norrköping hakade på vagntypen, fast med mindre korg och vips föddes M67.
Det är lika kul varje gång man nämner för en LTF:are att det snart finns M28 att tillgåRoger S. skrev: Jeg har ikke kjørt mye M28/M29, men jeg har kjørt mye M25 i Oslo. Av og til ble det noen turer på Kolsåsbanen, og på deler av strekningen der er det lov til å kjøre 70 km/t. Det gjorde man bare en gang med pedalvogn av type M25. Støtdemperne var ikke alltid de beste. Jeg har selv dratt skikkelig på, og er det dårlig spor blir man kasta av setet, og passasjerene tviholder i nærmeste fastmonterte objekt. Når man da febrilsk prøver å bremse, går bremsedalen opp og ned i takt med vogna. Når man til slutt får stopp på vogna, gynger den i lang tid etterpå. Mot slutten var høyeste tillatte hastighet for SM91 (som de jo het her i Oslo) 50 km/t
Er M28/M29 like dårlige som de M25 vi hadde her i Oslo?

Roger skriver själv ovan orsaken till att SM-91 inte blev någon direkt succe i Oslo. Man köpte vagnar som hade haft en underhållsnivå som syftade på avställning inom ett par år i Göteborg. Vagnarna skulle rulla i ungefär ett år för att klara en kris. Det blev väl 12 år tillslut.
Hade man valt att köpa M25 och göra en rejäl revision på dem från början hade bilden av SM91 i Oslo under alla omständigheter sett om inte helt så åtminstone rejält annorlunda ut.
Hägglund Mb55 är i grund och botten en riktigt bra, pålitlig, lättskött, driftssäker konstruktion. (Mb55 är Hägglunds eget produktnamn på M25)
//Tony
Den sommaren man byggde om Järntorget(tror det var -99) kunde det ju ske att man fick 3 stycken M28/29 i ett tåg på linje 9.
En afton hade jag 3 stycken M29 i mitt tåg och det gick undan rejält ner mot centrum.
man ville ju testa lite men efter 85 km/h började vagnen kasta så mycket i sidled att man bara var tvungen att bromsa.
Efter den sommaren började depåerna noga konntrollera vilka M29 som inte hade bromsvakt vid ca 60 km/h.
I efterhand kan man ju bara tänka på hur slitaget blev på vagnarna samt banan.
Strömavtagarna måste ju ha fått sig en rejäl match på taket samt luftkuddar och dylikt?
En afton hade jag 3 stycken M29 i mitt tåg och det gick undan rejält ner mot centrum.
man ville ju testa lite men efter 85 km/h började vagnen kasta så mycket i sidled att man bara var tvungen att bromsa.
Efter den sommaren började depåerna noga konntrollera vilka M29 som inte hade bromsvakt vid ca 60 km/h.
I efterhand kan man ju bara tänka på hur slitaget blev på vagnarna samt banan.
Strömavtagarna måste ju ha fått sig en rejäl match på taket samt luftkuddar och dylikt?
-
Fråga om fart
Det kom visst med en miss. Jag menade att Göteborgs M28:or och Norrköpings M67:or är lika varandra. Inte M29!
Jamen Mikael.... Det är inte någon fara.Mikael Karlsson skrev:Det kom visst med en miss. Jag menade att Göteborgs M28:or och Norrköpings M67:or är lika varandra. Inte M29!
Vagnarna är ju lika - på ytan.

//T