Oslo igjen (sporveismuseet)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Oslo igjen (sporveismuseet)
med den siste månedens trusler mot store deler av sporvognsdriften i Oslo, har tydeligvis politikerne lyst til å kvitte seg med både trikken og sporveishistorien generelt. Dette vil man gjøre ved å heve leien for Vognhall 5 (sporveismuseet) til såkalt markedspris som er noe allá 4 mill NOK, museet er allerede utlyst for samarbeidspartnere/eiendomsutviklere. Man ønsker med dette å etablere butikk og næringsareal i den 1500-1700kvm store hallen...
endret: noen skrivefeil
endret: noen skrivefeil
F-n, politikerna i Oslo kan ju f-n inte va kloka. Undrar om det är "Moderaterna" som styr...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Hei!
Problemet, sett i politikernes og Oslo sporveier sitt øye er at sporveismuseet gir ingen økonomiske fordeler!
Området som vognhall 5 ligger på er faktisk et ganske attraktivt område, sett fra en eindomsmeglers side, og den eksisterende byggningsmassen kan også brukes til ganske mye forsjellig!
Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!
Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!
Andreas
Problemet, sett i politikernes og Oslo sporveier sitt øye er at sporveismuseet gir ingen økonomiske fordeler!
Området som vognhall 5 ligger på er faktisk et ganske attraktivt område, sett fra en eindomsmeglers side, og den eksisterende byggningsmassen kan også brukes til ganske mye forsjellig!
Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!
Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!
Andreas
Dette har jo noe med tilgjengeligheten for besøkende også!Andy skrev:Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!
Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!
Andreas
Hvor mange besøkende hadde sporveismuseet hatt om det hadde ligget på Avløs f.eks? Prøver bare tenke litt praktisk på den andre måten og, ettersom det er 2 faktorer som spiller en viktig rolle i beliggenheten til sporveismuseet: allmen tilgjengelighet og sportilknytning (som Andy viser til)
HeiNico skrev:Dette har jo noe med tilgjengeligheten for besøkende også!
Hvor mange besøkende hadde sporveismuseet hatt om det hadde ligget på Avløs f.eks? Prøver bare tenke litt praktisk på den andre måten og, ettersom det er 2 faktorer som spiller en viktig rolle i beliggenheten til sporveismuseet: allmen tilgjengelighet og sportilknytning (som Andy viser til)
Med litt maskedsføring trur jeg LTF kunne hatt sporveismuseet på Avløs, og da kansje fått til en løsning hvor man da kunne kjøre museumsvogner mellom Avløs og Kolsås i helgene, og at annen trafikk da ikke fikk trafikere banen på disse tidspunktene!
Problemet med dagens sporveismuseum er at utstilligene er alt for statiske og mørke, vognene blir for eksempel ikke skiltet om, noe jeg mener man med gjevne mellomrom burde gjort, og det er ikke umulig å gjøre noen små, usynlige ombygninger slik at man kunne fått kupelys og front, skiltkasse og sluttlys på de fleste vognene!
Andreas
Varför inte bygga ett ute i Kolsås ?Andy skrev:Hei!
Problemet, sett i politikernes og Oslo sporveier sitt øye er at sporveismuseet gir ingen økonomiske fordeler!
Området som vognhall 5 ligger på er faktisk et ganske attraktivt område, sett fra en eindomsmeglers side, og den eksisterende byggningsmassen kan også brukes til ganske mye forsjellig!
Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!
Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!
Andreas
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Hei Micke!Bussmicke skrev:Varför inte bygga ett ute i Kolsås ?
Som jeg skirver i forslaget over, så kunne et sproveismuseum på Avløs vært en løsning, da med museumskjøring mellom Avløs og Kolsås, ihvertfall på sommertid!
Man har også den fordelen på den strekningen at man kan kjøre gamle HKB og BB vogner der sammen med sporvogner!
Andreas
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Muserium?
For det første så skal Sporveien selge Avløs, og jeg tviler på at Bærum kommune vil sponse Sporveismuseet med område til vognhall for gamle trikker - fra Oslo
.
Tilgjengelighet til museet er en dobbel nøkkel her. Det er vanskelig å få gjestene til Majorstua, hvordan skal det da være med Bærum? Og dette vil medføre at man ikke får kjørt med de gamle to-akslete vognene i byen, og da kan man heller kjøre disse på Vinterbro
Det er bare deler av kommunen (bedrifts-delen) som styrer med salg, muligens fordi at de tror de i det minste må forsøke - muligens de vil se hva bygget er verdt. Nå kan det også være bevegelse i forholdet rundt det å kjøre gamle vogner i byen, så siste ord er ikke sagt
.
Tør jeg forresten foreslå at både Andy og Nico meldte seg som museumsvakter - det er akkutt mangel på blod og museumsvakter i Oslo for tiden...
/Baard

Tilgjengelighet til museet er en dobbel nøkkel her. Det er vanskelig å få gjestene til Majorstua, hvordan skal det da være med Bærum? Og dette vil medføre at man ikke får kjørt med de gamle to-akslete vognene i byen, og da kan man heller kjøre disse på Vinterbro

Det er bare deler av kommunen (bedrifts-delen) som styrer med salg, muligens fordi at de tror de i det minste må forsøke - muligens de vil se hva bygget er verdt. Nå kan det også være bevegelse i forholdet rundt det å kjøre gamle vogner i byen, så siste ord er ikke sagt

Tør jeg forresten foreslå at både Andy og Nico meldte seg som museumsvakter - det er akkutt mangel på blod og museumsvakter i Oslo for tiden...

/Baard
Re: Muserium?
Hei!Baard Belsaas skrev:For det første så skal Sporveien selge Avløs, og jeg tviler på at Bærum kommune vil sponse Sporveismuseet med område til vognhall for gamle trikker - fra Oslo.
Tilgjengelighet til museet er en dobbel nøkkel her. Det er vanskelig å få gjestene til Majorstua, hvordan skal det da være med Bærum? Og dette vil medføre at man ikke får kjørt med de gamle to-akslete vognene i byen, og da kan man heller kjøre disse på Vinterbro![]()
Det er bare deler av kommunen (bedrifts-delen) som styrer med salg, muligens fordi at de tror de i det minste må forsøke - muligens de vil se hva bygget er verdt. Nå kan det også være bevegelse i forholdet rundt det å kjøre gamle vogner i byen, så siste ord er ikke sagt.
Tør jeg forresten foreslå at både Andy og Nico meldte seg som museumsvakter - det er akkutt mangel på blod og museumsvakter i Oslo for tiden...![]()
/Baard
Når jeg tenkte på Avløs, så så jeg for meg et kjørende sporveismuseum noe lignende Skjoldenæsholm i danmark!
Etter det jeg vet, så ligger Skjoldenæsholm i Ringsted komune, en komune som ikke på noe tidspunkt har hatt noe med sporvogner å gjøre før sporvejsmuseet kom dit!
Når det gjelder vinterbro, så er det et glimmrende sted å kjøre to akslinger, men det er vell det eneste som vil fungere noenlunde der ute også, det blir jo et problem å kjøre fks en C vogn der, og museet vil fort miste interessen for folk flest hvis det ikke kan vise til noe annet enn en masse toakslinger i drift, for folk flest ser normalt ikke annen forsjell på disse enn fargen!
Det med kjøring av museumsvogner i byn kan jo være en god reklame for LTF og sporveismuseet, men vi har jo der den store stygge ulven Oslo Sporveier som da er et hinder for det, men du er kansje mere oppdatert enn meg angående kontakten mellom LTF og OS enn det jeg er!
Man er jo ikke spessielt medelsome i LTF's ledelse!
Når det gjelder det med museumsvakter, sjekk din vanlige e-post for svar!
Andreas